Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Syns ikke det burde vært lov til å sykle som dere gjør der, i fartsgrenser over 50 - maks 60. Dere sykler jo faktisk inn i en 80-sone, galskap på en sånn vei som det der. 

 

Man kan jo synes hva man vil om trafikkreglene, men man har en kontrakt med samfunnet at man skal følge de når man tar lappen, og når det er innenfor regelverket så er det ingen unnskyldning for å skape farlige situasjoner.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke vi ser syklisten i stort mer enn 2 sekunder, vanskelig å beregne avstand.  Mener fremdeles at hastigheten må være 60+

 

Jeg sykler til jobb ned en annen lang og ganske bratt bakke (130 høydemeter på ca 2 km). Jeg har hybridsykkel med smale, hardpumpede dekk (55 psi, mindre rullemotstand). Selv ned der, uten motvind, med full peis på pedalene, så har jeg aldri klart å sykle fortere enn ca 55 km/t (fartsgrensa på stedet er 70). Selv om jeg legger meg over styret for å minke luftmotstanden blir rett og slett vindfanget for stort for å øke farten ytterligere.

 

Med tyngre gir, enda smalere hjul, smalt bukkestyre og tettsittende kondomdrakt, kunne jeg nok kommet meg over 60, men til jobbsykling er slike sykler uegnet. På knastedekksykkel tviler jeg på om det mulig å trille ned en bratt bakke i mer enn 50 km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Syns ikke det burde vært lov til å sykle som dere gjør der, i fartsgrenser over 50 - maks 60. Dere sykler jo faktisk inn i en 80-sone, galskap på en sånn vei som det der. 

 

Man kan jo synes hva man vil om trafikkreglene, men man har en kontrakt med samfunnet at man skal følge de når man tar lappen, og når det er innenfor regelverket så er det ingen unnskyldning for å skape farlige situasjoner.

 

AtW

 

 

Du har helt rett. Men holdningskampanjen som er lansert nå går begge veier. Å sykle i 20km/t på en vei som det der, hvor trafikken flyter i 80-90km/t. Du kan ha så mye lov du bare vil, jeg ville aldri gjort det. 

Lenke til kommentar

@fightingosprey: Jeg tenker at så lenge bilistene holder nok avstand får de ta ansvar for egne handlinger ellers. Forresten, er det ikke ganske forferdelig å sykle på den typen sykkel på den veien der?

 

Syns ikke det burde vært lov til å sykle som dere gjør der, i fartsgrenser over 50 - maks 60. Dere sykler jo faktisk inn i en 80-sone, galskap på en sånn vei som det der. 

Du kan synes hva du vil. Så lenge det ikke spesifikt er forbudt for syklister, kan man sykle der. Og så lenge man som syklist er oppmerksom på trafikken, legger seg til høyre der man kan så går det fint å sykle i 80-soner. Det hjelper jo hvis man har en rask sykkel, det hadde de over tydeligvis ikke.

 

Jeg sykler til jobb ned en annen lang og ganske bratt bakke (130 høydemeter på ca 2 km). Jeg har hybridsykkel med smale, hardpumpede dekk (55 psi, mindre rullemotstand). Selv ned der, uten motvind, med full peis på pedalene, så har jeg aldri klart å sykle fortere enn ca 55 km/t (fartsgrensa på stedet er 70). Selv om jeg legger meg over styret for å minke luftmotstanden blir rett og slett vindfanget for stort for å øke farten ytterligere.

55 psi? Det er ikke 4 bar engang. Synes ikke det var spesielt mye. På cyclocrossen, som jeg nå har satt på 32mm hybriddekk, forsterket spesielt for å motvirke punktering fyller jeg på 90 psi, eller 6 bar. På raceren fyller jeg på 101 psi, eller 7 bar (skal ha mellom 6-8 bar).

 

 

Med tyngre gir, enda smalere hjul, smalt bukkestyre og tettsittende kondomdrakt, kunne jeg nok kommet meg over 60, men til jobbsykling er slike sykler uegnet. På knastedekksykkel tviler jeg på om det mulig å trille ned en bratt bakke i mer enn 50 km/t.

