Gå til innhold

Slik skal Apple gjøre produktene sine vanntette – uten å øke tykkelsen


Anbefalte innlegg

Er ikke denne teknologien ganske gammel? Husker jeg ønsket dette på min samsung galaxy s1 :)

 

 

Liquipel.com

Nei, det er to forskjellige teknologier.

Den du nevner sprøytes på, mens den andre dampes på og bruker også tetninger der det trengs.

 

 

As published by the U.S. Patent and Trademark Office, Apple's filing for "Methods for shielding electronic components from moisture" outlines a process for coating sensitive device components using advanced vapor deposition technology and protecting solder leads with silicone seals.

 

http://appleinsider.com/articles/15/03/05/apple-researching-device-waterproofing-via-vapor-deposition-silicone-seals

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg legge til en liten ting til...:-)

 

De aller fleste jeg kjenner har iPhone. Mine to tenåringsdøtre har veldig, veldig mange venner (heldigvis...:-)). De kjenner ingen, altså ingen, som ikke har iPhone. Dermed kan de dele en god del ting innenfor den samme infrastrukturen som de ellers ikke ville ha kunnet gjøre på samme måte. Meldinger (iMessage), bilder i Bildestrøm, diverse oppkoblinger med AirPlay hjemme hos hverandre og en god del andre fordeler med å være på samme infrastruktur.

 

Dette er også ting som teller litt ved det valget man gjør, og som gjør at for mange er iPhone det beste valget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Apple e faen meg bare nokke rein dritt... Folk som kjøper iPhone kjøper det bare for det ser bra ut og ser er enkelt og kanskje for populariteten.. Det e faktisk like enkelt som android det e bare og sette seg inn i det. IPhone er låst noe sinsyk, android er mye mer åpåpent. Du kjøper ikke en iPhone til 8 tusen når du får en dobbelt så kraftig kanskje vantett? Bedre kamera android telefonen til samme pris. Det blir for dumt. Griner innvendig når Applefans sier at iPhone er bedre en alle android telefoner..

Men iPhone betyr tydeligvis så mye for deg at du må lese om dem og kommentere? Tror du innerst inne ønsker deg en iPhone, men du tør ikke fordi du er redd for å bli mobbet av Androidfanboysa.

Lenke til kommentar

 

Nei men dere mener vel ikke akkurat at Apple har den nyeste teknologien for den prisklassen... Helt greit at folk kjøper iPhone men og drive og skryte over den og si det e det beste som finnes e litt i det trøyeste laget..

Apple har valgt en litt annen teknologisk plattform der operativsystemet stiller noe andre krav til maskinvaren. Innenfor Apple sin verden har Apple den til enhver tid nyeste teknologien. Det betyr ikke nødvendigvis at den isolert sett er bedre eller verre enn den teknologikombinasjonen som Android-produsentene bruker. Bare anderledes...

 

For meg, og min familie, som har bygget vår infrastruktur rundt Apple sine produkter, så er er iPhone den beste smarttelefon vi kan velge. Et eller annet fra Android ville rett og slett blitt feil, selv om Android-telefonen i seg selv ikke nødvendigvis er noe dårligere produkt.

 

Det er av samme grunn jeg også holder meg til epleproduktene. Ikke fordi de nødvendigvis er bedre, men det er den teknologien vi har valgt å holde oss til.

 

Så får alle Android/Apple elskere og hatere diskutere hva som er best/dårligst.....

Lenke til kommentar

[…] Innenfor Apple sin verden har Apple den til enhver tid nyeste teknologien. […]

 

Hæ? Denne forstod jeg ikke helt..

 

Enten så har en telefon elementer av ny og spennende teknologi i seg, eller så har den ikke det!

Du mener vel ikke at "klipp og lim-funksjon" var noen verdensnyhet da den kom til iPhone, bare fordi det ikke fantes i iOS v.1?

Alle andre operativsystemer hadde jo støttet klipp&lim lenge – og da blir det for dumt å kalle slikt nyvinniger. (Derimot finnes det flust av reelle nyvinniger hos Apple og iOS. Skryt heller av de!)

 

Dette gjelder selvfølgelig også andre veien: Blackberry, Android, Windows phone, og alle de andre operativsystemene henter inspirasjon både fra iOS, hverandre, og mange andre steder. Det er på ingen måte noe nytt at man skuler til konkurrenten, og kopierer ting som lykkes. Dette er kun positivit, og bidrar til bedre produkter. (Dessverre kommer patenter på idéer ofte i veien her.)

 

Apple har ikke den nyeste teknologien i sine telefoner. Men er det ett problem?

 

---

 

En kjent eksempel fra en mer konkret verden: Alle produsenter av bilmotorer, har levert bensin- og dieselmotorer med gir. Dette fordi giring er en fin ting, som gjør bilen bedre, og som forbrukerne ønsket seg. Etterhvert var det noen smartinger som klarte å få bilene til å gire for deg (automatgir), og det tok ikke mange år før resten av produsentene var på plass, og kunne tilby det samme.

