Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kjøpte hjemmebrenningsapperat, stoppet i tollen


Hjemmekjemiker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tok en liten tur til eBay og kjøpte meg et HB apperat. Verdien var på rundt 2000kr, som selvfølgelig blir stoppet i tollen pga. høy verdi.
Jeg spurte faktisk om han kunne skrive at den kostet bare 200kr, men da sa han at Norge og det europeiske landet han sendte ifra var i "Schengen Zone" så han trengte ikke å skrive pris på pakken, han hadde aldri hatt problemer med å sende til Norge før sa han.
Så da tenkte jeg at jeg bare kjørte på å kjøpte.
Han tok feil og det ble stoppet i posten, de trengte kvittering, og fødselsdato. Som tilleggsinformasjon skrev jeg at den var for destillering av vann. Jeg fikk selgeren til å sende en kvittering der det sto at den kostet under 350kr. Nå har det vært helg, så det er mulig det er derfor det har stått stille.

 

 

Men spørsmålet mitt er, kommer det til å gå bra? Vil jeg få pakken min tilsendt til meg uten problemer og uten toll?

 

Takk for alle svar!


PS: På posten sto det "Til lager Årsak: Varefaktura/kvittering og fødselsnr kreves".

Endret av Hjemmekjemiker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er usikker på hva straffen kan bli for å åpenbart lure tollen, noe jeg regner med at de også skjønner når et hjemmebrent apparat koster under 350,-

 

schengen eller ikke, regelen gjelder uansett.

Det kan være grunner til at jeg fikk det ekstra billig, at jeg har spart opp en bonus foreksempel eller at det bare er billig å lage slikt i dette europeiske landet.

 

Tror du de sier noe på innholdet siden det ikke er lov å eie hb apparat?

Lenke til kommentar

 

Er usikker på hva straffen kan bli for å åpenbart lure tollen, noe jeg regner med at de også skjønner når et hjemmebrent apparat koster under 350,-

 

schengen eller ikke, regelen gjelder uansett.

Det kan være grunner til at jeg fikk det ekstra billig, at jeg har spart opp en bonus foreksempel eller at det bare er billig å lage slikt i dette europeiske landet.

 

Tror du de sier noe på innholdet siden det ikke er lov å eie hb apparat?

 

 

Så vidt jeg vet kan du få bevilgning til å drive med HB, så tipper de lar den gå så lenge det ikke er deres jobb.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

 

 

Er usikker på hva straffen kan bli for å åpenbart lure tollen, noe jeg regner med at de også skjønner når et hjemmebrent apparat koster under 350,-

 

schengen eller ikke, regelen gjelder uansett.

Det kan være grunner til at jeg fikk det ekstra billig, at jeg har spart opp en bonus foreksempel eller at det bare er billig å lage slikt i dette europeiske landet.

 

Tror du de sier noe på innholdet siden det ikke er lov å eie hb apparat?

 

 

Så vidt jeg vet kan du få bevilgning til å drive med HB, så tipper de lar den gå så lenge det ikke er deres jobb.

 

Er det ikke deres jobb å følge med at det ikke sendes noe ulovlig i posten?

Lenke til kommentar

Jf. alkoholloven § 8-5 (og § 10-1, for straffehjemmel).

 

§ 8-5.Forbud mot apparater for tilvirking av brennevin m.v.

Uten tillatelse av departementet er det forbudt å ha i besittelse, innføre eller omsette apparater, herunder deler og utstyr, som er bestemt for eller som finnes tjenlige for tilvirking eller omdestillering av sprit eller brennevin.

 

http://lovdata.no/lov/1989-06-02-27/§8-5 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, takk for opplysningen. (Det var altså ikke ment som et ledende spørsmål). Da er det mulig at tollvesenet er med på å håndheve dette.

 

Det er en del av tollvesenets oppgaver å sørge for at det ikke er enklere å innføre varer man ikke har lov å besitte i Norge enn det er å kjøpe dem her. 

Ja, akkurat. Men jeg har da skrevet at dette skal brukes til destillering av vann.

 

Hva kan jeg forvente? At jeg blir tatt eller at det går igjennom? Vi lever jo i et land hvor du er uskyldig til det motsatte er bevist.

