Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Xanax, Patron, Valium, Rivotril


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen erfaring med enten xanax, patron, valium eller rivotril her?

Skal til legen min denne uken for å høre hvordan medisin som er mulig for meg å starte på.

Jeg sliter med depresjon, selvmords tanker 24/7, jeg har problemer på skolen pga. jeg får angst da jeg sitter i klasserommet.

Jeg er en jente på 17, jeg sliter ikke sosialt, og har heller ingen problem med å være på skolen utenom da jeg sitter i klasserommet.

Derfor tenker jeg å starte på medisin nå fordi jeg har fått all annen hjelp dere kan tenke dere.

Er Xanax jeg har lest mest om og hørt mye bra om.

Har forresten gått på en type lykkepiller før som jeg ikke la merke til at jeg gikk på en gang, så det er ikke noe jeg kunne tenkt meg å ha startet på igjen.



Anonymous poster hash: 83843...370
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Patron er et medisinfirma, ikke en medisin.

 

Xanax har bra effekt først, men den forsvinner ofte fort, og man får et avhengigshetsproblem i steden. Derfor pleier ikke leger å skrive ut denne.

 

En alternativ medisin er Neurontin, dette er ikke en "lykkepille", og man kan gå på den lenge uten at effekten forsvinner. Den virker generelt dempende/følelsesmessig bedøvende.

 

Ellers så må du til psykiater.



Anonymous poster hash: bbe12...6a1
Lenke til kommentar

Takk, jeg skal sjekke ut den :-)

Som jeg skrev har jeg fått all den hjelpen dere kan tenke dere som vil si at jeg også har gått til psykolog i flere år.

Det jeg håper på å få ut av medisinen er å dempe angsten på skolen slik at jeg får til å være der hele dagen. Så håper jeg på noe som funker på depresjonen min, jeg vil helst føle så lite som mulig, eller noe som får opp humøret mitt



Anonymous poster hash: 83843...370
Lenke til kommentar

Xanax, eller Xanor som det kalles i Norge, og Valium og Rivotril er benzodiazepiner og kan være veldig avhengighetsskapende. Det er ikke ment å bruke fast/over lang tid, og mange leger/psykiatere gir ikke dette til pasienter. Denne typen medisin er ekstremt potent, og vil slå deg helt ut. Å ta f.eks. valium er litt som å ta 5 halvliter øl på rappen. Benzodiazepiner brukes mye i rusmiljøer. Du bør være svært forsiktig med å prøve å skaffe slike. Jeg håper og tror det omtrent vil være umulig for deg som 17-åring å skaffe slike på lovlig vis. 

Det fins mange typer lykkepiller eller antidepressiva og det er helt normalt å ikke få effekt av alle. Det fungerer veldig individuelt. Sånn sett har det egentlig liten hensikt å spørre om brukererfaringer. Du vil finne like mange som det fins pasienter som bruker dem. Jeg foreslår at du får skaffet en ny type antidepressiva. Om du ikke har prøvd den kan du f.eks. nevne cipralex for psykologen/legen, den er blant de mest veldokumenterte medisinene mot depresjon og den kan også virke angstdempende. 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ekspert som sådan, og har ikke testet noen av medisinene. Det jeg sa er basert på informasjon på nettet samt brukererfaringer. Og ja, jeg sa selv at brukererfaringer bør tas med en klype salt, men akkurat når det gjelder benzodiazepiner er det allment akseptert (føler jeg), og forskningen bekrefter, at disse svært ofte skaper avhengighet. Derfor spiller det liten rolle at det i liten dose kan gå "greit", ettersom risikoen er så stor for at man selv kommer til å øke dosen, med eller uten legens velsignelse. 

Uansett gir det ingen mening å anbefale eller i det hele tatt å diskutere benzodiazepiner med en 17 år gammel jente som kun har prøvd én type antidepressiva uten å få effekt. For mange vil benzodiazepiner være å kaste bensin på bålet. 

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Du kan kanskje få lavdose sobril. Det hjelper godt på akutte episoder med angst og holder deg rolig resten av dagen.

Ellers vil jeg få deg til å prate med legen din om alternativer til antidepressiva. Legen har helt sikkert journalen din hvor det står hva slags antidepressiva du gikk på sist, fortell legen om hvor liten effekt den ga deg. Det kan hende du trenger ett helt annet merke med andre virkestoffer eller høyere doser. Jeg har prøvd to antidepressivaer selv, den ene ga meg 'levende mareritt' og en av de verste og angstfylte kveldene i mitt liv og den andre roet ned hodet og gjorde meg mye mye lettere til sinns. Det at den ene funket veeeldig dårlig på meg betyr ikke nødvendigvis at den samme pillen ikke kan funke bra for deg, så du må dessverre bare prøve deg frem litt.

