Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

 

Og hvorfor skal slike som DU tvinge butikker til å legge ned. Ingen gir deg rett til det. Men det er i praksis DET DU ønsker. Du gir faen i andre bare du for ditt.

Stråmann, next argument please.

 

Når du spørr hvorfor butikker skal tvinge deg til å ikke få handle på søndager så er det helt klart på sin plass å spørre DEG hvorfor du skal tvinge butikker til å legge ned, bare for at du ikke greier å handle mellom mandag morgen og lørdag kveld.

 

 

Tenk på alle butikkene som kunne eksistert om DU kunne handlet på mandag og onsdag slik at de kunne hatt stengt tirsdag og torsdag i tillegg.

 

Det er for pokker ingen ekstern åpningstidstvang i de ALLER fleste tilfellene. Selv her jeg bor er ikke åpningstidene de samme for dagligvarebutikkene - Rema stenger f.eks. to timer før to konkurrenter nærmest vegg i vegg på lørdager, og det er det vi har av dagligvarehandel i en mils omkrets. Ei heller har de døgnåpent, selv om de har mulighet til det - med andre ord greier disse å sette åpningstider som passer deres marked uten at lovens klamme hånd trenger å komme med en moralsk pekefinger.

 

De som har baller nok greier vel å få hjulene til å gå rundt også uten søndagsåpent, de har jo tross alt spart inn lønnsinnutgiftene forbudstilhengerne er så glade i å mase om...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gratulerer til Grimnir med to fantastisk dårlige argument.

 

-de kan bare flytte ut av kjøpesentrene

-hvorfor høre på det norske folk

Jaja, så nå er noen spørreundersøkelser synonymt med en folkeavstemning? Jeg kan ikke huske å ha fått sagt min mening om søndagsåpne butikker i noe referendum.  :)

Og om man ikke liker kjøpesenterets åpningstider, bør man da ikke leie lokaler en annen plass?

 

 

Kanskje man ikke liker kjøpesentrenes åpningstider, men har i bunn og grunn ikke noe annet valg? Mange butikker spesielt når det kommer til klær, utstyr og tilbehør har bedre forutsetninger for å overleve på et kjøpesenter sammenliknet med i egne lokaler hvor antallet kunder som passerer gjerne ikke er like stort og forutsigbart.Og det er ingen hemmelighet at det ikke alltid er like enkelt å få tak i rimelige lokaler med god beliggenhet.

Dette er en velkjent årsak til at mange kjøpesenterbutikker kjemper mot ordningen som presenteres nå, nettopp fordi at de ikke har noe valg og i bunn og grunn ikke tjener stort på dette. Eierne av kjøpesentrene ønsker mer, og dermed blir det søndagsåpent eller på hodet ut av senteret.

 

Det er ikke akkurat en forlkeavstemning, det er jeg enig med. Men det gir tross alt et bilde av folkets holdninger til dette, og uten at jeg har tallene og artiklene tilgjengelig nå mener jeg at mange av undersøkelsene endte opp med rundt 50 prosent for. 

Er dette da nok til at søndagsåpent er verd det? Vi har tross alt en form for helgekultur her hvor man med det første neppe kommer til å begynne å handle på søndag. De fleste andre yrkesgruppene har også fri på søndag, så jeg ser for meg at søndag kommer til å bli en dårlig handledag for mange.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kanskje man ikke liker kjøpesentrenes åpningstider, men har i bunn og grunn ikke noe annet valg? Mange butikker spesielt når det kommer til klær, utstyr og tilbehør har bedre forutsetninger for å overleve på et kjøpesenter sammenliknet med i egne lokaler hvor antallet kunder som passerer gjerne ikke er like stort og forutsigbart.Og det er ingen hemmelighet at det ikke alltid er like enkelt å få tak i rimelige lokaler med god beliggenhet.

