Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

  1. Vil maten virkelig bli dyrere? Hvordan vet man egentlig det? Tilhengere av dette argumentet ser ofte helt bort i fra følgende:
    1. Når man holder åpent på søndager så får man jo mer salg. Mer salg = mer inntekt. Disse ekstra inntektene kan man bruke til å betale lønnskostnader etc.

      Dersom man ikke tjener på å ha åpent på søndager kan man bare holde stengt.

    2. Når man leier butikklokale så må man vel betale leie også for søndager. Da må det jo være mye bedre å utnytte kapasiteten til det fulle ved å holde åpent når man kan?

      Jeg spurte min lokale grønnsakshandler hvorfor han ikke holdt stengt på søndager, og svaret jeg fikk var nettopp det; siden husleien løp også på søndager så var det mest rasjonelt å også ha åpent på søndagene.

    3. Og dersom argumentet likevel skulle stemme, dvs at maten blir dyrere: hva så? Dersom kundene vil betale litt mer for maten ved at de får handle på søndager, hva er da egentlig problemet?

Forholdene i Norge er IKKE så sære at vi må forby butikker å holde åpent på søndager. Dette går helt fint i andre land og det er ingen rasjonell grunn til at det ikke skulle gå fint også her. :)

 

 

Bare for å bygge videre på dette, det kan tenkes flere scenarier hvor konkurransen går opp/prisene går ned i dagligvarebransjen.

 

Ta Bunnpris som eksempel. Disse har små butikker som det ikke er noen grunn til å handle i utenom søndager. Hvis disse må konkurrere med vanlige butikker på søndager må de gjøre noe med prisene for å overleve, og faktisk bli bunnpris igjen ;)

Hvis de ikke klarer å konkurrere blir de stengt ned, noe som vil øke salget hos de resterende butikkene

 

I tillegg har vi Kiwi som mange steder har små ekstrabutikker som har åpent på søndager, noe som de kan legge ned og spare kostnader på ved søndagsåpent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne undersøkelsen indikerer at arbeidsledighet går ned med lite forskjell i prisene når butikkerblir åpne på søndager

 

Abstract

During the past few decades a number of European countries lifted the regulations that restricted the opening hours of shops on Sunday. In this paper we examine the impact of Sunday trade deregulation on employment, expenditure, prices and market structure using a difference-in-difference empirical framework and data from 30 European countries over the period 1999-2013. The results exhibit significant heterogeneity across products and sectors. We find robust evidence of a positive overall impact on employment. Expenditure also increases, but not for all retail product categories. We find no evidence of a significant impact on prices. Our findings have important policy implications, particularly for governments that try to combat high unemployment in the aftermath of the economic crisis.

 

https://ideas.repec.org/p/cep/cepdps/dp1336.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når vi snakker søndagsåpent må vi selvfølgelig se på dette med markedsandeler i fokus. For har alle søndagsåpent, blir det plutselig ingen markedsandeler å tjene, og dermed blir dette en bortkastet dag å ha åpent på.

Skal man tjene på søndagsåpent, må man nesten satse på at de nærmeste konkurrentene har stengt, for ellers er det ingen vits. 

 

Det har ikke vært noen som helst form for konsekvensutredning når det kommer til dette forslaget, så det blir spennende å se hvor mye prisene stiger og hvor mange mindre butikker som går konkurs. 

Mange butikker i distriktene sliter allerede med lav omsetning og negative resultater.

 

Så hva ønsker vi egentlig å miste? Ønsker vi å miste lokalbutikken eller en potensiell handledag? Det eneste vi har en garanti for er prisøkningene, mens konkurser, arbeidsplasser osv. er fortsatt et stort spørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kjøpes hvertfall ikke inn mindre mat av å ha en ekstra handledag. Da trenger vi også omtrent det samme antallet arbeidstimer for å ta unna for folks innkjøpsvaner - forsvinner det noen Joker/Matkroken/Bunnpris vil deres omsetning og årsverk gå til de større butikkene. Etter å ha handlet på Bunnpris et par søndager føler jeg ikke det er et tap, skulle gjerne kunne handlet på Meny istedet.

