Gå til innhold

En ganske drøy(?) opplevelse på Lefdal i sammenheng med reprasjon


Anbefalte innlegg

Lefdal/Elkjøp sin "service avdeling" er kjent for å jukse mye

 Dette er en temmelig drøy og alvorlig påstand som jeg forventer at du dokumenterer.

 

Men tror egentlig at du ikke vet hva du snakker om. Ut fra det du skriver, så virker det som om du ikke har noen egen erfaring med service hos Lefdal/Elkjøp. Lefdal/Elkjøp her heller ikke egen serviceavdeling. Butikkene har et servicemottak og sender produktene til sentrale verksteder etter kjedeavtaler og leverandøravtaler. For PC er vanligvis Infocare Lefdal/Elkjøp sin "serviceavdeling".

 

 

 

 

Så at de kanskje kunne tatt en liten backup for henne mot litt redusert pris eller noe slikt, kunne de fint ha gjort.

Hva er en liten backup? Mener du at personen bak disken skal se an kunden for å gi en pris på backup? Hvis du mener at en backup for en eldre dame skal koste mindre enn en annen person, så er det diskriminering - og det er ulovlig i Norge.

 

Når Lefdal/Elkjøp selger backup som en tjeneste så koster det kr 995 uansett kundens kjønn, alder, kunnskapsnivå e.l. Og prisen er omtrent den samme for sammenlignbare tjenester hos sammenlgnbare bedrifter.

 

 

 

 

Denne personen som stod i service avdelingen der(om historien er slik den er fortalt selvsagt) trenger mer og bedre opplæring for å kunne avgjøre om backup er nødvendig eller ikke for en slik operasjon.

De som tar imot serviceoppdrag i butikkene kan uansett ikke avgjøre om det er nødvendig med backup. Det kan kun teknikkeren som får jobben avgjøre 100%. Det er mye bedre å tilby backup en gang for mye enn en gang for lite. Derfor blir alltid kunde tilbydd backup ved innlevering av PC.

 

Som sagt tidligere her, så er jo backup kundens ansvar. Hvis brukerne hadde vært flinkere til dette, så hadde ting blitt enklere for alle parter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Lefdal/Elkjøp sin "service avdeling" er kjent for å jukse mye

 Dette er en temmelig drøy og alvorlig påstand som jeg forventer at du dokumenterer.

 

Men tror egentlig at du ikke vet hva du snakker om. Ut fra det du skriver, så virker det som om du ikke har noen egen erfaring med service hos Lefdal/Elkjøp. Lefdal/Elkjøp her heller ikke egen serviceavdeling. Butikkene har et servicemottak og sender produktene til sentrale verksteder etter kjedeavtaler og leverandøravtaler. For PC er vanligvis Infocare Lefdal/Elkjøp sin "serviceavdeling".

 

 

 

 

Så at de kanskje kunne tatt en liten backup for henne mot litt redusert pris eller noe slikt, kunne de fint ha gjort.

Hva er en liten backup? Mener du at personen bak disken skal se an kunden for å gi en pris på backup? Hvis du mener at en backup for en eldre dame skal koste mindre enn en annen person, så er det diskriminering - og det er ulovlig i Norge.

 

Når Lefdal/Elkjøp selger backup som en tjeneste så koster det kr 995 uansett kundens kjønn, alder, kunnskapsnivå e.l. Og prisen er omtrent den samme for sammenlignbare tjenester hos sammenlgnbare bedrifter.

 

 

 

 

Denne personen som stod i service avdelingen der(om historien er slik den er fortalt selvsagt) trenger mer og bedre opplæring for å kunne avgjøre om backup er nødvendig eller ikke for en slik operasjon.

De som tar imot serviceoppdrag i butikkene kan uansett ikke avgjøre om det er nødvendig med backup. Det kan kun teknikkeren som får jobben avgjøre 100%. Det er mye bedre å tilby backup en gang for mye enn en gang for lite. Derfor blir alltid kunde tilbydd backup ved innlevering av PC.

