Gå til innhold

Kvifor veljar dykk bygdamål


Anbefalte innlegg

Hvorfor skrive artikler på bygdemål? Det får en bare til å tenke på rangel-mongoen i Robinson, og så sitter man og er irritert og har ikke fått med seg innholdet i en artikkel som kanskje kunne vært bra. Alle i norge forstår jo bokmål, hvorfor velge et språk som bare en liten minoritet bruker.

 

Jeg tror sidene hadde fremstått som langt mer seriøse og hatt langt høyere besøkstall hvis man hadde valgt et ikke-irriterende skriftspråk. Nå sjekker jeg med gjevne mellomrom innom - og oppdager at jeg blir like irritert hver gang - så det blir sjeldnere og sjeldnere. :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det går, og noen har tid; -så kunne kanskje noen "oversatt" artikkelen til bokmål.

 

Så har vi to versjoner, en på nynorsk og en på bokmål.

 

 

Her er første setning oversatt:

 

"C#Builder kjem som ein del av Borland si satsing på .NET-plattformen, der me i framtida og forventar oss at Octane, eller Delphi for .NET òg skal komme."

 

-- bokmål -->

 

"C#Builder kommer som en del av Borland sin satsing på .NET-plattformen, der vi i fremtiden også forventer oss at Octane, eller Delphi for .NET òg skal komme."

 

 

ahh .. *jeg har gjordt en god jobb i dag* :D

 

Hvis noen tar neste setning, har vi nesten oversatt hele artikkelen.

 

Vi bør bli enige om en standard -- XXXML f.eks.. Slik at vi kan skrive artikkler i ett språk - og få det ut i flere språk.

Lenke til kommentar
Alle i norge forstår jo bokmål, hvorfor velge et språk som bare en liten minoritet bruker.

 

Takk, endelig en som hadde baller til å si det.

 

Fett nok at folk står fritt til å velge hva dem vil gjøre i sitt eget soverom, men nynorsk er et språk som folk har sterke meninger om.

 

Selv gidder jeg aldri å lese slik ****, om det er en moderator eller en artikkel det dreier seg om.

 

"Eit inkjne-irritjernjandjas mjålfjøre", godt sagt. :woot:

Lenke til kommentar

Kan hende alle forstår bokmål (Dansk) Men det er ikkje sikkert alle greier å skrive det. Dessutan er det ingen ord som er tøffare på bokmål. Nynorsk har mangen ord som er rå tøffe. Grovt feil postet var det og. Men slik kan det gå når folk ikkje klarar å lage forumet på eit skikkeleg språk ;)

Lenke til kommentar

Eg skriv nynorsk rett og slett fordi det er mitt hovudmål. Om andre har problem med å lese nynorsk, som eg faktisk skriv på ein relativt bokmål-vennlig måte, så får det vere deira problem. Nynorsk og bokmål skal vere likestilt i Norge, og eg kan ikkje sjå nokon grunn til at me ikkje skal skrive artiklar på nynorsk av og til. Skal prøve å skrive eit litt meir utfyllande svar her når eg har tid.

Lenke til kommentar

Selv skriver jeg bokmaal paa forumet, men jeg pr0ver aa laere meg nynorsk. Det er ikke bare et mye finere spraak men ogsaa naermere hvordan jeg snakker til vanlig.

 

Bare fordi Stavanger har idiotisk nok satt "bokmaal" som f0rstespraak saa er det dette jeg skriver. Men lilles0ster er saa heldig at hun faar laere nynorsk f0rst, saa kommer bokmaalen senere.

 

Uansett pr0ver jeg aa skrive nynorsk paa hjemmesiden min, ikke helt korrekt selvf0lgelig, men jeg pr0ver! Artiklene paa sourcecode hjelper meg ogsaa indirekte med nynorsken fordi da leser jeg nynorsk. Jeg synes det er en av styrkene til sourcecode, spraakene er likestilt, men "ingen" skriver jo nynorsk!

 

Staa paa KiloGram :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen!

