Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

 

 

 

Hvis det var rettet mot meg kan jeg bare si at et blogginnlegg ikke er særlig slagkraftig i diskusjonen om terminologi.

Nei, for all del! Ikke hør på oss som faktisk ER introvert men ikke innadvent!

At du føler det slik betyr ikke nødvendigvis at du har satt riktig ord på det.

 

 

 

Vel, artikkelen på Snl var oppdatert 11.12.2014.

 

Forøvrig finner jeg ingenting på nettet som antyder at ordene betyr to forskjellige ting.

 

Introvert og ekstrovert handler tidvis lite om det å være innadvendt og utadvendt. De førstnevnte begrepene handler om på hvilken måte individet henter energi. Introverte henter energi fra seg selv, eller et fåtall personer. Ekstroverte er avhengig av større ansamlinger, eller mye sosialisering for å hente energi.

At to ord er synonyme betyr ikke nødvendigvis at de har samme betydning. For eksempel er "sen" et synonym for "sakte". Om noen kjører sent på motorveien er den korrekte tolkningen at det er sent på døgnet, ikke at de kjører sakte.

Ordene nevnes ofte om hverandre og i samme kontekst, så å si at de ikke har samme betydning selv om de er synonymer blir litt feil. Jeg forholder meg bare til fagstoff, mens dere øyensynlig bruker deres personlige oppfatning.

På engelsk oversettes til og med ordene til ett begrep, nemlig in-/extroversion. Denne diskusjonen ville med andre ord aldri funnet sted på engelsk, og det langt mindre i noen forskningsrapport. Slutt dermed å behandle det som om det var noen vitenskapelig forskjell.

På engelsk har de ikke et ord helt tilsvarende innadvent. Du ligger såpass etter at jeg vil tro du også mener at introvert er synonymt med sjenert. Dette blir for dumt.

Her svarer det folk som ER introvert og du kommer med påstander om at de også er innadvente, for det har du lest er synonymnt.... Jadda, og blond er synonymt med dum.?

 

Anonymous poster hash: 22ece...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å være introvert/esktrovert handler mer om hvordan man definerer seg selv i forhold til den ytre verden. En ekstrovert person har et underliggende behov å være en del av den ytre verden. En ekstrovert person ønsker å adaptere seg til den ytre verden. Den ekstroverte personen må være der det skjer, og definerer seg selv i forhold til andre. En ekstrovert person er også flink til å manøvre seg i sosiale situasjoner, siden de klarer å respondere sosialt uten å måtte reflektere over det hun/han sier.

 

Introverte personer føler ikke et behov for å være en del av den ytre verden. En introvert person velger selv, ut i fra en personlig indre reflekson, hvilke deler av den ytre verden han/hun ønsker å være en del av. En introvert person har et underliggende behov for refleksjon. Derfor kan han/hun problemer med å delta i sosiale lag hvor folk prater i munnen på hverandre - de rekker ikke refklektere over alt som blir sagt, og kommer derfor kanskje ikke med noe motsvar.Folk tolker da den introverte personen som mutt og stille, men en introvert person kan være svært åpen på tomannshånd.

 

Introverte personer kan være like interessert i mennesker som alle andre. De kan være flinke til å observere og lytte. Det er veldig mange misforståelser rundt dette med å være introvert. Det norske ordet innadvendt brukes av befolkningen der det passer, virker det som.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det å være introvert/esktrovert handler mer om hvordan man definerer seg selv i forhold til den ytre verden. En ekstrovert person har et underliggende behov å være en del av den ytre verden. En ekstrovert person ønsker å adaptere seg til den ytre verden. Den ekstroverte personen må være der det skjer, og definerer seg selv i forhold til andre. En ekstrovert person er også flink til å manøvre seg i sosiale situasjoner, siden de klarer å respondere sosialt uten å måtte reflektere over det hun/han sier.

 

Introverte personer føler ikke et behov for å være en del av den ytre verden. En introvert person velger selv, ut i fra en personlig indre reflekson, hvilke deler av den ytre verden han/hun ønsker å være en del av. En introvert person har et underliggende behov for refleksjon. Derfor kan han/hun problemer med å delta i sosiale lag hvor folk prater i munnen på hverandre - de rekker ikke refklektere over alt som blir sagt, og kommer derfor kanskje ikke med noe motsvar.Folk tolker da den introverte personen som mutt og stille, men en introvert person kan være svært åpen på tomannshånd.