Lenke til kommentar

Så hva ønsker vi egentlig å miste? Ønsker vi å miste lokalbutikken eller en potensiell handledag? Det eneste vi har en garanti for er prisøkningene, mens konkurser, arbeidsplasser osv. er fortsatt et stort spørsmål.

 

For noe tull. En liberalisering av åpningstidene har ikke gitt noen prisøkning i andre OECD-land ( http://www.minervanett.no/sondagsapent-oker-ikke-prisene/ ), så hvorfor har vi en "garanti for prisøkninger" her i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At butikker vil gå konkurs og prisene skyte i været er noe sprøyt. Søndagsåpent er en vanlig praksis i flere land og det er ingen grunn til at det vil lage store endringer for oss nordmenn. Hvis småbutikker går konkurs er det ikke bare på grunn av at de er den eneste i byen med søndagsåpent. Det er flere faktorer som spiller inn. Da burde de kanskje gjøre noe med forretningen slik at flere velger å handle i deres butikk.

 

Det skader ikke med mer konkurranse, det gjør det bare bedre for oss som handler. Ingen mening at bare noen få butikker skal ha monopol på søndagsåpent. Det er heller ingen som tvinger butikker til å ha søndagsåpent. Hvis noen vil ha stengt på søndager kan de bare ha det så godt. Jeg handler bare et annet sted.

 

At søndag skal være hviledag hører hjemme i kristendommen, ikke i politikk og samfunnsdebatt. Har du lyst til å hvile og gå i kirka på søndag, kan du godt gjøre det, men ikke dytt din religion over på meg...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Søndagsstengt handler om en ting, og det er vår kristne kulturarv. I disse dager har dog LO og co engasjert seg voldsomt for å hindre søndagsåpne butikker.

 

I land med søndagsåpent har man så mye mer frihet(opplever ihvertfall jeg). Man slipper også stresset med å handle inn på lørdager eller kjøre 20min for å komme seg til nærmeste søndagsåpne daglivarebutikk.

 

Om jeg ønsker å holde åpent, og mine ansatte ikke ønsker å jobbe. Da kan de finne seg en ny jobb. Helsesektoren skriker etter arbeidskraft, så de kan kanskje finne seg noe å gjøre der :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tull, fåtall av Norgesgruppen og Reitan som har Brusdadbu når du ser på antallet butikker totalt. Som sjef for en av disse butikkene vet jeg godt regnestykket og konsekvensen. For meg blir det akkurat lik mengde jobb som før, men jeg får ikke jobbe uforstyrret i butikken på søndager lenger. For deg blir det dyrere varer, men mulighet til å handle på søndager.

Du kjører på med den vanlige myten her: "Maten vil bli dyrere". Hvordan vet du egentlig det? Ser du helt bort i fra evt mersalg som du vil få på søndager som gjør at du tjener inn igjen lønnskostnadene for søndag? Dessuten så må du vel pr i dag betale husleie for lokalet ditt selv om det er søndag, er det ikke da bedre at du utnytter lokalet fullt ut ved å holde åpent på søndager?

 

Dessuten, om det skulle stemme at du må sette opp prisene: hva så? Dersom kundene er villige til å betale ekstra for å kunne handle på søndager, hva er da egentlig problemet? 

 

Kommer på ingen måte å tjene inn igjen lønnskostnadene ved å spre salget utover en ekstra dag. Hvordan vet jeg det? fordi det allerede finnes en søndagsåpen butikk fra min kjede i samme by som meg og jeg får salgstallene der hver uke. Om det derimot blir tilltatt med søndagsåpent vil den konkurrerende butikken over gata holde åpent (med tap) og jeg må gjøre det samme for å ikke tape kunder til denne butikken. 

