Gå til innhold

Stadig færre religiøse i Norge.


Anbefalte innlegg

 

 

 

Det største problemet jeg ser er at det ikke er sant, uansett om noen skulle trenge det eller ei forandrer ikke dette.

 

Hvordan kan du vite at det ikke er sant? Hva om du tar feil? Hva om du faktisk havner i Helvete til evig tid fordi du ikke tror?

 

Og å nevne Helvete er ikke for å skremme noen, men for å advare.

 

 

Hvordan kan du vite at det ikke er sant? Hva om du tar feil? Hva om du faktisk havner i islams Helvete til evig tid fordi du ikke tror?

 

Og å nevne islams Helvete er ikke for å skremme noen, men for å advare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det største problemet jeg ser er at det ikke er sant, uansett om noen skulle trenge det eller ei forandrer ikke dette.

 

Hvordan kan du vite at det ikke er sant? Hva om du tar feil? Hva om du faktisk havner i Helvete til evig tid fordi du ikke tror?

 

Og å nevne Helvete er ikke for å skremme noen, men for å advare.

 

Den var fin. :)

 

 

Det er akkurat dette religionen og dens mørkemenn bedriver, nemlig skremselspropaganda. Hadde det ikke hengt noen trussel over det hele, ingen risiko for ett evig helvetesild, tror du da du hadde vært like lett å overbevise?

 

Lamb of God, Descending:

This God that I worship

This demon I blame

Conspire as one, exactly the same

It's exactly the same

 

 

Dette er alt de har, ikke la deg skremme av dem. Bruk hodet ditt, les og se hva vitenskapsmenn forteller og viser deg, kun da vil du klare å se løgnen. Det er derfor vitenskapsmenn ikke har svaret på alt, nettopp fordi de er avhengig av at det de framstiller er beviselig sant, i motsetning til predikanter. De har heller ingen baktanker slik som en prest eller mullah vil ha, og de ligger i snitt evig langt foran når det kommer til visdom og intelligens i tillegg. Religion bunner alltid i uvitenhet. Jo mer man vet, jo mindre sjanse er det for at du ikke avslører religions-bløffen.

 

Ingen fare for at du skremmer med helvete :) Når man ikke har blitt hjernevasket eller indoktrinert og satt fast i religionens tvangstrøye, så har man også åpnet seg for det store bildet og man forstår ikke bare at det er usant, men hvorfor det har spredd og hvordan det har fått holde seg gående over generasjoner. Det er destruktivt for oss alle og i her i Norge med alt vi vet, etterhvert bare komisk. Altså ingenting du vil ha hengende over deg igjennom livet. Tro meg, du kan ha det veldig bra uten dette, det har forspilt sin rolle og fører nå til mye av verdens elendighet så bare la det være og kom deg videre før du har kastet bort store deler av det ene livet du har.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at helvette ER for å skremme, det er ingenting som bunner i en "advarsel" i hvordan det er framsatt i religion noe sted.

 

Dessuten, så er det jo innbundet ihvertfall kristendommen at det er tilbedt en evig tilgivende gud, og om det da skulle vært et helvette så vil dette stå i strid med alt denne guden står for. Og på en annen side så er det ikke mye som stopper en for å komme i himmelen uansett der de katolske kan gå i skranken for litt tilgivelse, og i Islam så er det bare å ta å kaste seg mot mekka og så er man i god gang. 

 

Hmm... kanskje helvette ER en advarsel likewell?... en advarsel for alle andre å holde seg unna. 

Lenke til kommentar

 

 

tro er noe som passer til samfunnets vanskeligstilte, dem som ikke har noe annet i livet. Alkoholikere, rusmisbrukere og dødssyke. 

 

resten av oss behøver ikke denne kunstige trøsten. 

 

Enig, men strengt tatt bare de dødsyke som kanskje trenger det, de andre du nevner der finner vel gjerne trøsten i nettopp alkoholen og knarket.. og sånn går no dagan :)

 

Det største problemet jeg ser er at det ikke er sant, uansett om noen skulle trenge det eller ei forandrer ikke dette.

 

Ja, men å lyve for å gi noen fredfulle fine dager før dem dør er ikke så dumt. Så hvis noen er dødssyke så er det kanskje greit å si at dem kommer til en bedre plass etterpå slik at dem ikke behøver grue seg slik f.eks.... 