Med cyclocross eller spesielt racer hadde du nok klart høyere hastighet enn det du beskriver. Selv var jeg oppe i over 60 km/t da jeg syklet Enebakk Rundt, selvfølgelig på en racersykkel. Det er styggfort på en sykkel. Tettsittende kondomdrakt? Har sett lite til kondomdrakter, men sykler i sykkelshorts, evt. sykkelbukse og sykkeltrøye. Nå sykler jeg kun på sykkel med bukkestyre, så vil ikke ha klær som vinden tar tak i og som flakser.

 

Jeg må bare kommentere det du sier om hvorvidt sykkel med bukkestyre er uegnet som sykkel til/fra jobb. Prøvd cyclocross? Det er bortimot den ultimate pendlersykkel. Den har nemlig komforten til hybrider, men er overlegne når det kommer til fart.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

 

Syns ikke det burde vært lov til å sykle som dere gjør der, i fartsgrenser over 50 - maks 60. Dere sykler jo faktisk inn i en 80-sone, galskap på en sånn vei som det der. 

 

Man kan jo synes hva man vil om trafikkreglene, men man har en kontrakt med samfunnet at man skal følge de når man tar lappen, og når det er innenfor regelverket så er det ingen unnskyldning for å skape farlige situasjoner.

 

AtW

 

 

Du har helt rett. Men holdningskampanjen som er lansert nå går begge veier. Å sykle i 20km/t på en vei som det der, hvor trafikken flyter i 80-90km/t. Du kan ha så mye lov du bare vil, jeg ville aldri gjort det. 

 

 

Det er bare å la være å gjøre det det, har full respekt for deg, men man må forholde seg til at andre velger annerledes når deres valg er lovlige.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig, stigfjell, bukkestyre er egnet til fart, men dårligere egnet for å få full oversikt i et broket trafikkbilde, og totalt uegnet ved vintersykling. Knallharde dekk og stiv ramme må være ukomfortabelt på dårlig asfalt, som det er mye av i Trondheim, etter flere valgperioder med rødgrønt kommunestyre. Jeg holder meg nok til normele dekk og normal sykkel til jobbsykling, jeg har det ikke så forbannet travelt. 22 minutter på 8,5 km jobbvei (inkludert stopp på rødlysene) holder greit for min del.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg er enig, stigfjell, bukkestyre er egnet til fart, men dårligere egnet for å få full oversikt i et broket trafikkbilde, og totalt uegnet ved vintersykling. Knallharde dekk og stiv ramme må være ukomfortabelt på dårlig asfalt, som det er mye av i Trondheim, etter flere valgperioder med rødgrønt kommunestyre. Jeg holder meg nok til normele dekk og normal sykkel til jobbsykling, jeg har det ikke så forbannet travelt. 22 minutter på 8,5 km jobbvei (inkludert stopp på rødlysene) holder greit for min del.

Cyclocross er en sykkeltype racerentusiaster har begynt å bruke på vinteren fordi de får samme sittestilling som på raceren sin, men man kan sette på større dekk, inkludert piggdekk. Da kan man også dra ned på lufttrykket. Bukkkestyre i seg selv gjør ikke sykkelen mer uegnet for å få full oversikt i et broket trafikkbilde, som du sier. Men selvfølgelig, å sykle i sentrum på en racer frister ikke noe særlig. På cyclocross er det derimot en fryd. På de gamle dekkene hadde jeg vel 4.5 bar. I prinsippet kan jeg bruke det som finnes av hybriddekk på cyclocrossen. Nå slet jeg ut de gamle dekkene, så jeg kjøpte litt smalere dekk med regnmønster denne gangen, for fart, og fordi jeg stort sett kun sykler på asfalt. Og jeg synes cyclocrossen har god demping, selv uten dempegaffel. Greit nok, på akkurat min cyclocross er både ramme og gaffel av karbon. Hadde ikke planlagt å kjøpe akkurat den på forhånd, men sånn ble det nå engang.

