Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Problemet med å være 'grei' og legge seg langt ut mot hvitstripa er at det heller ikke er alle bilister som er like omtenksomme. Ligger jeg godt inn i feltet skjer det praktisk talt ingen for tette passeringer siden alle da like greit bytter felt/legger seg helt over. Ligger jeg imidlertid så nær kanten at det kan være mulig å passere meg uten å bytte felt er det mange som ikke flytter seg overhode. Nettoeffekten er at man får langt fler farlige passeringer om man er 'grei' og legger seg helt ut enn om man holder seg godt inn i feltet. Så får man heller ta vurderingen om man skal legge seg ut når trafikken bak holder lavere fart, eventuellt kjøre ut på egnet sted om det ikke er utsikter til å få trafikk bakfra forbi på annet vis.

Men du blir samtidig et hinder, en sinke og et irritasjonsmoment for veldig mange andre trafikanter, og du er ikke aktpågivende og hensynsfull, noe du plikter å være iht vtrl. § 3 når du sykler i trafikken. En sånn oppførsel vil også være med på å gi syklister et dårlig rykte, og det går også utover meg. De fleste bilister kjører forbi med god nok klaring. Noen tette passeringer kan det bli, men det må man nesten regne med.

 

 

Egentlig ikke.

"1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel og selvbalanserende kjøretøy."

Dette kan godt bare gjende innenfor samme felt. Det er tross alt snakk om 2-3 felt(kjørefelt, sykkelfelt, gangvei), og det er fulstendig mulig å passere på høyre i sykkelfelt for vei.

Jeg sier igjen, lær deg trafikkreglene skikkelig. Dessuten, denne tråden handler faktisk om syklister i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen dekning for at man bryter aktpågivende og hensynsfult av å plassere seg skikkelig i feltet (dvs litt venstre for midten), kan du vise til en eneste dom i den retningen? Noen folk vil mislike syklister uansett, og folk som ikke tåler ordentlig feltplassering legger jeg i den gruppa, fordi det er idiotisk å hisse seg opp over.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen dekning for at man bryter aktpågivende og hensynsfult av å plassere seg skikkelig i feltet (dvs litt venstre for midten), kan du vise til en eneste dom i den retningen? Noen folk vil mislike syklister uansett, og folk som ikke tåler ordentlig feltplassering legger jeg i den gruppa, fordi det er idiotisk å hisse seg opp over.

 

AtW

Når det begynner å danne seg kø av motorvogner fordi en eller flere syklister ikke er villig(e) til å legge seg til høyre for å slippe trafikken forbi mener jeg at man ikke er spesielt hensynsfull, og at det strider mot vtrl. § 3. Skjønner ikke at en del syklister har problemer med å forstå dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ingen dekning for at man bryter aktpågivende og hensynsfult av å plassere seg skikkelig i feltet (dvs litt venstre for midten), kan du vise til en eneste dom i den retningen? Noen folk vil mislike syklister uansett, og folk som ikke tåler ordentlig feltplassering legger jeg i den gruppa, fordi det er idiotisk å hisse seg opp over.

 

AtW

Når det begynner å danne seg kø av motorvogner fordi en eller flere syklister ikke er villig(e) til å legge seg til høyre for å slippe trafikken forbi mener jeg at man ikke er spesielt hensynsfull, og at det strider mot vtrl. § 3. Skjønner ikke at en del syklister har problemer med å forstå dette.

 

 

Det er greit å kjøre inn ved feks busslommer om det faktisk danner seg en kø, det mesteparten av de som sutrer over dette snakker om er når de ikke kommer forbi i samme sekund de når igjen en syklist, og er en enkelt bil. Feltplasseringen er til venstre i feltet, og man skifter felt når man kjører forbi, det er sjeldent spesielt problematisk da forbikjøringsstrekningen er kort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er greit å kjøre inn ved feks busslommer om det faktisk danner seg en kø, det mesteparten av de som sutrer over dette snakker om er når de ikke kommer forbi i samme sekund de når igjen en syklist, og er en enkelt bil. Feltplasseringen er til venstre i feltet, og man skifter felt når man kjører forbi, det er sjeldent spesielt problematisk da forbikjøringsstrekningen er kort.