 

Introverte personer kan være like interessert i mennesker som alle andre. De kan være flinke til å observere og lytte. Det er veldig mange misforståelser rundt dette med å være introvert. Det norske ordet innadvendt brukes av befolkningen der det passer, virker det som.

Kjenner meg igjen i dette, føler jeg reflekterer mye over det folk sier og hater når folk snakker i munnen på hverandre. Da blir det bare rot. Føler mange bare vimser rundt og snakker med alle uten å tenke. Kan være de slapper av da og tenker når de kommer hjem eller bare snakker hele dagen og stuper i seng etterpå som moren min sier. 1 til 1 er jeg veldig flink. Prøver å få mest mulig en til en situasjoner men det er vanskelig å få til. Jeg bryr meg såklart om andre men når det blir mange folk på en gang så fryser jeg til is / blir grinete. Har mange møter i livet mitt for tiden og det stresser meg veldig. Slipper ikke unna, MÅ presse meg (NAV-møter osv.).

Endret av Btbw
Lenke til kommentar

Som andre nevner går forskjellen først og fremst i hvordan man får, og mister, energi. Introverte får energi av å være alene, eller av å ha en god og givende samtale med få, nære venner. Smalltalk og store forsamlinger/fester vil ofte tappe dem for energi. Ekstroverte er omvendt - de får energi av å være sosial, koser seg med smalltalk og mister energi om de er alene. Men det er ikke snakk om enten/eller, heller mer glidende overganger.

 

Anbefaler boken "Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking" av Susan Cain.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror også på at det ikke er enten/eller. At man ikke er ren introvert og ren ekstrovert.

 

Hvis man går ut fra en akse, aksen introvert <-> ekstrovert, og et individ føler det er på eller nærmere midten uansett type, så er personen ambivert.

 

I likhet med Tabris vil jeg anbefale boka til Susan Cain. Kjøpte den på norsk under Mammutsalget. Hun holdt et foredrag om emnet på TED i 2012 (tittel: "The power of introverts.")

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal kjøpe boken. Hvordan er det best for introverte å jobbe? Jeg likte å kunne veksle mellom å være på kontoret og treffe folk ved kaffemaskinen. Etterhvert når jeg kjente folk så tenkte jeg ikke så mye på at de var der. Skal kanskje begynne i ny jobb, vet ikke om jeg tørr.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe boken. Hvordan er det best for introverte å jobbe? Jeg likte å kunne veksle mellom å være på kontoret og treffe folk ved kaffemaskinen. Etterhvert når jeg kjente folk så tenkte jeg ikke så mye på at de var der. Skal kanskje begynne i ny jobb, vet ikke om jeg tørr.

Det er nok individuelt og du selv veit best hvordan du vil jobbe.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe boken. Hvordan er det best for introverte å jobbe? Jeg likte å kunne veksle mellom å være på kontoret og treffe folk ved kaffemaskinen. Etterhvert når jeg kjente folk så tenkte jeg ikke så mye på at de var der. Skal kanskje begynne i ny jobb, vet ikke om jeg tørr.

Jeg jobber som våken nattevakt i helsevesenet og det passer meg utmerket. Er alene på jobb og stortrives. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
.... ...Jeg forholder meg bare til fagstoff, mens dere øyensynlig bruker deres personlige oppfatning.

På engelsk oversettes til og med ordene til ett begrep, nemlig in-/extroversion. Denne diskusjonen ville med andre ord aldri funnet sted på engelsk, og det langt mindre i noen forskningsrapport. Slutt dermed å behandle det som om det var noen vitenskapelig forskjell.

