Gå til innhold

"Snåsamannen er synsk" fastslår høyesterettsadvokat.


Anbefalte innlegg

Ja, det er morsomt hvordan våre egne sinn lurer oss trill rundt.

Man kan trene den til å tro mange ting, også at vi er synske, eller at vi oppfatter mer enn vi ser.

Det finnes sikkert en hel rad med ting den kan inbille oss, som egentlig ikke foregår noe annet sted enn inne i vårt eget hode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Vel, de råeste på trening har I hvert fall en slags intuisjon som er uforklarlig treffsikker, og når man møter sånne får man ikke lyst til å påstå så mye. Jeg skiller skarpt mellom folk som sier de har evner og folk som ikke sier noe men viser at de har noen evner som for meg er forbløffende. Hvis man så slenger på topp de relativt få øyeblikkene hvor man selv har opplevd å se mer enn det som kan forklares, ender man opp med å bare si; jeg skjønner ikke dette, men jeg kan heller ikke si at det ikke skjedde

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jepp, som sagt hjernen vår er veldig flink til å lure oss trill rundt.

 

Den kan faktisk lure kroppen vår til å yte mer enn den tidligere hadde gjort også.

 

Det er ikke "bare noe man tror" når det gir målbare forbedringer.

(ref. BBCs 'The Power of the Placebo' fra 2015)

 

Man kan selvsagt forkaste forklaringer som fremlegges uten bevis; Gjerstad er f.eks. overbevist om at "varmen strømmer fra Gud".

Men man kan ikke ukritisk avvise alle de subjektive oppfatninger folk har fått av å ha blitt bedre etter et møte med Gjerstad.

 

Hvis folk er ute etter å bli bedre, og så føler at de blir det, så er vel den ønskede effekten oppnådd?

Så lenge vi holder oss til det, så driter jeg i om det er (en) gud eller aliens som er den bakenforliggende årsaken til at folk føler seg bedre etter å ha besøkt Gjerstad.

 

Det blir noe helt annet om helseministeren i morgen går ut med at norske sykehus fra nå av kun skal bruke bønn og håndspåleggelse som de eneste lovlige behandlingsmetoder. Men Gjerstad er ikke en del av det offentlige helsetilbudet, og så langt har han ikke forbrutt seg mot andre lover enn janteloven, etter det jeg kan se.

Lenke til kommentar

Jo, det er bare noe man tror, og hjernen styrer det aller meste i kroppen, så den har også evnen til å sette igang prosesser hvis den tror det hjelper.

Da er det ikke noe mystisk kraft utenfra, men hjernen selv som ordner opp.

 

En toppidrettsutøver utnytter vel bare ca. 70% av muskelkapasiteten sin og en vanlig person rundt 50%, den resterende reserven er "låst" av hjernen.

Denne kan derimot låses opp i ekstreme situasjoner som ved panikk, eller at noen er fastklemt under f.eks en bil.

Klarer man å låse opp denne reserven blir man jo umenneskelig sterk, men det er ikke noe mystisk.

Lenke til kommentar

 

Bevisbyrden er ikke på meg, den ligger på den som påstår noen, eller noe har overnaturlige evner.

Og har ikke denne fyren nektet å la seg teste også?  Da forblir det påstander uten dokumentasjon.

 

 

Ting som i starten forklares som "overnaturlige", vil ofte få en "naturlig" forklaring når fenomenet blir bedre forstått. Det er slik vitenskapen bl.a. brukes.

 

Kanskje vi burde kreve litt testing av norske leger og sykepleiere også?

Jeg mener, hvis feilbehandlingsstatistikkene er noe å gå etter ...

 

Legehistorien er for øvrig full av eksempler på behandlingsformer som ikke har hatt noen dokumentert virkning.

Men en gammal kaill frå Snåsa, han klarer å hisse opp "kartesianerne", gitt!

Lenke til kommentar

Første jeg tenker på er at folk ødelegger seg når de yter disse 50% (max for mannen i gata) når de pusher seg for hardt.

Strekk, muskelfester som revner og annet bløtvev som ikke holder sammen. 

 

Hvordan går dette når en havner i en ekstrem situasjon som ved panikk og mannen i gata prøver å løfte en bil etter at denne reserven er låst opp?