- Da får man for pokker forholde seg til kjøpesenterets åpningstider. Liker man det ikke står man fritt til å ikke leie lokale der. Hva er egentlig problemet? :)
 
Dette er en velkjent årsak til at mange kjøpesenterbutikker kjemper mot ordningen som presenteres nå, nettopp fordi at de ikke har noe valg og i bunn og grunn ikke tjener stort på dette. Eierne av kjøpesentrene ønsker mer, og dermed blir det søndagsåpent eller på hodet ut av senteret.
- De må gjerne kjempe i mot, men de har ingen rett til å bestemme når andre butikker skal kunne holde åpent.
 
Det er ikke akkurat en forlkeavstemning, det er jeg enig med. Men det gir tross alt et bilde av folkets holdninger til dette, og uten at jeg har tallene og artiklene tilgjengelig nå mener jeg at mange av undersøkelsene endte opp med rundt 50 prosent for. 
- Igjen: har ingenting å si, en spørreundersøkelse er ikke det samme som et referendum. Dessuten ville jeg gjerne likt å se noen av disse spørreundersøkelsene, og da spesielt hvem som har bestilt de. 
 
Er dette da nok til at søndagsåpent er verd det? Vi har tross alt en form for helgekultur her hvor man med det første neppe kommer til å begynne å handle på søndag. De fleste andre yrkesgruppene har også fri på søndag, så jeg ser for meg at søndag kommer til å bli en dårlig handledag for mange.
- Overhodet ikke opp til meg å bestemme, jeg ønsker kun at butikkeeierne selv skal kunne få bestemme når de vil holde butikken sin åpent.
Lenke til kommentar

 

Det er ikke akkurat en forlkeavstemning, det er jeg enig med. Men det gir tross alt et bilde av folkets holdninger til dette, og uten at jeg har tallene og artiklene tilgjengelig nå mener jeg at mange av undersøkelsene endte opp med rundt 50 prosent for.

- Igjen: har ingenting å si, en spørreundersøkelse er ikke det samme som et referendum. Dessuten ville jeg gjerne likt å se noen av disse spørreundersøkelsene, og da spesielt hvem som har bestilt de.

 

 

Den første ble bestilt av Aftenposten og ble utført av Respons.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Flertall-mot-sondagsapne-matbutikker-7423137.html#.Usl2rvRDss8

 

Det har vært en rekke i ettertid, en god del av dem har blitt listet her:

http://www.minervanett.no/ja-til-sondagsapent/

 

 

- Overhodet ikke opp til meg å bestemme, jeg ønsker kun at butikkeeierne selv skal kunne få bestemme når de vil holde butikken sin åpent.

 

 

Det er nok noen som kommer til å dra nytte av søndagsåpent, mens andre ikke tjener på det i det hele tatt. For butikkeierne kommer dette til å være et dilemma med tanke på at man gjerne ikke ser økt lønnsomhet ved søndagsåpent, men har nødt til å holde åpent for konkurransens skyld. 

 

Det blir en merkelig situasjon, for samtidig som at jeg mener at man skal kunne velge blir det vanskelig med tanke på at butikksjefene enten må ha åpent eller tape kunder.

 

Situasjonen er svært forskjellig fra butikk til butikk, så om dette går gjennom blir det interessant å se på tallene for konkurser og økning/nedgang i omsetning. 

Endret av -Ingen kommentar-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske vi kunne ha en en shoppe-fri og rolig dag i uken, jeg. Ikke av noen religiøse grunner, men fordi jeg tror vi har godt av kunne roe ned en dag i uka. Jeg synes det er herlig å gå tur på søndager og se at det er stille i gatene.

 

Jada, jeg vet at det ikke gjelder alle. Noen må jobbe søndager uansett, men for mange er det en dag hvor man nærmest blir tvunget til å stresse ned. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var veldig glad i å kunne handle mat på søndager, her jeg bor nå har man ikke den muligheten. Man kan faktisk ikke handle etter klokken åtte, uavhengig av dag. Jeg savner virkelig de bitte små Bunnprisene man finner rundt om i Trondheim.

