Gå til innhold

Hvorfor hater muslimer jøder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det må du ikke spørre meg om. Ikke jeg som skrev Koranen.

 

Det går mange fordommer mot Koranen, som jeg vet med faktum er ren tullball. Koranen, og muslimer er ikke imot jøder, men det er skapt en illusjon om at det er slik, så derfor så er det populært å si akkurat det. Det som er faktum er at jøder absolutt er nevnt i Koranen, men så er det ikke slik at en setter dem i en haug for seg selv, og påstår at dem er noe verre enn noen andre grupper. Koranen lærer en om at en skal ha respekt for alle, uavhengig av deres religion, etnisitet eller seksuell legning, problemet er bare at dette blir misforstått, og vridd rundt til at en er imot jøder o.l. Dog er det flott at folk er kritiske uansett, da dem kan ta imot den informasjonen som er riktig.

 

Det som også kan sies er at muslimer, kristne og jøder levde for noen hundre (om ikke tusen) år fredelig side om side, da er spørsmålet heller hvorfor kan ikke muslimer, kristne og jøder leve side om side? Jo, fordi en har ekstremister på begge sider som kjemper imot en slik ide.

 

Jeg regner med at dette skyldes gamle konflikter, men jeg kjenner altså ikke til historien så veldig godt. Dere med litt innsikt, hva er det muslimene har i mot Jøder ?

 

Nei, muslimer er ikke imot jøder, og vi hater dem absolutt ikke. Dog er det enkelte ekstreme Islamister som gjør det. En må se på det full bildet dersom en vil forstå konflikten. En av de større grunner til hets og hat mot jøder er blant annet konflikten med Palestina, dog kan ikke dette skyldes jøder generelt, men Israel som stat.

Lenke til kommentar

 

Det må du ikke spørre meg om. Ikke jeg som skrev Koranen.

 

Det går mange fordommer mot Koranen, som jeg vet med faktum er ren tullball. Koranen, og muslimer er ikke imot jøder, men det er skapt en illusjon om at det er slik, så derfor så er det populært å si akkurat det. Det som er faktum er at jøder absolutt er nevnt i Koranen, men så er det ikke slik at en setter dem i en haug for seg selv, og påstår at dem er noe verre enn noen andre grupper. Koranen lærer en om at en skal ha respekt for alle, uavhengig av deres religion, etnisitet eller seksuell legning, problemet er bare at dette blir misforstått, og vridd rundt til at en er imot jøder o.l. Dog er det flott at folk er kritiske uansett, da dem kan ta imot den informasjonen som er riktig.

 

Det som også kan sies er at muslimer, kristne og jøder levde for noen hundre (om ikke tusen) år fredelig side om side, da er spørsmålet heller hvorfor kan ikke muslimer, kristne og jøder leve side om side? Jo, fordi en har ekstremister på begge sider som kjemper imot en slik ide.

 

Jeg regner med at dette skyldes gamle konflikter, men jeg kjenner altså ikke til historien så veldig godt. Dere med litt innsikt, hva er det muslimene har i mot Jøder ?

 

Nei, muslimer er ikke imot jøder, og vi hater dem absolutt ikke. Dog er det enkelte ekstreme Islamister som gjør det. En må se på det full bildet dersom en vil forstå konflikten. En av de større grunner til hets og hat mot jøder er blant annet konflikten med Palestina, dog kan ikke dette skyldes jøder generelt, men Israel som stat.

 

Media prøver hvertfall å fremstille det sånn (klart jeg tar det med en klype salt), men ville høre andres meninger. Du sier hat mot jøder er blant annet grunnet konflikten med Palestina, kan du utdype ?

Lenke til kommentar

En illusjon alle angrep på jøder?

 

Jeg kan om ønskelig nevne mange vers i Koranen som underbygger hat mot alle andre enn muslimer. Men du vil vel ikke se dem, vil du?

Fra Sindre Rudshaugs blogg:

"Den delen av Koranen som er skrevet i Medina er svært hatefull overfor jøder og inneholder ved gjennomgang med ordtelling 10,6% antisemittisk innhold. Hitlers Mein Kampf inneholder til sammenlikning 6,8%. Medina-Koranen er således mer antisemittisk enn Mein Kampf. Det eneste større skillet mellom disse to totalitære ideologiene er at islam har inkorporert et transcendentalt element som har gitt den islamske politiske doktrinen mye større suksess og varighet enn nazismen.
Muhammeds liv(Sira) og tradisjon(Hadith) står ikke tilbake for Koranen når det kommer til jødehat. I begge tekstsamlinger får vi høre historier der Muhammed eller hans menn tvangskonverterte, voldtok, henrettet, snikmyrdet, tok som slaver eller sendte i eksil samtlige jøder som levde i Arabia. På sitt dødsleie erklærte han at ingen jøde noensinne skulle få leve i Arabia."
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

En illusjon alle angrep på jøder?

 

Hvor har jeg skrevet at jeg mener at alle angrep på jøder er en illusjon? Jeg mener det er en illusjon om at muslimer generelt hater jøder.

