Gå til innhold

Fokusproblemer med Nikon D7000


Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvordan jeg enklest mulig tester om det er kameraet mitt som har problemer, eller om det er objektivet? Får sjeldent og aldri til å ta bra bilder lengere fordi fokuset alltid ender opp et annet sted enn tenkt. Hadde ikke problemer med det da kameraet var helt nytt, men dog hadde jeg et lånt objektiv av en venninne.

 

Hvordan tester jeg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg måtte sende inn mitt D7000 til reparasjon grunnet problemer med autofokus. Det er visst et kjent problem med D7000. I mitt tilfelle bakfokuserte kameraet, det vil si at fokus alltid havnet bak det jeg selv hadde intensjon om å ha i fokus. Problemet oppsto kun ved bruk av optisk søker og kun ved autofokus. Du kan se om du opplever samme problem ved bruk av LiveView og manuell fokus.

 

Du finner et praktisk diagram for å teste, og stille inn, fokus her: http://regex.info/bl...ech/focus-chart

 

Du kan forflytte fokusområdet selv ved å bruke fine tune-funksjonen i kamerainnstillingene.

Endret av Frikky
Lenke til kommentar

Fikset faktisk dette på mitt d7000 i dag :)

 

Legg en linjal på et bord.

Sett kamera på et stativ og rett det mot linjalen i 45 graders vinkel.

Bruk midtre fokuspunkt på af, største blender/lavest f-tall, og fokuser på et tall på linjalen.

Ta bildet. Sjekk bildet. Er fokus foran eller bak tallet du fokuserte på?

Gå inn i menyen, finn af fine tune. Ved bakfokus, juster negativ og positiv ved frontfokus.

Ta nytt bilde og sjekk hvor fokus legger seg. Gjenta til det sitter.

Må gjøres for alle objektiver, men kun en gang pr stykk.

 

Hos meg ble det -10 på nikkor 50mm 1.8 og -20 på tokina 11-16 v2 :)

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Får sjeldent og aldri til å ta bra bilder lengere fordi fokuset alltid ender opp et annet sted enn tenkt. Hadde ikke problemer med det da kameraet var helt nytt...

 

Det virker som du får fokus ujevnt, både foran og bak? Det er viktig å rengjøre kontaktene/kontaktflaten mellom objektiv og kamerahus....gjerne med en tørr mikrofiberklut.

Lenke til kommentar

Det lånte objektivet var et Nikkor 50 mm, 1.8. Etter å ha lånt det og fått gode bilder kjøpte jeg meg et Nikkor 50 mm, 1.4.

Jeg får teste det opp mot et av mine andre objektiv for å sjekke om det er kameraet eller objektivet.

Men hvilke innstillinger er bankers for å finne ut helt sikkert hva som er problemet? Alle bilder blir litt slørete, kan se ut som at fokuset blir bortenfor det jeg fokuserer på.

Lenke til kommentar

Finn ut hvilket/hvilke fokuspunkt(er) du bruker. Finn ut hvilken fokusmåte du bruker. Verifiser at objektivet ikke står i manuell fokus.

Ta bilde av en skrå avisside (med største blender), hvor du bruker kun midtre fokuspunkt og fokuserer på en bestemt linje. Post bildet her og fortell hvor du egentlig prøvde å fokusere.

Lenke til kommentar

Det lånte objektivet var et Nikkor 50 mm, 1.8. Etter å ha lånt det og fått gode bilder kjøpte jeg meg et Nikkor 50 mm, 1.4.

 

f/1.4 har mindre dybdefokusområde en f/1.8 så det blir fortere feilfokusert.

 

Prøv ditt objektiv på foreksempel f/1.8 og se, eventuell mindre blender "større tall" hvis nødvendig.

Bruk kun et fokuspunkt, fortrinnsvis det i midten siden det er best på og finne fokus.

Du kan laste ned "PDF" og skrive ut et fokusskjema, følg anvisningen nøye.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hadde et problem med dette på mitt tidligere D7000. Oppdaget det først ved stor forskjell på fokusnøyaktighet mellom LiveView og med speil. Etter detaljtesting så jeg at AF finetune funksjonen såvidt klarte å kompensere ved å både benytte muligheten for å stille pr. objektiv og for kameraet. Problemet var kameraet og ikke objektivene, men måtte utnytte muligheten for å stille pr. objektiv for å få justert nok. Jeg tenkte at dette ville kunne gi problemer om jeg fikk et objektiv som virkelig trengte å kompenseres for, og var like ved å sende kameraet inn for justering.