 

Er det egentlig noe å grue seg over. Det blir jo bare et stort ingenting akkurat som før man ble født. Det jeg engster meg for er om man skulle få en smertefull sykdom med mye plager å ikke kunne velge selv om man skal dø. Her i Norge skal man jo pines til siste liten enda om man har fått beskjed om at man ikke har mange månedene igjen å leve.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det største problemet jeg ser er at det ikke er sant, uansett om noen skulle trenge det eller ei forandrer ikke dette.

 

Hvordan kan du vite at det ikke er sant? Hva om du tar feil? Hva om du faktisk havner i Helvete til evig tid fordi du ikke tror?

 

Og å nevne Helvete er ikke for å skremme noen, men for å advare.

Det fine med å være ateist er at vi vet at helvette ikke eksisterer, så vi frykter ikke for å havne dit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

tro er noe som passer til samfunnets vanskeligstilte, dem som ikke har noe annet i livet. Alkoholikere, rusmisbrukere og dødssyke. 

 

resten av oss behøver ikke denne kunstige trøsten. 

 

Enig, men strengt tatt bare de dødsyke som kanskje trenger det, de andre du nevner der finner vel gjerne trøsten i nettopp alkoholen og knarket.. og sånn går no dagan :)

 

Det største problemet jeg ser er at det ikke er sant, uansett om noen skulle trenge det eller ei forandrer ikke dette.

 

Ja, men å lyve for å gi noen fredfulle fine dager før dem dør er ikke så dumt. Så hvis noen er dødssyke så er det kanskje greit å si at dem kommer til en bedre plass etterpå slik at dem ikke behøver grue seg slik f.eks.... 

 

Er det egentlig noe å grue seg over. Det blir jo bare et stort ingenting akkurat som før man ble født. Det jeg engster meg for er om man skulle få en smertefull sykdom med mye plager å ikke kunne velge selv om man skal dø. Her i Norge skal man jo pines til siste liten enda om man har fått beskjed om at man ikke har mange månedene igjen å leve.

 

 

Enig, syntes det er helt sjukt at ikke voksne mennesker som er friske i hodet og som har fått en sikker "dødsdom" ikke skal få lov til å kunne velge dette selv, men at staten skal bestemme at det skal seigpiunes til det siste. Lukter religion lang vei av dette også..

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at alle burde få styre sitt eget liv samt egen død.

 

Tipper det er frykt for at avlivingen skal bli misbrukt som ligger til grunne for at vi ikke avliver folk i sykesengen.

Det må også en bøddel inn i bildet, en som skal gi sprøyten eller skru av maskinen. Et yrke jeg kan forestille meg er veldig lite attraktivt og som medfører mange timer med terapi i ettertid.

 

 

Men dette er da en veldig avsporing ifra hvor mange religiøse vi har eller vil få i Norge? :p

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at alle burde få styre sitt eget liv samt egen død.

 

Tipper det er frykt for at avlivingen skal bli misbrukt som ligger til grunne for at vi ikke avliver folk i sykesengen.

Det må også en bøddel inn i bildet, en som skal gi sprøyten eller skru av maskinen. Et yrke jeg kan forestille meg er veldig lite attraktivt og som medfører mange timer med terapi i ettertid.

 

 

Men dette er da en veldig avsporing ifra hvor mange religiøse vi har eller vil få i Norge? :p

Mulig det er en avsporing, men hvorfor skulle de som står for et menneskes høyeste ønske trenge terapi? 

 

De som dreper mennesker som ikke ønsker det trenger ikke terapi!

Lenke til kommentar

Så lenge det høyeste ønsket er at du tar livet av et menneske så tror jeg det fort kan føre til terapi om ønsket blir fulgt.

Men siden det bor folk som tydeligvis ikke eier disse hemningene så var det et dårlig poeng, nok en gang jeg ikke imot et valg om å få avslutte eget liv, jeg ville bare få frem at det kan være en del problemstillinger rundt handlingen.

Lenke til kommentar

Problemet er at helvette ER for å skremme, det er ingenting som bunner i en "advarsel" i hvordan det er framsatt i religion noe sted.