 

Vet ikke om tollvesnet er eksperter på hva som er et HB apparat og hva som er et destilleringsapparat og om de har noen mistanke om jeg sier det skal brukes til destillering av vann.

Lenke til kommentar

I noen tilfeller er det tydelig nok hva apparatet er ment å brukes til. Men jeg er litt nysgjerrig på hvordan loven rammer skolens kjemisett og annet mer legitimt utstyr.

Ja, men er tollen eksperter på slikt?

 

Edit:

 

gIgQhfX.png

 

Slik ser da apparatet ut, er det tydelig at det skal brukes til HB eller er det noe ganske likt et destillasjonsapparat?

Endret av Hjemmekjemiker
Lenke til kommentar

Hvordan skal det hjelpe at du skriver at apparatet skal brukes til å destillere vann?

Skal man da kunne kjøpe en maskinpistol og si at du skal ta knekken på brunsnegler og aldri skyte folk?

 

Det blir litt for dumt når man kjøper en ting som åpenbart har én bestemt hovedfunksjon og prøver å late som om man ikke skjønner noe som helst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det er jo deres jobb å hindre at slikt kommer inn til Norge via post så ja, de er eksperter på dette feltet. I og med at de spurte etter fødselsnummer er de vel også interessert å sende deg et lite ekstra gebyr, hvis ikke hadde de bare sagt nope, 0 pakke til deg og destruert den... Og ang. destillering av vann, jeg tror toll inspektørene er dritt lei av den unnskyldningen. 

Lenke til kommentar

Hvordan skal det hjelpe at du skriver at apparatet skal brukes til å destillere vann?

Skal man da kunne kjøpe en maskinpistol og si at du skal ta knekken på brunsnegler og aldri skyte folk?

 

Det blir litt for dumt når man kjøper en ting som åpenbart har én bestemt hovedfunksjon og prøver å late som om man ikke skjønner noe som helst.

Kan ikke sammenlignes. Det er et destillasjonsapparat, hva jeg skal destillere er spørsmålet.

 

Det er jo deres jobb å hindre at slikt kommer inn til Norge via post så ja, de er eksperter på dette feltet. I og med at de spurte etter fødselsnummer er de vel også interessert å sende deg et lite ekstra gebyr, hvis ikke hadde de bare sagt nope, 0 pakke til deg og destruert den... Og ang. destillering av vann, jeg tror toll inspektørene er dritt lei av den unnskyldningen. 

I og med at det ikke sto hvor mye det kostet for varen+frakt så trenger de nok fødselsnummer for å sende toll om varen overstiger 350kr.

Lenke til kommentar

 

I noen tilfeller er det tydelig nok hva apparatet er ment å brukes til. Men jeg er litt nysgjerrig på hvordan loven rammer skolens kjemisett og annet mer legitimt utstyr.

Ja, men er tollen eksperter på slikt?

 

Edit:

 

gIgQhfX.png

 

Slik ser da apparatet ut, er det tydelig at det skal brukes til HB eller er det noe ganske likt et destillasjonsapparat?

 

At det ser snuskete ut er nå en ting, men det jeg lurer mest på er hvordan du så for deg at tollen skulle gå med på at dette kostet 200 kroner. :p

Lenke til kommentar

 

 

I noen tilfeller er det tydelig nok hva apparatet er ment å brukes til. Men jeg er litt nysgjerrig på hvordan loven rammer skolens kjemisett og annet mer legitimt utstyr.

Ja, men er tollen eksperter på slikt?

 

Edit:

 

gIgQhfX.png

 

Slik ser da apparatet ut, er det tydelig at det skal brukes til HB eller er det noe ganske likt et destillasjonsapparat?

 

At det ser snuskete ut er nå en ting, men det jeg lurer mest på er hvordan du så for deg at tollen skulle gå med på at dette kostet 200 kroner. :p

 

Kan være at det var billig å lage i landet jeg kjøpte det fra, evt. jeg fikk det billig på grunn av bonus el.?

Har fått andre til å skrive at pakken bare kostet 100kr, og da var det deler til motorsykkel for 6000kr. Vet ikke om disse blir skannet eller går rett igjennom siden det er under tollgrensa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...