 

Selv har jeg 12 km til/fra jobb, og det går på ca halvtimen fra start til stopp inkl. venting på lyskryss. Bruker vel ca 27-28 min ren sykkeltid på den avstanden. Da sykler jeg stort sett på cyclocrossen. Halvparten av veien er på ren g/s-vei. Men ja, mesteparten av trafikken står litt stille. Før hadde jeg det problemet at andre syklister, snyltere, la seg helt opp i ræva på meg. Det ser jeg ikke så mye til lenger.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke vi ser syklisten i stort mer enn 2 sekunder, vanskelig å beregne avstand.  Mener fremdeles at hastigheten må være 60+

 

Jeg sykler til jobb ned en annen lang og ganske bratt bakke (130 høydemeter på ca 2 km). Jeg har hybridsykkel med smale, hardpumpede dekk (55 psi, mindre rullemotstand). Selv ned der, uten motvind, med full peis på pedalene, så har jeg aldri klart å sykle fortere enn ca 55 km/t (fartsgrensa på stedet er 70). Selv om jeg legger meg over styret for å minke luftmotstanden blir rett og slett vindfanget for stort for å øke farten ytterligere.

 

Med tyngre gir, enda smalere hjul, smalt bukkestyre og tettsittende kondomdrakt, kunne jeg nok kommet meg over 60, men til jobbsykling er slike sykler uegnet. På knastedekksykkel tviler jeg på om det mulig å trille ned en bratt bakke i mer enn 50 km/t.

 

 

Ok, jeg forholder meg bare til det jeg ser I videoen og der vet vi vel ikke om syklisten kjører på knastedekk? Vi vet heller ikke vekt på syklist, girutveksling eller vindretning.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ikke vi ser syklisten i stort mer enn 2 sekunder, vanskelig å beregne avstand.  Mener fremdeles at hastigheten må være 60+

 

Jeg sykler til jobb ned en annen lang og ganske bratt bakke (130 høydemeter på ca 2 km). Jeg har hybridsykkel med smale, hardpumpede dekk (55 psi, mindre rullemotstand). Selv ned der, uten motvind, med full peis på pedalene, så har jeg aldri klart å sykle fortere enn ca 55 km/t (fartsgrensa på stedet er 70). Selv om jeg legger meg over styret for å minke luftmotstanden blir rett og slett vindfanget for stort for å øke farten ytterligere.

 

Med tyngre gir, enda smalere hjul, smalt bukkestyre og tettsittende kondomdrakt, kunne jeg nok kommet meg over 60, men til jobbsykling er slike sykler uegnet. På knastedekksykkel tviler jeg på om det mulig å trille ned en bratt bakke i mer enn 50 km/t.

 

 

Ok, jeg forholder meg bare til det jeg ser I videoen og der vet vi vel ikke om syklisten kjører på knastedekk? Vi vet heller ikke vekt på syklist, girutveksling eller vindretning.

 

 

Høres ihvertfall ut som knastedekk på videoen. Og det er jo selvfølgelig mulig at han har en helt annen utveksling enn det som er vanlig på den type sykler, men ikke spesielt sannsynlig. Vind kan man jo fint vurdere med å se på omgivelsene, ser ut som det er minimalt med vind når det er filmet.

 

AtW

Lenke til kommentar

@fightingosprey: Jeg tenker at så lenge bilistene holder nok avstand får de ta ansvar for egne handlinger ellers. Forresten, er det ikke ganske forferdelig å sykle på den typen sykkel på den veien der?

Vi syklet over heia fra Ålefjærveien og kom ut på Saga. Veien over heia er en anleggsvei og der er det egentlig bare terrengsykkel som gjelder. Går litt saktere med terreng på vei, men skal jo ikke fortest mulig fram. Ligger selv stort sett mellom 20 og 30 med terrengsykkelen på asfalt når jeg sykler alene (på flatmark). Kommer forøvrig til å unngå å sykle den veien på ettermiddagen. Var ikke så galt da jeg syklet der på den tiden for et par år siden.

Lenke til kommentar

 

Syns ikke det burde vært lov til å sykle som dere gjør der, i fartsgrenser over 50 - maks 60. Dere sykler jo faktisk inn i en 80-sone, galskap på en sånn vei som det der.

80 skiltet, eller fartsgrense opphevet?

Og eventuelt hvorfor skal man ikke få bruke veien som er der?