 

Som sagt tidligere her, så er jo backup kundens ansvar. Hvis brukerne hadde vært flinkere til dette, så hadde ting blitt enklere for alle parter.

 

Hadde du lest hva jeg skrev, så hadde du forstått meg bedre.

Jeg har ikke egen erfaring med innsending av ting hos elkjøp/lefdal, men jeg har mange familiemedlemmer som har måttet gjort det. Og der har skjedd mye rart, men jeg har ikke egen erfaring med det nei.

 

Du er visst ute etter å krangle, og du er nok ikke en person som ville gitt litt ekstra for at en kunde skal bli fornøyd.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Jeg forstår trådstarter sin irritasjon, men tror samtidig at noe kan ha blitt "lost in translation".

 

Elkjedene anbefaler backup fordi uansett hva som er feil med maskinen, kan de ikke garantere mot tap av data.

Selger sa senere at han kan be verkstedet om å ikke slette noen filer, men det er uansett ikke en garanti mot tap av data, selv om han tror at det skal gå bra. Å tro, og å garantere noe, er to helt forskjellige ting.

 

Spørsmålet er hvordan selger har ordlagt seg når han sa han kunne be verkstedet om å ikke slette noe. Sa han at det ville gå bra om han ba de om det, eller trodde han det ville gå bra. En liten forskjell i hvordan han ordla seg, men en stor forskjell i praksis. Det er ikke utenkelig at trådstarters mor har husket feil, eller ordla seg litt annerledes enn selgeren, og derfor er det vanskelig å ta noen sin side i saken.

Lenke til kommentar

Hadde du lest hva jeg skrev, så hadde du forstått meg bedre.

Jeg har ikke egen erfaring med innsending av ting hos elkjøp/lefdal, men jeg har mange familiemedlemmer som har måttet gjort det. Og der har skjedd mye rart, men jeg har ikke egen erfaring med det nei.

 

Du er visst ute etter å krangle, og du er nok ikke en person som ville gitt litt ekstra for at en kunde skal bli fornøyd.

Jeg er ikke ute etter å krangle, men jeg foretrekke saklige diskusjoner uten det blir slengt ut ubegrunnede drøye påstander som folk ikke vil svare på. Og jeg har lest hva du har skrevet, det er derfor jeg stiller spørsmål om det du har skrevet. Hvorfor vil/kan/gidder/tør (stryk det som ikke passer) du ikke svare på det jeg spør om? Jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på din dokumentasjon eller begrunnelse for påstanden: "Lefdal/Elkjøp sin "service avdeling" er kjent for å jukse mye".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå detter snart øyene mine ut...hva er det jeg leser?

 

"For Elkjøp og Lefdal er pengene viktigere enn kundene..."

 

And on that bombshell, la meg fortelle dere at for alle som driver butikk (ikke leker butikk) så er pengene årsaken til forretningen eksisterer. Fornøyde kunder som ikke legger igjen penger dessverre ikke verdt noe  - da er det bedre med misfornøyde, betalende kunder.

Lenke til kommentar

Nå detter snart øyene mine ut...hva er det jeg leser?

 

"For Elkjøp og Lefdal er pengene viktigere enn kundene..."

 

And on that bombshell, la meg fortelle dere at for alle som driver butikk (ikke leker butikk) så er pengene årsaken til forretningen eksisterer. Fornøyde kunder som ikke legger igjen penger dessverre ikke verdt noe  - da er det bedre med misfornøyde, betalende kunder.

 

Da er vi sterkt uenige om hva som er "å leke butikk". Det er i beste fall utrolig lite fremsynt å leve etter regelen om at det er bedre med misfornøyde, betalende kunder.

 

Misfornøyde kunder kommer sjeldnere tilbake, og forteller andre om sin dårlige opplevelse. Pengene de har betalt for en vare, er alt bedriften vil få fra den kunden, og de vil tape masse penger på andre potensielle kunder som frarådes å handle hos dem.

