Gå til innhold

Erik har fått Norges raskeste bredbånd


Anbefalte innlegg

Det største problemet i Norge er vel ikke hastigheten, men heller det at all trafikken gjennom Oslo. Det gir stakkars oss som bor i nord over 50ms i ping til nabohuset. Skulle tro at internettleverandører hadde alt å tjene på å få trafikken til å gå korteste vei, istedenfor å sende alt på tvers av Norge to ganger.

 

Skulle ønske internett hadde kjøreregler for slikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hadde likt og sett hva slags hastigheter han får på Steam

 

50-60 mbit tenker jeg.

Steam downstream server i norge slow as fuck.

jeg laster ned med normalt 50 mbit, og vært oppe i 80 mbit. og har 800 mbps ned. så vil tro han laster ned med mer.

Lenke til kommentar

Lurer sannelig meg på om han har 10Gbit switch/router og nettverkskort dertil i utstyret han bruker.

 

Ser ikke vitsen med mer enn 1Gbit før slikt utstyr er mainstay på forbrukermarkedet.

 

Som eksperiment er det nok morsomt nok, og ja, det rackskapet gjorde buksa trangere her også :p

Tenker han har koblet rett inn i pc'en.

 

10gbit nics er billige, optikken er også billig. Du plukker opp begge for ca 300 kr/stk.

Det som koster er switchen.

 

Jeg kjører 10gbit\s mellom to pc'er hjemme.

Lenke til kommentar

Da forstår jeg ikke hvordan du klarer å finne så billig nettverskort.

 

Cisco 10GBASE-SR SFP Module

10 gigabit er dyrt, selv bare modulene, men prisen er ikke så ille sammenlignet med mye annet.

Det er bare å lete litt på ebay

 

Nic

"hp" Optikk

"Cisco" Optikk

Cisco Optikk

osv

 

Hvis du ikke har de langt unna hverandre kan man kjøre twinax DAC kabler Eksempel opptil 7 meter passivt, man slipper da moduler.

Lenke til kommentar

Har "bare" 1Gbit/s selv i begge retninger, og kan vel enkelt si at jeg sjeldent får brukt noe mer enn 200Mbit/s i lengden. Har vel luktet på rundt 500Mbit/s et fåtall ganger og bare korte perioder. Faktisk vurderer jeg å nedgradere siden bruken egentlig er ikke-ekisterende :p Dessuten er det dyrt med NAT-ing på over 200Mbit/s da de fleste routere ikke er raske nok.

Lenke til kommentar

Det største problemet i Norge er vel ikke hastigheten, men heller det at all trafikken gjennom Oslo. Det gir stakkars oss som bor i nord over 50ms i ping til nabohuset. Skulle tro at internettleverandører hadde alt å tjene på å få trafikken til å gå korteste vei, istedenfor å sende alt på tvers av Norge to ganger.

 

Skulle ønske internett hadde kjøreregler for slikt.

 

Neida, det er ikke all trafikken som må nedenom Oslo... Men du må ta den runden om du har forskjellige leverandører.

Altså Altibox til Telenor ADSL, da må du nedenom Oslo siden det er der konverter opplegget fra Telenor sitt kobber baserte nettverk og inn på fiberen sitter.

 

Ellers er internett sine kjøreregler lagt opp til at pakkene skal ta billigste vei og ikke raskeste, da det er ett hav av avtaler rundt omkring som styrer dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det største problemet i Norge er vel ikke hastigheten, men heller det at all trafikken gjennom Oslo. Det gir stakkars oss som bor i nord over 50ms i ping til nabohuset. Skulle tro at internettleverandører hadde alt å tjene på å få trafikken til å gå korteste vei, istedenfor å sende alt på tvers av Norge to ganger.

 

Skulle ønske internett hadde kjøreregler for slikt.

 

Neida, det er ikke all trafikken som må nedenom Oslo... Men du må ta den runden om du har forskjellige leverandører.

Altså Altibox til Telenor ADSL, da må du nedenom Oslo siden det er der konverter opplegget fra Telenor sitt kobber baserte nettverk og inn på fiberen sitter.

 

Ellers er internett sine kjøreregler lagt opp til at pakkene skal ta billigste vei og ikke raskeste, da det er ett hav av avtaler rundt omkring som styrer dette.

 

 

Har fiber fra Homenet hjemme og fiber fra Broadnet på jobb. Lokasjonene er 1,5 km unna hverandre, men pingtiden er over 50ms. Begge bruker samme nett etter hva jeg kan skjønne, men likevel må alt via en drøss med rutere i Oslo.

 

Ellers er det vel bare tull at ikke flere internettleverandører bruker TIX e.l.

 

 

Går ikke mye trafikk gjennom sverige?

 

_All_ forbruker-trafikk går vel gjennom sverige i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"? Jeg overfører en del store filer i forbindelse med jobben, men nå vet man i alle fall at flaskehalsen ikke sitter hos meg, sier Erik til Side3."

 

Jaha ja, tror ikke en trenger 10gbit linje for å overføre store filer. Er vel heller for å få fart på bittorrentklienten ! :) haha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...