 

Leie betaler jeg uansett ja. Det er det ikke snakk om å utnytte lokalet til det fulle ved å holde åpent søndager, men å begrense tapet ved å betale ansatte dobbelt så mye, for å jobbe en dag som bringer inn langt under halvparten av normal omsetning sammenliknet med tirsdager/onsdager som i dag er de dagene med lavest omsetning.

 

Greit for meg om kundene er villige til å betale ekstra om det er prisen for å holde åpent søndager, men problemet er at fåtallet av de som er for søndagsåpne butikker skjønner at prisene vil gå opp som en konsekvens. Du tror jo selv ikke at prisene må opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Greit for meg om kundene er villige til å betale ekstra om det er prisen for å holde åpent søndager, men problemet er at fåtallet av de som er for søndagsåpne butikker skjønner at prisene vil gå opp som en konsekvens. Du tror jo selv ikke at prisene må opp.

 

Herregud. Nå har flere linket til forskning som viser at prisene IKKE har økt i andre land som har tillatt søndagsåpent. Se for eksempel konklusjonen i OECD-rapporten av Genakov og Danchev som jeg linket til tidligere:

 

 

First, we find significant and robust evidence of a positive overall impact on employment stemming both from the creation of jobs in new market entrants, but also from existing firms hiring more people.

Second, we find that turnover in some, but not all, retail goods increases and that this effect is not solely driven by an across retail products substitution effect.

Third, we document a net increase on average in the number of firms across sixteen four digit retail sectors.

Fourth, we find no significant impact on the price indices for the three product categories that we analysed.

 

Hvorfor i all verden skal man stole mer på din teoretiske synsing enn på skikkelig forskning?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer på ingen måte å tjene inn igjen lønnskostnadene ved å spre salget utover en ekstra dag. Hvordan vet jeg det? fordi det allerede finnes en søndagsåpen butikk fra min kjede i samme by som meg og jeg får salgstallene der hver uke. Om det derimot blir tilltatt med søndagsåpent vil den konkurrerende butikken over gata holde åpent (med tap) og jeg må gjøre det samme for å ikke tape kunder til denne butikken. 

 

Jeg er usikker på hvor stor vekt man kan legge til din anekdotiske bevisføring ... jeg har selv jobbet i en søndagsåpen butikk og søndagene var alltid en av de bedre dagene omsetningsmessig. Jeg vil likevel ikke bruke et enkeltstående eksempel for å bevise en påstands sannhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kommer på ingen måte å tjene inn igjen lønnskostnadene ved å spre salget utover en ekstra dag. Hvordan vet jeg det? fordi det allerede finnes en søndagsåpen butikk fra min kjede i samme by som meg og jeg får salgstallene der hver uke. Om det derimot blir tilltatt med søndagsåpent vil den konkurrerende butikken over gata holde åpent (med tap) og jeg må gjøre det samme for å ikke tape kunder til denne butikken.

- Klarer du å se paradokset i det du skriver her? :-)
 
Leie betaler jeg uansett ja. Det er det ikke snakk om å utnytte lokalet til det fulle ved å holde åpent søndager, men å begrense tapet ved å betale ansatte dobbelt så mye, for å jobbe en dag som bringer inn langt under halvparten av normal omsetning sammenliknet med tirsdager/onsdager som i dag er de dagene med lavest omsetning.
- Så det du sier er at du vil holde butikken din åpen selv om du går med tap? For meg så høres det ut som en utrolig dårlig måte å drive butikk på. :)
 
Greit for meg om kundene er villige til å betale ekstra om det er prisen for å holde åpent søndager, men problemet er at fåtallet av de som er for søndagsåpne butikker skjønner at prisene vil gå opp som en konsekvens. Du tror jo selv ikke at prisene må opp.
- Men det er nettopp det, undersøkelser (som det allerede er lenket opp til i denne tråden) finner ikke noen korrelasjon mellom det å ha åpent på søndager og høyere priser. Det er kun skremmselspropaganda å si at prisene vil øke.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi de aller fleste kjøpesentre i Norge har en juridisk klausul som pålegger alle butikker å holde åpent i hele senterets åpningstid. Derfor er alle butikker i senteret nødt til å holde åpent på søndager hvis senteret velger å holde søndagsåpent.

