Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Hei

 

Jeg kan ikke så mye om fotografering, men for noen år siden så fikk jeg et Nikon D7000-kamera.

 

Jeg kjøpte et par linser, den ene var 70mm - 200mm eller noe sånt, men bildene blir ikke så bra på det. Så kjøpte jeg en ny linse da jeg var på ferie i asia, 50mm F1.8. Men det blir aldri klare bilder med det.

 

Jeg har forsøkt å gå på meny-innstillinger på kameraet for å stille (der det er +/- 20 eller noe sånt), allikevel blir det aldri uklart.

 

Det blir ikke klart på det fokuspunktet som jeg ønsker. Det betyr at når jeg tar bilder, og trykker utløserknappen halvveis ned, så vet jeg at det jeg har stilt inn at skal være klart (der fokusrammen er) ikke blir det. Og selv om jeg flytter fokuspunktet med pilene ved siden av det jeg vil skal være klart, så blir det ikke klart...

 

Så jeg vet ikke om det er kameraet som er dårlig, men det vel først og fremst linsa kanskje.

 

Jeg ønsker å kjøpe ny linse, så har noen forslag til det? Jeg ønsker å ta bilder av f.eks. matretter, portretter osv. tenkte kanskje på 35 mm - funker dette greit til å ta bilder av matretter? men det er vel alltid greit å ha et 50 mm også. Jeg ønsker et objektiv med F1.2, men det er vel veldig dyrt.

 

Jeg vet ikke om årsaken til at jeg får uklare bilder kan være at jeg er for nærme objektet, men 1 - 1,5 m... eller at jeg har for lav blenderåpning (hvis jeg har forstått det rett... hvis jeg f.eks. har åpningen på F1.8 så blir det mer uklart... stemmer det?).

 

Håper noen kan hjelpe meg. Har lyst til å ta gode og sylskarpe bilder, og frustrerende når det ikke blir det.

 

Så har dere forslag til noen gode linser tilpasset Nikon D7000 og hvor jeg kan kjøpe det?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det kan være teknikk. Hvor lang lukkertid pleier du vanligvis å ende opp med? Nå skal det være vanskelig å få konsekvent for lang lukkertid med et f/1,8-objektiv, men vet ikke hvor mye du egentlig har brukt det. Og med en telezoom som 70-200, så trenger du ganske kort lukkertid for at det ikke rystelser skal gjøre bildet uskarpt. En tommelfingerregel er at på 200 mm på DX-format så bør du ha maks 1/300 sek lukkertid hvis du ikke har bildestabilisering.

 

Jeg vet ikke om årsaken til at jeg får uklare bilder kan være at jeg er for nærme objektet, men 1 - 1,5 m... eller at jeg har for lav blenderåpning (hvis jeg har forstått det rett... hvis jeg f.eks. har åpningen på F1.8 så blir det mer uklart... stemmer det?).

Mnja.

 

Med stor blenderåpning (lavt f-tall), så blir skarphetsdybden liten. Det vil si at det bare er et lite område som blir skarpt, mens objekter i for- og bakgrunn blir mer og mer uskarp jo lengre vekk fra fokusplanet de er. Så selv om kameraet treffer med fokus akkurat der den skal være, så vil gjerne mesteparten av bildet være uskarpt. Tar du f.eks. et ansiktsportrett og fokuserer på øyet, så kan fort nesen være uskarp hvis blenderåpningen er stor nok.

 

Nå, det kan godt være at det er noe feil med autofokusmodulen i kameraet som gjør at det for- eller bakfokuserer. En enkel måte å sjekke det på er å legge en tommestokk, målebånd el. l. på et bord og så sett noe som du kan fokusere på ved siden av målebåndet. Så tar du bilde skrått ovenfra (ikke for bratt vinkel, bare akkurat så du klarer å lese tallene på målebåndet), og ser om tallene foran eller bak det du har fokusert på blir skarpe. Gjerne bruk et stativ eller et annet stødig underlag.

 

Jeg ville ikke brydd meg med å kjøpe nye objektiver før du har mestret de du har, evt. funnet ut om det er noe galt med kameraet. Hvis du ikke har en normalzoom (typisk noe i området 18-50 mm), så kan det være lurt å plukke opp noe sånt, rett og slett fordi det er et veldig anvendelig brennviddeområde til generell bruk. Det finnes mange bra objektiver av den typen til Nikon DX-hus, f.eks. Tamron sine 17-50 f/2,8-objektiver og Sigma sine tilsvarende.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Høres nesten ut som en brukerfeil, en 50mm f/1.8 skal være virkelig skarp men som du nevner blir området som er i fokus veldig tynt hvis man bruker en stor blender "lite tall, typisk f/1.8" jo mindre blender man bruker jo lengre/tykkere blir fokusområdet , skarpest pleier et objektiv og være i området f/8 til f/11.

 

Får du overhode noe skarp i bildene, dvs. blir noe skarp utenom der du ønsker at bildet skal være skarp, eller er alt i bildet uskarp ?

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg kan ikke så mye om fotografering, men for noen år siden så fikk jeg et Nikon D7000-kamera.

 

...