 

Insprasjon fra hverander gir utvikling, og jeg sitter ikke idag med noen mening om hvilken bensinmotor som er best, basert på hvorvidt leverandøren var først ute med gir eller ei. Nei, hadde de kommet med noe nytt – f.eks. en bil uten giring (Tesla), så skal du få kalle det nyvinning.

 

Om ti år, når Toyota og alle andre har kopiert Teslas ett-gir-elmotor-system, bør vi dog ikke rose de andre selskapene for deres "nye" teknologi, da den kun er kopiert ... ;-)

 

Jeg støtter Apple i at ny teknologi ikke alltid er viktig. Å putte inn noen fancy, bare fordi det er fancy, fungerer ikke. Gjør teknologien bra og brukervennlig først! MEN: Kom ikke da etterpå å påstå at man er mest teknologisk nyskapende.

 

Konklusjon: Apple har ikke alltid den nyeste teknologien. Hva så? Det er jo ikke alltid slik at en Andriod-telefon er stappet fullt av det nyeste av det nyeste – og det er ikke alltid at nyvinninger har livets rett med det første heller!

 

[…] Innenfor Apple sin verden har Apple den til enhver tid nyeste teknologien. […]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La meg legge til en liten ting til...:-)

 

De aller fleste jeg kjenner har iPhone. Mine to tenåringsdøtre har veldig, veldig mange venner (heldigvis...:-)). De kjenner ingen, altså ingen, som ikke har iPhone. Dermed kan de dele en god del ting innenfor den samme infrastrukturen som de ellers ikke ville ha kunnet gjøre på samme måte. Meldinger (iMessage), bilder i Bildestrøm, diverse oppkoblinger med AirPlay hjemme hos hverandre og en god del andre fordeler med å være på samme infrastruktur.

 

Dette er også ting som teller litt ved det valget man gjør, og som gjør at for mange er iPhone det beste valget.

 

Det er ingen grunn til at de ikke skulle ha gjort på den måten, men en ting må sies, dette er punkter Apple ikke er *bedre* enn konkurrenten(e).

Hadde de alle sittet med en Nexus 5 istedenfor en iPhone 5 ville de hatt akkurat de samme mulighetene (og en del fler), det er ikke spesielt viktig, men måten du ordlegger deg spiller rett inn i hendene på et firma, og det er ikke kult.

 

Infrastruktur/teknologiske løsninger er et komplisert tema.

Apple vokste frem på internett-plattformen (en smarttelefon ville ikke vært noe uten internett), internett igjen er basert på nøytralitet; alle kan gå inn på hw.no uansett hvor de er og hva de bruker. Dette er veldig relevant mtp Apple, som bevisst går imot trenden som var grunnlaget for suksessen deres i første omgang.

Dette står i kontrast til konkurrenter, Microsoft tlbyr Skype på Win, Linux, OSX, iOS, og Android, Apple tilbyr iMessage på iOS og OSX; Google tilbyr Hangouts universelt igjennom en nettleser, og diverse apps.

Apple tilbyr AirPlay, en lukket plattform; Google tilbyr Chromecast, med åpen API.

 

Apple har rett til å gjøre alt dette, dette er en fri verden. Folk har en rett og et visst ansvar til å faktisk bry seg om hva som skjer i verden, hvordan ting henger sammen, hva som faktisk er best, og så handle ut fra dét.

Verden vår drives fremover gjennom konkurranse, og den stanser i mangel av den, det er et grunnleggende prinsipp nær på linje med menneskerettigheter for å forsikre oss om at alt ikke går til helvete.

 

En kan si dette er altfor stor overdrivelse, men nei det er det ikke, Apple, Google, osv har kapital større en mange land, å faktisk bry seg på et eller annet vis er faktisk viktig.

Lenke til kommentar

 

Hæ? Denne forstod jeg ikke helt..

 

 

Den var vel ikke sååå komplisert, men du forsøke å lese den med et lite glimt i øye...:-)

 

 

 

.... Skryt heller av de!)

 

 

Har egentlig ikke så stort behov for å skryte av noen produsent, men jeg innrømmer gjerne at produktene fra Apple har gitt meg en betydelig mer problemfri datahverdag.

 

 

 

 

.... (Dessverre kommer patenter på idéer ofte i veien her.)

 

 

Patenter er en meget god mekanisme for alle bedrifter til å beskytte sine investeringer og nyvinninger. Det ville nok sett ganske anderledes ut i verden hvis ikke bedrifter hadde hatt denne muligheten.

 

 

Apple har ikke den nyeste teknologien i sine telefoner. Men er det ett problem?