Lenke til kommentar

Folk må vel kanskje få lov til å surre med hva de vil og også tro på hva de vil. Men det må aldri forveksles med objektive sannheten ei heller må det være penger involvert. Fordi straks dette skjer, så har utnyttelsen av uskyldige også nødvendigvis funnet sted. Dette har vi utallige eksempler på.

 

Dette må forbli som en privat hobbysyssel og aldri blandes med undervisning eller jobb i den forstand at det er noe å hente økonomisk. Jeg tør ikke å tenke på alle de nye "healer spirene" som vil komme i kjølevannet av denne filmen her. Vranglære værsågod

Lenke til kommentar

Første jeg tenker på er at folk ødelegger seg når de yter disse 50% (max for mannen i gata) når de pusher seg for hardt.

Strekk, muskelfester som revner og annet bløtvev som ikke holder sammen. 

 

Hvordan går dette når en havner i en ekstrem situasjon som ved panikk og mannen i gata prøver å løfte en bil etter at denne reserven er låst opp?

Ja det kan gå hardt utover senefester osv. det er nok derfor disse reservene normalt er låst.

Men hvis det kan berge livet så gir man sikkert blanke i om man ødelegger seg litt vil jeg tro  :)

Lenke til kommentar

 

 

Bevisbyrden er ikke på meg, den ligger på den som påstår noen, eller noe har overnaturlige evner.

Og har ikke denne fyren nektet å la seg teste også?  Da forblir det påstander uten dokumentasjon.

 

 

Ting som i starten forklares som "overnaturlige", vil ofte få en "naturlig" forklaring når fenomenet blir bedre forstått. Det er slik vitenskapen bl.a. brukes.

 

Kanskje vi burde kreve litt testing av norske leger og sykepleiere også?

Jeg mener, hvis feilbehandlingsstatistikkene er noe å gå etter ...

 

Legehistorien er for øvrig full av eksempler på behandlingsformer som ikke har hatt noen dokumentert virkning.

Men en gammal kaill frå Snåsa, han klarer å hisse opp "kartesianerne", gitt!

 

Ja, vi burde absolutt kreve bevis på om ikke annet medisiner som f.eks kolesterolmedisiner.

Det er veldig mye korrupsjon og forskningsfusk innen medisin desverre. 

Lenke til kommentar

 

 

Hvor er klagene fra alle de som har blitt skadet og feilbehandlet av Gjerstad?

Har han gjemt dem i fryseboksen og erstattet dem med roboter?

Se, der hadde vi hadde en sak ...

 

 

OK, la oss si at du i ren desperasjon, fordi ingenting annet virker (enten reelt eller innbilt...) går til en sånn "helbreder" da og IKKE får den hjelpen du trodde du ville få? Ville du da gå ut i full bredde og angripe mannen og kalle ham en bløff? (og enda verre er det at denne snåsa fyren er høyprofilert med høyprofilerte venner..) Tror man først på at slikt har noen virkning så tror man sikkert også at det KAN ha skippet akkurat deg, at det av en eller annen grunn ikke virket fordi [sett inn mer eller mindre plausibel grunn her]

 

Bedre å tie stille tenker jeg... Det rare er at folk peker på de som sier da har blitt friske og har ingen problemer med at de også kan føle seg presset til å si nettopp det, altså bent frem juge om effektene FORDI snåsa kallen er så høyprofilert...

 

Nei, en test ville faktisk ha avslørt om det faktisk hadde vært noe der, men det vil han ikke så da fremstår han som en sjarlatan i mine øyne... Syntes Ronny Larsen er steintøff som har laget ikke bare en men to bøker om denne triksteren fra snåsa, der han regelrett blir tatt i løgn, fordreininger etc gang på gang men *ALLIKEVEL klarer folk å se helt bort i fra det og tillegge ham profet evner han åpenbart ikke har... Hva pokker er det med folk egentlig? Hvorfor er det så vanskelig å se at fyren har åpenbare flauser og har gjort mange feil, løyet om en masse og forsøker nå å sette skylden på de som kommer med betimelig kritikk av sjarlatan virksomheten hans?

 

Skulle tro halve nasjonen (og nå er jeg snill...) har tatt dustepiller jo..

 

 

 

Men vi har bare en gammel gubbe som hjelper folk og som noen blir eitrande forbanna over ...