 

Jeg er ikke så flink til å planlegge dagene mine, jeg jobber mye og har ikke en fast rutine. Derfor blir det slitsom med butikker som stenger klokka åtte om kvelden. Lite kjøleskap har jeg også.

 

Jeg innser at noen må jobbe på søndag hvis vi vil ha åpene butikker, men jeg kan garantere deg at man finner noen som er villig til å gjøre det. Jeg jobba selv i butikk fra jeg var 18-21, deltid og sommer ,-jobb, og jeg hadde ikke hatt noe i mot å jobbe på søndager.

 

EDIT: @Tabris. Det stresser meg faktisk mer at jeg må styre med den forbanna handlinga hele tiden, enn det ville gjort hvis jeg kunne handla på søndag.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Ulemper:

  • Handlingen blir spredt over en ekstra dag. En ekstra dag fører til økte kostnader for butikkene, som kanskje igjen fører til dyrere varer.
  • Kjipt for de ansatte som ønsker fri på søndag
  • Personlig syns jeg det er godt med en dag hvor butikkene er stengt. Dette betyr at jeg ikke kan dra på butikken,og at jeg får ro i sjelen. Hva slags effekt denne handlingsfrie dagen har på befolkningens mentale helse, er det ingen som vet. 
  • Generelt ved ikke hva konsekvensen av søndagsåpne butikker vil bli. Kanskje det blir sånn at bakerier, transport, osv må følge etter og også jobbe på søndager. Jeg bare brainstormer her. 

Fordeler

  • Fint for de som ønsker å legge handlingen til søndag
  • Fint for de ansatte som ønsker å jobbe på søndager 

 

For min del, ønsker jeg søndagsstengte butikker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ulemper:

  • Handlingen blir spredt over en ekstra dag. En ekstra dag fører til økte kostnader for butikkene, som kanskje igjen fører til dyrere varer.
  • Kjipt for de ansatte som ønsker fri på søndag
  • Personlig syns jeg det er godt med en dag hvor butikkene er stengt. Dette betyr at jeg ikke kan dra på butikken,og at jeg får ro i sjelen. Hva slags effekt denne handlingsfrie dagen har på befolkningens mentale helse, er det ingen som vet. 
  • Generelt ved ikke hva konsekvensen av søndagsåpne butikker vil bli. Kanskje det blir sånn at bakerier, transport, osv må følge etter og også jobbe på søndager. Jeg bare brainstormer her. 

Fordeler

  • Fint for de som ønsker å legge handlingen til søndag
  • Fint for de ansatte som ønsker å jobbe på søndager 

 

For min del, ønsker jeg søndagsstengte butikker. 

 

De argumentene skal jeg bruke, bare ved å bytte ut ulemper med fordeler og vice versa, når jeg kjemper for at O Store Stat skal stenge handelen minst en dag i midtuken.

 

Bottom line er det ikke gitt hva som er "best", og det beste er å la folket selv bestemme når de skal handle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

Nope... Det er ikke slik det fungerer.

 

Jo faktisk, for velger nabobutikken (innen samme bransje) å holde åpent, må man selv holde åpent og hvis man ikke vil tape kunder og inntekter. I og med det kommer ikke til å selges mere totalt sett. Og hvis en butikk da velger å holde stengt mens hans nærmeste konkurent/er har åpent vil det bli et alt for stort tap.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og hvorfor skal slike som DU tvinge butikker til å legge ned. Ingen gir deg rett til det. Men det er i praksis DET DU ønsker. Du gir faen i andre bare du for ditt.

Stråmann, next argument please.

 

Når du spørr hvorfor butikker skal tvinge deg til å ikke få handle på søndager så er det helt klart på sin plass å spørre DEG hvorfor du skal tvinge butikker til å legge ned, bare for at du ikke greier å handle mellom mandag morgen og lørdag kveld.

 

 

Tenk på alle butikkene som kunne eksistert om DU kunne handlet på mandag og onsdag slik at de kunne hatt stengt tirsdag og torsdag i tillegg.