 

AtW

Jeg kjører inn i busslommer bare jeg ser bil(er) bak meg. Legger meg også lengst mulig til høyre når jeg har biler bak meg. Prøver også å gi tegn til bilisten når jeg ser at det ikke er motgående trafikk foran, sånn for å gjøre det enklere for bilisten å kjøre forbi. Synes det er viktig at jeg som syklist bidrar med det jeg kan til en mest mulig effektiv trafikkflyt. Det er en god del partier hvor det ikke er videre enkelt for bilister å kjøre forbi uten at syklisten samarbeider. Jeg tror at hvis flere syklister hadde vært bevisste på dette når de er ute i trafikken, hadde ikke syklister hatt et så dårlig rykte som de har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er greit å kjøre inn ved feks busslommer om det faktisk danner seg en kø, det mesteparten av de som sutrer over dette snakker om er når de ikke kommer forbi i samme sekund de når igjen en syklist, og er en enkelt bil. Feltplasseringen er til venstre i feltet, og man skifter felt når man kjører forbi, det er sjeldent spesielt problematisk da forbikjøringsstrekningen er kort.

 

AtW

Jeg kjører inn i busslommer bare jeg ser bil(er) bak meg. Legger meg også lengst mulig til høyre når jeg har biler bak meg. Prøver også å gi tegn til bilisten når jeg ser at det ikke er motgående trafikk foran, sånn for å gjøre det enklere for bilisten å kjøre forbi. Synes det er viktig at jeg som syklist bidrar med det jeg kan til en mest mulig effektiv trafikkflyt. Det er en god del partier hvor det ikke er videre enkelt for bilister å kjøre forbi uten at syklisten samarbeider. Jeg tror at hvis flere syklister hadde vært bevisste på dette når de er ute i trafikken, hadde ikke syklister hatt et så dårlig rykte som de har.

 

 

Sikkerhet er i mine øyne viktigere enn trafikkflyt, å legge seg ut på kanten er en usikker manøver. I tillegg har man allerede bidratt langt mer til trafikkflyten i kraft av å sitte på en sykkel i utgangspunktet enn bilisten har, så folk som ikke tåler det uten at syklister "får et dårlig rykte" er av typen som alltid finner seg et argument for å mislike syklister uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

At en bilist setter seg på en sykkel, for så å sinke 20 andre bilister på vei til jobb, så har h*n på ingen måte bidratt til bedre trafikkflyt, tvert imot! Få den syklisten inn i en bil igjen!

 

Det er bare folk som ikke har noen peiling på trafikkavvikling som innbiller seg at syklister er et større problem enn bilister for trafikkavvikling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har øyne, og logikken sier vel at om man ligger 21 biler i 60km/t i 80-sona, så går det fortere enn om 20 biler ligger i 25km/t i 80-sona bak en syklist... Uavhengig av strekning.

 

Neida, den var kanskje litt enkel, skal vi komplisere den litt? 

 

At jeg ikke har peilig på trafikkavvikling fordet jeg ser at en Tour-syklist som kun tenker på seg selv er et hinder?

At jeg ser en syklist som samarbeider som en som er kul nok til å faktisk ta sykkelen, og ikke straffe alle andre for det, fordet det passa h*n..?

 

Jeg skjønner ikke hvordan du til gangs kan påstå at jeg er vrang fordet jeg kommer med tilfeller som er dønn konkrete og du kun kommer med nedlatende kommentarer tilbake.. Greit du sikkert gjør det for å provosere, men ser ikke poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkerhet er i mine øyne viktigere enn trafikkflyt, å legge seg ut på kanten er en usikker manøver. I tillegg har man allerede bidratt langt mer til trafikkflyten i kraft av å sitte på en sykkel i utgangspunktet enn bilisten har, så folk som ikke tåler det uten at syklister "får et dårlig rykte" er av typen som alltid finner seg et argument for å mislike syklister uansett.

 

AtW

At bilister ser at syklister bidrar til god trafikkflyt er også sikkerhet. At bilister ser på syklister som egoistiske rasshøl med liten/ingen respekt for trafikkreglene (mange syklister er nettopp dette) gjør det potensielt farlig å være syklist. Det hjelper heller ikke at de samme egoistene kverulerer på helt elementære ting.

 

Det er bare folk som ikke har noen peiling på trafikkavvikling som innbiller seg at syklister er et større problem enn bilister for trafikkavvikling.

 

AtW

Det er bare egoister som ikke ser at de hindrer annen trafikk unødig, all den tid de ikke samarbeider med andre trafikanter.

