Gå til innhold

åpent tema om bekjempelse av rus


Anbefalte innlegg

æ – ø – å er de siste tre bokstavene i alfabetet, men ikke la rus bli det siste ubekjempede hinderet i livet ditt.

 

åpent tema om rus, la oss ta åpent tema om rus her for å bekjempe rus, hva er ditt bidrag til bekjempelse av rus? Vi må forhindre rus. La oss ha åpen dialog ja eller. 

 

9 av 10 syntes rus burde bli utryddet på en statistikk som er veldig troverdig, men hva med 1 av 10, hvordan skal vi overbevise dem om at de burde endre synet sitt? Det er dagens viktige question. La oss sammen stige opp og ruse oss på musikk og god mat og godteri istedenfor trådens omhandlingstema som er rus. La oss stå sammen om framtiden, så vil framtiden stå sammen om oss!

 

Det var bra. Diskuter poeng!

post-269666-0-35199000-1427560655.png

Endret av teddy1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Først, hva legger man i ordet rus ?

 

Det er forskjeller mellom bruk av smertestillende/lykkepiller, en øl med gutta, helgefylla og/eller folk på metadon.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Blir usikker på om tråden er en spøk? Det å vise til en undersøkelse og karakterisere den som "veldig troverdig" uten å lenke til den, virker som en parodi eller noe sånt. 

 

Trådstarter vil både ha rus og ikke ha rus samtidig uten å klargjøre hvilke forskjeller som foreligger. Jeg regner med forskjellen er noe sånt som mellom kjemisk indusert rus og rus indusert på andre måter, selv om godteri-eksemplet gjør meg litt usikker. 

 

Det er ingen fare for at jeg kommer til å ruse meg på trådens "omhandlingstema" (ett blant mange språklige uttrykk som for meg signaliserer at tråden er en spøk). 

 

Så håper jeg bare at jeg ikke har tråkket i salaten og fornærmet trådstarter.  :ohmy:

Endret av ærligøs
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Måten ordet rus brukes her er fordummende og bidrar til at de reelle problemene drukner i tull som dette. Sorry, men ser ingen grunn til at noen skal ta dette seriøst. Enten er det et utrolig lite gjennomtenkt innlegg, eller så er det et troll vi har med å gjøre (jeg velger alikvel å tro at det ikke er det).

 

Rus i seg selv er ikke negativt. Rus kan i praksis være både negativt og positivt. Det vi bør jobbe for er åpenhet og riktig kunnskap rundt dette og redusere skadevirkninger så mye det går an. Rus er ikke nødvendigvis koblet til skade.

 

Rus er et ganske trangsynt svart-hvitt-tema som de færreste klarer å se nyansene til. Det er mye miskunnskap som svirrer rundt, og ganske få vet hva de prater om når det kommer til dette. Det er feil å ha et hat-elsk-forhlod til dette, da det har både er positive og negative sider. Det varierer også kraftig blandt ulike rusmidler, bruksformer og andre faktorer.

 

 

Å forsøke en bekjempelse av rus vil bare øke skadeomfanget og skygge for de reelle skadene vi heller burde fokusere på. Dette temaet takles helt feil, fra de fleste parter.

Endret av AdNauseam
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi bør heller innse at rusmidler er kommet for å bli, og begrense skadevirkningene. Å bekjempe rus er fullstendig urealistisk, og rusmiddelbruk har da sine positive sider også. Det sies at sivilisasjonen startet med øl, men i alle fall kan vi være sikker på at mange av oss aldri hadde sett dagens lys om ikke våre foreldre hadde litt flytende fornuft å styrke seg på før de innså at det var like greit å hoppe i høyet.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja men alle vet jo hva jeg mener når jeg sier "rus" og at dem typen rus som ikke er farlig er jo ikke Rus på den måten når man snakker om rus og rusmidler.

 

Beklager hvis tråden virker som troll men jeg var bare i godt humør da jeg laget den, er ikke det lov da? :) jeg har aldri røket, har prøvd snus en gang må jeg innrømme men aldri brukt noe narkotiske stoffer, mye fordi jeg har vokst opp med venner som er eldre enn meg så jeg på en måte har lært av andres feil.

 

Jeg bare samtidig syns det var interessant og lage en tråd med å skrive ting enkelt som det er. Altså at dårlige og farlige rusmiddler er dårlige og farlige for oss.

jeg er i lisboa nå og folk spør meg om hasj og marihuana på gata hele tiden, mye fordi jeg er gutt med langt hår så mange tror jeg er en rusa hippie så derfor trekker jeg vist til meg alle slike selgere. Og ble inspirert til en slik tråd.

