Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig gjør de det for i motsetning til i Norge er det forbudt å sykle i gangfelt.

I Norge blir så og si ingen engang tatt for rødlys kjøring - nesten kun for lysbruk.

Men det er bra at de har denne loven og følger opp den - da unngår man de farlige situsjonene man har i Norge med sykling i fotgjengerfelt - der de har vikeplikt, men mange som ikke følger det (som heller ikke politiet tar kontroll på - det er en gang i skuddåret hvis man er heldig)

Lenke til kommentar

http://www.osloby.no/nyheter/Lante-bysykkel-uten-lys_-fikk-900-i-bot-8225901.html

 

Litt bra filmsnutten nederst, forøvrig, der(danmark) tar de syklister også for sykling i fotgjengerfelt

 

 

Blir så glad når jeg leser at slike kontroller blir gjennomført.

 

Og så ler jeg godt hver gang av de tåpelige standardkommentarene til de bøtelagte :)

 

"- Jeg mener de bør fokusere mindre på slikt, og mer på alvorligere kriminalitet, svarer Aulejtner."

Lenke til kommentar

Det er bare kjipt at de ikke sjekker like aktivt at biler har ok lys..

 

Disse "stikkprøve" kontrollene de kjører på lysbruk blant syklister er jo ingenting, bilistene blir jo sjekket mye mere aktivt når det gjelder lysbruk.  Lysene er noe av det første de sjekker når de blir vinket til side for kontroll og I disse mørke tider så er vel manglende lys nettopp grunnen til at man blir vinket til side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet er blitt hardere på det å ha riktig lys når det mørkner. I sommer, da jeg skulle hjem etter å ha jobbet overtid til langt på kveld hadde ikke jeg fått på lyset på sykkelen enda. Jeg tenkte på det, og var litt irritert på meg selv at jeg ikke hadde med lys. Et par km hjemmefra så jeg en politibil i motsatt retning, som plutselig blinket meg inn. De spurte om jeg visste hvorfor de stoppet. Jeg svarte at det måtte være pga lyset, og at jeg ikke hadde beregnet å dra hjem så sent fra jobb. De lot nåde gå for rett den gangen, men at de ikke ville være så overbærende neste gang. Da jeg kom hjem fant jeg selvfølgelig frem lyset mitt, og jeg har siden sørget for at batteriet er ladet før jeg drar ut nå som det er blitt så mørkt.

Lenke til kommentar

 

Det er bare kjipt at de ikke sjekker like aktivt at biler har ok lys..

 

Disse "stikkprøve" kontrollene de kjører på lysbruk blant syklister er jo ingenting, bilistene blir jo sjekket mye mere aktivt når det gjelder lysbruk.  Lysene er noe av det første de sjekker når de blir vinket til side for kontroll og I disse mørke tider så er vel manglende lys nettopp grunnen til at man blir vinket til side.

 

Det skal jeg si fra til naboen min om, hun som kjørte med kun ett nærlys og ikke en gang park på andre siden.. Det gjorde hun i bare 2 år.

Hun kjører svært mye.

Lenke til kommentar

 

 

Det er bare kjipt at de ikke sjekker like aktivt at biler har ok lys..

 

Disse "stikkprøve" kontrollene de kjører på lysbruk blant syklister er jo ingenting, bilistene blir jo sjekket mye mere aktivt når det gjelder lysbruk.  Lysene er noe av det første de sjekker når de blir vinket til side for kontroll og I disse mørke tider så er vel manglende lys nettopp grunnen til at man blir vinket til side.

 

Det skal jeg si fra til naboen min om, hun som kjørte med kun ett nærlys og ikke en gang park på andre siden.. Det gjorde hun i bare 2 år.

Hun kjører svært mye.

 

 

Jeg kjenner en som har syklet aktivt I hele sitt voksne liv (ca 30 år) og aldri opplevd å bli stoppet/kontrollert.

 

Vant jeg diskusjonen nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

http://www.osloby.no/nyheter/Lante-bysykkel-uten-lys_-fikk-900-i-bot-8225901.html

 

Litt bra filmsnutten nederst, forøvrig, der(danmark) tar de syklister også for sykling i fotgjengerfelt

De får også 700,- i bot for sykling på fortauet, der mange norske bilister mener syklistene bør holde seg.

 

 

Ja, det er mange meninger om det. Personlig syns jeg ikke syklister har så mye på fortau å gjøre - annet i gå-tempo. (ev raskere hvis det er tomt med folk der) - som forøvrig vel egentlig er reglene, men de følges ikke, der heller.

Men det er klart, det er lettere å gi bot på konkrete 'forbudte' ting enn det er på vurderingsutfordringen .... hadde de for stor fart eller ikke ihht trafikkbildet

Lenke til kommentar

 

 

http://www.osloby.no/nyheter/Lante-bysykkel-uten-lys_-fikk-900-i-bot-8225901.html

 

Litt bra filmsnutten nederst, forøvrig, der(danmark) tar de syklister også for sykling i fotgjengerfelt

De får også 700,- i bot for sykling på fortauet, der mange norske bilister mener syklistene bør holde seg.

 

 

Ja, det er mange meninger om det. Personlig syns jeg ikke syklister har så mye på fortau å gjøre - annet i gå-tempo. (ev raskere hvis det er tomt med folk der) - som forøvrig vel egentlig er reglene, men de følges ikke, der heller.

Men det er klart, det er lettere å gi bot på konkrete 'forbudte' ting enn det er på vurderingsutfordringen .... hadde de for stor fart eller ikke ihht trafikkbildet

 

Er utfordrende uansett dette så lenge man ikke har adskilte plasser i trafikken til hver trafikantgruppe. Blander man forskjellige trafikanter i trafikken, så blir det lett konflikt og farlige situasjoner om trafikantene ikke er veldig flinke til å ta hensyn til hverandre. 

 

Syklistene kjører for sent i vegbanen, og for raskt på fortauet. I vegen føler syklistene seg utsatt, mens på fortauet føler fotgjengerne seg utsatt om syklistene også er der.

 

Tenker at med det vegsystemet vi har i dag, så er det viktig at vi gjør det vi kan for å ta vare på hverandre. Veien er i alle fall de fleste steder ikke lagt opp til å klare å ta vare på alle trafikantgrupper samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syklistenes landsforbund, i videoen representert av lokallederen i Trondheim, deler hver høst ut hundrevis av gratis sykkellys til mørklagte syklister. Likevel er mørklagte syklister i høstmørket svært normalt. Dessverre.

Ja, det er det. Ser syklister så å si daglig uten lys. Pluss at jeg også ser en del syklister med hodelykter, tildels ganske sterke også, som blender motgående trafikk. Det bare lyser idioti ut av dem.

Lenke til kommentar

Ja, det er det. Ser syklister så å si daglig uten lys. Pluss at jeg også ser en del syklister med hodelykter, tildels ganske sterke også, som blender motgående trafikk. Det bare lyser idioti ut av dem.

De sterke hodelyktene som blender tipper jeg er kjøpt inn for bruk til terrengsykling i høst-/vintermørket. Når man står i sportsbutikken er det jo sikkert fristende å slå til på DEN fete (les: sterke) lykta uten å tenke på at den ikke egner seg for bruk i trafikken. Kanskje sportskjedene burde ta ansvar her, og informere om dette når folk kommer inn og kjøper de virkelig sterke lyktene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...