 

Det er jo noen måneder siden jeg postet her, men som jeg forklart i mitt forrige innlegg er det jo ikke så ofte jeg titter innom. :-/ Jeg skal prøve å presisere hva jeg mente.

 

Som noen av dere sikkert har gjettet er altså ikke nynorsk mitt morsmål. Mitt poeng var at det faktum at artikkelen var skrevet på nynorsk dro fokuset vekk fra innholdet - rett og slett ved at det var noe irriterende. Jeg har altså ingen problemer med å forstå innholdet, som noen synes å tro. Men det faktum at den var skrevet på nynorsk dro fokuset bort. Jeg tror ikke jeg er de eneste som opplever det slik.

 

Jeg antar det ikke vil gå lang tid før det kommer innlegg av typen "Men det blir jo det samme for oss som snakker nynorsk, hvis artikklene er skrevet på bokmål." - om enn ordlagt på en noe annen måte ("Stapp den bokmålen din så langt opp der sola aldri skinner at du kjenner det kiler i drøvlen"). Derfor foregriper jeg begivenhetenes gang, og adresserer dette allerede nå, så vi kan unngå ufin språkbruk.

 

1. Det er kun et lite mindretall som snakker nynorsk, mens de aller fleste foretrekker bokmål.

2. De som har nynorsk som hovedmål er langt mer vant til å lese bokmål enn omvendt (tv, bøker, internett osv), så ulempen det lille mindretall blir påført ved bruk av bokmål er mindre enn ulempen påført den store majoritet ved bruk av nynorsk.

 

Det er selvfølgelig opp til artikkelforfatterne/sourcecode.no å velge å fortsette å skrive nynorsk. Og man kan selvfølgelig si "Dette er et gratis tilbud, vi skriver på nynorsk - liker du det så les det, ellers, la være.". Alt jeg sier er at i såfall velger jeg - og jeg tror ganske mange med meg - det siste alternativet. Å si at det er "mitt problem" er ikke helt riktig. Det er også sourcecode sitt problem - forutsatt at de ønsker flest mulige lesere såklart. Det kan jo hende det finnes en annen agenda ikke jeg kjenner.

 

Men, basert på antakelsen om at det er ønskelig med stor lesergruppe, fremmet jeg forslaget om å skrive alle artiklene på bokmål, som jeg tror vil øke nedslagsfeltet til sourcecode.no betraktlig. (Forumet heter jo "forslag"). Så får man velge å følge rådet eller la være.

 

Til sist vil jeg si til målungdommens representant her i forumet, som tydeligvis tar mitt innlegg til inntekt for at vi trenger sidemålsundervisning her i landet: Burde ikke du fabrikere medlemslister i stedet for å trekke tvilsomme resonnement? Om denne debatten skal taes til inntekt for noe, så måtte det være at sidemålsundervisningen ikke har noen hensikt - sett i lys av at tiltross for sidemålsundervisningen så evner ikke artikkelforfatteren å skrive på bokmål.

 

 

 

.wirrum

Endret av wirrum
Lenke til kommentar

Strengt tatt burde alle internettsider skrives på Kinesisk ettersom dette er det mest utbredte språket blandt lesere på internett og det finnes også flest sider på Kinesisk etter det jeg vet. Hva skal vi egentlig med de irriterende mindretallsspråkene i de vestlige land?

 

Forøvrig er det ikke mange som _snakker_ bokmål, selv rundt Sinsenkrysset, selv om mange ender opp med det til skriftspråk.

 

Personlig mener jeg at engelsk hadde vert å foretrekke, både som OS språk og forum/artikkelspråk. Liker best å lese datarelatert materiale på engelsk.

 

 

Selv liker jeg både bokmål og nynorsk og har hatt begge som hovedmål i ulike perioder, nettopp for å lære begge språk.

 

 

Språkdebatter av denne typen er like fruktbare som røykedebatten. Det er da snodig mange som plutselig ikke kan omgås nynorsk/tobakk for enhver pris. For få år siden var begge deler relativt vanlig å forholde seg til, nå er alle motstandere plutselig allergiske for alt som ikke er slik de selv ønsker det og skal på død og liv misjonere for deres eget syn i alle slags upassende anledninger.