 

Med tanke på hvordan mange syklister oppfører seg i trafikken, og hvordan de ytrer seg, skjønner jeg godt at syklister fort kan bli et hatobjekt blant andre trafikanter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sikkerhet er i mine øyne viktigere enn trafikkflyt, å legge seg ut på kanten er en usikker manøver. I tillegg har man allerede bidratt langt mer til trafikkflyten i kraft av å sitte på en sykkel i utgangspunktet enn bilisten har, så folk som ikke tåler det uten at syklister "får et dårlig rykte" er av typen som alltid finner seg et argument for å mislike syklister uansett.

 

AtW

At bilister ser at syklister bidrar til god trafikkflyt er også sikkerhet. At bilister ser på syklister som egoistiske rasshøl med liten/ingen respekt for trafikkreglene (mange syklister er nettopp dette) gjør det potensielt farlig å være syklist. Det hjelper heller ikke at de samme egoistene kverulerer på helt elementære ting.

 

Folk som ser på andre som "egoistiske rasshøl" fordi de er fornuftig plassert i feltet sitt er såpass selvsentrerte at det er vanskelig å gjøre noe med holdningene deres uansett. Det vil alltid være noen som ikke tåler syklister. 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som ser på andre som "egoistiske rasshøl" fordi de er fornuftig plassert i feltet sitt er såpass selvsentrerte at det er vanskelig å gjøre noe med holdningene deres uansett. Det vil alltid være noen som ikke tåler syklister. 

 

AtW

Så du synes det er helt greit å ligge plassert i veibanen på en sånn måte at det dannes lange køer, uten å gjøre noe for å slippe andre trafikanter frem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk som ser på andre som "egoistiske rasshøl" fordi de er fornuftig plassert i feltet sitt er såpass selvsentrerte at det er vanskelig å gjøre noe med holdningene deres uansett. Det vil alltid være noen som ikke tåler syklister. 

 

AtW

Så du synes det er helt greit å ligge plassert i veibanen på en sånn måte at det dannes lange køer, uten å gjøre noe for å slippe andre trafikanter frem?

 

 

Det dannes svært sjelden "lange køer", men om det faktisk dannes lange køer så bør man svinge inn på feks et busstopp eller møteplass eller liknende. Problemet er at en gruppe av bilister hisser seg opp uansett om man ligger til venstre i feltet, og disse finner alltid noe å være sur for. Folk som setter egen framkommelighet over alle andres ve og vel er det vanskelig å "omskolere". For den mere forsnuftig delen av trafikantstanden er det bra om folk vender seg til at folk kjører skikkelig som syklister i trafikken, og også etablerer seg som kjøretøy på en skikkelig måte, istedet for å henge på veiskuldra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det dannes svært sjelden "lange køer", men om det faktisk dannes lange køer så bør man svinge inn på feks et busstopp eller møteplass eller liknende. Problemet er at en gruppe av bilister hisser seg opp uansett om man ligger til venstre i feltet, og disse finner alltid noe å være sur for. Folk som setter egen framkommelighet over alle andres ve og vel er det vanskelig å "omskolere". For den mere forsnuftig delen av trafikantstanden er det bra om folk vender seg til at folk kjører skikkelig som syklister i trafikken, og også etablerer seg som kjøretøy på en skikkelig måte, istedet for å henge på veiskuldra.

 

AtW

Der tar du feil. Dette skjer litt for ofte, har sett nok eksempler på syklister som sperrer for andre trafikanter, og ikke tar hensyn. Synes du virkelig det er for mye forlangt av syklister å vise evne og vilje til samarbeid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at forbikjøring av syklist er veldig enkelt.

2-3 gir, blinklys, 40-50km/t, feltbytte, forbikjøring, ferdig.

Det er ikke engang komplisert.

Og vis det er motgående trafikk, venter man bare.

Nei, det er ikke veldig enkelt, hvis syklisten ikke viser noen som helst vilje til samarbeid. Og en god del syklister tenker kun på seg selv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Problemet er at forbikjøring av syklist er veldig enkelt.

2-3 gir, blinklys, 40-50km/t, feltbytte, forbikjøring, ferdig.

Det er ikke engang komplisert.

Og vis det er motgående trafikk, venter man bare.

 

 

På 1,5-feltsvei med en syklist midt i veien går ikke det, da må man samarbeide, noe som ikke er lett når man kommer bak.

 

Viser også til f.eks Borgestadaléen som nevnt tidligere, men her er det noen som er fast bestemt på at alle bilister er ute etter syklistene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...