 

Det er for pokker ingen ekstern åpningstidstvang i de ALLER fleste tilfellene. Selv her jeg bor er ikke åpningstidene de samme for dagligvarebutikkene - Rema stenger f.eks. to timer før to konkurrenter nærmest vegg i vegg på lørdager, og det er det vi har av dagligvarehandel i en mils omkrets. Ei heller har de døgnåpent, selv om de har mulighet til det - med andre ord greier disse å sette åpningstider som passer deres marked uten at lovens klamme hånd trenger å komme med en moralsk pekefinger.

 

De som har baller nok greier vel å få hjulene til å gå rundt også uten søndagsåpent, de har jo tross alt spart inn lønnsinnutgiftene forbudstilhengerne er så glade i å mase om...

 

At du ikke evner å se forskjell på det om noen butikker har oppe 1 time eller 2 mer enn noen andre på kveld/tidlig morgen. Og det å ha åpent på søndager sier nok om deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

Nope... Det er ikke slik det fungerer.

 

Jo faktisk, for velger nabobutikken (innen samme bransje) å holde åpent, må man selv holde åpent og hvis man ikke vil tape kunder og inntekter.

 

Nei, det er fortsatt feil. Og alle de argumentene her inne mot søndagsåpne butikker er dårlige, og derfor må man også ty til ad populum, altså apel til folket. Ikke til fornuft osv, men appell til hva en prosentandel av folket mener.

 

Som noen er inne på, koster det butikkene en del å ha oppe slik at det ikke nødvendigvis lønner seg.

Man trenger ikke å ha oppe fordi konkurrenten har det.

 

Les det som står her, om det samme, bare i utlandet;

http://onarki.no/blogg/2015/03/sondagsapne-butikker/

 

Alle de argumentene der er tilbakevist som myter.

Det er bare dumprat fra folk som kjøper all den propagandaen som måtte komme fra venstreorienterte eller religiøse partier, som heller ikke klarer å argumentere noe særlig godt for det. Det blir rent symbolsk.

 

 

I og med det kommer ikke til å selges mere totalt sett. Og hvis en butikk da velger å holde stengt mens hans nærmeste konkurent/er har åpent vil det bli et alt for stort tap.

Absolutt ikke. Dette er fjernt. Igjen; prøv å tenk litt mer virkelighetsorientert.

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og hvorfor skal slike som DU tvinge butikker til å legge ned. Ingen gir deg rett til det. Men det er i praksis DET DU ønsker. Du gir faen i andre bare du for ditt.

Stråmann, next argument please.

 

Når du spørr hvorfor butikker skal tvinge deg til å ikke få handle på søndager så er det helt klart på sin plass å spørre DEG hvorfor du skal tvinge butikker til å legge ned, bare for at du ikke greier å handle mellom mandag morgen og lørdag kveld.

 

 

Tenk på alle butikkene som kunne eksistert om DU kunne handlet på mandag og onsdag slik at de kunne hatt stengt tirsdag og torsdag i tillegg.

 

Det er for pokker ingen ekstern åpningstidstvang i de ALLER fleste tilfellene. Selv her jeg bor er ikke åpningstidene de samme for dagligvarebutikkene - Rema stenger f.eks. to timer før to konkurrenter nærmest vegg i vegg på lørdager, og det er det vi har av dagligvarehandel i en mils omkrets. Ei heller har de døgnåpent, selv om de har mulighet til det - med andre ord greier disse å sette åpningstider som passer deres marked uten at lovens klamme hånd trenger å komme med en moralsk pekefinger.

 

De som har baller nok greier vel å få hjulene til å gå rundt også uten søndagsåpent, de har jo tross alt spart inn lønnsinnutgiftene forbudstilhengerne er så glade i å mase om...

 

At du ikke evner å se forskjell på det om noen butikker har oppe 1 time eller 2 mer enn noen andre på kveld/tidlig morgen. Og det å ha åpent på søndager sier nok om deg. 

