Gå til innhold

GET Fiber - Er folk fornøyd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strålende fornøyd med Get Fiber så langt hvertfall. Gikk nylig plutselig fra 100/100 til 200/200 uten forvarsel, aldri hatt nedetid eller annet trøbbel. Måtte riktignok ringe Get for få satt i bridgemode, men det tok under 5 min. TV-pakke og 200/200 til 389,- i måneden(borettslagavtale) lar seg høre:-) Gikk fra Altibox til Get Fiber for et drøyt år siden og var i utgangspunktet meget misfornøyd med den avgjørelsen, noe som heldigvis har vist seg å være ubegrunnet!

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

 

CD leverer analoge kanaler over fiberen (jeg har fiber fra de).

 

Greit nok det, men hvordan får du de TV-signalene fra fiberen på TV-skjermen uten en dekoder (fra Get)? Det er vel ingen TV'er som tar inn fibersignaler direkte?

Dermed må man uansett ha en tuner/dekoder (selv om ikke kanalene er kodet), for å gjøre om signalene til signaler TV'en kan vise. Dermed vet jo Get om man ser på TV (man må jo ha dekoderen). Og hvis du har dekoder, så kan de også fakturere deg. Leverer jeg inn dekoderen, mener jeg da jeg skal slippe å betale for TV grunnpakke, men slik er det ikke. Desverre.

 

 

CD kjører alle TV signaler internt i leiligheten over coax.  Dvs. at det kommer en coax ut av fiberconverteren/modemet og og går til en standard antennekontakt.  Fra denne kontakten kobler man en vanlig anennekabel til TV-en, og kan ta inn analoge kanaler.  Hvordan Get gjør det, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Sorry, ser du skrev CD nå. Trodde du snakket om GET. Jeg har ihvertfall fiber i mitt sikringsskap, og inn i et modem/hussentral som splitter bare til ethernet RJ45 (både TV og internett).

Tviler på at det er noen frie tv-signaler i den fiberen, som man kan se uten dekoder/kort og abbonement.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Men om jeg kobler til en router så har jeg jo fortsatt kontroll på nettet selv? Hvis ikke, hvem andre har kontroll på mitt nett? Hva har de kontroll over?

 

Jeg snakker ikke om å koble flere routere sammen, for eksempel en dedikert router til gjestenettverk. Snakker om bridge.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Men om jeg kobler til en router så har jeg jo fortsatt kontroll på nettet selv? Hvis ikke, hvem andre har kontroll på mitt nett? Hva har de kontroll over?

 

Jeg snakker ikke om å koble flere routere sammen, for eksempel en dedikert router til gjestenettverk. Snakker om bridge.

 

Hvis du bare kobler til en ruter til ditt multimodem så vil du ha dobbel NAT,brannmur, DHCP på ditt nettverk. Hvis du skrur på bridge mode så gjør du ditt mulitmodem om til et rent modem uten NAT, brannmur og DHCP.

 

Folk gjør dette fordi at dobbel NAT kan føre til tap av hastighet, du kan få IP konflikter hvis dhcp range er det samme på multimodem og din egen ruter.

 

Hvis du ikke aktiverer bridge så har du ikke full kontroll over ditt eget nettverk, det ligger ofte begrensninger på hva du får lov til å gjøre med innstillinger på multimodem/rutere fra leverandør. Når du aktiverer bridge mode så fjernes alt dette.

 

Du kan også velge å ikke aktivere bridge mode men skru av de funksjonene på din egen ruter, men da fungerer den som et AP.

Endret av ShadowWalker
Lenke til kommentar

 

 

Hva er dette bridge mode? Koble sammen to nettverk?

Bridge mode = Deaktivere ruterfunksjonen i multimodem/hjemmesentral.

Hvorfor?

Mange ADSL-multimodem, Altibox hjemmesentraler og f.eks. Get Box 2 har for ofte dårlig ruter- og/eller trådløsytelse, og har ofte begrenset tilgang til kontroll av nettverket. Derfor vil avanserte brukere sette disse i bridge mode slik at de fungerer som rent modem og man kan sette opp en kvalitetsruter som gir bedre ytelse og hvor man har full kontroll på eget nettverk

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i, men det kan man likefullt gjøre uavhengig av om router-i-modem er i bridgemodus eller ikke?

 

Jeg ønsker ikke å kverrulere på dette, jeg spør kun av nysgjerrighet.

Hvis du ser på svaret jeg postet, så forklarer jeg noe av problematikken rundt å bare koble på en ekstern ruter

Lenke til kommentar

Sliter med samme som Gavekort, MYE nedetid sentralt i oslo, kan variere fra 10 sec til et helt døgn og flere korte avbrudd hver eneste dag. Dog er ikke dette med fiber, men get virker ikke interessert i å få fikset problemet. Hadde byttet sporenstreks hadde det vært en annen leverandør som kunne levert hastighetene som get kan levere hit.

Fortsatt?

 

Jeg hadde Get i Oslo sentrum for ca 3 år siden. Jeg byttet vekk fra de fordi det var så ustabilt og borte både titt og ofte. I følge driftsmeldingene på nettsiden var det "ustabilt" i mitt område. Men det sto det i et år før jeg ga opp og byttet. Så nei, de er ikke villige til å ordne opp der det er ustabilt.

 

EDIT: Husker nå at det sto at det var manglende kapasitet eller noe. Men de bygde jo heller aldri ut.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

CD leverer analoge kanaler over fiberen (jeg har fiber fra de).

