Gå til innhold

En ganske drøy(?) opplevelse på Lefdal i sammenheng med reprasjon


Anbefalte innlegg

At du kaller det "bullshit" å holde PC'en ren for støv, får det til å høres ut som du ikke vet så mye om PC'er og elektronikk generelt. Støv trekkes inn i PC'en og legger seg på alt av komponenter inne i maskinen, og gjør at de kan overopphetes og ødelegges. Det kan også legge seg på vifter som av den grunn går saktere eller kanskje til og med stopper. Min PC har et støvfilter rundt alt av vifter som trekker inn luft, men det dras inn noe støv uansett. En PC som ikke har, eller har dårlig støvfilter, og kanskje til og med undertrykk innvendig, suger inn støv som en støvsuger. Et tett støvfilter vil også kunne redusere luftstrømmen innvendig og føre til overoppheting av komponenter.

 

Først og fremst, så vet du ingenting om min kompetanse når det kommer til PC. Jeg har siden jeg var 14 år (er 24 nå) bygget PCer til meg selv, venner, slektninger og bekjente. Å fikle med PCer er min mest lidenskapelige hobby å er noe jeg bruker enormt mye av fri tiden min på. Jeg har ved flere anledninger åpnet bærbare PCer og konsoller for å utføre små reparasjoner selv. Jeg sier ikke at det ikke er viktig å holde en PC fri for støv, dette har jeg aldri sagt, jeg sier at det i dette tilfellet bare er tull at de sier at en PC må inn på service en gang i året for å rengjøre den for støv vist denne er brukt på en forsvarlige måte. Hadde dette vært noe de hadde grunnlag for å si ved at PCen gikk seg varm eller det var misstanke om at det kunne være mye støv i den så hadde dette vært en annen sak, her fikk de inn en PC med defekt batteri å det var det. Om det hadde vært helt nødvendig å ta inn en laptop en gang i året for å rengjøre den for støv så hadde det ikke vært mange fungerende laptoper rundt omkring både i norske hjem og arbeidsplasser.

 

De tilbydde henne en tjeneste, en tjeneste de informerte henne om prisen på, å hun sa ja. Det er helt greit for meg, selv om hun sa ja basert på noe jeg mener ikke stemmer dersom laptopen har blitt brukt på en normal måte. Men akkurat den tar jeg ikke noe videre, da det tross alt er en tjeneste hun har sagt  ja til.

 

 

 

 

Nå vet jeg ikke hvorfor de mente batteriet "måtte" byttes, men om et batteri får merkbart dårligere kapasitet i løpet av to år, så er ikke dette nødvendigvis noe som dekkes av reklamasjon.

 

Hvis batteriet blir så dårlig at PC'en ikke kan brukes mer enn et par minutter uten strømtilkobling, så har batteriet hatt en kortere levetid enn forventet, og man har reklamasjonsrett. Men merk at batteriet også kan ødelegges på grunn av feil bruk, for eksempel hvis PC'en konstant står på strømtilkobling med batteriet installert.

 

 

 

  

Som jeg beskrev tidligere i tråden. Batteriet fungerte fint helt frem til ett punkt, når det plutselig nekter å ta imot lading, PCen dør i det sekundet en trekker ut strømkabelen. Batteriet gjekk da fra å være fult fungerende, til ikke fungerende over natta. Det er da derfor naturlig å anta at batteriet faktisk har kortsluttet eller at der andre tekniske problematikker som har skyld i dette. Ettersom service senteret sier at batteriet måtte byttes er det da naturlig å anta at det var førstnevnte. Det har derfor ingenting med at batteriet har tapt seg for kapasitet eller at det naturlig har blitt dårligere over tid, batteriet er enkelt og greit ikke fungerende overhode. Når det kommer til hvordan PCen har blitt brukt, kan jo ikke service sentere vite noe om dette så de har ingen rett til å anta noe som helst på akkurat det punktet, men jeg kan jo si at laptopen ble flittig brukt både med og uten lader i. 

 

 

 

Det med backup har både jeg og andre sagt hva vi mener om.

 

 

Og jeg har forklart ved flere anledninger hva jeg mente med det jeg sa angående backupen og hva som var problemet med dette i denne sammenhengen, så her gjentar jeg ikke meg selv igjen. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...