 

Er det bra hvis marihuana blir legalisert? Jeg har lest at folk forutser at det er foreldregenerasjonen som sitter og røyker pot mens de oppdrar barna mens alkohol kan bli et problem i 13-16 aldersgruppen fordi all diskusjonen om at stoff er farlig har gjort at man glemmer å fortelle at alkohol er farlig også, leste det i britisk magasin forleden.

 

Ha en fin dag, jeg er blant dem som tror på fred i verden.

Lenke til kommentar

Ja men alle vet jo hva jeg mener når jeg sier "rus" og at dem typen rus som ikke er farlig er jo ikke Rus på den måten når man snakker om rus og rusmidler.

 

Beklager hvis tråden virker som troll men jeg var bare i godt humør da jeg laget den, er ikke det lov da? :) jeg har aldri røket, har prøvd snus en gang må jeg innrømme men aldri brukt noe narkotiske stoffer, mye fordi jeg har vokst opp med venner som er eldre enn meg så jeg på en måte har lært av andres feil.

 

Jeg bare samtidig syns det var interessant og lage en tråd med å skrive ting enkelt som det er. Altså at dårlige og farlige rusmiddler er dårlige og farlige for oss.

jeg er i lisboa nå og folk spør meg om hasj og marihuana på gata hele tiden, mye fordi jeg er gutt med langt hår så mange tror jeg er en rusa hippie så derfor trekker jeg vist til meg alle slike selgere. Og ble inspirert til en slik tråd.

 

Er det bra hvis marihuana blir legalisert? Jeg har lest at folk forutser at det er foreldregenerasjonen som sitter og røyker pot mens de oppdrar barna mens alkohol kan bli et problem i 13-16 aldersgruppen fordi all diskusjonen om at stoff er farlig har gjort at man glemmer å fortelle at alkohol er farlig også, leste det i britisk magasin forleden.

 

Ha en fin dag, jeg er blant dem som tror på fred i verden.

Jeg har skrevet en artikkel om det før.

Her: http://turbonelloliberalismen.blogg.no/1404750121_legalisering_av_narko.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men alle vet jo hva jeg mener når jeg sier "rus" og at dem typen rus som ikke er farlig er jo ikke Rus på den måten når man snakker om rus og rusmidler.

Nei. Alle vet ikke hva du mener når du omtaler rus som noe dritt vi må fjerne. Rusmisbruk eller helseskadelig rusbruk får du si, og ikke dømme all rus som "dårlig". Vi har nok generalisering og fordumming om dette temaet, vi trenger ikke mer misinformering. Positiv rus er like mye rus som negativ rus og det er rus på samme måte.

 

 

Beklager hvis tråden virker som troll men jeg var bare i godt humør da jeg laget den, er ikke det lov da? :)

Bare fint at du er i godt humør. :) Kommentarene mine er ikke ment for deg å ta ille opp, så fortsett å vær glad. Konstruktiv diskusjon er alltid bra.

 

 

jeg har aldri røket, har prøvd snus en gang må jeg innrømme men aldri brukt noe narkotiske stoffer, mye fordi jeg har vokst opp med venner som er eldre enn meg så jeg på en måte har lært av andres feil.

"Narkotika" er også et uttrykk som egentlig ikke betyr så mye. Rusmidler kategoriseres under "narkotika" helt ulogisk fra ordets betydning og brukes idag som noe negativt ladet, og drar alt under samme kam. I realiteten er det store forskjeller mellom ulike rusmidler, der noen har ganske store, fysiske helsepåvirkninger, mens andre ikke har noen som helst. Psykiske helsepåvirkninger er omdiskutert, og flere rusmidler har ikke blitt påvist negative virkninger her, men derimot positive. Andre rusmidler igjen kan vi konstantere har negative psykiske helsepåvirkninger. For å si det enkelt, det er fordummende å tillegge alt merkelappen "narkotika" når det er så store forskjeller mellom dem. Og det media skriver om rusmidler kan man sjeldent ta seriøst, noe som er trist, fordi det igjen bidrar til å skygge for de reelle problemene ved å svartmale alt.

 

 

Jeg bare samtidig syns det var interessant og lage en tråd med å skrive ting enkelt som det er. Altså at dårlige og farlige rusmiddler er dårlige og farlige for oss.

Du er ikke den første som lager tråd om dette.

 

Det å si at dårlige rusmidler er dårlig, er å si at en blå himmel er blå. Det sier seg selv, og forteller samtidig ingenting nyttig. Poenget var bare at du ikke ga uttrykk for annet enn at "rusmidler er noe herk, det må vi bli kvitt" og omtalte det som om det var en ensidig sak. Noe som er langt fra sannheten.

