Gå til innhold

Hvordan tidsreiser kan være mulig - og samtidig umulig


Anbefalte innlegg

 

Hvis tidsreiser noen gang blir mulig, så skulle alle interessante historiske hendelser være tett befolket med tilskuere fra fremtiden!

Det er de ikke, så det er bevis godt nok på at det aldri blir mulig.

 

Les gjerne Robert Silverberg: Up the line

 

Meget bra science-fiction om akkurat detter emnet!

 

Vel ... Hvis tidsreiser blir mulig så tilsier fysikken, iallfall slik vi forstår den i dag, at man ikke kan reise lengre tilbake i tid enn til tidsmaskinens aktiveringstidspunkt, så i beste fall beviser det bare at man ikke har funnet opp noen tidsmaskin ennå.

 

 

Javel. Hvorfor er det sånn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"tidsmaskinens aktiveringstidspunkt"?

All tidsreising jeg har hørt om, har det jo vært snakk om 'spontan' bøying av tid og rom, ormehull, og andre rare ting, uten bruk av noen "tidsmaskin".

 

Hvorfor tilblivelsesdatoen for innretningen som brukes skulle ha noe å si for hvor i fortiden man kan komme, forstår ikke jeg.

Lenke til kommentar

 

Vel ... Hvis tidsreiser blir mulig så tilsier fysikken, iallfall slik vi forstår den i dag, at man ikke kan reise lengre tilbake i tid enn til tidsmaskinens aktiveringstidspunkt, så i beste fall beviser det bare at man ikke har funnet opp noen tidsmaskin ennå.

Javel. Hvorfor er det sånn?

 

Det er enkelte ormehull-spekulasjoner som er slik. Uten at jeg har satt meg inn i hvorfor det er slik, hevdes det at det kan være mulig å lage et ormehull som knytter vår tid til fremtiden, men ikke til fortiden. Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Du er sikker på at du ikke snakker om parallelle dimensjoner nå? For i den teorien vil du uansett ikke havne i vår fremtid, men i en parallel dimensjon på et annet tidspunkt. Samtidig vil det ikke være sikkert at den dimensjonen du er i har samme historie som vår. Du kan for eksempel havne i år 1946 i en dimensjon hvor nazistene vant.

 

Dette er mer pop-sci-fi enn fysikk, selvsagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Konseptet "Tid" er basert på at vi tenker at det er noe som kan gå framover, stoppe og gå bakover. Vi tenker alle på tid som en dimensjon på lik linje med rommet. De siste hundre år har vi hatt gleden av å kunne eksperimentere vitenskaplig og teste teorier, med verifikasjon eller falsifikasjon. I hele denne perioden er det ikke noen som har observert at "tid" kan gå bakover. Rent vitenskaplig er det derfor meget usannsynlig at det er mulig.

 

Det er vel den mest overtestede tesen, men allikevel den minst brukte. At tiden bare kan gå en vei. Det er ingen uttestede teorier som benytter dette, og det er kanskje det mest overraskende.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...