 

 

60 opphevet i dette tilfellet. 

 

Smal vei og høy fart. Deler av E39 ut av Ålesund, med liknende vei og 80, har forbudt for gående og syklende. 

Lenke til kommentar

Da er det ikke så spennende da det kun sier at veien er uregulert.

Jeg vil også tro at fartsgrense opphevet er det meste av det norske veinettet utenfor nybygde veier. Ser ikke poenget, da det er et alt for stort del av veinettet.

 

>Smal vei og høy fart.

Nei. Vei uten midtstripe er smal vei og høy fart. Vei med midtstripe har plenti plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article11357795.ece

 

Det holder ikke bare å sette opp et forbudsskilt, sykkelturistene må lett finne den alternative traséen uten å være lokalkjente.

Turister er ikke lokalkjente, og små og tilfeldige skilt er da ikke godt nok. Tydelig og opplysende sykkeltraséskilting er stort sett fraværende i Norge. Det blir stadig flere sykkelturister i Europa, mange av disse finner også veien til vårt storslagne land. Dette bør norske veimyndigheter ta seg ad notam. Det at man stadig vekk må stoppe utenlandske syklister i E6-tuneller er ikke et utslag av at utenlandske syklister liker å leke med livet, men at de ikke lett fant et reelt alternativ. Et lite rødt skilt som peker mot Hommelvik noen km før forbudsskiltet er bare forvirrende hvis vedkommende turist har tenkt seg til Trondheim.

Selv i storbyen Trondheim må man ofte være veldig lokalkjent for å skjønne hvor sykkeltraséene snor seg og hvor de fører til. Sykkeltraséene legges som oftest i hytt og pine fordi vegplanleggerne hele tiden glemmer at syklistene finnes når nye veier planlegges. Nylig ble en av hovedsykkeltraséene i Trondheim stengt i flere måneder og skiltingen henviste bare til et gatenavn på et underskilt på norsk. Man skal være ganske lokalkjent for å kjenne alle gatenavn i trønderhovedstaden. For byens innfødte beboere kan det kanskje være godt nok, men det er bare forvirrende for ferske utenbys studenter og ikke minst utenlandske sykkelturister.

Lenke til kommentar

 

Situasjonen vi diskuterer er altså syklist nr 2 i begynnelsen av videoen.

Ja, det er syklist nr. 2 jeg snakker om. Og jeg mener fortsatt at hastigheten ligger mellom 40 og 50 km/t. Jeg sykler ganske mye, hver dag så å si, så jeg har et forhold til hastigheter på sykkel. Senest i dag var jeg på en tur på 64 km, i går syklet jeg rundt Enebakk, og da syklet jeg 81 km. I år har jeg allerede rundet 2500 km. Det er grenser for hvor fort man kan sykle på terrengsykkel selv i lange nedoverbakker. Når man kommer opp i visse hastigheter begynner luftmotstand å spille inn, særlig hvis det f.eks. blåser motvind. Det merker jeg selv når jeg er ute. Blåser det sterkt nok kan vinden faktisk bremse en selv ned, selv i nedoverbakker. Pluss at terrengsykler gjerne har knastedekk, da får man også større friksjon enn hvis man sykler på dekk man ser på hybridsykler, særlig når vi begynner å snakke om racerdekk. Dessuten, terrengsykler har lette gir slik at det ikke hjelper å tråkke i nedoverbakker, fordi farten rett og slett er for høy til at girene på sykkelen hjelper noe særlig, hvis farten er høy nok. Terrengsykler er ikke bygd for fart. Særlig racere har tunge gir (høy utveksling) slik at man skal sykle styggfort før man ikke får noen effekt ut av å tråkke. Jeg tråkker hele tiden, uansett om det er flatmark, nedover eller oppover.

Okei, gammel post.

Men 60++ på en vanlig sykkel er da ikke uhørt.

For de av dere som måtte være kjent i Tromsø, nærmere bestemt Åsgårdveien så er det ikke uvanlig å bli passert av sykelister i bunnen av bakken. Der er det 50sone. Jeg holdt nærmere 60, og ble fortsatt passert av en sykkelist her om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...