 

 

Det sier betydelig om DEG at du først skriver en ting, og deretter presterer å motsi deg selv i posten under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Mange andre vil av konkuransemessige grunner i praksis og bli tvunget til å holde åpent, hvis konkurenten velger å holde åpent.

Nope... Det er ikke slik det fungerer.

 

Jo faktisk, for velger nabobutikken (innen samme bransje) å holde åpent, må man selv holde åpent og hvis man ikke vil tape kunder og inntekter.

 

Nei, det er fortsatt feil. Og alle de argumentene her inne mot søndagsåpne butikker er dårlige, og derfor må man også ty til ad populum, altså apel til folket. Ikke til fornuft osv, men appell til hva en prosentandel av folket mener.

 

Som noen er inne på, koster det butikkene en del å ha oppe slik at det ikke nødvendigvis lønner seg.

Man trenger ikke å ha oppe fordi konkurrenten har det.

 

Les det som står her, om det samme, bare i utlandet;

http://onarki.no/blogg/2015/03/sondagsapne-butikker/

 

Alle de argumentene der er tilbakevist som myter.

Det er bare dumprat fra folk som kjøper all den propagandaen som måtte komme fra venstreorienterte eller religiøse partier, som heller ikke klarer å argumentere noe særlig godt for det. Det blir rent symbolsk.

 

 

I og med det kommer ikke til å selges mere totalt sett. Og hvis en butikk da velger å holde stengt mens hans nærmeste konkurent/er har åpent vil det bli et alt for stort tap.

Absolutt ikke. Dette er fjernt. Igjen; prøv å tenk litt mer virkelighetsorientert.

 

Alle argumenter for å ha søndagsåpne butikker er fullstendig på jordet. Alle rimlig oppegående mennesker skjønner at en butikk som ikke har råd til å holde åpent søndager, fort vil tape så mye salg og kunder at de går dukken hvis konkurerende butikker velger å holde åpent. Av flere grunner for det første så mister de omsetning, og i tillegg så er faren stor for at og hvis kunder begynner å bruke andre butikker en dag, så vil de fortsette å bruke den butikken osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Og hvorfor skal slike som DU tvinge butikker til å legge ned. Ingen gir deg rett til det. Men det er i praksis DET DU ønsker. Du gir faen i andre bare du for ditt.

Stråmann, next argument please.

 

Når du spørr hvorfor butikker skal tvinge deg til å ikke få handle på søndager så er det helt klart på sin plass å spørre DEG hvorfor du skal tvinge butikker til å legge ned, bare for at du ikke greier å handle mellom mandag morgen og lørdag kveld.

 

 

Tenk på alle butikkene som kunne eksistert om DU kunne handlet på mandag og onsdag slik at de kunne hatt stengt tirsdag og torsdag i tillegg.

 

Det er for pokker ingen ekstern åpningstidstvang i de ALLER fleste tilfellene. Selv her jeg bor er ikke åpningstidene de samme for dagligvarebutikkene - Rema stenger f.eks. to timer før to konkurrenter nærmest vegg i vegg på lørdager, og det er det vi har av dagligvarehandel i en mils omkrets. Ei heller har de døgnåpent, selv om de har mulighet til det - med andre ord greier disse å sette åpningstider som passer deres marked uten at lovens klamme hånd trenger å komme med en moralsk pekefinger.

 

De som har baller nok greier vel å få hjulene til å gå rundt også uten søndagsåpent, de har jo tross alt spart inn lønnsinnutgiftene forbudstilhengerne er så glade i å mase om...

 

At du ikke evner å se forskjell på det om noen butikker har oppe 1 time eller 2 mer enn noen andre på kveld/tidlig morgen. Og det å ha åpent på søndager sier nok om deg. 

 

 

Det sier betydelig om DEG at du først skriver en ting, og deretter presterer å motsi deg selv i posten under.

