Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Da filmeren startet å filme var det kanskje bare 1 bil bak syklistene. At samtlige skulle svinge inn og slippe 1 bil forbi er ikke nødvendig. At den påfølgende veistrekningen ikke hadde flere avkjøringsmuligheter var ikke syklistenes feil. Og hvis filmeren ikke hadde filmet, bl.a bakover (!), men i stedet kjørt forbi i starten, så hadde kanskje flere rukket å kjøre forbi.

Å diskutere en sak uten å vite hele sannheten (vi har kun filmerens vinkling av situasjonen) blir bare synsing, og kan aldri bli en fasit, verken for den filmede situasjonen eller tilsvarende situasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da filmeren startet å filme var det kanskje bare 1 bil bak syklistene. At samtlige skulle svinge inn og slippe 1 bil forbi er ikke nødvendig. At den påfølgende veistrekningen ikke hadde flere avkjøringsmuligheter var ikke syklistenes feil. Og hvis filmeren ikke hadde filmet, bl.a bakover (!), men i stedet kjørt forbi i starten, så hadde kanskje flere rukket å kjøre forbi.

De kunne faktisk ha kjørt inn på sykkelveien det første stykket. Hadde hjulpet en del. Man ser jo at det er så vidt de tråkker, flere av dem. Så det er tydelig at de ikke anstrengte seg veldig hardt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.adressa.no/tv/?id=30329&autoplay=1

I denne videoreportasjen påstås det at enkelte syklister kjører ned en bakke i Trondheim i 60 til 90 km/t (lite sannsynlig). Videoen viser bare at syklistene holder samme fart som bilistene, og det er 30-sone på stedet.

 

Det bilistene som oftest klager på er trege syklister, men her klages det altså på at farten er for stor. Hva er rett?

Lenke til kommentar

http://www.adressa.no/tv/?id=30329&autoplay=1

I denne videoreportasjen påstås det at enkelte syklister kjører ned en bakke i Trondheim i 60 til 90 km/t (lite sannsynlig). Videoen viser bare at syklistene holder samme fart som bilistene, og det er 30-sone på stedet.

 

Det bilistene som oftest klager på er trege syklister, men her klages det altså på at farten er for stor. Hva er rett?

 

Ja, videoen framstår som underlig (så den tidligere), mulig det er et problem der, det er ikke spesielt godt illustrert. Syklistene ser ut til å holde omtrent samme fart som bilene og "nesten-ulykken" de filmer ser ut til å være et vikepliktsbrudd fra en bil. Jeg stiller meg også svært tvilende til at noen kjører 90 ned den bakken.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, videoen framstår som underlig (så den tidligere), mulig det er et problem der, det er ikke spesielt godt illustrert. Syklistene ser ut til å holde omtrent samme fart som bilene og "nesten-ulykken" de filmer ser ut til å være et vikepliktsbrudd fra en bil. Jeg stiller meg også svært tvilende til at noen kjører 90 ned den bakken.

 

AtW

 Her er det fotgjengeren som ikke visste bedre. Jeg har vært oppe i 60 km/t, og på sykkel er det FORT. Å holde 60 km/t på sykkel i den bakken der ville nesten garantert ført til ulykke. Men nærmere 40 km/t er nok ikke usannsynlig, så fartsgrensen på 30 km/t blir nok brutt jevnlig. Og siden det er en en skolevei, med barn som har en tendens til å være uberegnelige, så skjønner jeg bekymringen til foreldrene, med syklister som kjører alt for fort ift. det forholdene tilsier. Mange syklister oppfører seg uansvarlig i trafikken. Som denne dritten under her:

 

Sånn drittadferd gir alle syklister et dårlig rykte.

Lenke til kommentar

http://www.adressa.no/tv/?id=30329&autoplay=1

I denne videoreportasjen påstås det at enkelte syklister kjører ned en bakke i Trondheim i 60 til 90 km/t (lite sannsynlig). Videoen viser bare at syklistene holder samme fart som bilistene, og det er 30-sone på stedet.

 

Intervjuobjektet presiserer jo tydelig at problemet er verst på solfylte dager og på en regnfull dag som når de filmer kjører syklistene mere forsiktig.

Hun virker også å være positiv til syklister generelt, men reagerer på at en del syklister synder og er en fare for skolebarn i trafikken.    

Lenke til kommentar

 

http://www.adressa.no/tv/?id=30329&autoplay=1

I denne videoreportasjen påstås det at enkelte syklister kjører ned en bakke i Trondheim i 60 til 90 km/t (lite sannsynlig). Videoen viser bare at syklistene holder samme fart som bilistene, og det er 30-sone på stedet.

