Gå til innhold

Hvor mye tilgode kan jeg forvente i skatten?


lesles

Anbefalte innlegg

 

 

 

Ah.. det hadde jeg ikke fått med meg :)

 

 

Med 137500 i brutto

35000,- betalt i skatt.

BSU fradrag 5000,-

 

Stemmer det da at jeg skal få ca. 20 400,- til gode?

 

 

 

Om jeg regner på samme måte som krikkert tidligere i tråden får jeg til at du skal betale 13719,25 kr i skatt for 2014.

 

Du må ha gjort noe feil.. For det stemmer nok ikke :p

 

 

"Alminnelig inntekt utgjør da 70680, før vi gjør fradrag for personfradraget og beregner 27 % inntektsskatt til 5097 kr."

Han har ikke regnet ut 27% av 70680.. det har du gjort tydeligvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Ah.. det hadde jeg ikke fått med meg :)

 

 

Med 137500 i brutto

35000,- betalt i skatt.

BSU fradrag 5000,-

 

Stemmer det da at jeg skal få ca. 20 400,- til gode?

 

 

 

Om jeg regner på samme måte som krikkert tidligere i tråden får jeg til at du skal betale 13719,25 kr i skatt for 2014.

 

Du må ha gjort noe feil.. For det stemmer nok ikke :p

 

 

"Alminnelig inntekt utgjør da 70680, før vi gjør fradrag for personfradraget og beregner 27 % inntektsskatt til 5097 kr."

Han har ikke regnet ut 27% av 70680.. det har du gjort tydeligvis.

 

 

Nei det har jeg ikke, jeg tok med personfradraget.

 

trygdeavgift 10725,-

minstefradrag 59125

personfradrag 48800

27% av inntektsskatt 7985,25

BSU fradrag 5000

 

skatt 13710,25

 

Ser jeg bommet på 0 sist og skrev 9. Og mulig jeg har regnet feil men det er slik jeg forstår det ut i fra hva krikkert skrev :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

7,8 % trygdeavgift, 10725 kr. Kun minstefradrag (43 % av inntekt, 59125 kr) og personfradrag (48800 i klasse 1). Alminnelig inntekt utgjør da 78375, før vi gjør fradrag for personfradraget og beregner 27 % inntektsskatt til 7985 kr.



Sum skatt før BSU-fradrag er 18 710,-.



Max BSU-fradrag i 2014 var 5000 kr (20 % av 25000 kr, ny grense fra og med inntektsåret 2014).



Skatt etter max BSU-fradrag, 13 710,- kr.



Burde få tilbake: 35000-13710= 21290



stemmer det?


Endret av lesles
Lenke til kommentar

 

7,8 % trygdeavgift, 10725 kr. Kun minstefradrag (43 % av inntekt, 59125 kr) og personfradrag (48800 i klasse 1). Alminnelig inntekt utgjør da 78375, før vi gjør fradrag for personfradraget og beregner 27 % inntektsskatt til 7985 kr.

Sum skatt før BSU-fradrag er 18 710,-.

Max BSU-fradrag i 2014 var 5000 kr (20 % av 25000 kr, ny grense fra og med inntektsåret 2014).

Skatt etter max BSU-fradrag, 13 710,- kr.

Burde få tilbake: 35000-13710= 21290

stemmer det?

 

 

Det var jo dette du nettopp sa var feil :rofl: Men ja det er slik jeg forstår det ut i fra hva krikkert har sagt, og det stemmer somregel :p

Lenke til kommentar

 

 

7,8 % trygdeavgift, 10725 kr. Kun minstefradrag (43 % av inntekt, 59125 kr) og personfradrag (48800 i klasse 1). Alminnelig inntekt utgjør da 78375, før vi gjør fradrag for personfradraget og beregner 27 % inntektsskatt til 7985 kr.

Sum skatt før BSU-fradrag er 18 710,-.