 

Fornøyde kunder kommer tilbake, og anbefaler andre å handle hos bedriften. Selv om de har kostet bedriften noen penger i forbindelse med en sak, så vil det i det lange løp betale seg tilbake mange ganger både fra den kunden, og kundens venner og familie. Fornøyde kunder kjøper oftere tilbehør og småting, som tross alt er hva kjeder som Lefdal og Elkjøp lever av (hovedproduktene selges stort sett med lite/ingen fortjeneste).

 

Jeg har jobbet mange år i serviceyrket, og jeg vet hvor mye god service betyr når det gjelde å øke en bedrifts omsetning og fortjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå detter snart øyene mine ut...hva er det jeg leser?

 

"For Elkjøp og Lefdal er pengene viktigere enn kundene..."

 

And on that bombshell, la meg fortelle dere at for alle som driver butikk (ikke leker butikk) så er pengene årsaken til forretningen eksisterer. Fornøyde kunder som ikke legger igjen penger dessverre ikke verdt noe  - da er det bedre med misfornøyde, betalende kunder.

 

Da er vi sterkt uenige om hva som er "å leke butikk". Det er i beste fall utrolig lite fremsynt å leve etter regelen om at det er bedre med misfornøyde, betalende kunder.

 

Misfornøyde kunder kommer sjeldnere tilbake, og forteller andre om sin dårlige opplevelse. Pengene de har betalt for en vare, er alt bedriften vil få fra den kunden, og de vil tape masse penger på andre potensielle kunder som frarådes å handle hos dem.

 

Fornøyde kunder kommer tilbake, og anbefaler andre å handle hos bedriften. Selv om de har kostet bedriften noen penger i forbindelse med en sak, så vil det i det lange løp betale seg tilbake mange ganger både fra den kunden, og kundens venner og familie. Fornøyde kunder kjøper oftere tilbehør og småting, som tross alt er hva kjeder som Lefdal og Elkjøp lever av (hovedproduktene selges stort sett med lite/ingen fortjeneste).

 

Jeg har jobbet mange år i serviceyrket, og jeg vet hvor mye god service betyr når det gjelde å øke en bedrifts omsetning og fortjeneste.

 

Vi er nok ikke uenige, jeg bare satt det litt på spissen da enkelte tydeligvis vil ha det slik at kunden har rett, alltid, og at butikkene/kjedene har uendelig med penger og ressurser.

Det vil ikke la seg gjøre å ha 100% fornøyde kunder, uansett. Det vet man når man jobber i ett serviceyrke.  :)

Lenke til kommentar

Det vil ikke la seg gjøre å ha 100% fornøyde kunder, uansett. Det vet man når man jobber i ett serviceyrke.  :)

Det er sant. Det er alltid noen som er misfornøyde, men de stiller stort sett urimelige krav.

 

Men de kundene som man kan gjøre fornøyde med relativt enkle grep, lønner det seg å gjøre fornøyde :-)

Lenke til kommentar

Helt enig med TS. Det er så mye sjofel og uærlig behandling av kunder der ute at det er til å bli gal av.

 

Derfor er det så fint at vi kan benytte muligheten til å velge andre steder. Jeg går nesten aldri til en butikk kun basert på pris. Det sluttet jeg med for lenge siden. Nå er det en kombinasjon av service og pris som velger hvor jeg går, og hvor service faktisk spiller en viktigere rolle enn pris.

 

Det er veldig lenge siden jeg hadde grunn til å være misfornøyd med servicen i en butikk på grunn av det.

Lenke til kommentar

 

Helt enig med TS. Det er så mye sjofel og uærlig behandling av kunder der ute at det er til å bli gal av.

 

Derfor er det så fint at vi kan benytte muligheten til å velge andre steder. Jeg går nesten aldri til en butikk kun basert på pris. Det sluttet jeg med for lenge siden. Nå er det en kombinasjon av service og pris som velger hvor jeg går, og hvor service faktisk spiller en viktigere rolle enn pris.

 

Det er veldig lenge siden jeg hadde grunn til å være misfornøyd med servicen i en butikk på grunn av det.