 

Get ser ut til å levere TV over IP på fiber-løsningen sin, så da har de iallefall full kontroll på hva brukeren får. Mao ingen teknisk grunn til tvungen TV+internett bundling overhodet.

 

Eneste grunnen jeg ser for meg er at et eventuelt styre i borettslaget er blitt lurad, eller blindt har videført avtaler fra gammelt av. ;)

 

Men selv analog tv over fiber ala CD er lett å filtrere ut. Unnskyldningen dems på coax er at det er vanskelig å filtrere ut analog tv for en enkelt bruker, og det har de helt rett i. På coax må det brukes RF filtre og de er dyre, hindrer endringer i nettet og påvirker andre tjenester. Så lenge de leverer analog tv har de en perfekt unnskyldning til å kreve bundling - men den unnskyldningen er bare gyldig i coax-nett.

Lenke til kommentar

Hvordan klarte jeg å overse det? Godt forklart.

 

Så når du har kjørt modem i bridge modus så regner jeg med den boksen kun har en funksjonabel port til nettverkskabel?

Ja og nei. Hvis du har IPTV så vil fortsatt disse portene være aktive på multimodemet (Hvertfall hos altibox usikker på andre leverandører)

Men for internett så vil ikke boksen ha en aktiv dhcp funksjon, nat eller brannmur. Hvis du kobler på flere enheter så er det den første enheten som får tildelt den offentlige ip adressen som kommer på nett, er usikker på hvordan det fungerer hvis du blir tildelt flere ip adresser fra ISP. 

 

For eksempel, I et  modem har du koblet en switch før du har intern kabling i huset. Din ruter er koblet på dette intern nettverket altså etter switchen, hvis du nå setter modem i bridge så vil alle enhetene som er koblet til switchen "sloss" om den offentlige IP adressen som du har blitt tildelt av ISP.  For at dette skal fungere må ruteren være koblet på før switchen. 

 

Men tror jeg har dratt denne tråden langt off topic. Kan sikkert svare på flere spørsmål, bare send en PM

Endret av ShadowWalker
Lenke til kommentar

Fortsatt?

 

Jeg hadde Get i Oslo sentrum for ca 3 år siden. Jeg byttet vekk fra de fordi det var så ustabilt og borte både titt og ofte. I følge driftsmeldingene på nettsiden var det "ustabilt" i mitt område. Men det sto det i et år før jeg ga opp og byttet. Så nei, de er ikke villige til å ordne opp der det er ustabilt.

 

EDIT: Husker nå at det sto at det var manglende kapasitet eller noe. Men de bygde jo heller aldri ut.

Gamle røtne coax-nett er det ikke alltid så mye å få gjort med desverre. Alternativet er å bytte det ut med fiber, men det er nok mange nett som må skiftes ut rundt om kring, og det er jo ikke akkurat gratis.

 

Selv bodde jeg et sted med Get coax rett utenfor Oslo. Men dette var et ganske nytt nett, så der var det stabilt og fint, full spiker hele døgnet, selv på de raskeste abbene.

 

Men nå har jeg flyttet til et sted med symmetrisk gigabit på fiber, så fuck'em ;)

Lenke til kommentar

 

Sliter med samme som Gavekort, MYE nedetid sentralt i oslo, kan variere fra 10 sec til et helt døgn og flere korte avbrudd hver eneste dag. Dog er ikke dette med fiber, men get virker ikke interessert i å få fikset problemet. Hadde byttet sporenstreks hadde det vært en annen leverandør som kunne levert hastighetene som get kan levere hit.

Fortsatt?

 

Jeg hadde Get i Oslo sentrum for ca 3 år siden. Jeg byttet vekk fra de fordi det var så ustabilt og borte både titt og ofte. I følge driftsmeldingene på nettsiden var det "ustabilt" i mitt område. Men det sto det i et år før jeg ga opp og byttet. Så nei, de er ikke villige til å ordne opp der det er ustabilt.

 

EDIT: Husker nå at det sto at det var manglende kapasitet eller noe. Men de bygde jo heller aldri ut.

 

 

Kapasiteten er god, står sjeldent at det er noe galt med nettverket, bare når det er borte lenge, 30 min +. Har 70mbit ned med get, men det raskeste jeg kan få fra annen leverandør er 16 mbit. Get har fordelen av å kunne levere over samme kabel som tv'en, der de andre må levere på eldgamle telefonlinjer. Har blitt noe bedre det skal sies, det er lengre mellom de lange nedetidene, men de korte typ 20 sec er fremdeles flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar

Gamle røtne coax-nett er det ikke alltid så mye å få gjort med desverre. Alternativet er å bytte det ut med fiber, men det er nok mange nett som må skiftes ut rundt om kring, og det er jo ikke akkurat gratis.

 

Selv bodde jeg et sted med Get coax rett utenfor Oslo. Men dette var et ganske nytt nett, så der var det stabilt og fint, full spiker hele døgnet, selv på de raskeste abbene.

 

Men nå har jeg flyttet til et sted med symmetrisk gigabit på fiber, så fuck'em ;)

Get benytter samme kabelen som TV-signalene sendes over, og TV fungerte utmerket.

 

Jeg byttet til Telenor SDSL (heter det vel?), og det fungerte mye mer stabilt. Dette går vel over det gamle telefonlinjenettet. Jeg tror GET rett og slett hadde for mange kunder i forhold til kapasitet, men ikke ønsket å gjøre noe med det og bare håpte at problemet løste seg selv ved at nok folk sa opp i området så kapasitet ikke lenger var et problem.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...