Max BSU-fradrag i 2014 var 5000 kr (20 % av 25000 kr, ny grense fra og med inntektsåret 2014).

Skatt etter max BSU-fradrag, 13 710,- kr.

Burde få tilbake: 35000-13710= 21290

stemmer det?

 

 

Det var jo dette du nettopp sa var feil :rofl: Men ja det er slik jeg forstår det ut i fra hva krikkert har sagt, og det stemmer somregel :p

 

haha!! trodde du mente at jeg skulle betale 13710 kr i skatte smell.. men da skjønner jeg! Du har helt rett :) Unnskyld for misforståelsen :)

 

Edit: Hvor nøyaktig er denne beregningen hvis tallene stemmer?

.... Ser også at de har regnet ut 8.2% av trygdeavgiften.. den har økt antar jeg?

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne poste her istedenfor å lage en helt ny tråd da det er innenfor det samme som denne tråden handler om.

 

Jeg sjekket skatten idag, og ser at utleieleiligheten min er satt opp med en formue/verdi på 1.700.000.

Da jeg kjøpte den for 2,5 år siden betalte jeg 1.950.000.

Eier ikke noen bolig utenom dette (leier selv) men antar likevel at det regnes som sekundærbolig.

Likevel, er ikke 1.700.000 litt i høyeste laget? Skal det ikke være 60% noe som da vil tilsi ca 1.200.000?

Eller har jeg missforstått noe?

Lenke til kommentar

Kjapp spørsmål: Hva må til for å IKKE betale inntektsskatt til staten, og kommunen og fylke? Er det da man har gjeldsrenter at man ikke betaler dette?

 

edit: Posten "3.3.4 Andel av kostnader i boligselskap (borettslag og boligaksjeselskap) og i boligsameie" er ikke det samme som gjeldsrenter? Har jeg rett? Hva slags renteutgifter er det snakk om da?

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne poste her istedenfor å lage en helt ny tråd da det er innenfor det samme som denne tråden handler om.

 

Jeg sjekket skatten idag, og ser at utleieleiligheten min er satt opp med en formue/verdi på 1.700.000.

Da jeg kjøpte den for 2,5 år siden betalte jeg 1.950.000.

Eier ikke noen bolig utenom dette (leier selv) men antar likevel at det regnes som sekundærbolig.

Likevel, er ikke 1.700.000 litt i høyeste laget? Skal det ikke være 60% noe som da vil tilsi ca 1.200.000?

Eller har jeg missforstått noe?

Det stemmer som du sier at satsen for 2014 er 60%. Kjøpsprisen er derimot ikke det viktige. Verdien settes ut fra gjennomsnittlig kvadratmeterpris satt av SSB (http://www.skatteetaten.no/boligverdi), men at boligen din har økt nesten en million på et år stemmer neppe.

 

Du kan søke om å få justert likningsverdien til det du mener er rett. Har du lån og/eller ingen annen formue av betydning vil ikke dette ha noe å si for deg med mindre

 

(leilighet + annen formue) minus total gjeld (bolig, bil, Lånekassen forbrukslån osv) > 1.000.000. Først da vil det få noen effekt i form av formuesskatt.

 

Kjapp spørsmål: Hva må til for å IKKE betale inntektsskatt til staten, og kommunen og fylke? Er det da man har gjeldsrenter at man ikke betaler dette?

 

edit: Posten "3.3.4 Andel av kostnader i boligselskap (borettslag og boligaksjeselskap) og i boligsameie" er ikke det samme som gjeldsrenter? Har jeg rett? Hva slags renteutgifter er det snakk om da?

 

Den eneste måten å ikke betale inntektsskatt på er å:

- Ikke motta lån / annen stønad

- Tjene såpass lite og ha spart såpass mye i BSU at den skatten du skulle ha betalt blir "spist opp" av skattereduksjonen.