 

 

Jeg vil tro de fleste butikker yter ymse service. Men jeg kan være enig i at noen kanskje gjør det i gjennomsnitt bedre enn andre. Djuice/Telenor sendte meg rundt i et oppringningskaos uten like i 2 uker, før jeg fikk vite at jeg måtte levere inn telefonen i en telenorbutikk. Derifra fikk jeg flott service, og måtte ikke betale noe som helst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom jeg gav inntrykket av at kunden alltid har rett, så har jeg ordlagt meg feil. Jeg vet at mange kunder fremstiller altfor store krav som nevnt over. Men det er faktisk slik at mange bedrifter(og spesielt Elkjøp) som bedriver tvilsom behandling av returer(cdon er værst her etter min mening).

Jeg for eksempel kjøpte lydplanke på elkjøp og fikk feil med den. Jeg leverte den inn og fikk ny, men denne var det også feil med(noe jeg filmet andre gangen og viste dem). Tonefallet på serviceavdelingen tydet på at de ikke trodde meg, og spurte om jeg har prøvd å slå den av og på, fulgt av masse spørsmål som man skulle tro dem trodde jeg var 3 år. Deretter fikk jeg beskjed om at mitt neste lydprodukt fra dem ville de ikke gi meg returrett på pga dette. Personlig er det bedritent, spesielt siden jeg faktisk kunne dokumentere feil på produkt nummer to, og denne feilen fant de jo selvsagt ikke når de testet den, etter feilen hadde eksistert hos meg i 1 uke til tross for gjentatte forsøk på å få det til å fungere.

 

Poenget i bunn og grunn er at bedrifter bør være positivt innstilt på å hjelpe kunden så langt det går, og ikke minst være hyggelig. Småting kan de faktisk hjelpe deg med uten å ta betalt for det.

De kundene som er sur og rappkjeftig, og fremstiller ugunstige krav bør selvsagt behandles deretter. Elkjøp må også få opplært folkene sine til å faktisk kunne det de skal selge, noe veldig mange elkjøp medarbeidere ikke gjør.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Litt navit å tru at en "datamann" søker jobb som data-selger, for å så bare få vakter på data.

Vips så har noen huket tak og man står å snakker tv.

 

Og hva betyr "kunne om det man selger"

Jeg kan data, hadde jeg jobbet på data i en slik butikk hadde ingen kjøpt maskinene som er der.

Da hadde jeg vært en dårlig selger, som dere mener de som er der i dag er.

Endret av War
Lenke til kommentar

Litt navit å tru at en "datamann" søker jobb som data-selger, for å så bare få vakter på data.

Vips så har noen huket tak og man står å snakker tv.

 

Og hva betyr "kunne om det man selger"

Jeg kan data, hadde jeg jobbet på data i en slik butikk hadde ingen kjøpt maskinene som er der.

Da hadde jeg vært en dårlig selger, som dere mener de som er der i dag er.

Nå mente jo jeg at de som ansettes til å selge data, skal lære seg/kunne litt om det. Skal ikke være slik at dersom du skal ha deg maskin og spør om hvor mange kjerner prossessoren i akkurat den datamaskinen har, så klør de seg i huet og sier "mange".

Ja det er klart at pcer på elkjøp ikke er å anbefale, men om du jobber der skal du hvertfall prøve å selge av det du har. Du skal ikke henvise dem til komplett liksom.

 

Poenget var at altfor mange der ikke vet hva de prater om, som ofte gjør at du ender opp med et produkt som ikke passet deg like bra som det "riktige" produktet de ikke henviste deg til.

Lenke til kommentar

Problem nr 2 er at premiumprodukter og oppsalg fra tilbudene er det som helst skal selges. 

Produkter med god fortjeneste på. 

 

Det å få solgt disse overgår nok kundens behov.