Da får man la være å leie lokale i kjøpesenteret om man ikke liker klasulene, hva er egentlig problemet? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det har ikke vært noen som helst form for konsekvensutredning når det kommer til dette forslaget, så det blir spennende å se hvor mye prisene stiger og hvor mange mindre butikker som går konkurs.

Dette har vært gjort i mange andre land allerede og det har gått helt fint der. :)

 

Ang. "garanti for prisøkning": hvor står denne garantien? :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Søndagsstengt handler om en ting, og det er vår kristne kulturarv. I disse dager har dog LO og co engasjert seg voldsomt for å hindre søndagsåpne butikker.

Kan vi holde religion utenfor diskusjonen? :)

 

I land med søndagsåpent har man så mye mer frihet(opplever ihvertfall jeg). Man slipper også stresset med å handle inn på lørdager eller kjøre 20min for å komme seg til nærmeste søndagsåpne daglivarebutikk.
- Du opplever det kanskje sånn ja, men mange andre har en anerledes oppfatning en deg. Jeg synes det er kjempekjekt å kunne handle på søndager.
 
Om jeg ønsker å holde åpent, og mine ansatte ikke ønsker å jobbe. Da kan de finne seg en ny jobb. Helsesektoren skriker etter arbeidskraft, så de kan kanskje finne seg noe å gjøre der :)
- Selvsagt, du kan jo ikke ha ansatte som ikke er villige til å jobbe når butikken har åpningstider. For å si det sånn: Du blir ikke servitør om du ikke liker å jobbe på kvelder. Du søker heller ikke på jobb på søndagsåpne butikker om du ikke liker å jobbe på søndager. 
Lenke til kommentar

 

Fordi de aller fleste kjøpesentre i Norge har en juridisk klausul som pålegger alle butikker å holde åpent i hele senterets åpningstid. Derfor er alle butikker i senteret nødt til å holde åpent på søndager hvis senteret velger å holde søndagsåpent.

Da får man la være å leie lokale i kjøpesenteret om man ikke liker klasulene, hva er egentlig problemet? :)

 

Og hvorfor skal du tvinge foretninger ut av en god belligenhet bare fordi DU ikke gidder å komme deg på butikken mellom 0700 og 2300 resten av uka?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Butikken tvinger seg selv ut, vi som vil ha søndagsåpent er de som blir påtvunget hinsides restriksjoner - ikke en butikk som er i et marked hvor det er tillatt å ha åpent på søndag.

Hvis en butikk forsvinner ut av et senter kommer det en ny inn. Den enes død, den andres brød. Totalt sett har ikke vi som forbrukere tapt noe hvis så skjer. Dette får vi la butikkeierne styre når det en eller annen gang blir åpnet opp et større marked for søndagshandel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og hvorfor skal du tvinge foretninger ut av en god belligenhet bare fordi DU ikke gidder å komme deg på butikken mellom 0700 og 2300 resten av uka?

Jeg tvinger? Er det jeg som har lagd et tullete forbud, et forbud som flere her inne påpeker ikke er rasjonellt i det store og det hele? :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Søndagsstengt handler om en ting, og det er vår kristne kulturarv. I disse dager har dog LO og co engasjert seg voldsomt for å hindre søndagsåpne butikker.

Kan vi holde religion utenfor diskusjonen? :)

 

Så vi skal holde bakgrunnen for at noe er tilfelle utenfor diskusjonen? Hvorfor har man søndagsåpen in the first place? Nei her er det bare å skygge unna :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så vi skal holde bakgrunnen for at noe er tilfelle utenfor diskusjonen? Hvorfor har man søndagsåpen in the first place? Nei her er det bare å skygge unna :D

Sist jeg sjekket var Norge et sekulært samfunn, hvilket vel bør bety at religion ikke skal diktere når man skal kunne ha åpent? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...