 

"bokmål eier så stfu n00brnynorsker" "amd ruler intel suger" etc.

 

..........slapp av og ta en tur på ski i marka i stedet.

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar

Wirrum, du skriver langt og flott, men du diskriminerer som rakker'n.

 

Nå har det seg slik at artikkelforfatteren tydeligvis har nynorsk som hovedmål, og da blir det bare teit å si at du synes han burde skrive på bokmål.

 

Hadde tenkt til å skrive litt lengre og mer meningsfullt, men det får bli med dette.

 

Hilsen en iherdig forkjemper for et Norge med ett skriftspråk. Samme rakkern hvilket av dem det blir - det kommer sikkert ikke til å skje på minst 30 år, hvis det noensinne skjer.

Lenke til kommentar

Først, du som sa at dert ikke var lett å lese nynorsk når du ike har det til MORSMÅL

Ingen har nynorsk til morsmål, heller ikke bokmål, men dialkten din.

 

JEg hatet også nynorsk før, trodde jeg.

Det var før jeg egentlig hadde hørt etter/lest noe som stod på nynorsk uten å automatisk tenke hvor fælt det var, noe jeg hadde hørt fra de som var større enn meg..

Men da vi hadde tentamen i nynorsk, måtte jeg konsentrere meg, og jeg fant ut at det var ikke så ille.

Og når vi da kom til tentamen i bokmål, merket jeg etter halvannen side at jeg satt å skrev nynorsk.

Jeg liker nå nynorsk bedre enn bokmål, men er ikke noe god i det derfor skriver jeg bokmål.

 

Jeg tror ingen av dere hadde hatt noen problemer med å lese på nynorsk

hvis dere ikke hadde tenkt over det..

Lenke til kommentar

Det er interessant å observere at ingen svarer på forslaget mitt, men istedet konsenterer seg om å trekke flåsete resonnement og/eller kverulere.

 

Jeg burde egentlig ikke gidde å svare, men siden jeg ikke har noe liv og tilfeldigvis sitter forran pcen akkurat nå kan jeg like gjerne gjøre det.

 

La meg først ta for meg det som antakelig var et (lite vellykket) forsøk på ironi: Ja, folk flest kommer fra Kina. Men det er ikke riktig at de fleste nettsteder er skrevet på kinesisk - riktig svar er engelsk. Men jeg har ikke tro på at sourcecode.no har noen fremtid som engelskspråklig programmeringsnettsted - til det finnes det mange langt bedre alternativer. Når det er sagt så leser jeg engelsk lettere enn nynorsk, så slik sett hadde det vært å foretrekke.

 

Så med utgangspunkt i at programmerere i Norge er målgruppen, fremmet jeg forslaget mitt.

 

Så, over til kverulantene. Ja, jeg vet at ingen snakker bokmål. Ingen snakker nynorsk heller. Ergo kan man heller ikke ha bokmål som morsmål. Jeg skrev det i noe overført betydning. Men for de av dere som ikke er i stand til å lese uten kverulantbrillene på så la meg hjelpe dere litt med en liten oversettelsesguide:

 

1. erstatt snakker nynorsk/bokmål med skriver og leser bokmål/nynorsk

2. erstatt morsmål med hovedmål

 

Håper vi kan vri diskusjonen over på det som egentlig var temaet, nemmelig om sourcecode.no vil få flere eller færre lesere ved å skrive artiklene på bokmål i stedet for nynorsk.

 

Eller mon tro om det ikke finnes en kverulant der ute som kanskje har et lite behov for å arrestere meg på setningen "Når det er sagt (...)". For det er ikke sagt, det er skrevet. Det er ingen som sier noe på diskusjonsforumene, de skriver!

Lenke til kommentar

Hvis en av dere som absolutt ikke klarer å lese nynorsk,

oversetter alle artiklene, guidene osv på sourcecode.no som er skrevet på nynorsk, og så sender dem til kilogram eller daysleper tror jeg ikke de

hadde hatt noe i mot å legge dem ut.