 

Dessuten, så er det jo innbundet ihvertfall kristendommen at det er tilbedt en evig tilgivende gud, og om det da skulle vært et helvette så vil dette stå i strid med alt denne guden står for. Og på en annen side så er det ikke mye som stopper en for å komme i himmelen uansett der de katolske kan gå i skranken for litt tilgivelse, og i Islam så er det bare å ta å kaste seg mot mekka og så er man i god gang. 

 

Hmm... kanskje helvette ER en advarsel likewell?... en advarsel for alle andre å holde seg unna. 

Nei, det er ikke for å skremme. Men det handler ikke om Helvete heller. Jeg vil ha med meg så mange som mulig til Himmelen, så jeg fokuserer heller på det gode budskap, nemlig at vi kan komme til Himmelen gjennom tro på Jesus. Gud er perfekt, men kan ikke forenes med synd. Vi mennesker er syndige av natur (pga syndefallet), og trenger Jesus - som var perfekt - for å kunne bli forent igjen med Gud. Jesus ble menneske, og tok på seg straffen for oss, for at vi ikke skulle gå fortapt. Gud ser på oss som om synd aldri har eksistert, fordi Jesus tok på seg synden på korset. Men hvis du velger å ikke ta imot, er det ditt valg, men da har du valgt vekk Gud og jeg tror du da havner en plass der Gud er totalt fraværende.

 

Tilsvarende dette gjennom gikk Jesus for oss, for å ta på seg alle våre synder.

 

 

En har utrettet noe ganske stort, når man regner tiden etter den. Vi lever i år 2015 Etter Kristus.

 

 

 

 

 

 

Det største problemet jeg ser er at det ikke er sant, uansett om noen skulle trenge det eller ei forandrer ikke dette.

 

Hvordan kan du vite at det ikke er sant? Hva om du tar feil? Hva om du faktisk havner i Helvete til evig tid fordi du ikke tror?

 

Og å nevne Helvete er ikke for å skremme noen, men for å advare.

 

Den var fin. :)

 

 

Det er akkurat dette religionen og dens mørkemenn bedriver, nemlig skremselspropaganda. Hadde det ikke hengt noen trussel over det hele, ingen risiko for ett evig helvetesild, tror du da du hadde vært like lett å overbevise?

 

Lamb of God, Descending:

This God that I worship

This demon I blame

Conspire as one, exactly the same

It's exactly the same

 

 

Dette er alt de har, ikke la deg skremme av dem. Bruk hodet ditt, les og se hva vitenskapsmenn forteller og viser deg, kun da vil du klare å se løgnen. Det er derfor vitenskapsmenn ikke har svaret på alt, nettopp fordi de er avhengig av at det de framstiller er beviselig sant, i motsetning til predikanter. De har heller ingen baktanker slik som en prest eller mullah vil ha, og de ligger i snitt evig langt foran når det kommer til visdom og intelligens i tillegg. Religion bunner alltid i uvitenhet. Jo mer man vet, jo mindre sjanse er det for at du ikke avslører religions-bløffen.

 

Ingen fare for at du skremmer med helvete :) Når man ikke har blitt hjernevasket eller indoktrinert og satt fast i religionens tvangstrøye, så har man også åpnet seg for det store bildet og man forstår ikke bare at det er usant, men hvorfor det har spredd og hvordan det har fått holde seg gående over generasjoner. Det er destruktivt for oss alle og i her i Norge med alt vi vet, etterhvert bare komisk. Altså ingenting du vil ha hengende over deg igjennom livet. Tro meg, du kan ha det veldig bra uten dette, det har forspilt sin rolle og fører nå til mye av verdens elendighet så bare la det være og kom deg videre før du har kastet bort store deler av det ene livet du har.

 

 

Det handler ikke om å vite. Uansett hvor mye disse vitenskapsmennene finner ut, kommer de aldri til å finne svaret på hvordan universet ble til, eller om Gud finnes. Så enten du vil eller ikke, er du nødt til å tro noe. Du har tydeligvis valgt å tro på big bang, eller? Synes du det er mer sannynlig at verden ble til ved en tilfeldighet, enn at det er en skaper bak det?

 

De eneste baktankene kristne predikanter og prester har, er at de vil du skal bli frelst. De vil at du skal komme til Himmelen, og det er av ekte nestekjærlighet. Vi vil bare deres eget beste, det er bare fordi vi bryr oss om mennesker. Jesus sa, "Elsk din neste som deg selv, slik som har har elsket dere".