 

Intervjuobjektet presiserer jo tydelig at problemet er verst på solfylte dager og på en regnfull dag som når de filmer kjører syklistene mere forsiktig.

Hun virker også å være positiv til syklister generelt, men reagerer på at en del syklister synder og er en fare for skolebarn i trafikken.    

 

 

Joda, men så kommer også intervjuobjektet med påstander som virker lite sannsynlig, 90 i den bakken? Jeg må innrømme jeg er skeptisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ja, videoen framstår som underlig (så den tidligere), mulig det er et problem der, det er ikke spesielt godt illustrert. Syklistene ser ut til å holde omtrent samme fart som bilene og "nesten-ulykken" de filmer ser ut til å være et vikepliktsbrudd fra en bil. Jeg stiller meg også svært tvilende til at noen kjører 90 ned den bakken.

 

AtW

 Her er det fotgjengeren som ikke visste bedre. Jeg har vært oppe i 60 km/t, og på sykkel er det FORT. Å holde 60 km/t på sykkel i den bakken der ville nesten garantert ført til ulykke. Men nærmere 40 km/t er nok ikke usannsynlig, så fartsgrensen på 30 km/t blir nok brutt jevnlig. Og siden det er en en skolevei, med barn som har en tendens til å være uberegnelige, så skjønner jeg bekymringen til foreldrene, med syklister som kjører alt for fort ift. det forholdene tilsier. Mange syklister oppfører seg uansvarlig i trafikken. Som denne dritten under her:

*youtubefilm*

Sånn drittadferd gir alle syklister et dårlig rykte.

 

 

 

Kan jo være at syklisten er uviten om at trafikkreglene (rødt lys) gjelder for dem også. Men det ser ikke spesielt smart ut nei! 

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

 

http://www.adressa.no/tv/?id=30329&autoplay=1

I denne videoreportasjen påstås det at enkelte syklister kjører ned en bakke i Trondheim i 60 til 90 km/t (lite sannsynlig). Videoen viser bare at syklistene holder samme fart som bilistene, og det er 30-sone på stedet.

 

Det bilistene som oftest klager på er trege syklister, men her klages det altså på at farten er for stor. Hva er rett?

 

Ja, videoen framstår som underlig (så den tidligere), mulig det er et problem der, det er ikke spesielt godt illustrert. Syklistene ser ut til å holde omtrent samme fart som bilene og "nesten-ulykken" de filmer ser ut til å være et vikepliktsbrudd fra en bil. Jeg stiller meg også svært tvilende til at noen kjører 90 ned den bakken.

 

AtW

 

 

Du er ganske selektiv i din streben etter å forsvare syklister...eventuelt har du sett en annen video enn meg.  Jeg ser da vitterlig helt i begynnelsen av video (klipp 2) en syklist som suser forbi. Mitt anslag er at den holder 60-70 km/t.

Lenke til kommentar

 

 

http://www.adressa.no/tv/?id=30329&autoplay=1

I denne videoreportasjen påstås det at enkelte syklister kjører ned en bakke i Trondheim i 60 til 90 km/t (lite sannsynlig). Videoen viser bare at syklistene holder samme fart som bilistene, og det er 30-sone på stedet.

 

Det bilistene som oftest klager på er trege syklister, men her klages det altså på at farten er for stor. Hva er rett?

 

Ja, videoen framstår som underlig (så den tidligere), mulig det er et problem der, det er ikke spesielt godt illustrert. Syklistene ser ut til å holde omtrent samme fart som bilene og "nesten-ulykken" de filmer ser ut til å være et vikepliktsbrudd fra en bil. Jeg stiller meg også svært tvilende til at noen kjører 90 ned den bakken.

 

AtW

 

 

Du er ganske selektiv i din streben etter å forsvare syklister...eventuelt har du sett en annen video enn meg.  Jeg ser da vitterlig helt i begynnelsen av video (klipp 2) en syklist som suser forbi. Mitt anslag er at den holder 60-70 km/t.

 

 

Synes det virker som du (og antakelig dama som blir intervjuet) overvurderer syklisters fart. I klipp to bruker han 3 sekund på å kjøre "Igjennom bilde", jeg estimerer huset på bildet til å være ca 10 meter lang, og distancen ca 30 meter. Det ser ihvertfall ikke ute som 60 meter den distansen han klarerer, som det må være for at ditt estimat skal stemme.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan jo være at syklisten er uviten om at trafikkreglene (rødt lys) gjelder for dem også. Men det ser ikke spesielt smart ut nei! 

Absolutt ikke. Det vet de. Sannheten er at de driter i det. Møkkasyklister, de driter over alle oss andre.