 

Dette innelegget viser at du leser innlegg som faen leser bibelen. Men noe annet er vel ikke å vente av slike som DEG. Alle oppegående mennesker skjønner at få kveldstimer utgjør liten forskjell. Her i Bærum er så og si alle matbutikker oppe til 2100, noen er oppe til 2300. Men det utgjør såpass lite forskjell at det ikke stjeler nok. Med unntak av Mega er det kun billigkjedene som har åpent sene kvelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle argumenter for å ha søndagsåpne butikker er fullstendig på jordet.

Nei. Argumentene i mot er preget av irrasjonalitet.

 

Alle rimlig oppegående mennesker skjønner at

Dette er også en logisk feil. Husker ikke helt hva den het.

Alle oppegående mennesker forstår at (...) så tillegger man sin egen personlige forståelse/oppfatning av et gitt tema.

Problemet med slik argumentasjon er at jeg kunne sagt det samme bare motsatt:

Alle oppegående mennesker forstår at det ikke vil lønne seg å ha åpent hele tiden, og at man vil tjene best om man bare holder oppe når man har et kundegrunnlag.

 

 

en butikk som ikke har råd til å holde åpent søndager, fort vil tape så mye salg og kunder at de går dukken hvis konkurerende butikker velger å holde åpent.

Dette er jo helt på trynet ulogisk og irrasjonelt.

Sorry. Hvis en butikk ikke har råd til å holde åpent, så har vedkommende ikke råd til dette uansett om vedkommende har konkurrenter som kan holde åpent eller ikke. Og butikken tjener ikke mindre fordi det er en annen butikk som holder åpent på den tiden. Det er ingen butikker som i dag taper penger på at Statoil holder oppe når de ikke holder oppe.

 

 

Av flere grunner for det første så mister de omsetning,

Men dette blir jo helt på jordet... Fordi du vil jo nekte dem å omsette varer på søndager, selv om de kunne hatt mulighet til det. Derfor blir dette et svært dårlig og ugjennomtenkt argument. Selvsagt kan du jo pynte på argumentet ditt med å si at "oppegående personer" er enige med deg, men det fungerer nok ikke så godt ovenfor observante kritikere som har vært med i en del diskusjoner tidligere. :p

 

 

og i tillegg så er faren stor for at og hvis kunder begynner å bruke andre butikker en dag, så vil de fortsette å bruke den butikken osv.

Kan jeg spørre deg hvor du får alt dette fra?

Hvor henter du all denne visdommen som du velter over på forumet her? :)

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Onar Åm beskrev dette ganske greit, og han tok for seg de fleste av argumentene som har kommet mot søndagsåpne butikker:

 

Argument 1: “hvis det er lov å ha søndagsåpent vil alle butikker ha søndagsåpent.”

 

I Hong Kong er det både lovlig med søndagsåpne butikker og døgnåpne butikker. Ut fra motstandernes logikk burde da alle butikkene være døgnåpne syv dager i uken. Noen butikker ER åpne 24/7, men ikke alle. Noen dagligvarebutikker åpner klokken 7 om morgenen og stenger kl 22. Selv innenfor en enkelt kjede har ikke alle butikkene de samme åpningstidene. I sentrum er det gjerne døgnåpne butikker mens i områder med mindre befolkning/kundegrunnlag er butikkene ikke åpne hele døgnet.

 

Ser vi på andre typer forretninger enn dagligvare finner vi samme mønster. Går man ut midt i sentrum i Hong Kong rundt klokken 8 om morgenen på en helt vanlig hverdag vil man se at de aller fleste butikkene er stengte. Det er nokså vanlig for gullsmeder, kjøpesentre og klesbutikker å åpne klokken 10 om morgenen, selv om det er lovlig for dem å ha døgnåpent. Ingen kjøpesentre har døgnåpent.

