Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kveldsskift og fri første mai. Hva sier lovverket?


Thor.

Anbefalte innlegg

Har en merkelig situasjon på jobb. Klubben har tatt noen telefoner for å finne ut av dette men det har enda ikke kommet noe endelig svar.

 

Så arbeidsforholdene er slik nå:

Vi er 8 personer som jobber skift. Vi har da en hel uke kveldsskift i måneden og rullerer over en periode på 4 uker. På dette skiftet er vi to personer pluss eventuelle som jobber overtid/flexitid.

 

Arbeidsuka på skiftet er da på 38 timer.

Det jobbes da fra 14:15 til 23:45 mandag til torsdag med 30 minutter ubetalt pause.

Fredagen har vi fri fordi den er innarbeidet.

Vi mister to timer av flexitiden vår for at timetallet skal bli rett.

 

Alle fakta over er helt greie, ikke noe galt her.

 

Så kommer det litt utenom det vanlige.

 

Neste fredag (første mai) er arbeidernes dag, altså en fast rød dag (ikke helligdag). Denne dagen skal vi slik som skiftordningen er satt opp innarbeide i perioden mandag til torsdag.

 

Det som nå er sagt fra ledelsen er at vi må jobbe fult ut uka som det er gjort tidligere, og får hverken ekstra fri eller mer i lønn selv om vi da "jobber inn" fredagen som er helligdag. Her mener noen av kollegaene at vi må få jobbe tilsvarende mindre denne uka.

 

Etter litt graving i AML og Verkstedsoverenkomsten finner jeg dette:

Side 30-33 (PDF) (Spesielle lønnsbestemmelser, Industrioverenkomsten): http://www.fellesforbundet.no/Fellesforbundet/Lønns-%20og%20arbeidsvilkår/Overenskomster/2014/Nye%20overenskomster/Industrioverenskomsten%20søkbar%202014-2016.pdf

AML Kapittel 10: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_10

 

 

Det eneste jeg ser er at torsdag før helligdag skal arbeidet avsluttes klokka 22:00. Ellers finner jeg ikke noe som hverken bekrefter eller avkrefter det som er påstått fra ledelsen.

 

Så det jeg lurer på er hvordan dette fungerer i praksis. Kan arbeidsplassen kreve at jeg jobber inn en fridag uten ekstra betaling?

 

Dette er forresten en midlertidig skiftordning (som har blitt utvidet flere ganger).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den korte versjonen: sorry Mac, sånn er det å jobbe skift.

Har dere timelønn eller månedslønn? Synes uansett det blir litt "far out" å kreve kompensasjon fordi avspasering/fridag havner på en rød dag. (Regnes 1. mai som bevegelig helligdag?)

 

-EDIT-

 

Jeg ser av hovedavtalen til Fagforbundet at søndag er fridag med spesielle rettigheter. Står lite om andre fridager. (1 ste mai.)

 

Punkt 5.6: https://www.fagforbundet.no/file.php?id=11537

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Hvis dere har avtalt fast opparbeiding av avspasering hver uke, så vil dere jo også gjøre dette neste uke. Man kan jo ikke nekte arbeidstager avspaseringstimene sine fordi den faste avspaseringsdagen tilfeldigvis havner på en rød dag. Har man opparbeidet seg 7,5 timer avspasering, så skal man ha avspasering 7,5 timer eller økonomisk kompensasjon.

 

Ledelsen kan ikke kreve at dere tar avspaseringstiden deres utenfor arbeidstiden deres.

Lenke til kommentar

Vi har en egen lov om 1. og 17. mai som høytidsdager. Etter lovens § 1 skal 1. og 17. mai likestilles med søndager. I § 3 har man særregler om lønn for disse dagene: 

 

 

 

§ 3.Arbeidsgiver skal betale full lønn for 1 og 17 mai som ikke faller på en søndag eller annen helgedag til arbeidstaker som har vært tilsatt hos ham i sammenheng de siste 30 dagene forut eller er tilsatt seinere når arbeidet er av minst 30 dagers varighet. Arbeidstaker som må arbeide nevnte dager skal ha samme lønnstillegg som han etter avtale eller regulativ måtte ha krav på for søndager. Er spørsmålet om slikt lønnstillegg ikke avgjort ved avtale eller regulativ skal han ha et tillegg på minst 50 pst. til sin vanlige lønn.

 

Departementet fastsetter nærmere føresegner til gjennomføring av denne paragrafen.

 

Fagforening som har innstillingsrett etter lov om arbeidstvister av 5. mai 1927 § 11 pkt. 1, kan slutte tariffavtale som avviker fra bestemmelsene i første ledd og fra føresegner fastsatt etter annet ledd. Med godkjennelse av departementet kan arbeidsgiver ved bedrift som omfattes av tariffavtale som nevnt, gjøre avtalens bestemmelser gjeldende for de arbeidere som ikke omfattes av avtalen.

 

Nærmere bestemmelser er fastsatt i forskrift. I forskriften fremgår det blant annet at en skiftarbeider skal ha ordinær skiftbetaling for 1. og 17. mai, uten tillegg. Så kommer det som gir arbeidsgiver rett: En skiftarbeider som har friskift på en høytidsdag etter sin vaktplan, får ikke betalt for høytidsdagen. 

 

Arbeidsgiver har altså rett, med mindre du finner noe konkret i din tariffavtale som fraviker loven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Ser ut som jeg har fått svar på det jeg lurte på. Tekst i spoiler er ikke aktuelt lengre.