 

Ang. 3.3.4 så er det ikke nøyaktig det samme, men så vidt jeg vet har det samme funksjon (det reduserer alminnelig inntekt). Dette er utgifter du har på fellesgjeld i borettslaget du bor som du betaler gjennom felleskostnadene.

Lenke til kommentar

 

Tenkte jeg kunne poste her istedenfor å lage en helt ny tråd da det er innenfor det samme som denne tråden handler om.

 

Jeg sjekket skatten idag, og ser at utleieleiligheten min er satt opp med en formue/verdi på 1.700.000.

Da jeg kjøpte den for 2,5 år siden betalte jeg 1.950.000.

Eier ikke noen bolig utenom dette (leier selv) men antar likevel at det regnes som sekundærbolig.

Likevel, er ikke 1.700.000 litt i høyeste laget? Skal det ikke være 60% noe som da vil tilsi ca 1.200.000?

Eller har jeg missforstått noe?

Det stemmer som du sier at satsen for 2014 er 60%. Kjøpsprisen er derimot ikke det viktige. Verdien settes ut fra gjennomsnittlig kvadratmeterpris satt av SSB (http://www.skatteetaten.no/boligverdi), men at boligen din har økt nesten en million på et år stemmer neppe.

 

Du kan søke om å få justert likningsverdien til det du mener er rett. Har du lån og/eller ingen annen formue av betydning vil ikke dette ha noe å si for deg med mindre

 

(leilighet + annen formue) minus total gjeld (bolig, bil, Lånekassen forbrukslån osv) > 1.000.000. Først da vil det få noen effekt i form av formuesskatt.

 

 

Takker for svar.

Har nok 0 lån/gjeld, så derfor greit å få ned formuen/verdien på den.

Har allerede tatt kontakt med en megler og skal få en verdivurdering.

Tipper jeg da får senket formuen/verdien med 400-500k.

Alle monner drar :)

Lenke til kommentar

 

Takker for svar.

Har nok 0 lån/gjeld, så derfor greit å få ned formuen/verdien på den.

Har allerede tatt kontakt med en megler og skal få en verdivurdering.

Tipper jeg da får senket formuen/verdien med 400-500k.

Alle monner drar :)

 

Ja så absolutt. Unødig skatt er jo ingen interessert i. Jeg går bare generelt ut fra at majoriteten (hvert fall her inne) har mer gjeld enn verdier.

 

Jeg tror forøvrig ikke det er nødvendig med en verdivurdering fra megler. H*n vil uansett gi deg en vurdering etter fra hva han tror din leilighet kan bli solgt for i dagens marked. Skatteetaten går som sagt ut fra:

 

 

 

(2) Verdien av boligeiendom settes til produktet av boligens areal og en kvadratmetersats. Kvadratmetersatsen settes til en prosentandel av beregnet omsetningsverdi per kvadratmeter, hvor det tas hensyn til boligtype, byggeår, areal og geografisk beliggenhet. Prosentandelen er 25 for primærbolig og 70 for sekundærbolig. Kvadratmetersatsene fastsettes årlig av Skattedirektoratet på grunnlag av beregninger fra Statistisk sentralbyrå.

Kilde.

 

 

Jeg ville heller forsøkt der først i stedet for å bruke unødige penger på en megler (eller unødig tid dersom verdivurderingen er gratis) da jeg ikke tror de vil bruke denne vurderingen til noe uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva må til for å få Særskilt fradrag i arbeidsinntekt på 31800?

På skatteetaten står det: Skattyter som kun har lønnsinntekt, får det høyeste av minstefradraget i lønnsinntekt og det særskilte fradraget i arbeidsinntekt.

 

Jeg hadde vel bare lønnsinntekt og ingen andre inntekter, men det fikk ikke jeg. Broren min derimot fikk dette fradraget.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Særskilt fradrag i arbeidsinntekt gis til den som 1) bare har lønnsinntekt, og 2) ikke kan påberope seg et minstefradrag som er høyere enn 31800 kr.

