Gå til innhold

"Snåsamannen er synsk" fastslår høyesterettsadvokat.


Anbefalte innlegg

 

Merkelig hvor hårsåre de troende blir når man kritiserer fyren, det er nesten så de vil tro uavhengig av virkelige fakta.

Fantasi er jo unektelig mer spennende enn virkeligheten, jeg ser den, men de fleste slutter vel å tro på nissen og sånt før de begynner på skolen vil jeg tro   :)

 

Så vidt svarte jeg med et saklig argument hvis du mente meg.

 

 

Niks, jeg mente ikke deg og jeg burde sitert posten jeg svarte på. Beklager  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser bare endel ondsinnede såkalte "kritikere" med heller tafatte argumenter her i tråden. Selv ikke det faktum at all dokumentasjon burde fortelle dem at deres meninger er rimelig "aparte" får dem til å stagge seg selv. Tror neppe en snåsakall hadde fått gjort noe med sånne mørklagte sinn. Men dem om det, jeg ser frem til å endelig gå på kino for å se en uvanlig film, for det er jaggu sjelden kost i dag

Tror neppe snåsakallen får gjort noe uavhengig av sinn. At følgere er overdrevent opptimistisk er ikke noe nytt. Det er mange som har elsket juksemakere opp igjennom.

 

Så det samme klippet, og jeg så en gammel mann som berørte barnet på I skulderregionen ...

 

Men så er jeg mest vant til å se folk berøre hverandre og gjøre det samme selv

Og jeg er vant til at barn brukes i propaganda. Og vet godt at barn veldig lett oppfatter hva voksne ønsker å få som svar når de stiller spørsmål. At barn blir brukt som vitne er blant fundamentet til folkehysteri og moralsk panikk, det kjennetegner noen av de mørkeste kapitlene i menneskers historie. Barn har blitt brukt som bekreftelse på ting som aldri har skjedd, og store folkemasser har latt seg rive med. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Alt han gjør er å tilby placebo,

 

Du er klar over at placebo-effekten er reell? At den faktisk eksisterer?

 

Jeg har aldri møtt Gjerstad eller snakket med ham, så derfor holder jeg meg for god til å kritisere det han gjør eller de som oppsøker ham. Hvis de får noe ut av det, greit. Hvis ikke, så får de si fra om det selv.

 

Jeg har sett reklamer for magnetmadrasser, men aldri for Snåsamannen, så villedende markedsføring snakker vi ikke om. Han har vel heller aldri lovet noe mer enn å prøve å hjelpe folk heller, så det er vanskelig å ta ham for løftebrudd.

 

Men hvis noen kan vise til at han har hatt enorme inntekter på hotelldrift i hjembygda som et resultat av alle som har kommet for å bli "behandlet", så er det en annen sak.

 

Noen ganger ligger teorien langt foran empirien (f.eks. teorien om Higgs-bosonet), mens det andre ganger er motsatt. Å nekte for at det skjer en endring i folks subjektive oppfatning av egen smerte etter et besøk hos Gjerstad, bare fordi vi ikke kan måle denne endringen eller forklare det med et vitenskapelig teori, det er direkte uvitenskapelig, det.

Lenke til kommentar

 

Og jeg er vant til at barn brukes i propaganda. Og vet godt at barn veldig lett oppfatter hva voksne ønsker å få som svar når de stiller spørsmål. At barn blir brukt som vitne er blant fundamentet til folkehysteri og moralsk panikk, det kjennetegner noen av de mørkeste kapitlene i menneskers historie. Barn har blitt brukt som bekreftelse på ting som aldri har skjedd, og store folkemasser har latt seg rive med.

 

 

Så da er det helt greit at voksne brukes som vitner? (I filmen, antar jeg at vi snakker om.)

 

Og hvis barna sier det samme som de voksne, svekker det på noen måte det de voksne sier?

(Jeg skjønner godt at du vil snakke om hekseprosesser og den slags, men det kan du vel ta i en egen tråd?)

Lenke til kommentar

 

Alt han gjør er å tilby placebo,

 

Du er klar over at placebo-effekten er reell? At den faktisk eksisterer?