 

Eiendomsprisene i Hong Kong er ekstremt høye og befolkningstettheten er så høy at det gir mening å ha lenge åpent og på alle dager. Til tross for dette ser vi altså at de fleste butikker ikke er døgnåpne, selv midt i sentrum. Ut fra erfaringene fra Hong Kong kan vi altså trekke den konklusjonen at noen butikker vil ha søndagsåpent, men ikke alle. Over tid vil åpningstidene nært følge kundegrunnlaget.

 

Argument 2: “Søndagsåpne butikker vil svekke arbeidsmiljøet for de ansatte.”

 

Hva så med arbeidsmiljøet? Vel, Hong Kong har betydelig arbeidsinnvandring, særlig fra fastlands-Kina. Mange av disse nyter godt av søndagsåpne og til og med døgnåpne butikker som betyr flere arbeidsplasser. Med andre ord, søndagsåpne butikker trenger ikke å bety dårligere arbeidstider for norske ansatte. Det kan tvert i mot bety bedre muligheter for innvandrere til å skaffe seg jobb. Enkelte vil til og med kalle dette en vinn-vinn-situasjon.

 

Argument 3: “Søndagsåpent betyr dyrere varer.”

 

Et annet særnorsk argument er at søndagsåpent betyr dyrere varer. Logikken er at folk ikke vil handle mer, men vil spre handlingen ut over 7 dager i stedet for 6 dager. Av en eller annen grunn skal dette da gjøre varene dyrere.

 

Hvis dette virkelig stemmer er svaret “hva så?” Hvis det har en verdi for folk med økt handlefrihet, hvorfor i alle dager skulle de da ikke få lov til å bruke mer penger på dette?

 

Men sannheten er at det ikke vil bli vesentlig dyrere med søndagsåpent, og her er hvorfor: hvis det er slik at salget i snitt faller med 1/7 i alle butikker betyr det at noen butikker ikke lenger er lønnsomme. Da må de stenge dørene. Salgsvolumet vil da øke tilsvarende i de andre butikkene som allerede tjener penger. I verste fall stenger 1 av 7 butikker og de 6 andre butikkene får da det samme daglige salget som de hadde før de åpnet på søndager.

 

Men noen butikker trenger ikke å stenge men kan ha færre ansatte på jobb hver dag. I en butikk som har 7 butikkansatte på jobb til en hver tid vil det med søndagsåpent i tillegg kanskje bare være grunnlag for 6 butikkansatte på jobb til en hver tid. Den totale mengden ansatte trenger ikke å bli redusert men noen av dem jobber på søndager i stedet. I dette scenariet øker ikke lønnskostnadene ved å ha søndagsåpent. Butikklokalet er en fast kostnad. Det koster eieren like mye å ha lokalet enten de har stengt eller åpent. Den eneste ekstrakostnaden er strøm og arbeid som ikke er avhengig av salgsvolum (slik som vasking).

 

Men sett nå at disse to mekanismene (færre folk på jobb per dag og færre butikker) ikke klarer å redusere alle kostnadene. Da vil det likevel være en markedsmekanisme som forhindrer dagligvareprisene å stige. Som vi så i Hong Kong er det noen butikker som spesialiserer seg på IKKE ha søndagsåpent eller døgnåpent, og disse vil da potensielt ha lavere lønnskostnader. Deres forretningsmodell er å ha de laveste prisene. De andre butikkene må da ha tilsvarende lave priser for å ikke miste kunder på hverdagene. Da er det bare to valg for de butikk-kjedene som ønsker å ha søndagsåpent: 1) ha høyere priser bare på søndagene når de andre har stengt, eller mer sannsynlig 2) la de fleste butikkene i kjeden være stengt på søndagene, men ha noen få utvalgte søndagsåpne butikker (slik vi ser i Hong Kong).

 

Det betyr da at folk som ønsker å handle på søndager kanskje ikke kan stikke innom den lokale Kiwien, men må kjøre noen kilometer ekstra. Hvis kun 1 av 5 butikker har søndagsåpent vil vi da i aller verste fall (forutsatt at de to andre mekanismene nevnt ovenfor ikke fungerer i det hele tatt) få en prisøkning på 1/6 * 1/5 = 1/30 = 3,3%.