 

Så leste jeg litt på nett og så at dette var et tildels kjent problem for D7000. Det er flere foreslåtte fikser for dette, hvorav mange ikke fungerer. Jeg prøvde flere og tilslutt løste det seg ved å resette kameraet. D7000 har flere reset funksjoner og ikke en som tar alt. Jeg husker ikke helt hvilken reset som hjalp, men etter det var autofokusen helt fin ( selv uten AF finetune justering).

 

Foreslår å søke litt på nett etter D7000 og autofokus problemer så tror jeg du finner en løsning.

Lenke til kommentar

Bruker aldri liveview, bruker kun søkeren, og et fokuspunkt. Bruker vekselsvis manuellfokus og auto, men stort sett auto i hverdagen (barn, situasjoner osv) Kan virke som at fokuset er litt mer presist når jeg fokuserer manuelt, men skal teste det ut i morgen når jeg får tid. Men til og med landskapsbilder der jeg bruker f.7 -> blir ikke skarpe. Men burde vel teste begge objektivene mine på samme innstillinger før jeg avgjør at det er kamera det er noe feil med, eller hva sier de lærde?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Mer å lese om innstillingene her: http://www.pixelfine...F_Explained.pdf

Fra avsnitt a2: "When configured for Release priority, the shutter will always be enabled".

 

Dette får jeg ikke til å stemme med min D7000. Er det også en feil på kamera mon tro?*

 

 

*Setter fokus prioritet til "release" (eller i "lock") så må fokuspunktet være i fokus for å klare å ta et bilde. Har satt fokus på AE-lock knappen. Dette kunne vært kjekt å bruke for fokuser- og rekomponer-teknikken, når fokuspunktet flytter seg helt ut av fokus etter rekomponering. I stedet må jeg holde ned utløserknappen halvveis når jeg skal fokusere og rekomponere.

Lenke til kommentar

litt uti det blå :)

Er det i søkeren at bildene ikke blir skarpe ?, kanskje justeringen i søkeren er feil.

 

Nei, alt ser bra ut i søkeren, det er resultatet etterpå som skremmer meg! ;) Det skarpt ut i søkeren, men når jeg studerer bildet etterpå så ser jeg at jeg ikke har truffet med fokus der jeg ville. Eventuelt er ikke noe i fokus.

Jeg tok en den bilder i min søsters bryllup i fjor sommer, fikk fine bilder da, med objektivet. Kan objektivet/kameraet ha fått seg en støyt som kan være årsaken? Man kan jo ikke utelukke at kameraet har kommet i toåringens hender i et ubevoktet øyeblikk.

 

En annen ting er at jeg uansett må sende det inn, for et av minnekortsporene virker ikke lengere..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

f/1.4 har mindre dybdefokusområde en f/1.8 så det blir fortere feilfokusert.

 

Prøv ditt objektiv på foreksempel f/1.8 og se, eventuell mindre blender "større tall" hvis nødvendig.

Bruk kun et fokuspunkt, fortrinnsvis det i midten siden det er best på og finne fokus.

Du kan laste ned "PDF" og skrive ut et fokusskjema, følg anvisningen nøye.

Ser ut som jeg sliter litt med frontfokusering på min D7000. Hva mener folket om testen en kan utføre, den som er linket til over, er dette en «annerkjent» metode?(Side 13-19)

 

Nå er det vel slik ettersom jeg har forstått at D7000 kanskje har litt ekstra plager med front/bakfokusering. Er dette noe en eventuelt burde reklamert på, slik at dette ble fikset?

(Kjøpt på fotovideo)

Lenke til kommentar

Kjør testen, det er fort gjort, og sier deg alt om hvor fokuspunktet ligger. Husk å bruke spotmåling. Du trenger ikke bry deg om noen komplisert manual, alt du trenger er å bruke vidåpen blender og ta et bilde av en skrå flate med skarpe detaljer. Fokus skal da ligge midt i senterpunktet, gjør det ikke det kan du justere forover/bakover etter behov. Eventuelt slå opp i manualen for kameraet, der er det grundig forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...