 

Tror nok ikke det er noen som gidder det nei.

Det er jo kilogram selv som bestemmer om han skal skrive på bokmål eller nynorsk, og jeg tror ikke sourcecode ville hatt særlig fler besøk hvis alt var skrevet på bokmål.

Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Jeg ser at wirrum er forundret over at ingen svarer på hans forslag om sourcecode.no kun burde skrive på bokmål, og heller går i gang med å "kverulere". Spørsmålet er da egentlig hvem som legger opp til kveruleringen?

 

Her kan jeg kanskje bidra med et par oppklaringer:

 

Tittelen på innlegget "Kvifor veljar dykk bygdamål" kan ikke sies å være annet enn en provokasjon, altså en invitasjon til usaklighet og kverulering. "Kvifor vel dykk nynorsk" eller "hvorfor velger dere nynorsk" hadde vert bedre egnet til å skape en seriøs debatt.

 

Videre åpner du med :

"Hvorfor skrive artikler på bygdemål? Det får en bare til å tenke på rangel-mongoen i Robinson.....".

Nok et eksempel på at du egentlig ikke ønsker en seriøs debatt, da du trekker sammenligninger mellom en eller annen fra et B-program og mennesker som velger å benytte det ene av to offisielle norske skriftspråk ( i dette tilfellet nynorsk).

 

Neste avsnitt av innlegget ditt inneholder følgende:

"Jeg tror sidene hadde fremstått som langt mer seriøse og hatt langt høyere besøkstall hvis man hadde valgt et ikke-irriterende skriftspråk."

Her påstår du av en eller annen grunn at bokmål på en eller annen måte fremstår som mer seriøst enn nynorsk. Jeg kan love deg at selvangivelsen ikke er mindre seriøst formulert på nynorsk. :)

 

Dessuten, hva annet enn kverulering og provosering er begrepet "ikke-irriterende"?

 

 

I neste innlegg sier du:

"Men det faktum at den var skrevet på nynorsk dro fokuset bort."

 

Her kan jeg bare si at dette neppe er noe problem for de fleste, slik du prøver å antyde. Selv, og for å benytte wirrums teknikk: "mange med meg" setter innhold i høysetet og unngår å la seg irritere av hvilken form den gode artikkel er skrevet i.

Jeg er selv leser/bidragsyter i norske, svenske, danske, nederlandske, tyske og engelskspråklige fora, og det er kort og godt uvesentlig hvilket språk som benyttes så lenge jeg finner den informasjon jeg er ute etter. Språket som benyttes (så lenge jeg klarer å forstå innholdet) er helt underordnet.

 

Når du betegner artikler skrevet på nynorsk som en uoverkommelig ulempe, er det fristende å si at sidemålsundervisningen bør styrkes slik at dette i fremtiden ikke vil oppfattes som en ulempe av enkeltpersoner, men dette er et billig poeng som allerede er brukt i debatten så jeg avstår fra det.

 

Jeg skal likevel forsøke å ta forslaget til wirrum seriøst (ignorerer hans kverulering i siste post) og komme med et saklig svar på spørsmålet om sourcecode.no bør skrive sine artikler på bokmål.

 

Forslaget hans:

 

"Men, basert på antakelsen om at det er ønskelig med stor lesergruppe, fremmet jeg forslaget om å skrive alle artiklene på bokmål, som jeg tror vil øke nedslagsfeltet til sourcecode.no betraktlig."

 

Mitt svar:

 

Om vi antar at sourcecode.no ønsker en stor lesergruppe, bør de fokusere på gode informative og innholdsrike artikler på et norsk skriftspråk. Gode artikler vil øke nedslagsfeltet til hele norden uavhengig av om det er skrevet på bokmål eller nynorsk.

 

At det finnes enkelte lesere som mener det er viktigere at artikkelen er på bokmål enn at den er god og derfor velger andre nettsteder bør sees på som et ikke-problem.

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...