 

Du snakker om hjernevasking, og at det er vi kristne som er hjernevasket. Faktisk er det slik at vi alle er hjernevasket, det inkluderer deg også. Enten det er av prester og predikanter, vitenskapsmenn og forskere, politikere, gjennom TV, internett, etc. Alle som har ører og øyne, blir hjernevasket av noe. Det er opp til oss selv å velge hva vi vil tro på. Jeg tror Jesus er veien, sannheten og livet, derfor har jeg valgt å tro på han. Kall meg hjerne gjernevasket, men det er du også min venn, og du har valgt å tro på noe annet.

 

 

Det fine med å være ateist er at vi vet at helvette ikke eksisterer, så vi frykter ikke for å havne dit.

 

Hvordan kan du vite det? :)

 

Du har også en tro. Ingen kan vite hvordan universet ble til, så om du velger å tro at alt er tilfeldig og oppstod ved et gigantisk smell som oppstod av seg selv, så er det din tro. Og etter min mening må du ha ganske sterk tro for å tro at alt ble til ved en tilfeldighet. :)

Endret av Cou10nho
Lenke til kommentar

 

 

Men hvis du velger å ikke ta imot, er det ditt valg, men da har du valgt vekk Gud og jeg tror du da havner en plass der Gud er totalt fraværende.

 

Hvis det er Guds-karakteren i Bibelen du refererer til er dette et vesen jeg gladelig ville sett var fraværende.

 

Gud er en kjærlig og nådig gud som elsker deg høyt, men om du ikke ønsker å ha noe med han å gjøre, er du fri til å velge han bort, og det vil bli slik - han kan ikke tvinge deg. Du er skapt med fri vilje.

Endret av Cou10nho
Lenke til kommentar

 

 

 

Men hvis du velger å ikke ta imot, er det ditt valg, men da har du valgt vekk Gud og jeg tror du da havner en plass der Gud er totalt fraværende.

 

Hvis det er Guds-karakteren i Bibelen du refererer til er dette et vesen jeg gladelig ville sett var fraværende.

 

Gud er en kjærlig og nådig gud som elsker deg høyt, men om du ikke ønsker å ha noe med han å gjøre, er du fri til å velge han bort, og det vil bli slik - han kan ikke tvinge deg. Du er skapt med fri vilje.

 

 

Sweet chili, cool beans.

Lenke til kommentar

 

 

Det handler ikke om å vite. Uansett hvor mye disse vitenskapsmennene finner ut, kommer de aldri til å finne svaret på hvordan universet ble til, eller om Gud finnes. Så enten du vil eller ikke, er du nødt til å tro noe. Du har tydeligvis valgt å tro på big bang, eller? Synes du det er mer sannynlig at verden ble til ved en tilfeldighet, enn at det er en skaper bak det?

 

Bruker ikke dette ende ca. sånn?

 

Vi vil nok aldri finne ut hvordan verden ble til nei, men det hadde vært fascinerende. 

Vi har mange tanker eller teorier om de muligheter som kan ha forutsaken starten..

Kan vi ikke sette teoriene opp mot det vi har funnet ut av i jorda og verdenrommet sin historie for å anta den mest trolige hendelsen? 

 

Av alle mulige muligheter så er Jahve den mest trolige. 

 

Hvem skapet i så fall Jahve? En så kompleks skapning må da ha hatt en super kompleks skaper? Du må jo tro noe? Skaperen som skapet skapet hadde også en skaper. Og der forsvant logikken inn i uendelighetsargumentet.

 

Nei han er Gud så han er utenfor virkeligheten men virkelig. (for meg)

 

Gameover.

7

Continue?  <-

Quit?

Lenke til kommentar

Cou10nho: Jeg innrømmer at jeg tror på en hel masse. Med min forståelse av hva tro innebærer. Dersom du med tro mener det som på engelsk kalles "faith" så er dette noe jeg vil unngå. Det å bruke eller forsvare tro med henvisningen til "faith" er for meg absurd og intellektuelt uærlig. Dessuten, finn ut hva Big Bang teorien faktisk sier før du kritiserer noe den ikke sier. Er det ikke på tide å vokse opp fra det å likestille alt av tanker og troer? Det å akseptere hva vitenskapen sier kontra hva religion sier faller jo ikke inn under samme domene av realisme engang.

