Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Ikke? Hvorfor ikke? Man hører ikke i begge tilfeller, man mister en sans, og er avhengig av synet alene, hva er liksom forskjellen?

Med propper/headset satt rett på øret hører man ingenting. Bilstereo gir ikke helt den samme effekten, med mindre man drar volumet høyt nok. På sykkel er man også mer utsatt enn i bil, så derfor er det viktigere å ha både syn og hørsel med seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ikke? Hvorfor ikke? Man hører ikke i begge tilfeller, man mister en sans, og er avhengig av synet alene, hva er liksom forskjellen?

Med propper/headset satt rett på øret hører man ingenting. Bilstereo gir ikke helt den samme effekten, med mindre man drar volumet høyt nok. På sykkel er man også mer utsatt enn i bil, så derfor er det viktigere å ha både syn og hørsel med seg.

 

 

Uenig, man hører mer med headset enn man gjør inne i en bil, som allerede er ganske godt skjermet fra omgivelsene og har ganske høy egenstøy, med stereoanlegg på. Og det er viktigere for individet å oppfatte omgivelsen på sykkel, men det er i sum viktigere i en bil, som er til fare for omgivelsene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uenig, man hører mer med headset enn man gjør inne i en bil, som allerede er ganske godt skjermet fra omgivelsene og har ganske høy egenstøy, med stereoanlegg på. Og det er viktigere for individet å oppfatte omgivelsen på sykkel, men det er i sum viktigere i en bil, som er til fare for omgivelsene.

Nei, feil. Syklister med musikk på øret hører ikke en døyt. Det ser jeg ganske ofte, de reagerer ikke med mindre man kjører helt på siden av dem og roper høyt. Og selv ikke da er man sikker på om de hører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uenig, man hører mer med headset enn man gjør inne i en bil, som allerede er ganske godt skjermet fra omgivelsene og har ganske høy egenstøy, med stereoanlegg på. Og det er viktigere for individet å oppfatte omgivelsen på sykkel, men det er i sum viktigere i en bil, som er til fare for omgivelsene.

Nei, feil. Syklister med musikk på øret hører ikke en døyt. Det ser jeg ganske ofte, de reagerer ikke med mindre man kjører helt på siden av dem og roper høyt. Og selv ikke da er man sikker på om de hører.

 

 

Har du prøvd å kjøre på siden av en bil med anlegget på og rope høyt, hører de det?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd å kjøre på siden av en bil med anlegget på og rope høyt, hører de det?

Det svaret sier seg vel selv, gjør det ikke det? Men musikk på øret er et større problem på sykkel enn når man kjører bil. Som jeg sier, på sykkel/MC er man mer utsatt og må være mer skjerpet enn andre trafikanter. Mange syklister skjønner ikke dette, de tror de er fotgjengere, åpenbart.

Lenke til kommentar

 

Har du prøvd å kjøre på siden av en bil med anlegget på og rope høyt, hører de det?

Det svaret sier seg vel selv, gjør det ikke det? Men musikk på øret er et større problem på sykkel enn når man kjører bil. Som jeg sier, på sykkel/MC er man mer utsatt og må være mer skjerpet enn andre trafikanter. Mange syklister skjønner ikke dette, de tror de er fotgjengere, åpenbart.

 

 

Vanskelig å si, det sier seg jo egentlig selv at man hører dårligere inne i en bil med anlegget på (ihvertfall i snitt) i mine øyne også. Er man så lite utsatt som fotgjenger? Det er sant at man er mer utsatt, men man er også mindre farlig, derfor er det i sum mer viktig å ha full kontroll på omgivelsene i en bil. 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hørsel er nyttig for å tilegne seg informasjon uansett kjøretøy, og jeg har aldri musikk på øret, men folk klager da ikke på folk i firehjulinger ikke kan høre omgivelsene?

Godt å høre.

 

Det blir likevel på en annen måte. For når man sykler med musikk på øret stenger man ute alt av det som skjer rundt seg, man hører ikke noe utenom musikken, og man blir et hinder for andre. Den samme effekten har man ikke i bil.

 

 

Ikke? Hvorfor ikke? Man hører ikke i begge tilfeller, man mister en sans, og er avhengig av synet alene, hva er liksom forskjellen?

 

AtW

 

Det er nå så enkelt som at det mangler speil bakover på sykkkelen, gjerne kombinert med at man aldri er opplært til hvordan man skal streife rundt med blikket.

Bonuspoeng vis det er lyst, so man ikke kan oppdage billykter lengre.