Man mister vaktene sine om man ikke selger nok av produkt x 

Da hender det fort at en kunde drar hjem med "feil produkt" 

Lenke til kommentar

Hele fadesen pågår fortsatt, snart en måned siden maskinen ble sendt til reprasjon. Hun ble oppringt å spurt om backup igjen, som en del her spådde. Denne gangen takket hun ja til dette å må punge ut 1000 kroner for dette. Et par dager senere ringer de å vil fjerne støv fra PCen, dette koster da 500 kroner, å er ifølge dem noe som må gjøres hvert eneste år for at PCen skal holde seg frisk, dette caller jeg bullshit på, men hun tok jo det, å må betale for dette og. Så går det en uke, å hun får beskjed om at batteriet må byttes, men dette dekkes ikke av garantien, da PCen er et år gammel, å toshiba bare har 6 måndes garranti på batterier, så dette vil koste henne 2000 kroner.

 

Sålangt har denne reprasjoinen da kostet henne 3500,- for en PC hun betalte 7000 kroner for.

 

Jeg sjekket jo opp denne claimen deres om batteri garranti, å toshiba sier det samme som elkjøp, men jeg har funnet artikler som dette http://www.nrk.no/livsstil/pc-batterier-skal-vare-i-2-_-ar-1.5081962å en del andre som sier at batteriet skal ha en garranti på minimum 2 år, å har sendt inn skriftlig klage til verksted, samt ringt et par ganger, uten at de knapt har respondert på dette.  Jeg synst det hele er hår reisende. Noen som har noe peiling på dette med batteri garanti på en PC som knapt er året gammel?

Lenke til kommentar

Takker, jeg hadde meg en samtale med toshiba norge på fredag hvor de sto på sitt, å mente at batteriet på den aktuelte PCen har 6 månders batteri garranti å det var særegne regler for batteri, da dette var forbruksvare å ikke dekket av reklmasjon, det spilte ingen rolle hva jeg hadde funnet om dette. Mamma hadde jo og sakt ja til at de skulle reparere PCen, så da hadde hun ifølge den svært fientlige kundebehandleren akseptert å betale, så dette var ikke noe å gjøre noe med, så hun skulle bare hente PCen på Lefdal å betale for disse reprasjonenne. Hun mente at PCen hadde blitt  kassert om det skulle bli tatt gjennom garrantien/reklamasjon, derfor var denne reprasjonen en "ekstra" tjeneste som kostet penger. Det er like før jeg river av meg håret av hele opplegget.

Lenke til kommentar

At du kaller det "bullshit" å holde PC'en ren for støv, får det til å høres ut som du ikke vet så mye om PC'er og elektronikk generelt. Støv trekkes inn i PC'en og legger seg på alt av komponenter inne i maskinen, og gjør at de kan overopphetes og ødelegges. Det kan også legge seg på vifter som av den grunn går saktere eller kanskje til og med stopper. Min PC har et støvfilter rundt alt av vifter som trekker inn luft, men det dras inn noe støv uansett. En PC som ikke har, eller har dårlig støvfilter, og kanskje til og med undertrykk innvendig, suger inn støv som en støvsuger. Et tett støvfilter vil også kunne redusere luftstrømmen innvendig og føre til overoppheting av komponenter.

 

 

Ellers har du kun den garantien på batteriet som produsenten gir deg. Den kan være alt fra 0 sekunder til livstid, og bestemmes av produsenten.

 

Nå vet jeg ikke hvorfor de mente batteriet "måtte" byttes, men om et batteri får merkbart dårligere kapasitet i løpet av to år, så er ikke dette nødvendigvis noe som dekkes av reklamasjon.

 

Hvis batteriet blir så dårlig at PC'en ikke kan brukes mer enn et par minutter uten strømtilkobling, så har batteriet hatt en kortere levetid enn forventet, og man har reklamasjonsrett. Men merk at batteriet også kan ødelegges på grunn av feil bruk, for eksempel hvis PC'en konstant står på strømtilkobling med batteriet installert.

 

Saken du linker til, gjelder imidlertid kortslutning av batteriet, ikke dårligere kapasitet, og kan derfor ikke nødvendigvis sidestilles med din sak.

 

 

Det med backup har både jeg og andre sagt hva vi mener om.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...