Lenke til kommentar

Benzo er ikke noe man bør gå på fast, for du vil utvikle toleranse etter en stund å da slutter de å fungere. Jeg har gått på Xanor i over et år nå å tar kun små doser for å ikke få abstinenser. Jeg merker ingen effekt av de nå mere annet enn at de holder abstinense i sjakk, så sliter litt når panikk anfallene kommer å det ikke finnes medisiner jeg kan ta mot det lengere. Så jeg ville ha styrt unna benzo så langt det lar seg gjøre å kun bruke de når det er absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar

Takk dere, setter pris på at dere deler erfaringer med det selv og tips :-)

Jeg skal høre med legen til uken å se hva hun sier.

Jeg tenker fortsatt å høre om Xanax er en muliget. Rivotril er ikke noe jeg tenker på å starte på engang etter en venninne av meg gikk på det og sliter med epilepsi anfall og mer etter å ha brukt det. Og valium er ikke noe jeg kunne ha tenkt meg egentlig fordi jeg vil ikke bli sløv igjen.

Jeg klagde forresten til legen min om de lykkepillene jeg gikk på og sa de ikke funket. Jeg fikk beskjed om at det var ikke andre som ville gi så mye bedre effekt, men det er 3 år siden nå.



Anonymous poster hash: 83843...370
Lenke til kommentar

Takk dere, setter pris på at dere deler erfaringer med det selv og tips :-)

Jeg skal høre med legen til uken å se hva hun sier.

Jeg tenker fortsatt å høre om Xanax er en muliget. Rivotril er ikke noe jeg tenker på å starte på engang etter en venninne av meg gikk på det og sliter med epilepsi anfall og mer etter å ha brukt det. Og valium er ikke noe jeg kunne ha tenkt meg egentlig fordi jeg vil ikke bli sløv igjen.

Jeg klagde forresten til legen min om de lykkepillene jeg gikk på og sa de ikke funket. Jeg fikk beskjed om at det var ikke andre som ville gi bedre effekt, men det er 3 år siden nå. Det endte med at jeg pakket i meg alt, over 20 stk og ble sendt på pumping. Jeg sliter enda mer nå og håper på å finne noe som virkelig funker, for jeg klarer meg ikke lengre og ser på dette som den siste løsningen nå fordi jeg har fått så sinnsykt mye hjelp oppover, og det er ikke særlig gøy når dine egne foreldre som alltid har hatt troa på meg sier de faktisk har gitt opp og ikke vet hva de skal gjøre lengre.



Anonymous poster hash: 83843...370
Lenke til kommentar

Antidepressiver tar litt tid før de fungerer, gjerne 3-6 måneder før man merker noe til de. Har gått på Cipralex i noen år nå å de holder min depresjon borte. Det er ikke sikkert at Cipralex vil fungere på deg, så man må egentlig bare prøve seg frem for å finne den rette typen medisin. Noe som kanskje er en liten trøst er at du er ikke alene om å ha det sånn som du har det. Du er enda ung å man lærer seg etterhvert å leve med det. En ting jeg har lært er at man ikke må sitte å dyrke angsten eller depresjonen, da blir bare ting værre. Når du kjenner at du får enten angst eller depresjon så prøv å finn på ting du liker å gjøre for å få tankene vekk fra det vonde. For min del så bruker jeg spilling til å averge angst, med en gang jeg kjenner uroen begynner å komme så setter jeg meg foran PCen å spiller en times tid for å få tankene bort fra angsten.

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg ikke er den eneste :-) Men jeg vil ikke bare lære meg og leve med det så bare være her, jeg vil ikke leve i det heletatt om jeg ikke kan være gla.

Angst har jeg forresten kun i klasserommet, som gjør til at jeg ikke har sjans til å sitte i klasserommet hele dagen. Det går jo ut over alt på skolen så det er jo kjipt. De har satt i så mange tiltak til meg og gjort alt for at jeg skal bare klare å fullføre, å et opplegg som skal funke for meg.

Og jeg har slitt med depresjon i rundt 8 år nå og jeg klarer det ikke lengre. Derfor håper jeg at jeg får noe sterkt og ikke noe antidepressiver som tar 3-6 måneder før de funker. 



Anonymous poster hash: 83843...370
Lenke til kommentar

 

Jeg tenker fortsatt å høre om Xanax er en muliget. Rivotril er ikke noe jeg tenker på å starte på engang etter en venninne av meg gikk på det og sliter med epilepsi anfall og mer etter å ha brukt det. Og valium er ikke noe jeg kunne ha tenkt meg egentlig fordi jeg vil ikke bli sløv igjen.

Anonymous poster hash: 83843...370

 

 

Xanax er samme type medisin som Rivotril og Valium bare enda værre.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...