Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Utbetaling av diettpenger/reisekostnader på forhånd


Modulation

Anbefalte innlegg

Heisann folkens! 

 

Er det slik at firmaet en jobber for kan betale ut diettpenger/reisekostnader på forhånd i en situasjon der den reisende ikke har penger? Eller det det slik at firmaet kun kan refundere kvitteringene når turen er avsluttet?

 

Det burde da være mulig å betale ut diett/reisekostnader på forhånd hvis arbeidstaker ikke har penger til å finansiere turen? 

 

Takker for alle svar! 

Endret av Modulation
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All den tid du ikkje har forplikta deg gjennom avtale om å ha tilstrekkelig med middler til å gjennomføre diverse jobbreiser så er det strengt tatt arbeidsgivers ansvar å få deg fra ditt oppmøtested til arbeidsstedet.

 

Å refunderer reisekostnader i etterkant er ein vanlig måte å gjere det på då ein skjeldan veit nøyaktig kva reisen koster før den er over. Men det er ingenting i vegen for at dette blir løyst på andre måtar.

Ein fornuftig måte å løyse det på kan være at du får eit forskudd på lønn før jobbreisa.

 

Når eg reiser i jobbsamanheng så er det ofte at nesten heile reisa og oppholdet er forhåndsbetalt då flybilette er bestilt, hotellet er booka og transport frå flyplassen er organisert. Andre gongar så er nesten ingenting planlagt på forhånd slik at eg må legge ut og får tilbakebetalt seinare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er mulig, er jo kredittkort en meget god løsning. Vi "får" kredittkort fra jobb. Da betaler jeg alt med reisen på dette, har 50 dager rentefritt før jeg må betale tilbake, og innen den tid har jeg fått refundert alle utgifter fra jobben. Bruker dette kortet kun til jobbreiser, så har jeg fullkontroll at alt jeg bruker blir refundert o.l.

Lenke til kommentar

Ja. Og ja, de kan bestemme at diett kun utbetales etter regning.

 I så fall, er dette under spesielle omstendigheter? Eller er dette noe de kan styre helt på egenhånd? 

 

Hva er poenget med de statlige satsene hvis de i praksis ikke har en betydning? 

 

Til slutt, har du dokumentasjon på dette? 

Endret av Modulation
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...