Media prøver hvertfall å fremstille det sånn (klart jeg tar det med en klype salt), men ville høre andres meninger. Du sier hat mot jøder er blant annet grunnet konflikten med Palestina, kan du utdype ?

 

Det er veldig mye, og mye av det vet jeg ikke selv engang. Det jeg prøver å formidle er at ja, du skal ikke tro på at alle muslimer er imot jøder, da de fleste ikke har noe imot jøder, de er sikkert imot staten Israels krig mot Palestina.

 

Det finnes sikkert mange gode bøker om dette, som du kan finne på nettet, så dersom det er noe som interesserer deg veldig så er det bare å begynne å lete.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Israel-Palestina konflikten gående fra 1948 har helt klart spilt stor rolle. Det i sin tur sammenfaller så med diverse andre konflikter, kupp og invasjoner, der mange (både i Europa og midt-østen) ser på Israel som en forlenget arm av vestlig imperialisme.

 

Rasismen mot jøder var synlig lenge før 1948. Så lenge jødene som allerede bodde i Palestina holdt en lav profil ble de tolerert av araberne, men da antallet jøder økte, økte også arabisk rasisme.

 

Husk også på at jøder stort sett har blitt forfulgt over hele verden i mange, mange år. Det er for eksempel ikke lenge siden "jødeparagrafen" forsvant fra Norges lover. Vesten har i stor grad tatt et oppgjør med egen rasisme mot jødene (selv om f.eks. "jøde" er et vanlig ord ungdom bruker på en nedsettende mot hverandre i Norge den dag i dag), men det gjelder ikke i samme grad for andre deler av verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3540149.ece

http://www.dagen.no/Israel/Flere_franske_j%C3%B8der_flytter_til_Israel-72802

 

 

Jo, den største andelen av anti-semittisme i Europa i dag kommer fra muslimer. Er ikke uten grunn at jøder føler seg utrygge i områder hvor det er muslimsk innvandring som dominerer, slik som i Malmø. Israel er nok den største grunnen til at slikt hat oppstår.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pat Condell er mild sagt neppe rette personen til å komme med analyse og fasit.

 

Han bommer jo allerede i åpningen, dvs. "årsak til hets mot jøder er innvandring"? Dermed hopper han bukk over reelle geo-politiske årsakssammenhenger på bakken, og får også et forklaring problem for hvorfor da jøder tildels også mislikes blant etnisk europeisk befolkning.

 

Han er en type som stempler alle som "antisemitter" hvis de kommer med kritikk av Israel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Pat Condell er mild sagt neppe rette personen til å komme med analyse og fasit.

 

Han bommer jo allerede i åpningen, dvs. "årsak til hets mot jøder er innvandring"

 

Ironisk nok er jøder selv innvandrere, de stammer jo fra Asia de og.. :p

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Fordi kristne og jøder hater muslimer. Muslimer hater kristne og jøder. Gud er ikke helt god i hodet for han vil at barna hans skal drepe hverandre. Uansett så handler alle 3 religioner om Armageddon apokalypsen.

 

Muslimer må erobre hele midtøsten, Tyrkia, Spania og Italia for at Jesus skal gjenoppstå fra de døde. Jesus er faktisk en profet i Islam og ifølge koranen er Jesus islams apokalypse profet. Kristne og jøder har samme apokalypse. De må drepe alle muslimer som befinner seg i Israel for at Jesus skal gjenoppstå. Når Israel har klart å drepe alle muslimer så har de endelig klart å starte apokalypsen og Jesus vender tilbake for å hjelpe jødene.

 

Muslimer starter apokalypse = Jesus vender tilbake for å redde muslimer

Jøder og Kristne starter apokalypse = Jesus vender tilbake for å redde jødene og kristne

 

Jeg tror ikke helt at de religiøsene bøkene er fantasi bøker. Det er ekte ting som har skjedd gjennom historien. For eksempel Buddha var en fysisk levende person fra India. Det finnes jo statuer av Buddha overalt gjennom hele Asia.

For eksempel finnes det landsdeler som er oppkalt etter bibelen.

 

Den islamske staten er jo kun ute etter å oppfylle apokalypsen i koranens hellige bok. Alle terror grupper er opprinnelig ikke terror og ekstremister. De ønsker kun jordens endegang og starte apokalypsen slik at Jesus kan gjenoppstå fra de døde.

 

http://www.theatlantic.com/features/archive/2015/02/what-isis-really-wants/384980/

 

After its battle in Dabiq, Cerantonio said, the caliphate will expand and sack Istanbul. Some believe it will then cover the entire Earth, but Cerantonio suggested its tide may never reach beyond the Bosporus. An anti-Messiah, known in Muslim apocalyptic literature as Dajjal, will come from the Khorasan region of eastern Iran and kill a vast number of the caliphate’s fighters, until just 5,000 remain, cornered in Jerusalem. Just as Dajjal prepares to finish them off, Jesus—the second-most-revered prophet in Islam—will return to Earth, spear Dajjal, and lead the Muslims to victory.

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Pat Condell er mild sagt neppe rette personen til å komme med analyse og fasit.