 

Det er også verdt å nevne at øreproppene isolerer, det er en ting. Det i seg selv vil bare gi skarpere hørsel pga redusert tilfeldig støy. Problemet er at de spiller av musikk på toppen av dette. Da ryker siste resten av lyd man kan oppfatte.

Og kombinert med dårlige vaner for å se seg om, og ingen speil, så er det irriterrende å se på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

De bøtelegger syklister uten godkjente lys, samt at de også kjører kontroller hvor de bøtelegger syklister for rødlyskjøring. Og politiet signaliserer jo i artikkelen at de akter å fortsette med slike kontroller.

 

Ja, og de gjorde det sist for et år siden også, som sagt, fint at politiet kjører slike kontroller, men det framstår ikke akkurat som noen "prioritert oppgave" fra oslo-politiet heller?

 

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder headset virker det for meg som om det er flere og flere syklister som bruker dette, og at ganske mange av de har headset med aktiv støydemping.. Ikke så lurt mener jeg.

Ikke så lurt? De som gjør det er idioter etter min mening. Jeg har til og med sett syklister med sov-i-ro i ørene. Skjønner ikke hva sånne tenker med. Med tanke på hvor utsatt man egentlig er på sykkel trenger man alle sanser med seg. Det er tydelig at mange ikke tar dette innover seg. Og en del syklister ser også ut til å ikke være villige til å motta kritikk.

Lenke til kommentar

Enig i at mange trafikanter undervurderer hørselen som sans, uavhengig av kjøretøy.

 

AtW

Hørselen er nesten like viktig som synet når man sykler. Når jeg sykler i trafikken, f.eks. på landeveien hører jeg fort når det kommer biler bakfra, også elbiler. Man er ikke på treningssenter når man er ute på veien, det er viktig å huske på.

Lenke til kommentar

Jeg er selv ivirig syklist og billist. At noen tørr å sykle med ting i øra er helt utrolig. Man hører ikke biler som kommer bakfra og man mister en av sansene som gjør at man lettere kan/føre til farlige situasjoner. Synes det er bra at politiet bøtelegger syklister uten lys. Direkte livsfarlig å sykle uten når det er mørkt. Har vintersykla i flere år og sett mye dumt. Politiet her i området jeg bor burde kanskje ta en sjekk og følge med litt. Ser daglig syklister som sykler på rødt lys m.m. Husker jeg sto i ett lyskryss i Drammen med sykkelen og venta på grønt hvor noen damer presterte å si: "jeg viste ikke at syklister skulle stoppe på rødt" . Og det var godt voksne folk.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Jeg er selv ivirig syklist og billist. At noen tørr å sykle med ting i øra er helt utrolig. Man hører ikke biler som kommer bakfra og man mister en av sansene som gjør at man lettere kan/føre til farlige situasjoner. Synes det er bra at politiet bøtelegger syklister uten lys. Direkte livsfarlig å sykle uten når det er mørkt. Har vintersykla i flere år og sett mye dumt. Politiet her i området jeg bor burde kanskje ta en sjekk og følge med litt. Ser daglig syklister som sykler på rødt lys m.m. Husker jeg sto i ett lyskryss i Drammen med sykkelen og venta på grønt hvor noen damer presterte å si: "jeg viste ikke at syklister skulle stoppe på rødt" . Og det var godt voksne folk.

Jeg postet et innlegg på et sykkelforum der jeg tok opp en episode om en syklist som plutselig kom bakfra, opp på siden av meg mens jeg syklet på fortauet. Med musikkpropper i ørene, selvfølgelig. Han la seg så rett bak meg, nektet å holde god nok avstand, og var totalt uvillig til å kommunisere på noen som helst måte. I innlegget ga jeg klart uttrykk for hva jeg mente om den oppførselen (brukte ordet drittsekk). Gjett hvordan en del av de andre forumdeltakerne reagerte på det innlegget.

Lenke til kommentar

Vet i allefall at alle(meg bekjent) i sykkelklubben jeg er medlem i er imot musikk eller andre ting på ørene når man sykler. Ringer telefonen så gir man beng og stopper når det er egnet og forsvarlig.

Tenker mange anså den måten for sykling som helt på trynet, men aldri godt å vite. Har selv sett meg lei på fotgjengere uten refleks i mørket når jeg sykler og som i tillegg finner det for godt å gå i sykkelfeltet. Fotgjengere generelt sett uten refleks er en plage for både billister og syklister.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...