 

Og det å oppfordre mannen i gata å "bekjempe" rusmidler gjør ingenting godt, da får vi bare samme tomme propagandaen vi har hatt lenge nå. Det mannen i gata anser som "å bekjempe rus" er å fortelle alle hvor farlig og fælt det er. Den kontroversielle sannheten er at rus kan være veldig fint og helt ufarlig. Det handler mer om hvordan du bruker det, enn om du bruker det. Selvsagt finnes det mange eksempler på rusmidler som det ikke finnes argumenter for å bruke, hvis helse og sikkerhet tas i betraktning.

 

 

og folk spør meg om hasj og marihuana på gata hele tiden

Ikke ta imot.

- Du er ung, og har ingen erfaring, og det er ulovlig

- Du vet ikke hva du får

- Du har ikke kunnskaper om hvordan du skal unngå negative opplevelser og feil bruk

 

Jeg tror ikke du vil takke ja, men sier det selv om.

 

 

Er det bra hvis marihuana blir legalisert? Jeg har lest at folk forutser at det er foreldregenerasjonen som sitter og røyker pot mens de oppdrar barna mens alkohol kan bli et problem i 13-16 aldersgruppen fordi all diskusjonen om at stoff er farlig har gjort at man glemmer å fortelle at alkohol er farlig også, leste det i britisk magasin forleden.

Du spør et vanskelig spørsmål. Jeg personlig mener cannabis burde bli legalisert. Slik det er idag reguleres ikke kvaliteten eller sikkerheten rundt dette. Vanlige folk selger dette svart, med svært dårlig kvalitet. Husk at dette er en plante som ideelt sett skal dyrkes rett, uten skadelige kjemikalier. Det som selges på gata er ofte 1-2 år gammelt. En sjelden gang hender det at det blir dyrket av lokale eller norske, da er kvaliteten ofte bedre og produktet ferskere. Jeg har før skrevet ganske mye om hvordan de ulike virkemidlene i cannabis (kalt cannabinoider) påvirker oss, og hva som skjer når plantematerialet eldres. Det finnes også mange forskjellige typer cannabis, og hver plante har sine unike gener. Ulike cannabis-"arter" kan også krysses slik at du får hybrider. Rusen og de medisinske effektene er forskjellig fra "art" til "art" og fra gener til gener. I cannabishar du anti-psykotiske og psykotiske virkemidler, forholdet mellom disse varierer basert på art, dyrkekvalitet, lagring, gener osv. I noen typer cannabis er det nesten ikke psykotiske virkemidler. Dette her er bare grunnleggende om cannabis, så du ser at det er mye å lære.

 

Men, som du sikkert kan du forstå er det mange fordeler med å regulere dette. Man ville unngått flere år gammelt produkt og vi kunne vært sikre på hva vi hadde fått. Du hadde ikke trengt å være redd for at det inneholdt avhengighetsskapende midler eller andre skadelige stoffer. Har hendt at folk har funnet glassfiber i marijuanaen, dette ble tilsatt for å få det til å se ut som bra kvalitet. Glassfiber er selvsagt farlig for brukeren.

 

Et annet argument er at vi hadde blitt kvitt det svarte markedet, fordi det ikke ville vært lønnsomt lenger.

 

Noen tror at det vil være lettere å få tak i ved en eventuell legalisering, men spør deg selv: tror du dealeren på gata spør etter legitimasjon? Tror du h*n bryr seg om h*n selger til en 12-åring? Hadde det vært legalisert hadde det vært like vanskelig å få tak i som alkohol. Idag er det vanskeligere å få tak i alkohol, fordi det er regulert.

 

Cannabisrus er også veldig forskjellig fra f.eks. alkoholrus som er vanlig idag. Alkohol er hemmende og fordummende, og kan gjøre deg aggressiv. Det hemmer også bevisstheten og evnen til fysisk kontroll (dette gjelder ved større mengder alkohol).

 

Cannabis derimot har en helt annen rus. Det øker tankeaktiviteten, for noen ganske mye. Det forsterker også emosjoner og forståelsen av disse. Det har en tendens til å gjøre deg mer empatisk. Det kan også vekke tanker eller minner som er skremmende eller triste, men det er ingenting som ikke finnes i ditt eget hode. Dette avhenger av person. Du blir ikke fysisk handicappet som ved alkohol. Det er også lett å unngå f.eks. paranoia og redsel som noen opplever, det krever at du bruker det rett.