 

Så jeg vet ikke om det er kameraet som er dårlig, men det vel først og fremst linsa kanskje.

 

 

Sannsynligheten er vel størst for at det er fotografen, ikke utstyret. Noe det generelt sett også oftest er.

Legg ut noen bilder du kan bruke som eksempel, med all EXIF, så kan du kanskje få noen tips...:-)

Lenke til kommentar

Her trenger vi eksempler. Last opp bilder - last opp bildet sånn det var rett fra kameraet.

Pass også på at du tar bilder med bruk av søkeren - at du putter øyet inntil, i stedet for å bruke skjermen bakpå. Så vil autofokussystemet fungere mye bedre.


Og - hva mener du blir feil med bildene?

Du har også fått med deg at stor blenderåpning, altså et lite blendertall, som f/1.8 eller f/2.8, gir lite dybdeskarphet. Dette betyr at det som ligger foran og bak det som er i fokus blir uskarpt. Dette er ikke "dårlig", men "annerledes". Hvis du vil ha mye i fokus, så både forgrunnen, bakgrunnen og motivet blir skarpt, så skal du bruke liten blenderåpning, altså høyt blendertall - som f/11 eller f/16. Men - dette krever mer lys - så du må tilføre lys (sol/lamper/blits), eller ha lenger lukkertid og/eller høyere ISO.


Her har du en fin innføring i konseptene - blender, lukker og ISO. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hei

 

Jeg vet ikke helt hva EXIF er, men legger ved et bilde som eksempel på problemet jeg sliter med, bildet er tatt med f/4, 1/3200 s, ISO 250 med 50 mm objektiv. Jeg fokuserte på skriften på vinflaskene, men skriften blir aldri tydelig. Prøvde også å stille inn i menyen på +/- 20, men det hjalp lite.

 

Jeg tar alltid med autofokus fordi jeg ser dårlig og da er det vanskelig å fokusere manuelt... takk for alle tips så langt.

 

Jeg har lagt ved bildet som vedlegg, men vet ikke om det gikk. Men bildet kan også sees her:

http://rettsvitenskap.bloggnorge.com/2015/03/21/fokusproblemer/

post-373897-0-25658100-1426962299_thumb.jpg

Lenke til kommentar

EXIF er metadata kodet inn i bildet, som for eksempel at det er tatt på f/4, 1/3200 s, ISO 250 med 50 mm objektiv.

 

Her virker det som om fokus er litt foran vinflaskene - se på mønsteret i bordet, som ser ut til å være mest tydelig foran flaskene.

 

Har du bildet i litt høyere oppløsning? Helst original oppløsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Bildene blir ikke i fokus selv om jeg bruker fine tune. Jeg tenkte å resette hele kameraet... men når jeg trykker på det to grønne knappene så skjer det ingenting... noen som vet hvordan jeg resetter hele kameraet?

Lenke til kommentar

Bildene blir ikke i fokus selv om jeg bruker fine tune. Jeg tenkte å resette hele kameraet... men når jeg trykker på det to grønne knappene så skjer det ingenting... noen som vet hvordan jeg resetter hele kameraet?

Det står i bruksanvisningen. Hvis du vil ha hjelp så må du lese svarene som blir gitt og svare på de spørsmålene som blir stilt.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt ved bildet som vedlegg, men vet ikke om det gikk. Men bildet kan også sees her:

http://rettsvitenskap.bloggnorge.com/2015/03/21/fokusproblemer/

Ikke akkurat det beste bildet å vurdere.

 

Mitt råd: ta bilde av et tilsvarende motiv, men skrått på slik at flaskene blir stående skrått bakover i bildet. Da er det enklere å vurdere hvor fokus egentlig sitter. Ikke fokusér på den fremste flasken i motivet - fokusér midt på, så det går an å se om kameraet for- eller bakfokuserer. Ta også bilde på størst mulig blenderåpning og med kortest mulig lukkertid.

 

Og legg ut bildet i full størrelse. Nedskalert så er det vanskelig å vurdere nøyaktig hvor fokus sitter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hei.

 

Som sagt så har jeg ikke peiling på foto. Men takk for all hjelp så langt. Jeg vet ikke om det bildet som jeg legger ved er bedre enn det forrige.

 

Her er info om bildet: f/1,8, lukkertid 1600. Jeg forsøkte å justere i finjusteringen og bildet ble etter min mening best på + 10. Men allikevel så synes jeg bildet er uklart. Jeg har satt fokuspunktet på ordet "chai", men skriften er allikevel ikke tydelig. Men mønsteret både til høyre og venstre for teen synes jeg er tydelig, så jeg vet ikke hvorfor det er det. Jeg vet ikke om det er fordi objektet er dårlig.

post-373897-0-71731300-1427132610_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Her har du fin treff på fokus.

 

Men - du kan ikke forvente at det blir helt skarpt på full åpning, altså f/1.8; blend ned til f/5.6 for skarpere bilder.

 

Bildet er tatt med f/1,8, 1/1600s og ISO 1250.

Ellers blir det også mer støy fordi du har såpass høy ISO - hadde du heller skutt på ISO 100 og lit lenger lukkertid hadde det blitt klarere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...