Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke på PCen/frysing og BSOD under bruk - feil på HDD eller RAM?


Anbefalte innlegg

Først av alt - jeg har ikke tilgang på info om all maskinvaren min nå siden jeg ikke får på PCen. Jeg kan eventuelt poste et bilde av innsiden av kabinettet hvis noen har bruk for dette.

 

I går, under normal bruk (ikke gaming) frøs datamaskinen, og ville ikke starte da jeg prøvde på dette manuelt. Pipet fra moderkortet kom ikke, og viftene lagde veldig lite lyd. CD-rom kunne brukes. Jeg åpnet kabinettet, flyttet de to RAM-brikkene til de to andre plassene de kan stå, samt fikk ut en masse støv. PCen gikk da an å skru på. Den holdt da i litt varierende perioder (alt fra 2 min til 30 min) før jeg fikk enten BSOD eller frysing. I løpet av denne stunden fikk jeg kjørt chkdsk (som kom opp under oppstart) og virussøk med Microsoft SE og Malwarebytes. Jeg prøvde også sfc /scannow, men denne kom alltid bare til 50% før jeg fikk en feilmelding.

 

I dag får jeg ikke på datamaskinen i det hele tatt. Noen ganger stopper den før pipet har kommet fra hovedkortet, andre ganger kommer jeg til Windowslogoen, andre ganger henger den når jeg har valgt å starte i sikkermodus.

 

Er det noen som kjenner igjen disse symptomene med f.eks feil på RAM, HDD eller hovedkort, eller eventuelt virus? Eventuelt noen som har forslag til hvordan jeg skal skru på datamaskinen så jeg kan få kjørt flere tester. Takk for svar!

 

Edit: jeg har kabinettet åpent under oppstart nå, og det eneste som kjører ser ut til å være kabinettvifta. De eneste lydene kommer tilsynelatende fra strømforsyningen.

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg har brukt forumet til å søke I dine poster tilbake til 2009

Og har sett at du har en amd prosessor x4 955 be

4 eller 8gb ram

Grafikk kort hd 5850 (ett eller to) og en BenQ skjerm

Strømforsyning Corsair hx 750

Fra blandt andre:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1297316

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1054953

 

 

 

Symptomene dine er ikke slik at man kan gi noe generelt svar egentlig.

Og det skal endel til å få feilsøkt og rettet dette over et forum uten noen med selvbygger /feilsøkings erfaring på pcer i din ende.

Feilsøking hos deg bør man gjøre med/av en med noe erfaring fra å bygge PC selv og isolere feil vha vanlig metodikk.

I utgangspunktet går det på å pelle pcen fra hverandre og sammen med andre komponenter man vet fungerer teste ting ut en for en.

Akkurat som om man skal bygge seg en ny pc fra gamle brukte deler sammen med noe nytt e.l.

 

Core komponentene for å poste et system for dignostikk er hovedkort med en cpu og ddr minne samt tilførsel av strøm og et display adapter. Har man problemer med en av komponentene som inngår her , ja da er det svart bokstavlig talt.

Dette går an å fyre opp på kjøkkenbordet. Og man må ha en prosessorkjøler montert.

 

Sånn for å komme igang kan du jo starte med å fjerne eliminere eksternt pci.express grafikk kort , men kun dersom hovedkortet eller cpu har integrert grafikk.

Kople fra alle USB dongler/minnepenner/dingser/harddisker . Kople fra alle FireWire ie1394 enheter . Kople fra alle interne harddisker uten den som windows er installert på.

Fjerne støv i prosessor kjøler.

Sjekke kabler til harddisker og antyder tilkoplinger at noe ikke har løsnet.

Trykke ekstra på ddr modulene?at de er ordentlig i sporet (prøv med kun en)

Prøv å få bios bilde på skjermen med et gammelt (om du har) grafikk kort.

Kople av den siste harddisken/ssd som operativ systemet er på for å se om systemet poster til bios.

Kommer du til bios gå inn i monitoring og kontroller rpm på cpu vifte og om det er akseptabel temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempebra svar. Jeg burde selvfølgelig tittet litt i gamle poster; det tenkte jeg ikke på... Jeg har:

AMD x4 955 BE

8 gb DDR3 ram

Nvidia Geforce GTX 770

Corsair HX750 W

 

Jeg har nå rengjort strømforsyningen(!), da den var helt tettet igjen med støv, samt gått over alle kontakter én gang til. Jeg har også demontert et nettverkskort som stod i den ene PCI-porten, da jeg er ganske sikker på at hovedkortet har mulighet til å koble til nettverk fra før. (Regner med at dette kan skrus på i BIOS?)

 

Datamaskinen skrudde seg på nå, uten noen store protester. Jeg fikk beskjed om at Windows ville kjøre "oppstartsreparasjon" (e.l.), noe som fant feil på harddisken.

 

PCen har nå stått i 10 min uten at den har hatt noen problemer, kommer til å prøve tipsene dine om noe mer skjer.

Lenke til kommentar

Problemet nå blir jo å komme meg på Internett, ser at hovedkortet ikke har innebygd nettverkskort... Får vel gå til innkjøp av nytt kabinett og hovedkort :)

 

Ville du anbefalt å kjørt memtest86? Eller kan jeg være så og si sikker på at alt er ok nå? PCen har stått på i to timer nå, og ingen problemer har oppstått.

Lenke til kommentar

Prøvde å kjøre et hardt moddet spill: det holdt en god stund før jeg fikk BSOD. På restart frøs det på leverandørskjermen, og på neste (manuelle) restart kom ikke pipet fra hovedkortet engang. Tydelig at jeg fremdeles har en jobb å gjøre med feilsøking! Men det er jo veldig merkelig at PCen holdt så lenge uten at noe skjedde, for så å svikte totalt?

 

Edit: Mistenker at det er CPU'en som blir overopphetet, og at det også er derfor PCen kan fungere etter lange perioder med hvile, for så å fuske gjentatte ganger når det først går galt. Tok en titt mellom heatsink og vifte, og der var det mildt sagt mye støv. PCen kjører nå fint, ifølge AMD Overdrive ligger "thermal margin" på rundt 32C idle, noe som jeg tror tilsvarer 38C... Dette er vel rimelig ok, men vi får se hva dette tallet blir etter litt spilling.

post-189438-0-32377800-1431215903_thumb.jpg

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar

Ser dessverre ikke ut til at det hjalp... Når jeg skrur på maskinen skjer det 90% av gangene at CPU-viften spinner en halv gang, før den blir stille. Hovedkortet lager ikke noe pip, og maskinen skrur seg ikke på. De gangene den faktisk skrur seg på, fryser den under oppstart eller rett etter innlogging.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig noe jeg burde gjort nesten med én gang, men neida. Vet jeg ikke skal få for høye forhåpninger etter alle gangene jeg tidligere har trodd at jeg hadde løst problemet - men da jeg nappet ut den ene brikken startet PCen helt uten problemer. Jeg er nå i sikkermodus og kjører en fullstendig sjekk med Microsoft Security Essentials (noe jeg ikke hadde noen som helst mulighet til å få til tidligere i dag), så får vi se om det kanskje er noe rusk den finner også. :)

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...