 

 

Derav ordtaket tro kan flytte fjell.

Hjernen styrer ufattelig mange prosesser i kroppen, og kan lures til å tro mye rart.

 

Den kan også lures til å tro at andre mennesker har synske evner, som denne noe lettlurte høyesterettsadvokaten det her er snakk om er et glimrende eksempel på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Alt han gjør er å tilby placebo,

 

Du er klar over at placebo-effekten er reell? At den faktisk eksisterer?

 

 

Derav ordtaket tro kan flytte fjell.

Hjernen styrer ufattelig mange prosesser i kroppen, og kan lures til å tro mye rart.

 

Den kan også lures til å tro at andre mennesker har synske evner, som denne noe lettlurte høyesterettsadvokaten det her er snakk om er et glimrende eksempel på.

 

 

Der er du veldig sikker, på at det er på den måten helbredelsen skjer. Har du bevis?  :tease:

Igjen: Hva er i såfall det motstridende? Ingen vet vel sikkert hva som spesifikt skjer, og sier vel ikke noe bastant om det heller.

Har feks snåsamannen noengang protestert på at det som skjer kan være jamfør det som kalles "placebo"? Han sier vel tvert i mot at han ikke vet selv hva som skjer.

 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

For noe unnvikende tafatt sprøyt du kommer med nå .. hjernen styrer vel fint lite, det er bevisstheten som styrer

 

Lurer på om kritikerne er roboter ., ;)

 

Det er hjernen som styrer alt i kroppen siden bevisstheten tross alt er i hjernen.  I gamle dager trodde man vel bevisstheten satt i hjertet, heldigvis har vi kommet lenger i dag  :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Der er du veldig sikker, på at det er på den måten helbredelsen skjer. Har du bevis?  :tease:

Igjen: Hva er i såfall det motstridende? Ingen vet vel sikkert hva som spesifikt skjer, og sier vel ikke noe bastant om det heller.

Har feks snåsamannen noengang protestert på at det som skjer kan være jamfør det som kalles "placebo"? Han sier vel tvert i mot at han ikke vet selv hva som skjer.

 

 

Bevisbyrden er ikke på meg, den ligger på den som påstår noen, eller noe har overnaturlige evner.

Og har ikke denne fyren nektet å la seg teste også?  Da forblir det påstander uten dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

For noe unnvikende tafatt sprøyt du kommer med nå .. hjernen styrer vel fint lite, det er bevisstheten som styrer

Lurer på om kritikerne er roboter ., ;)

 

Det er hjernen som styrer alt i kroppen siden bevisstheten tross alt er i hjernen. I gamle dager trodde man vel bevisstheten satt i hjertet, heldigvis har vi kommet lenger i dag :)

Du snakker som om bevissthet er noe nytt for deg ;) Kan du bevise at bevisstheten tross alt er I hjernen? Du vet vel intet om andre gamle dager enn du selv har erfart, så spar meg for tafatte floskler av den valør. At det snakkes om bevissthet I hjertet betyr ikke at de trodde slik du har fått det for deg. Hvis du erfarte mer av hva det er snakk om når folk har direkte erfaring med begrepet "healing" hadde du også fått en ny forståelse for logikken bak ordbruken

 

Bevis, takk!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hjernen er vår bevissthet, kroppen er bare noe den styrer, vårt bevissthetsskall om du vil.

Det er ikke noen mystisk "bevissthet" utenfor hjernen, dette oppspinnet er det de religiøse som gjerne vil tro. Hjernen er en biologisk datamaskin, og når den dør, dør også bevisstheten vår.

 

Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så det var altså beviset ditt?

Like troverdig som de du kritiserer for å tro altså ..

 

For å "bevise" hva bevissthet er og hvordan den fungerer er det bare å undersøke sin egen, men det blir vel for ulogisk for noen. I stedet lar de noen andre fortelle dem hva det er, akkurat som en vanlig "troende"

 

Hvis du virkelig tror og mener at bevisstheten din er I hjernen, kan du fortelle meg hvordan det ser ut inni hodet ditt nå, hvor tørr eller klamt det er, eller trangt og klaustrofobisk .. ;)

Lenke til kommentar

Hjernen er vår bevissthet, kroppen er bare noe den styrer, vårt bevissthetsskall om du vil.

