Gå til innhold

Microsoft feirer 40 år – les brevet Bill Gates sendte til alle de ansatte


Anbefalte innlegg

 

80 år er vel å strekke begrepet "ung mann" litt langt vel  :)

 

80-årige ungkarer eksisterer jo. Jeg er ikke i en så høy aldersgruppering.  :)

 

Men, nå er det dere som har vridd på utgangspunktet. Fordi det stod i artikkelen følgende:

da en 20 år gammel gutt ved navn Bill Gates

Nå begynner dere å endre begrepet gutt til mann.  ;)

 

Nei, det ble hevdet at en ung mann kan omtales som gutt. Det vil si at begge begreper kan brukes om samme person. Jeg sa meg enig i dette og underbygget mitt standpunkt med å påpeke at man i USA ikke er fullt ut myndig før man er fyllt 21 år. Det er desuten flere aldersgrenser og presedenser i lovverk og praksis i det private næringsliv som ikke behandler unge menn som fullt ut voksne individer selv om de formellt sett er "myndige". Utesteder, forsikringsselskaper og finansinstitusjoner for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Kommentarer om vaksiner og GMO viser bare hvor dumme og antivitenskapelige enkelte er.

 

Hvis det er greit at millioner skal sulte ihjel eller dø av kurerbare sykdommer, så tar dere et fryktelig stort ansvar. Et ansvar dere er ALT for kunnskapsløse til å inneha.

 

Bill Gates er et geni, og han viser den rette veien videre.

 

Det som er dumt, og antivitenskapelig, er å ta patent på liv. Å ta patent på såkorn er en vederstyggelighet som ikke hører hjemme i et fritt og rettferdig samfunn. GMO er en ting, det Monsanto gjør med sine patenter er noe annet. Monsanto som selskap kan brenne i helvete.

Lenke til kommentar

Som den prinsippregelen jeg er, så mener jeg feilen ligger i systemet, og ikke i firmaet. Det er et naturvitenskaplig faktum at et firma hverken er utstyrt med moral eller samvittighet. Deres eksistens er i prinsippet og i praksis basert på streben etter profitt. Desto friere man stiller firmaer, desto flere måter å etterstrebe profitt får man. 

 

Men de langt fleste firmaer beveger seg primært innenfor de gitte rammene. Hvis f.eks. Monsanto driver med vederstyggeligheter, er det ikke fordi Monsanto har valgt å drive med vederstyggeligheter, men fordi vederstyggeligheter er innenfor hva et firma slipper unna med. Firmaet har aldri, og det lover jeg dere, satt seg ned og skrevet en definisjon på hva som er en vederstyggelighet. I stedet for en moralsk vurdering, har de gjort en juridisk vurdering på hvorvidt det de skal drive på med er lovlig eller ikke. Og de har kommet opp med lovlige produkter og lovlige salgsmetoder, og regnet på hva som gir best profitt. 

 

Hvis lovverket tillater noen å ta patent på liv eller rettigheter over regnvann, er det lovverket som må angripes. Og siden lovverk hverken har meninger eller endringsvilje, betyr det at man må gå i debatt med politikere. Og de politikerne man må gå i debatt med, er de som er valgt inn i lovgivende forsamling. 

 

I USA er det ganske langt fra vanlige folk til lovgivende forsamling. Dessverre har firmaer, i sin streben etter profitt, funnet de optimale veiene inn til å (primært innenfor lovverket) påvirke lovgivende forsamling. 

 

Så det er både feil i lovverk og i systemet rundt, i kraftig favør av firmaene over borgerne. Og desto friere man stiller firmaene, desto svakere stiller individene. 

 

I en stadig økene grad av vestlig lobbykrati er man nødt til å ta grep for å beskytte seg mot at ikke Biff Tannens dystropiske konglomerat skal overta styringen. Men jeg ser ikke hvordan man kan gjøre dette. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan absolutt stille spørsmål ved Monsanto og patentlovene. Der er vi nok absolutt enige om at det er mye som skulle vært modifisert. Å ta patent på eksisterende livsformer på andre kontinenter er et eksempel på hvol galt det kan bære avsted.

 

Samtidig må Monsanto ha rett på å beskytte sine varer innenfor lovens rammer. Det er opp til politikerne og folket å sette rammer som hindrer monopol. Bare synd at USA ikke er spesielt dyktige til dette.

 

Men man kan ikke surre dette sammen med det gode vitenskapen som ligger bak forskningen, som metter milliarder og berger millioner av liv årlig. Da må man holde tunga rett og skille fakta, svadapolitikk og konspirasjoner.

 

Det er ingenting som slår den gode vitenskapelige metode over tid. Det er hele grunnlaget for den moderne sivilisasjonen og alt vi har oppnådd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...