Hva når folk begynner å reise til slike gubber isteden for legen og de dør av det? Hva skal vi si da? Det er en grunn til at slike *"helbredere" ikke er ansatt på sykehus vet du, hva tror du det kommer av? Er det bare en konspirasjon blandt legene fordi de er redde for å miste jobben som hindrer Snåsa fyren og marta louise og deres like ansettelse tror du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jo, det er bare noe man tror, og hjernen styrer det aller meste i kroppen, så den har også evnen til å sette igang prosesser hvis den tror det hjelper.

Da er det ikke noe mystisk kraft utenfra, men hjernen selv som ordner opp.

 

En toppidrettsutøver utnytter vel bare ca. 70% av muskelkapasiteten sin og en vanlig person rundt 50%, den resterende reserven er "låst" av hjernen.

Denne kan derimot låses opp i ekstreme situasjoner som ved panikk, eller at noen er fastklemt under f.eks en bil.

Klarer man å låse opp denne reserven blir man jo umenneskelig sterk, men det er ikke noe mystisk.

"Låst av hjernen", det er en setning som ligner på noe overnaturlig .. mener du at hjernen er en slangs person, eller demon? Enten du nå tror det eller ei kom du uforvarende til å bekrefte mine tanker og erfaringer. Det er ikke hjernen som stopper effekten, men ditt selv som står I veien. Det er dette selvet som må bort, så ligger effekten helt opp I dagen. Og det er via "godhet" man låser opp effekten, eller åpner opp for den. Hvis du hører hva snåsakallen sier I forskjellige intervjuer, er det nettopp sånn han prøver å forklare noe som er vanskelig å skjønne ut fra det fragmenterte personlige selvet som de fleste av oss tror er helt sant

 

Velkommen som nyfrelst snåsakall disippel, skikkelig moro du .. ;)

Lenke til kommentar

Ha ha Vil man misforstå så klarer man det også  :)

 

Selvet er et resultat av hjernen, ikke en separat del.  Selvet kan ikke eksistere uten hjernen, det burde du vite.

Enkelte ting har man ikke bevisst kontroll over som f.eks utnyttelsen av full kraft i muslker, musklene som har med holdning å gjøre osv. det er jo vanlig biologi.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Selvet okkupere bevisstheten og den falske agenten er det som står I veien for å oppnå større effekt av det du kaller hjerne og som jeg kaller awareness. Dette blir helt tydelig når man trener direkte på mindfulness. Ikke noe mystisk I det hele tatt, men "overnaturlig" for de som tror de kan lese seg til den typen viten. Full kraft I muskler er det du som bestemmer, når du er "borte" er det bare "muskler"

 

Når idrettsutøvere snakker om at de er ute av "flytsonen" er det de selv som står I veien for sin egen gjennomtrente kropp. De mister troen på "seg selv", når det tillærte på ingen måte er avhengig av den falske agenten for å prestere.

 

Du vet ikke helt hva du snakker om nå

 

Når folk går I veien for å la kroppen få "heale" seg selv, tar det lengre tid å bli frisk. Kanskje det er den mekanismen snåsakallen er flink til å trigge hos sine "pasienter". Kanskje den mekanismen er det som vitenskapen kaller "placebo". Kanskje det er den mekanismen hypnotisører trigger når de "programmerer" folk til å lure seg selv osv osv

 

Kort sagt: hvis folk sluttet å leke tyranner over sine kropper ville de få det langt bedre og kroppene ville fungert optimalt. Folk er paranoide kontrolfriker som tror de eier kroppen, og dermed begår overgrep på seg selv

 

Selvet er ikke ett resultat av hjernen. Selvet er en trinnvis mekanisme som oppstår basert på sanseinntrykk, hukommelse, kulturell programmering, og dine vaner. Det er tynnere enn luft med andre ord.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Nei, bevisstheten er avhengig av hjernen, ingen hjerne, ingen bevissthet.

 

Vi har ikke bevisst kontroll over hele muskelkapasiteten vår, og eliteutøvere klarer bare å komme opp i ca. 70% hvis jeg husker riktig.

Ville vært kjedelig å selv måtte huske på å få hjertet til å slå, og puste inn og ut riktig takt osv. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du leser bøker fremfor å lese deg selv og din egen bevissthet. Du er på villspor

 

Og hva er den hysteriske "nei det er hjernen som er bevissthet"... det virker bare paranoid. Jeg påstår vel intet om hjerner eller bevissthet, men snakker om hvordan bevisstheten faktisk er

 

Hvis folk lot kroppen være I fred, ville kroppen fungere 100%

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...