Lenke til kommentar

Så lenge det høyeste ønsket er at du tar livet av et menneske så tror jeg det fort kan føre til terapi om ønsket blir fulgt.

Men siden det bor folk som tydeligvis ikke eier disse hemningene så var det et dårlig poeng, nok en gang jeg ikke imot et valg om å få avslutte eget liv, jeg ville bare få frem at det kan være en del problemstillinger rundt handlingen.

Jeg må ha uttrykket meg dårlig. Jeg prøver ommatt:

 

En som er sterk nok til å gi et medmenneske det høyeste ønske personen har, trenger ikke terapi.

Lenke til kommentar

 

Det fine med å være ateist er at vi vet at helvette ikke eksisterer, så vi frykter ikke for å havne dit.

 

Hvordan kan du vite det? :)

 

Du har også en tro. Ingen kan vite hvordan universet ble til, så om du velger å tro at alt er tilfeldig og oppstod ved et gigantisk smell som oppstod av seg selv, så er det din tro. Og etter min mening må du ha ganske sterk tro for å tro at alt ble til ved en tilfeldighet. :)

 

Jeg vet det fordi det er absolutt ingen bevis for at hverken himmelen eller helvette eksisterer. Visst noen hadde kommet med bevis for at det eksisterer, så vet jeg jo at det finnes, men så langt har ingen klart å komme med noen beviser på det. Jeg vet ikke hvordan universet ble til, å jeg tror aldri vi vil få svaret på det heller. Kanskje vi er et av mange univers, kanskje var det big bang som startet det hele, kanskje vi ble plantet her av aliens, hvem vet?

 

Hvorfor skal ting være noe annerledes etter at man dør enn det var før man ble født? Hvor var du før du ble skapt? Det er jo bare et stort ingenting å jeg finner det mest sannsynelig at det blir likens når man er død.

 

Edit: Ryddet litt opp i pyramiden som oppsto

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Tilsvarende dette gjennom gikk Jesus for oss, for å ta på seg alle våre synder.

 

 

I et helt vanvittig rettssystem.

 

Hvis vi hadde et system som lot folk melde seg frivillig til å bli banket opp, eller bare til å sitte i fengsel, skulle det at de tar på seg en straff ha kunnet la andre mennesker slippe fengselsstraff? Hvis noen dreper et menneske, er alt greit så lenge noen som ikke hadde noe med drapet å gjøre, sier at de skal sone straffen for dem?

 

Evt. hvis det handler om "synder" som virkelig ikke betyr noe eller er relativt harmløse; f.eks. om noen banner i kirka, og Jesus tar på seg synden, hva hadde skjedd om Jesus ikke hadde tatt på seg synden? Hadde det vært noe behov for straff der? Og hvis det skulle være straff, hadde det vært behov for noe mer enn en minimal bot? Som kanskje kunne forsvares hvis kirkegjengerne på forhånd sier seg enige til at de ikke skal banne i kirken ved å tegne under en kontrakt. Ellers så kan en straff mot den mer ekstreme enden av hva som er rimelig, være å stenge dem ute fra kirka på livstid. Å fortelle dem at de er uønsket der fordi de bannet. Gitt at kirken er privateid og privat finansiert.

 

Hva slags synder er du sikter til, de som Jesus tar på seg? Hvorfor gir det mening at Jesus tar på seg synder, og hvorfor bryr Gud seg med om Jesus straffes eller ikke? Hvorfor har Jesus sin straff noe som helst å si? Hvis det var en straff, og ikke noe Jesus utførte mot seg selv, Gud som han skulle være. Eller noe Jesus fant på, gal som han kan ha vært.

Lenke til kommentar

Du har også en tro. Ingen kan vite hvordan universet ble til, så om du velger å tro at alt er tilfeldig og oppstod ved et gigantisk smell som oppstod av seg selv, så er det din tro. Og etter min mening må du ha ganske sterk tro for å tro at alt ble til ved en tilfeldighet. :)

Hver gang noen forsøker å beskrive universets utvikling på denne måten så ler jeg litt. Det eneste du oppnår er å vise de fleste andre her at du ikke har den fjerneste anelse om hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...