 

Greia er:

Vi jobber mandag til torsdag fra 14:15 til 23:45 (9 timer+30 min pause) (36 arbeidstimer totalt)

En skiftuke er på 38 timer

Vi blir trukket 2 timer av flexitid-kontoen som vi jobber inn mellom disse skiftukene som kompensasjon for de resterende to timene.

Vi som jobber skift får fri fredag og er lykkelig fornøyde.

 

 

Neste uke er fredag en rød-dag.

Denne uken sier arbeidsgiver at vi skal jobbe de samme 36 timene (og bli trukket to timer som tidligere), men vi får ikke noe tilbake for de ekstra timene som vi jobber. Altså ingen avspasering eller utbetaling av tapt arbeidsfortjeneste.

 

 

Godtgjøring for helligdager og 1. og 17. mai

Til erstatning for arbeidsfortjeneste utbetales uke-, dag-, timeeller akkordlønnede arbeidstakere som ikke er i ordinært arbeid
på de nedenfor nevnte dager, en godtgjøring etter disse regler:
8.1.1 Godtgjøringen
8.1.1.1 Godtgjøringen betales for nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag,
2. påskedag, Kristi himmelfartsdag, 2. pinsedag samt 1. og 2. juledag, når disse dager faller på en ukedag som etter fast arbeidsordning i bedriften ellers ville vært vanlig virkedag.
 
 
8.1.1.2 Godtgjøringen for 1. og 17. mai og bevegelige helligdager er individuell timefortjeneste.
8.1.1.3 Hvis det gis generelle tillegg i tidsrommet etter beregningsperioden, skal disse tillegges ved utbetalingen av godtgjøringen.
8.1.1.4 Godtgjøringen utbetales for det antall timer som ville vært ordinær arbeidstid på vedkommende dag.
Godtgjøringen reduseres forholdsvis hvis det etter gjeldende arbeidsordning ved bedriften drives med innskrenket arbeidstid på vedkommende ukedag.
I godtgjøringen gjøres fradrag for dagpenger eller lignende som
arbeidstakeren i tilfelle får utbetalt for vedkommende dag av arbeidsgiveren eller trygdeinstitusjon som helt eller delvis finansieres ved pliktmessig bidrag fra arbeidsgiveren.

 

Les det som er understreket.

Her står det at jeg skal få lønn for de timer tilsvarende det antallet timer jeg hadde vært på jobb den aktuelle helligdagen. Men jeg jobber inn den dagen.

 

 

For å snu litt på det som er sagt:

 

Avtalen sier at vi jobber ekstra timer man-tor for å få fri fredag. Hva regnes disse ekstra timene som? Kan jeg si at jeg har fri på fredag så derfor jobber jeg 7,6 timer (en arbeidsdag) mindre denne uken?

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

I det du siterer (senere skjuler) heter det at godtgjøringen utbetales for det antall timer som ville vært ordinær arbeidstid på vedkommende dag. Din ordinære arbeidstid på vedkommende dag er null timer. 

 

Arbeidstimene du jobber inn mandag til torsdag er arbeidstid. Denne arbeidstiden avspaseres på fredager. Hverken loven eller det du har sitert fra det jeg antar er tariffavtalen din gir deg krav på å bli kompensert fordi du taper en lønnet fridag.

 

Sagt på annen måte: Loven gir rett til fri med lønn 1. mai. Hvis du allerede har fri med lønn 1. mai (f.eks. fordi du jobber skift) får du ikke fri med lønn en annen dag i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg si at jeg har fri på fredag så derfor jobber jeg 7,6 timer (en arbeidsdag) mindre denne uken?

Nei.

På den annen side: se på pinseuka. Der er mandag (2. pnsedag) fri, og du får ikke arbeidet inn noe den dagen.. Likevel trenger du ikke arbeide 40 minutter ekstra-ekstra på tirsdag, onsdag og torsdag for å oppnå fri på fredag. Du får fri allikevel, selv om du strengt tatt ikke har "fortjent" det.

Det jevner seg ut i lengda.

Lenke til kommentar

Eg er klubbleder for Fellesforbundet og jobber 2-skift på industrioverenskomsten.

 

DVS en uke dag og en uke kveld. Kveldsuken jobber vi inn fredagen i løpet av de 4 første dagene, og vi har hatt akkurat samme diskusjonen her.

 

Konklusjonen er at man skal jobbe den avtalte arbeidstiden kvar kveld. Det fører til at man noen ganger jobber opp en fridag som man uansett har fri på, som i år når 1ste mai er på fredag. Eg skal sjølv jobbe kveld neste uke, og er i akkurat samme situasjon.

 

Andre ganger har man fri i første del av uken, for eksempel 2dre påskedag og 2ndre pinsedag, eller når julaften og nyttårsaften er i begynnelsen av uka, og man får fri på fredagen uten at man har jobbet inn alle timene.

 

Dersom man krever lavere arbeidstid de tilfellene fredag uansett er fridag, så måtte jo bedriften kunne kreve at man jobbet inn hele fredagen de gangene man har fri på de første ukedagene.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne ordninga er meir gunstig for arbeidstaker enn den er for arbeidsgiver. Av dei helligdagane som havner på vanlige ukedager så er det langt fleire helligdagar som fordeler seg mellom mandag og torsdag, enn det er helligdagar på fredagane.

 

Så lenge turnus er meir eller mindre fast så er dette i snitt ei meir gunstig løysning for arbeidstakarane enn dersom arbeidsgiver tilpasser turnusen etter kva ukedagar det er gunstig å legge arbeidsdagane til.

Dersom arbeidsgiver begynder å trikse med turnusen slik at avspasseringsdagen alltid blir flytta til helligdag så ville eg protestert, men før det så er det lite å hente på å krangle i denne situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...