 

Utadvent oversettes ofte til outgoing på engelsk. Innadvendt havner opp med withdrawn. Hvilket fagstoff refererer du til hvor inn-/utadvendthet er kongruent med intro-/ekstroversjon?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg føler med ganske introvert, jeg liker å trekke meg tilbake for meg selv, mange timer alene, ofte mange dager. Hvis det skjer noe spesielt (f.eks vært i møter) så trekker jeg meg i hvert fall tilbake. Litt for at jeg trenger tid til å tenke men også fordi jeg synes verden er skummel og når jeg er med folk så bruker jeg veldig mye energi på å være sosial. Hvis jeg er med folk hele tiden skjer den ene tingen etter den andre og jeg får aldri restituert meg. Når jeg er i form lager jeg mange planer...såklart kan vi gå ut og spise der og der osv. men når dagen kommer har jeg ikke lyst lenger. Noen andre som har det slik? Er det feigt å hele tiden trekke seg tilbake?

Du kan jo prøve psykedelika for å få litt nye perspektiver på ting.

Lenke til kommentar

 

Hei. Jeg føler med ganske introvert, jeg liker å trekke meg tilbake for meg selv, mange timer alene, ofte mange dager. Hvis det skjer noe spesielt (f.eks vært i møter) så trekker jeg meg i hvert fall tilbake. Litt for at jeg trenger tid til å tenke men også fordi jeg synes verden er skummel og når jeg er med folk så bruker jeg veldig mye energi på å være sosial. Hvis jeg er med folk hele tiden skjer den ene tingen etter den andre og jeg får aldri restituert meg. Når jeg er i form lager jeg mange planer...såklart kan vi gå ut og spise der og der osv. men når dagen kommer har jeg ikke lyst lenger. Noen andre som har det slik? Er det feigt å hele tiden trekke seg tilbake?

Du kan jo prøve psykedelika for å få litt nye perspektiver på ting.

 

Har prøvd ulike tabeletter med hell og uhell. Alkohol også hjelper litt for å slappe av, men i lengden prøver jeg å kutte ned på de tingene. Får hukommelsestap osv.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe boken. Hvordan er det best for introverte å jobbe? Jeg likte å kunne veksle mellom å være på kontoret og treffe folk ved kaffemaskinen. Etterhvert når jeg kjente folk så tenkte jeg ikke så mye på at de var der. Skal kanskje begynne i ny jobb, vet ikke om jeg tørr.

Mange introverte passer kanskje best til å jobbe selvstendig - i fred og ro. Er det noen grunn for at du ikke vet om du tørr å begynne i ny jobb? Har du tidligere slitt med sosial angst, eller syns du bare at tanken på ny jobb er skummel?

Lenke til kommentar

 

 

Du kan jo prøve psykedelika for å få litt nye perspektiver på ting.

 

Har prøvd ulike tabeletter med hell og uhell. Alkohol også hjelper litt for å slappe av, men i lengden prøver jeg å kutte ned på de tingene. Får hukommelsestap osv.

 

Ulike tabletter er ikke det samme som psykedelika.

Lenke til kommentar

En jeg kjenner som sa at de introverte er bedriftenes gull, fordi de jobber mer effektivt enn de som bare går rundt og snakker. Enige?

Det går ikke an å sette det opp sånn. Introverte kan også være late, og det å være ekstrovert er ikke det samme som å "bare gå rudnt og snakke".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei. Jeg føler med ganske introvert, jeg liker å trekke meg tilbake for meg selv, mange timer alene, ofte mange dager. Hvis det skjer noe spesielt (f.eks vært i møter) så trekker jeg meg i hvert fall tilbake. Litt for at jeg trenger tid til å tenke men også fordi jeg synes verden er skummel og når jeg er med folk så bruker jeg veldig mye energi på å være sosial. Hvis jeg er med folk hele tiden skjer den ene tingen etter den andre og jeg får aldri restituert meg. Når jeg er i form lager jeg mange planer...såklart kan vi gå ut og spise der og der osv. men når dagen kommer har jeg ikke lyst lenger. Noen andre som har det slik? Er det feigt å hele tiden trekke seg tilbake?

 

Tar med innlegget ditt i svaret, siden tråden har utviklet seg til også å handle om hva introversjon er og ikke er.

 

Jeg har det akkurat som deg. Har etter hvert tatt konsekvensene av det, og er bare unntaksvis med på ting på kveldene. Aldri noe fast.

 

Full jobb og familie dekker omtrent 120% av det sosiale behovet mitt, og jeg nyter all tid jeg kan få alene. Jeg har ingen omgangsvenner. Hadde det før, men det har på naturlig vis fadet ut fordi jeg aldri tar kontakt.