 

Så hadde mange gått over til cannabis istedenfor alkohol ville vi kanskje sett mindre skader og ulykker, mindre slosskamper og vi hadde fått redusert helseskadefaktorer i samfunnet. Alkohol er om du ikke er klar over det, ganske hardt på kroppen. Og det er også veldig lett å ta overdose av. Cannabis er praktisk talt umulig å ta overdose av, ingen har noen sinne dødd av det. Vet du hvor mange som har dødd av alkoholoverdose, eller dødd av å falt på sjøen eller komt i ulykke pga. de er for beruset til å kunne passe på seg selv? Det er mange.

 

 

Som du ser, så er det mange ting som ikke henger på greip. Alkohol er både lovlig og sosialt akseptert, til tross for at vi har store overdosetall og mange skader og ulykker som følge av alkoholbruk, i tillegg til helseproblemene det skaper. Misbruk også.

 

Så når du spør om det er bra å legalisere cannabis, så sier jeg ja. Cannabis er ikke skadelig for deg om du bruker det rett (forskning vil backe meg opp her). Men det har også negative sider, men dette kan som sagt unngås enkelt ved å ta forhåndsregler og lære litt om temaet. For at en legalisering skal skje så må vi først forbi mange løgner og politiske hindringer.

 

 

 

Ha en fin dag, jeg er blant dem som tror på fred i verden.

Det naivt å tro på fred, det kommer aldri til å skje. :) Tror du på det så blir du skuffet. Men vi kan fortsatt jobbe mot det bedre og gjøre det vi kan! Jeg tror på en verden i balanse.

 

Sorry for at jeg er en party pooper, men slik er desverre verden.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men alle vet jo hva jeg mener når jeg sier "rus" og at dem typen rus som ikke er farlig er jo ikke Rus på den måten når man snakker om rus og rusmidler.

 

Beklager hvis tråden virker som troll men jeg var bare i godt humør da jeg laget den, er ikke det lov da? :)

 

 

Jo det burde være en ettertraktet greie, det å være positiv. Men janteloven forbyr det dessverre  :hm:  :wee:

 

 

Siden du er innom cannabis i dine skriverier, så anbefaler jeg at du kikker på denne dokumentaren. En øyenåpner?

 

http://www.on-netflix.com/the-culture-high/16731

 

 

 

 

"Narkotika" er også et uttrykk som egentlig ikke betyr så mye. Rusmidler kategoriseres under "narkotika" helt ulogisk fra ordets betydning og brukes idag som noe negativt ladet, og drar alt under samme kam. I realiteten er det store forskjeller mellom ulike rusmidler, der noen har ganske store, fysiske helsepåvirkninger, mens andre ikke har noen som helst. Psykiske helsepåvirkninger er omdiskutert, og flere rusmidler har ikke blitt påvist negative virkninger her, men derimot positive. Andre rusmidler igjen kan vi konstantere har negative psykiske helsepåvirkninger. For å si det enkelt, det er fordummende å tillegge alt merkelappen "narkotika" når det er så store forskjeller mellom dem. Og det media skriver om rusmidler kan man sjeldent ta seriøst, noe som er trist, fordi det igjen bidrar til å skygge for de reelle problemene ved å svartmale alt.

 

 

 

Man byrde forby syklister i trafikken, de er høyt ruset på sine egenproduserte endorfiner. All slags galmannssykling "beviser jo det"  :wee:

 

Og et slikt forbud får stor spennvidde, så da får man ikke kjøre hjem fra treningsstudio engang. Man kan jo tenkes å kjøre som en galning etterpå  :evil: Man bør gå hjem fra treningsstudio. Da får man ekstra mosjon med på kjøpet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Leste øvrige kommentarer. Eyyy AdNauseam,, kommentaren går ikke innover meg BORTSETT fra at ikke kom her og hevd at jeg ikke kan noe om stoff bare fordi jeg ikke har brukt det selv, jeg har hørt så mye foredrag fra folk og for og imot og tror jeg nesten har utvikklet kolls hoste av å være passiv røyker til folk som røyker tobakk og marihuana, jeg kunne gått opp til eksamen i rus.

Lenke til kommentar

Hehe skatteflyktning det er ikke så veldig troverdig statistikk nei, det er bassert på mine beregninger, jeg er sczizofren sikkert av all passiv røykingen jeg er 10 personer og jeg spurte dem om rus er bra og en av dem svarte ja:p hehe, neida men jeg brukte statistikk kilden fordi jeg ville peke på den 1 av 10 delen, for å ha noe håndfast å peke på istedenfor å bare si at vi må omvende dem som stemmer imot. Alle her skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...