Det er ikke noen mystisk "bevissthet" utenfor hjernen, dette oppspinnet er det de religiøse som gjerne vil tro. Hjernen er en biologisk datamaskin, og når den dør, dør også bevisstheten vår.

 

Verre er det ikke.

 

Vel det er gale nok i såfall.

Lenke til kommentar

Så det var altså beviset ditt?

Like troverdig som de du kritiserer for å tro altså ..

 

For å "bevise" hva bevissthet er og hvordan den fungerer er det bare å undersøke sin egen, men det blir vel for ulogisk for noen. I stedet lar de noen andre fortelle dem hva det er, akkurat som en vanlig "troende"

 

Hvis du virkelig tror og mener at bevisstheten din er I hjernen, kan du fortelle meg hvordan det ser ut inni hodet ditt nå, hvor tørr eller klamt det er, eller trangt og klaustrofobisk .. ;)

 

Det er nok ikke slik hjernen og sinnet vårt fungerer. Vi opplever omverdenen ved hjelp av sansene våre.  

Hjernen ser via øynene våre f.eks.  

Hjernen selv har ikke evnen til å se, alt den mottar er nervesignaler som den setter sammen til bilder.

Den kan heller ikke høre, men setter sammen nervesignaler fra ørene til lyder.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan denne bevisstheten utenfor kroppen samsvarer med evolusjonslæren.

Har dyr denne utenforkroppen-bevisstheten? Hadde tidligere menneskearter? Om ikke, når 'flyttet' bevisstheten seg ut av kroppen?

Anta at utenforkroppen-opplevelser ikke er utenforkroppen-opplevelser, dvs. de er en naturlig bi-effekt av alt det andre som gjør oss til oss. Noen av disse tingene er muligheten til å gjenkjenne oss selv fra et tredjeperspektiv, memorisere og reflektere over tidligere hendelser, og planlegge og hypotetisere om fremtiden. Ting som andre dyr ikke gjør like bra som oss, men som nesten må antas å være en del av utenforkroppen-opplevelsene dersom disse egentlig er helt naturlige tanker. Så kanskje "nei". Men det er ikke lett å spørre andre dyr om dette.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Så det var altså beviset ditt?

Like troverdig som de du kritiserer for å tro altså ..

For å "bevise" hva bevissthet er og hvordan den fungerer er det bare å undersøke sin egen, men det blir vel for ulogisk for noen. I stedet lar de noen andre fortelle dem hva det er, akkurat som en vanlig "troende"

Hvis du virkelig tror og mener at bevisstheten din er I hjernen, kan du fortelle meg hvordan det ser ut inni hodet ditt nå, hvor tørr eller klamt det er, eller trangt og klaustrofobisk .. ;)

 

 

Det er nok ikke slik hjernen og sinnet vårt fungerer. Vi opplever omverdenen ved hjelp av sansene våre.  

Hjernen ser via øynene våre f.eks.  

Hjernen selv har ikke evnen til å se, alt den mottar er nervesignaler som den setter sammen til bilder.

Den kan heller ikke høre, men setter sammen nervesignaler fra ørene til lyder.

Hvordan bevisstheten fungerer finner man ut når man bruker og trener den, ikke hvordan man blir fortalt at den er ut fra foreløpig og heller skral viten basert på forskningen så langt den er kommet. Og hvordan vi sanser, og så hvordan hukommelsen lager bildet som passer personlig preferanse og programmering er vel rimelig kjent. Det som ikke er like velkjent er at viljen løper I forkant av deg selv, så bryr du deg ikke om den prosessen et du å regne som en biologisk robot. Så før du oppfatter det du kaller virkelig har prosessen skapt din versjon av virkeligheten, og det betyr vel at de flest egentlig går rundt i en slags drømmetilstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...