 

Jeg blir mettet av sosial kontakt ganske fort, selv om jeg hygger meg. Jeg liker jo mennesker og kan godt synes det er koselig å treffe noen til en middag ute e.l. men etter et par - tre timer er jeg veldig forsynt og vil helst hjem.

 

Deltar i det jeg må av sosiale begivenheter som konfirmasjoner, bryllup, rundt-år feiringer etc, men sier ganske konsekvent nei til andre ting.

 

Så lenge jeg får være i fred er jeg svært tilfreds. Jeg har det aller best når jeg etter en rolig uke vet at helgen inneholder null planer :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skal kjøpe boken. Hvordan er det best for introverte å jobbe? Jeg likte å kunne veksle mellom å være på kontoret og treffe folk ved kaffemaskinen. Etterhvert når jeg kjente folk så tenkte jeg ikke så mye på at de var der. Skal kanskje begynne i ny jobb, vet ikke om jeg tørr.

Mange introverte passer kanskje best til å jobbe selvstendig - i fred og ro. Er det noen grunn for at du ikke vet om du tørr å begynne i ny jobb? Har du tidligere slitt med sosial angst, eller syns du bare at tanken på ny jobb er skummel?

 

Formen varierer mye og kan bli ertet for humørsvingninger eller at jeg ikke klarer å møte opp noen dager. Gamlesjefen min var grei mot meg sånn, brydde seg ikke om jeg kom sent eller ikke møtte opp noen dager. Også redd for å få for vanskelige oppgaver og bli trøtt og sint. Hvis det blir mye snakking blir jeg svimmel fordi jeg ikke klarer å henge med på alt. Også litt redd for at det allerede er dannet noen klikker mellom folk som gjør at det blir vanskelig å komme inn i en fin gjeng. Vet ikke om disse tingene har så mye med introvert å gjøre men i hvert fall svar på det du spurte om.

Lenke til kommentar

Formen varierer mye og kan bli ertet for humørsvingninger eller at jeg ikke klarer å møte opp noen dager. Gamlesjefen min var grei mot meg sånn, brydde seg ikke om jeg kom sent eller ikke møtte opp noen dager. Også redd for å få for vanskelige oppgaver og bli trøtt og sint. Hvis det blir mye snakking blir jeg svimmel fordi jeg ikke klarer å henge med på alt. Også litt redd for at det allerede er dannet noen klikker mellom folk som gjør at det blir vanskelig å komme inn i en fin gjeng. Vet ikke om disse tingene har så mye med introvert å gjøre men i hvert fall svar på det du spurte om.

 

Da høres det ut som om du er syk? Humørsvinginger, å komme for sent og det å ikke komme på jobb har ingenting med å være introvert å gjøre. Hvorfor kommer du ikke på jobb på noen dager?

Lenke til kommentar

 

Formen varierer mye og kan bli ertet for humørsvingninger eller at jeg ikke klarer å møte opp noen dager. Gamlesjefen min var grei mot meg sånn, brydde seg ikke om jeg kom sent eller ikke møtte opp noen dager. Også redd for å få for vanskelige oppgaver og bli trøtt og sint. Hvis det blir mye snakking blir jeg svimmel fordi jeg ikke klarer å henge med på alt. Også litt redd for at det allerede er dannet noen klikker mellom folk som gjør at det blir vanskelig å komme inn i en fin gjeng. Vet ikke om disse tingene har så mye med introvert å gjøre men i hvert fall svar på det du spurte om.

 

Da høres det ut som om du er syk? Humørsvinginger, å komme for sent og det å ikke komme på jobb har ingenting med å være introvert å gjøre. Hvorfor kommer du ikke på jobb på noen dager?

 

Jeg havna inn på en psykiatrisk avdeling men det ble bare mer grubling rundt pasienter og ansatte og behandlingen var forvirrende. Hadde hodepine i 5mnd før jeg endelig komt ut. Av og til har jeg mye tanker rundt det og da er jeg i dårlig humør mens andre ganger kommer jeg ut av tankene og og forteller masse vitser. Folk sier jeg er en veldig random person. Derfor vanskelig å jobbe siden noen dager er det der og andre dager ikke. Skal kanskje få tilrettelagt neste jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...