 

 

Teknologien er egentlig ganske ulik mellom de ulike plattformene, så hvem som kan sies å ha den nyeste til enhver tid er vanskelig å si. Men Apple er ganske flinke til å få de ulike elementene til å henge sammen på et veldig god måte. Produsentene innen Android og Windows er dessverre såpass fragmenterte at ingen av de kan påta seg et totalt kvalitets- og integrasjonsansvar. Det betyr ikke nødvendigvis at de fungerer dårlig innen de plattformene, men erfaringen fra mange år med "Plug&Play" fra Windows er ikke akkurat positiv. Men jeg både håper og tror at de begge har blitt betydelig bedre de siste 3-4 årene.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at de ikke skulle ha gjort på den måten, men en ting må sies, dette er punkter Apple ikke er *bedre* enn konkurrenten(e).

Hadde de alle sittet med en Nexus 5 istedenfor en iPhone 5 ville de hatt akkurat de samme mulighetene (og en del fler), det er ikke spesielt viktig, men måten du ordlegger deg spiller rett inn i hendene på et firma, og det er ikke kult.

Infrastruktur/teknologiske løsninger er et komplisert tema.

Apple vokste frem på internett-plattformen (en smarttelefon ville ikke vært noe uten internett), internett igjen er basert på nøytralitet; alle kan gå inn på hw.no uansett hvor de er og hva de bruker. Dette er veldig relevant mtp Apple, som bevisst går imot trenden som var grunnlaget for suksessen deres i første omgang.

Dette står i kontrast til konkurrenter, Microsoft tlbyr Skype på Win, Linux, OSX, iOS, og Android, Apple tilbyr iMessage på iOS og OSX; Google tilbyr Hangouts universelt igjennom en nettleser, og diverse apps.

Apple tilbyr AirPlay, en lukket plattform; Google tilbyr Chromecast, med åpen API.

Apple har rett til å gjøre alt dette, dette er en fri verden. Folk har en rett og et visst ansvar til å faktisk bry seg om hva som skjer i verden, hvordan ting henger sammen, hva som faktisk er best, og så handle ut fra dét.

Verden vår drives fremover gjennom konkurranse, og den stanser i mangel av den, det er et grunnleggende prinsipp nær på linje med menneskerettigheter for å forsikre oss om at alt ikke går til helvete.

En kan si dette er altfor stor overdrivelse, men nei det er det ikke, Apple, Google, osv har kapital større en mange land, å faktisk bry seg på et eller annet vis er faktisk viktig.

 

 

Hadde de alle sittet med en Nexus 5 istedenfor en iPhone 5 ville de hatt akkurat de samme mulighetene (og en del fler)..

.

Det har du sikkert rett i, men prinsippet hadde jo vært det samme...:-)

 

 

Folk har en rett og et visst ansvar til å faktisk bry seg om hva som skjer i verden, hvordan ting henger sammen, hva som faktisk er best, og så handle ut fra dét.

...

Nettopp. La folk få handle ut fra hva som funker best for hver enkelt. Det er faktisk et ganske godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

De aller fleste jeg kjenner har iPhone. Mine to tenåringsdøtre har veldig, veldig mange venner (heldigvis...:-)). De kjenner ingen, altså ingen, som ikke har iPhone. Dermed kan de dele en god del ting innenfor den samme infrastrukturen som de ellers ikke ville ha kunnet gjøre på samme måte. Meldinger (iMessage), bilder i Bildestrøm, diverse oppkoblinger med AirPlay hjemme hos hverandre og en god del andre fordeler med å være på samme infrastruktur.

 

Dine TO døtre kjenner ingen tilsammen som ikke har iphone? Basert på at de fleste kjenner ihvertfall 50-100 mennesker, så er jo det nesten et statistisk unikum, selv om de sikkert har noen felles bekjente.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dine TO døtre kjenner ingen tilsammen som ikke har iphone?

Nope. De var et par-tre som hadde noen annet for ett års tid siden, men også de har nå iPhone. Jeg ser det jo også når de er her hjemme hos oss, de har iPhone alle sammen.

 

Men det er egentlig ikke så veldig viktig, er det vel? At Apple har en sterk posisjon her i Norge, er ikke så overraskende. Antagelig har de en økende trend også globalt, med nå rundt 20-25% markedsandel.

Lenke til kommentar

 

 

Dine TO døtre kjenner ingen tilsammen som ikke har iphone?

Nope. De var et par-tre som hadde noen annet for ett års tid siden, men også de har nå iPhone. Jeg ser det jo også når de er her hjemme hos oss, de har iPhone alle sammen.

 

Men det er egentlig ikke så veldig viktig, er det vel? At Apple har en sterk posisjon her i Norge, er ikke så overraskende. Antagelig har de en økende trend også globalt, med nå rundt 20-25% markedsandel.

 

 

Jeg synes det er kjempeinteressant, selv i et område/demografi der det er 90% iphone er sannsynligheten for at det skal inntreffe ca en tusendels promille (om man regner med 150 de kjenner tilsammen), det er tilogmed litt heldig om 99% har iphone.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...