Gå til innhold

[Løst] Man er ikke fattig om man lever på 225 kroner i uke


Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Skulle ikke hatt problem å overleve ei heller holde ut med mat til kr 225 pr uke. Men var det det som framgikk i den artikkelen du viste til? :)

 

Iallefall. Ser du etter, får du kneipbrød til 6 -7 kroner. 3 stk av dem rekker langt bare det. Du finner bokser med bønner til 5-6 kroner. Billig fiskepudding eller fiskeboller. En boks med kjøttboller feks Joika, da har du saus i tillegg. Tipper du ikke er stort over kr 100 bare der. Så da har du kanske til smør og en tube pålegg ++. Hadde ikke vært noe problem vil jeg påstå. 

 

Men hvis man snakker om  andre ting man skal ha til å leve samtidig( strøm, tlf, husleie, medisiner eller hva) så blir det en annen sak. Vet ikke helt hva vi snakker om her(ser det hagler på med svar mens jeg skriver her.hehe)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg diskuterte dette i en annen tråd og følte at det var bedre jeg starta en tråd slik jeg kunne diskutere dette uten at det blir off topic :)

 

 

Bare til mat :)

 

Du vil å få store problemer med å få i deg nok næringstoffer og vitaminer.

Du kan klare det rent kcal messig, men det blir ikke sunt.

Lenke til kommentar

Å lage mat selv for 225kr i uka er da ikke noe problem, men jeg vil fortsatt betegne noen som bare har 225kr til mat i uka som fattig fordi det blir vanskelig å få et variert kosthold og det blir ganske kjedelig mat.

Man kan jo tross alt lage en god kake som holder i 3 dager for 80 kroner :p

 

Hvis man handler i innvandrerbutikker og dropper kjøtt så er det ikke så vanskelig. 

Hvis man bruker over 2000kr på mat til 2 personer i uka så kan man melde seg på luksusfellen. (neida, ikke helt)

Her i huset er det mat til 3 personer for 1200kr i uka uten noen problemer, nok vitaminer blir det også. 

Lenke til kommentar

Okei. La oss gjøre det slikt da. De av dere som mener at det er helt levelig på 225 kr uken: Sett opp en ukeplan med oversikt over frokost, middag og kvelds - noe som er ett måltid under det som er anbefalt.

 

Måltidene må være litt balanserte og tilføre tilstrekkelig med vitaminer, mineraler og proteiner for at et menneske skal leve et balansert og sunt liv. Det er ikke mulig å si at det et levende på hvis det faktisk går ut over helsen.

 

Jeg venter spent på ukeplaner nå :)

Lenke til kommentar

Regnet med vi snakket om et engangstilfelle. Om man skulle leve på kr 225(til mat) hver uke året rundt, blir forholdet noe annet. Men tror nå det skulle gått rimelig greit.

Vi har jo en fiskestang de fleste, og i sommerhalvåret finner man lett ville bær, epler, jordnøtter og surblokker. Feks.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Et engangstilfelle er jo ingen problem, da kan man overleve på kroner null. 30 kroner for en pakke ris holder til en uke det.

 

Tenker at dette dreier seg om året rundt? Vet ikke hvor fair det er at en gammel dame må dra rundt å sanke mat på sommeren for å ha et variert / balansert kosthold.

Lenke til kommentar

Et engangstilfelle er jo ingen problem, da kan man overleve på kroner null. 30 kroner for en pakke ris holder til en uke det.

 

Tenker at dette dreier seg om året rundt? Vet ikke hvor fair det er at en gammel dame må dra rundt å sanke mat på sommeren for å ha et variert / balansert kosthold.

 

Artikkelen som er bakgrunnen for diskusjonen, gikk på et enkettilfelle. (hun gav seg alt fjerde dagen) :)

Lenke til kommentar

Man kan ikke leve på brød og vann alene. Jeg brenner lett av flere tusen kroner bare på meg selv i løpet av en uke, kun i mat. Men så handler jeg ofte på Meny, det er der de har best utvalg av mye mer eksotisk og utenlandsk mat. Dyrt er det ja, men men.

 

Ikke for å kritisere eller dømme, men sånn er jeg nesten ikke i stand til forstå hvordan noen får seg til. :wow: For meg er mat stort sett bare mat ferdig med det. :shrug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Premisset i denne tråden er: "Man er ikke fattig selv om man bare har 225 kr til mat hver uke". Det er noe helt annet enn at man kan leve på 225 kr på en uke i et engangstilfelle. Man kan leve uten mat i en uke i et engangstilfelle. Må nesten bli enig om hva som skal diskuteres før man kan diskutere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Premisset i denne tråden er: "Man er ikke fattig selv om man bare har 225 kr til mat hver uke". Det er noe helt annet enn at man kan leve på 225 kr på en uke i et engangstilfelle. Man kan leve uten mat i en uke i et engangstilfelle. Må nesten bli enig om hva som skal diskuteres før man kan diskutere det.

 

Ja det er et poeng. Det får nesten Winza gi klarhet i, det hans innspill :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Nei jeg innrømmer at dette var ikke igjennomtenkt, jeg tenkte ikke godt nok over dette med å leve på 225 kroner i uka så jeg bare innrømmer at jeg tok feil nå før tråden blir lengre og grava dypere

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Nei det er ikke kjekt å tilstå nederlag men jeg har lært av tidligere feil at om jeg fortsetter å benekte sannheten så blir det et stort kaos :)

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Glem ikke at artikkelen det dreier seg om, tok sted i USA med amerikanske dollar. Hun skulle leve på 29 USD på en uke. Norges kostnadsnivå er markant høyere enn i USA, så det blir enda vanskeligere for nordmenn å leve på det som tilsvarer i 29 USD her i Norge. Også kjent som relativ fattigdom, hvor man tar høyde for at individet skal kunne leve godt i akkurat det landet man bor i.

 

Fattigdomsgrensen i Norge ligger på 196.000 kr i året for en husholdning. SIFO anslår at en voksen person trenger 6500 kroner i måneden. Boutgifter er ikke medregnet. Statistisk sett ligger forbruket på mat på rundt 50k i året.

 

Hvis man derfor faktisk har bare 250 kroner i uken, altså 1000 kroner i måneden, tilsvarer dette 12000,- i året. Dette er 24% av den summen den vanlige forbrukeren bruker i året på mat og drikke.

 

Tallene viser at jo, denne personen bør kunne regnes som fattig. Ikke glem at når det er vanskelig for en amerikaner å leve på 29 USD i uken, blir det enda vanskeligere for en nordmann.

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...