Gå til innhold

Tesla coil!


Anbefalte innlegg

Ikke for å være en gledesdreper her, men det er noen kamerater av meg som driver å bygger en bad-ass teslacoil på skolen (ferdigutdannede siv.inger). Det er ganske farlige saker om en ikke har peiling. Det er store mengder energi som blir kjørt inn i coilen, og du vil ikke ha nærkontakt med slikt :)

 

Men for all del, har du det teoretiske og praktiske grunnlaget som skal til så lykke til! Det er ufattelig kult å se slike i bruk :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

Når E-feltet  er kraftig nok overstiger spenningen mellom Tesla coilen og jord terskelspenningen til luft som har verdien 3*10^5 Volt (vet ikke om jeg husker riktig tall, men kan sjekke).

...

Jeg sjekket opp litt og fant at terskelpsenningen for luft var 30 KV/cm. Eller på godt norsk 3*10^4 V/cm

 

Dette betyr at om du har et potensiale 100 000V så kan du få overslag til jord(gnist) på en avstand på ca 3,3333333333333333333333333333333 cm. Dette er vel å merke bare et ca tall.. :wow:

 

 

På nettet kan en fine masse forskjellige design på teslacoiler om en søker litt, så det burde ikke være umulig å finne en som ikke er alt for vanskelig å bygge. Men siden den som startet dette topicet bare går GK Elektro, så burde han kanskje vente et par år til han ble mer familiær med AC/DC og High Voltage of Rock'n roll :cool:

 

Her er et par litt shabby opptak av hvordan elektronikk-studenter griller pølser..

Pølsestige..

Grilling

Lenke til kommentar

http://www.hot-streamer.com/

De kan også lages med MOSFET-transistorer:

http://www.richieburnett.co.uk/sstate.html

Overslagsspenningen til luft er vel 1,1Kv/mm (mellom spisse punkter, hvis det gjelder kuler er den endel høyere, kommer ann på kulediameteren).

Jeg laget teslacoil for Ca. et år siden, virket bra den, tror kanskje jeg skal sete den sammen på nytt. Den høyspenningsgeneratoren med flyback transformator fra en TV er egentlig ikke en teslacoil, en teslacoil blir definert so em "air cored resonant transformer", flybacker har ferrittkjerne.

Lenke til kommentar
...

Når E-feltet  er kraftig nok overstiger spenningen mellom Tesla coilen og jord terskelspenningen til luft som har verdien 3*10^5 Volt (vet ikke om jeg husker riktig tall, men kan sjekke).

...

Jeg sjekket opp litt og fant at terskelpsenningen for luft var 30 KV/cm. Eller på godt norsk 3*10^4 V/cm

Tøft :)

jeg manglet en null --> 3*10^6V/m ;)

Dette er jo sinnsykt da! 3 millioner volt er ikke noe tull :D

 

Mikkel194: "Overslagsspenningen til luft er vel 1,1Kv/mm (mellom spisse punkter, hvis det gjelder kuler er den endel høyere, kommer ann på kulediameteren)."

 

E-feltet er proposjonal med spenningspotensialet og inversproposjonal med gjenstandens tverrsnittsdiameter. E_normal=V/a :)

Lenke til kommentar

Hva heter den typen som har en motor og en rem som lager høgspent i en kule? Synes å huske at det var et annet navn.. Lærerene på skolen sa at den gav 100 tusen volt. Ca 10 cm ifra så kom det gnist. Sto da på norges-glass. Men det var vel likespenning. Dere snakker om veksel?

mvh

Lenke til kommentar

Poenget med Tesla-coils er som ddd-king sa at luften rundt ioniseres. Dette skjer hele tiden, også når du ikke ser gnisten. Når ioniseringen møter på noe som leder strøm/går til jord, sender den så mye strøm som mulig dit før "ioniseringsportalen" lukker seg (du går vekk :p: ).

Hovedkomponentee i en teslacoil er: strøm (mye), og en transformator (fra lav spenning til veldig høy, dvs mange spoler på lavspenning-siden, få på høyspenning-siden)

Lenke til kommentar
Hovedkomponentee i en teslacoil er: strøm (mye), og en transformator (fra lav spenning til veldig høy, dvs mange spoler på lavspenning-siden, få på høyspenning-siden)

Jeg tror du vet det, men må bare rette på dette :)

V1/N1 = V2/N2 gir V2=V1*N2/N1

For at spenningen på den høyspente siden skal ha større verdi enn den lavspente siden må antall vindinger på den høyspente spolen ha flere vindinger enn den lavspente spolen :)

Lenke til kommentar

Jeg kjørte et eksperiment på dette en gang for mange år siden.

 

Dere må ha en trafo med minst ca 10 000 volt ut (det gir mye gøy), det fikses lett ved å snu en trafo som vanligvis gir ca 5 volt eller mindre ut. Husk at det fort kan oppstå overslag i selve trafoen. Husk også på at disse spenningene ER DØDELIGE!!!! De er enda mer dødelige for PC-er, og de vil indusere strømmer som ødelegger pc-en. Dette er den samme effekten som ødelegger utstyr ved tordenvær. Set er skjelden lynet treffer direkte.

 

Jeg har grillet pølser på denne måten, de ble ikke særlig varme, men det så kult ut da!!!! vi hadde 9600 Volt.

 

Hehe :lol:

Lenke til kommentar
Hva heter den typen som har en motor og en rem som lager høgspent i en kule?

Den heter "Van de Graaf generator"

den lager/generer statisk elektrisitet.

 

Jeg holdt på å lage en engang, men

jeg fant fort ut at det ble for mye mas,

man må ha masse (2) ruller/hjul av

rare materialer som høres umulig ut å finne...

skal kansje lage en tesla coil isteden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...