 

I praksis vil dette vanligvis si at hvis du har en lønnsinntekt på over 74000 kr vil du få minstefradraget i stedet for det særskilte fradraget.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

 

Kjapp spørsmål: Hva må til for å IKKE betale inntektsskatt til staten, og kommunen og fylke? Er det da man har gjeldsrenter at man ikke betaler dette?

 

edit: Posten "3.3.4 Andel av kostnader i boligselskap (borettslag og boligaksjeselskap) og i boligsameie" er ikke det samme som gjeldsrenter? Har jeg rett? Hva slags renteutgifter er det snakk om da?

 

Den eneste måten å ikke betale inntektsskatt på er å:

- Ikke motta lån / annen stønad

- Tjene såpass lite og ha spart såpass mye i BSU at den skatten du skulle ha betalt blir "spist opp" av skattereduksjonen.

 

Ang. 3.3.4 så er det ikke nøyaktig det samme, men så vidt jeg vet har det samme funksjon (det reduserer alminnelig inntekt). Dette er utgifter du har på fellesgjeld i borettslaget du bor som du betaler gjennom felleskostnadene.

 

Hvis jeg har forstått det riktig skal posten 3.3.4 oppgi den fellesgjelden man har betalt i det året?

Lenke til kommentar

Post 3.3.4 er din andel av borettslagets kostnader. Post 4.8.2 er din andel av fellesgjeld. Det er ingen post for hvor mye fellesgjeld som er nedbetalt i løpet av året.

Hva annet er borettslagets kostnader enn fellesgjeld? Er dette inkludert i fellesgjelden evt.?

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Et boligselskap (borettslag, boligaksjeselskap) beskattes ikke som et eget skattesubjekt. Selskapets inntekter, formue, kostnader, og gjeld fordeles på andelseierne og tas med i deres personlige ligning.

 

Først litt skatteterminologi: Gjeld er penger du skylder andre, mens kostnader er penger du har forbrukt (nedbetaling av gjeld er ikke en kostnad, det er formuesbygging, ikke bruk av penger).

 

Fellesgjeld er hvor mange penger borettslaget skylder sine kreditorer, fordelt likt på andelseierne. Dette går inn i post 4.8.2

 

Fellesformue er hvor mange penger borettslaget har på bok, fordelt likt etc. Dette går inn i post 4.5.3.

 

Kostnader er borettslagets fradragsberettigede utgifter (rentekostnader, pensjonskostnader, mv). Dette går inn i post 3.3.4.

 

Inntekter er borettslagets skattepliktige inntekter (i praksis kun renteinntekter). Dette går inn i post 2.8.1.

Lenke til kommentar

Et boligselskap (borettslag, boligaksjeselskap) beskattes ikke som et eget skattesubjekt. Selskapets inntekter, formue, kostnader, og gjeld fordeles på andelseierne og tas med i deres personlige ligning.

 

Først litt skatteterminologi: Gjeld er penger du skylder andre, mens kostnader er penger du har forbrukt (nedbetaling av gjeld er ikke en kostnad, det er formuesbygging, ikke bruk av penger).

 

Fellesgjeld er hvor mange penger borettslaget skylder sine kreditorer, fordelt likt på andelseierne. Dette går inn i post 4.8.2

 

Fellesformue er hvor mange penger borettslaget har på bok, fordelt likt etc. Dette går inn i post 4.5.3.

 

Kostnader er borettslagets fradragsberettigede utgifter (rentekostnader, pensjonskostnader, mv). Dette går inn i post 3.3.4.

 

Inntekter er borettslagets skattepliktige inntekter (i praksis kun renteinntekter). Dette går inn i post 2.8.1.

Flott! Takk for et utfyllende svar.

 

Kan man tenke at Fellesgjeld minus fellesformue gir den "egentlige/faktiske" gjelden man skylder borettslaget. Eller vil fellesformuen bare spares på til en senere anledning borettslaget skal pusse opp noe?

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...