 

Du er ganske selektiv i din streben etter å forsvare syklister...eventuelt har du sett en annen video enn meg.  Jeg ser da vitterlig helt i begynnelsen av video (klipp 2) en syklist som suser forbi. Mitt anslag er at den holder 60-70 km/t.

Nei, de holder garantert ikke 60-70 km/t. Sånne hastigheter på sykkel er styggfort, og det er vel nesten bare racere som klarer å komme opp i de hastighetene. Syklisten helt i begynnelsen holder vel i overkant av 40 km/t, tenker jeg. Likevel, fortsatt for fort, og ganske uforsvarlig nedover den bakken der med mange inn/utkjøringer, skolebarn m.m. Hvis en person sykler i 60-70 km/t nedover den bakken der, og det skjer noe, vil ikke personen klare å bremse opp i tide, og personen er praktisk talt død hvis han/hun faller i en sånn fart, i hvert fall kritisk skadet. Tviler på at de aller fleste syklister er så risikovillige, i hvert fall pendlersyklistene som er lokalkjente. Men galinger finnes jo over alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan jo være at syklisten er uviten om at trafikkreglene (rødt lys) gjelder for dem også. Men det ser ikke spesielt smart ut nei! 

Absolutt ikke. Det vet de. Sannheten er at de driter i det. Møkkasyklister, de driter over alle oss andre.

 

Du er ganske selektiv i din streben etter å forsvare syklister...eventuelt har du sett en annen video enn meg.  Jeg ser da vitterlig helt i begynnelsen av video (klipp 2) en syklist som suser forbi. Mitt anslag er at den holder 60-70 km/t.

Nei, de holder garantert ikke 60-70 km/t. Sånne hastigheter på sykkel er styggfort, og det er vel nesten bare racere som klarer å komme opp i de hastighetene. Syklisten helt i begynnelsen holder vel i overkant av 40 km/t, tenker jeg.

 

 

Ok, vi får bare være uenig i den saken.  Jeg tror ikke det er noe problem for syklister på terrengsykler å komme opp i 60-70 i lange nedoverbakker.  Situasjonen vi diskuterer er altså syklist nr 2 i begynnelsen av videoen.

Lenke til kommentar

Situasjonen vi diskuterer er altså syklist nr 2 i begynnelsen av videoen.

Ja, det er syklist nr. 2 jeg snakker om. Og jeg mener fortsatt at hastigheten ligger mellom 40 og 50 km/t. Jeg sykler ganske mye, hver dag så å si, så jeg har et forhold til hastigheter på sykkel. Senest i dag var jeg på en tur på 64 km, i går syklet jeg rundt Enebakk, og da syklet jeg 81 km. I år har jeg allerede rundet 2500 km. Det er grenser for hvor fort man kan sykle på terrengsykkel selv i lange nedoverbakker. Når man kommer opp i visse hastigheter begynner luftmotstand å spille inn, særlig hvis det f.eks. blåser motvind. Det merker jeg selv når jeg er ute. Blåser det sterkt nok kan vinden faktisk bremse en selv ned, selv i nedoverbakker. Pluss at terrengsykler gjerne har knastedekk, da får man også større friksjon enn hvis man sykler på dekk man ser på hybridsykler, særlig når vi begynner å snakke om racerdekk. Dessuten, terrengsykler har lette gir slik at det ikke hjelper å tråkke i nedoverbakker, fordi farten rett og slett er for høy til at girene på sykkelen hjelper noe særlig, hvis farten er høy nok. Terrengsykler er ikke bygd for fart. Særlig racere har tunge gir (høy utveksling) slik at man skal sykle styggfort før man ikke får noen effekt ut av å tråkke. Jeg tråkker hele tiden, uansett om det er flatmark, nedover eller oppover.

 

Endret av stigfjel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mine, til dels skumle opplevelser i trafikken siste uken:

 

 

 

 

I siste videoen var det dårlig timing å sykle der midt i ettermiddagstrafikken.

Syns likevel ikke det unnskylder de stygge forbikjøringene.

Flertallet(?) klarte fint å komme seg forbi oss uten å være livsfarlige.

Honnør til bussjåføren i starten av videoen for en fin forbikjøring.

 

Som skrevet i kommentaren på Youtube var alternative rute med

sammenhengende gang- og sykkelsti 4-5 km lengre enn den veien vi skulle.

Benyttet ikke de korte strekkene med gang- og sykkelsti,

der de var, av den enkle grunn at de lå på "feil" side av veien.

Vi da hadde måttet stoppe opp og krysse veibanen flere

ganger på nokså uoversiktlige steder.

 

Sykler mye til/fra jobb og kan da stort sett sykle på rimelig godt tilrettelagte veier.

Til og med et lite strekke med 2-felts sykkelvei.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...