 

Kort sagt, noen butikker vil stenge fordi de ikke er lønnsomme, noen butikker vil fortsette som før og ikke ha søndagsåpent, noen butikker vil ha søndagsåpent men ikke flere ansatte (fordi de bare er spredd over flere dager). I sum er det altså snakk om svært lite ekstra-kostnader ved å ha søndagsåpent, og kanskje dette til og med kan spares inn igjen ved å tilby kronisk arbeidsledige innvandrere å jobbe på søndager (gjerne muslimer som ikke har søndag som en helligdag) og kanskje til og med til en bittelitt lavere lønn. Dermed kuttes kostnadene til NAV, arbeidsledige innvandrere eller ungdom kommer i arbeid og prisene på dagligvarer stiger ikke. Alle vinner.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Og hvorfor skal slike som DU tvinge butikker til å legge ned. Ingen gir deg rett til det. Men det er i praksis DET DU ønsker. Du gir faen i andre bare du for ditt.

Stråmann, next argument please.

 

Når du spørr hvorfor butikker skal tvinge deg til å ikke få handle på søndager så er det helt klart på sin plass å spørre DEG hvorfor du skal tvinge butikker til å legge ned, bare for at du ikke greier å handle mellom mandag morgen og lørdag kveld.

 

 

Tenk på alle butikkene som kunne eksistert om DU kunne handlet på mandag og onsdag slik at de kunne hatt stengt tirsdag og torsdag i tillegg.

 

Det er for pokker ingen ekstern åpningstidstvang i de ALLER fleste tilfellene. Selv her jeg bor er ikke åpningstidene de samme for dagligvarebutikkene - Rema stenger f.eks. to timer før to konkurrenter nærmest vegg i vegg på lørdager, og det er det vi har av dagligvarehandel i en mils omkrets. Ei heller har de døgnåpent, selv om de har mulighet til det - med andre ord greier disse å sette åpningstider som passer deres marked uten at lovens klamme hånd trenger å komme med en moralsk pekefinger.

 

De som har baller nok greier vel å få hjulene til å gå rundt også uten søndagsåpent, de har jo tross alt spart inn lønnsinnutgiftene forbudstilhengerne er så glade i å mase om...

 

At du ikke evner å se forskjell på det om noen butikker har oppe 1 time eller 2 mer enn noen andre på kveld/tidlig morgen. Og det å ha åpent på søndager sier nok om deg. 

 

 

Det sier betydelig om DEG at du først skriver en ting, og deretter presterer å motsi deg selv i posten under.

 

Dette innelegget viser at du leser innlegg som faen leser bibelen. Men noe annet er vel ikke å vente av slike som DEG. Alle oppegående mennesker skjønner at få kveldstimer utgjør liten forskjell. Her i Bærum er så og si alle matbutikker oppe til 2100, noen er oppe til 2300. Men det utgjør såpass lite forskjell at det ikke stjeler nok. Med unntak av Mega er det kun billigkjedene som har åpent sene kvelder.

 

 

Tydeligvis greier de dyrere butikkene seg greit til tross for at de da taper en god del timer fordelt over en hel arbeidsuke. Pussig, det der. Jeg har også til gode å høre at en Joker, Matkroken eller Bunnpris har skviset bort konkurrenter fordi disse ofte har søndagsåpent med den "enorme fordelen" det gir dem.

 

Det denne diskusjonen sier mest om er DIN iver etter å kontrollere MIN atferd. Du kan handle på lørdag hvis det er så forbasket nøye for deg, men la meg være i fred hvis mine behov tilsier at jeg handler på søndag. En skulle tro de som har råd til å bo i Bærum hadde nok mellom ørene til å la være å legge seg borti andre menneskers anliggender, men penger og intelligens korrelerer kanskje ikke så godt som man skulle tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...