Gå til innhold

Skrive av (store) reiseregninger på skatten?


Wheeljack

Anbefalte innlegg

Fjoråret blei hektisk i forbindelse med reising i jobb.

I den forbindelse har jeg hatt i overkant av 170.000kr i reiseutgifter (som jeg selvfølgelig har fått igjen på reiserening).

 

Dette er såpass betydelige summer at jeg føler disse bør føres opp. Finner ingen post på den ferdigutfylte som tilsvarer med dette beløpet, så jeg antar det er lagt til min inntekt.

Hvis så er tilfelle, så er det vel ikke riktig at jeg skal bli pålagt å skatte av utlegg jeg har hatt ifm næring og så fått igjen?

Isåfall? Hvordan skal dette synliggjøres på selvangivelsen?

Trekkes beløpet fra egen inntekt og legges til på et annet punkt?

 

Det er mulig jeg har misforstått helt her. Tar gjerne imot innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei. Skal ikke få igjen 170k av staten også, det jeg lurer på er om jeg har blitt skattet av dem.

Altså at beløpen(e) er lagt til min inntekt, og burde dermed føres opp som et fradrag?

 

Hvorfor skulle noe av dette vært lagt til din inntekt?

 

Det derfor jeg lurte på om det kunne ha skjedd. Jeg fikk ikke helt beløpene til å stemme. Fikk det liksom ikke til å gå opp at jeg skulle ha langt over 250.000 over min fastlønn som inntekt. SÅ mye overtid trodde jeg ikke at jeg hadde.

 

Hvis arbeidsgiver har sendt inn rett dokumentasjon, så skal beløpene ikke være lagt til inntekten din.

Dette vil du se på siste lønnslipp for 2014, samt lønn- og trekkoppgaven fra arbeidsgiver.

Etter litt dobbeltsjekking så kan det nok se ut om om du har rett.

Lønn og naturalytelser på lønsslipp stemmer med hva som står i sjølvmeldinga, så da kan det nok se ut som om at reiseregningene mine ikke er ført opp noe sted, og heller ikke lagt til inntekt (slik det skal være).

 

Takker for innspill. :)

Lenke til kommentar

I denne sammenheng vil jeg minne på at det lønner seg å ta vare på hver j**** lønnsslipp.

 

Hvorfor ?

 

Jo, fordi - i tillegg til å kunne sjekke sånne ting - så har man presedens for at om en arbeidsgiver foretar skattetrekk på lønninger, men ikke betaler disse videre inn i systemet, så vil likevel skattesystemet godta lønnsslippene som kvittering for betalt forhåndsskatt.

 

Noe som kan være svært nyttig for de (heldigvis få ?) som utsettes for denslags...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...