 

Han bommer jo allerede i åpningen, dvs. "årsak til hets mot jøder er innvandring"? Dermed hopper han bukk over reelle geo-politiske årsakssammenhenger på bakken, og får også et forklaring problem for hvorfor da jøder tildels også mislikes blant etnisk europeisk befolkning.

 

Han er en type som stempler alle som "antisemitter" hvis de kommer med kritikk av Israel.

 

Det har alltid vært et underliggende negativt syn på jøder i Europa, men det er først med den muslimske innvandringen at man ser mer åpen hets. Han tar altså ikke direkte feil, denne Pat Condell.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at dette skyldes gamle konflikter, men jeg kjenner altså ikke til historien så veldig godt. Dere med litt innsikt, hva er det muslimene har i mot Jøder ?

Muslimene kunne ikke kreve renter etter Koranen, jødene hadde ikke dette forbudet. Dette førte ofte til at jøder ble ansatt for å kunne kreve renter. En del av problematikken dem imellom stammer herfra. Et kjapt googlesøk gir deg sikkert mer info om temaet.

Mye av hatet stammer dog fra fordommer og "oss mot dem" forenklinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faktisk et ganske godt svar at muslimer ligger ca 200 år etter resten av verden i alt, og dermed også i jødespørsmålet.

 

Men det går også dypere enn dette, for det er ikke uten grunn at muslimske land blir forlatt av jøder og kristne (med unntak av mer liberale land som Tyrkia).

 

Btw, har lest at det ikke var jødene selv som valgte å bli pengeutlånere/pengevekslere, de ble pålagt det i middelalderen av de europeiske landene som de bodde i.

 

Om det var hat før opprettelsen av staten Israel? Det er en historie om at Arafats onkel, stormuftien i Jerusalem, samarbeidet med Hitler.

 

Ellers har man jo alle historiene i Gamle Testamentet, der israelittene fra starten av ble mislikt av kanaaneerne (de hedenske folkeslagene). Muslimene blir sagt å nedstamme fra en utenomekteskapelig bror av en patriark, en sønn av en slavekvinne.

 

Koranen er skrevet mange århundrer senere enn Det Gamle Testamentet, og Koranen blir av mange beskrevet som et litt rotete utdrag av Det Gamle Testamentet.

Det kan derfor påkalle atskillig raseri at muslimene må forholde seg til dem som nedstammer fra Jakobs sønner innenfor ekteskap, og dem som har det reelle Gamle Testamente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Europa, men det er først med den muslimske innvandringen at man ser mer åpen hets.

 

Har du røykt sokkene dine? Kaller du ikke nazismen for åpen hets?

Lenke til kommentar

Etter min oppfattning ligger starten på konfliktene her:

 

"Kongetiden

Først med kongetiden (ca. 1020– 586 fvt.) er vi på mer sikker grunn. Nye arkeologiske funn synes å belegge at kong David er en historisk person, flere av de senere kongene og hendelsene nevnes også i de omliggende lands skrifter. Nøyaktige dateringer er imidlertid fremdeles ikke mulig. Oppdelingen i to riker etter Salomos død regnes som historisk.
I 722 fvt. ble Nordriket (Israel) erobret av assyrerne, og befolkningen ble ført bort. Vi har lite kunnskap om dens videre skjebne. Kongene i Juda fortsatte å regjere i et fritt land frem til babylonernes inntog i Jerusalem i 597 fvt., da kongen ble drept og hans sønn ble ført til Babylon, sammen med landets lederskap. Nebukadnesar 2 innsatte en lydkonge, men i 586 fvt. kom babylonerne tilbake, og denne gangen ble store deler av Judas befolkning ført i eksil til Babylonia, andre unnslapp ved å flykte til Egypt. Tidligere mente man at majoriteten av landets befolkning ble ført i eksil, og at Juda lå nærmest øde. I dag mener forskere at en majoritet av vanlige folk var igjen i landet, men at store deler av landets lederskap var borte.
Jødedommen gjennomgikk en utvikling i eksiltiden. I motsetning til assyrerne, som spredte de bortførte, lot babylonerne jødene danne sine egne samfunn. Fra nå av snakker vi om jødedom, siden de som skulle bringe tradisjonen videre, nedstammet fra Juda rike. Jødene levde nå ikke lenger i en nasjonalstat, men i en religiøs menighet.
For å beholde sin etnisitet i det kosmopolitiske Babylonia ble det viktig å avgrense seg fra sine naboer gjennom å beholde eller skape egne skikker. Uten et eget tempel måtte den normerte gudstjenesten finne andre former, der man la mer vekt på bønner og studier. Det jødiske forsamlingshuset, synagogen, kan ha sin opprinnelse i denne tiden. Da jødene i 538 fvt. fikk tillatelse til å vende hjem, valgte bare et mindretall å vende tilbake til Jerusalem. Det jødiske samfunnet i Babylonia (Mesopotamia) fortsatte å eksistere helt frem til utvandringen til staten Israel i 1950-årene. Et nytt tempel ble innviet i Jerusalem ca. 515 fvt., men man antar at mange av de religiøse tradisjonene fra eksiltiden ble beholdt."
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...