Gå til innhold

[Løst] Man er ikke fattig om man lever på 225 kroner i uke


Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe problem om man ser bort i fra at man blir veldig lei...

 

F.eks. en kartong med tørkede, gule erter. De koster 6 kr eller noe slikt. Dette kan brukes i stedet for kjøtt. Så slenger man på ting som First Price gulrøtter, kål og havregryn. Man baker sitt eget grovbrød, og lager en smørje av erter, fett og krydder man kan ha som pålegg. Kjøper en kartong melk ny og ne, for variasjon. Du får en kartong med 24 First Price - egg for 40 kr eller noe slikt, dette holder jo i mange uker.

 

Ernæringsmessig er det ikke et problem i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er fattig, og jeg har vært enda fattigere. For ca 7-8 år siden levde jeg på nødhjelp i et år. Dette tilsvarte ca 60,- pr dag som skulle dekke alt av livsopphold. Mat, klær, såpe m.m., underholdning, transport.

 

Dette førte til at jeg levde på et måltid om dagen. Det er ikke mye næring i det man har råd til som fattig i Norge. Den dag i dag, så sliter jeg fortsatt med effekten denne dietten hadde på kroppen min. Jeg har nesten ikke forbrenning, jeg har fått diabetes type 2, og jeg har ødelagte ledd i hele kroppen.

 

Mange fattige i Norge lever i boliger med særdeles dårlige kjøkken. Å ikke ha tilgang til stekeovn er fullstendig normalt blant oss, man har gjerne også ikke mer enn en kokeplate. Fryser kan mange også bare drømme om, så man ikke anbefale fattige at de lage store kvanta og fryser ned mat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja som student så er jo det et velkjent problem å måtte leve under fattigdomsgrensa. Det er utrolig hvor kreativ man etterhvert har blitt. Jeg prøver meg på et ekstremt lavbudsjett.

Frokost: Havregrøt med kanel. Vann
Lunsj: Kokt ris, tunfisk, 2 kokte egg. Vann
Middag: Svinekjøttdeig med peppermiks, pasta penne og ketchup. Vann
Kvelds: 4 kneipbrødskiver med servelat og en dash kaksete majones. Vann/juice-konsentrat

Litt priser på rema 1000 ca priser ut i fra hukommelse
Tunfisk rema 1000: 3,- kr boksen
Egg 12pk "Best pris": 19,-
Svinekjøttdeig nordfjord: 19,- (her sprekker nok budsjettet)
Pasta Penne rema 1000: 7,-
Kneipbrød "godt kjøp": 7,-
Servelat "best pris" (smaker pyton): 11,-
Majones Salatmesteren: 7,-


Å jada vi elsker lånekassen  :w00t:

Andre rimelige varer på Rema 1000:
Stor boks mais: 1,80,- 
Kaffe filter (rimeligste. Sikkert plukket av barnehender til den prisen!): 4,- (!! .. om jeg ikke husker feil)
Champignon boks: 4,-
Pasta saus på glass: 9,-
Fun light bringebær: 17,- (+ pant)
Tine mager kesam: 9,-
Kokt skinke stor pakke "best pris": 19,-

Skremmende at jeg kan huske slike priser. Skal bli godt med sommerjobb og skattepenger kjenner jeg!

Endret av Mantoius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En uke på 225,-:

 

Middag og proteiner:

5kg ris: 40,-

14x bokser tunfisk (4,-/stk): 56,-

Frosne erter/brokkoli: 30,-

Raps/olivenolje: 16,-

Tomathermetikk/paste: 14,-

 

100,- igjen til andre måltider:

Jeg ville kjøpt 2 first price brød: 40,-

Og et par bokser billig leverpostei/makrell i tomat

Være litt gnien på pålegg og man kan unne seg en jus i tillegg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg føler man kan komme svært langt med en pakke Wasa Husman og litt billig majones.

Du kommer jo ikke svært langt når vi snakker om ernæring. Man får i seg litt karbohydrater og fett?

Dette er ikke noe man kan leve på særlig lenge.

 

Er det ikke endel proteiner i knekkebrød da?

Men man går glipp av veldig mange vitaminer som man MÅ ha.

Lenke til kommentar

Proteiner er det i knekkebrød, men du må spise djevelsk mange for å få i seg nok.

Jeg ville nok satset på andre matvarer enn knekkebrød om jeg først skulle sørget for å få i meg den næringen jeg trengte på billigst mulig måte. Bønner og linser innehoder vel god næring? Billig er det også  :hmm: 

 

..av og til tar jeg meg selv i å tenke "Om man skulle overlevd på en matvare ut livet, hva skulle det idèelt sett vært?" og da får man ikke velge halvfabrikater og slike ting. Brokkoli har jo både mye kostfiber, vitaminene A,B,C, E og K, mineralene kalsium, kalium, jern og magnesium. Kostfiber gir jo som kjent god metthetsfølelse, men igjen er det litt fattig på kcal så det spørs jo hvordan energinivået etterhvert hadde blitt. Dog er det godt for tarmsystem og den slags  :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke leve mye normalt med 225kr i uka. Man trenger mye mat om dagen skal man overleve jobb og andre aktiviteter. Så lenge jeg ikke gjør noe fysisk, bare sitter iro en hel dag, kan jeg lett spise kun 1 måltid om dagen, men så fort jeg gjør noe fysisk, trenger man energi og mye mat. 

En normal middag koster jo fort 200kr.

Frokost/lunsj er for meg MYE viktigere enn middag. Hvis jeg ikke får lunsj eller frokost, blir jeg ekstremt utmattet på jobb.

200,- middagen? Hvordan får du det til??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Allright, men jeg tror du undervurderer der.

Så back det opp med litt fakta. Sett opp en kostholdsplan for en uke som inneholder alle vitaminer, mineraler, karbs og proteiner som trengs for å leve et bra liv helsemessig.

 

Aktivitetsnivå normalt. Jobb / skole 5 dager i uka, en og annen aktivitet i løpet av uken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...