Gå til innhold

Kvifor veljar dykk bygdamål


Anbefalte innlegg

Det ville være fordel aktig om man begynte å skrive alle artikkler på Riksmål. Det er mye enklere å lese for de fleste av oss. Landsmålet er, enten enkelte her liker det eller ei, på vei bort. Det er rett og slett et ork å lese en tekst skrevet på nynorsk, og resultatet vil ofte bli at jeg velger å ikke lese den i det hele tatt. Dette er jo synd, da det er mye interessant lesing her!

Reknar med at du meinte fordelaktig og artikler? Kanskje lurt å meistra sitt eige skriftspråk før ein uttalar seg om andre sine vanskelege målføre? Ser ut som me (nynorskfolket) meistrar skriftspråket vårt bedre enn dykk.... :roll:

 

Dessuten undrar eg meg over at du vil ha artiklane på riksmål og ikkje bokmål? Sidan 1938 har riksmål vore ein rettskrivingsnorm som Riksmålsforbundet har utarbeidd (til skilnad frå offisielt bokmål). :hmm::devil:

 

Og viss målet er å trekke til seg flest mogleg folk er vel engelsk det naturlege skriftspråket? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Vi er vel alle enige om nå at denne topic'en handler om hvorvidt programmer.no burde skrive sine artikler på bokmål eller ikke, og om dette påvirker brukertallet deres. Wirrum sitt argument for utelukkende bruk av bokmål er at programmer.no da ville få/beholde flere lesere.

 

Ut fra dette argumentet kan man vel også si at alle vil programmer.no's beste? Dvs, man tenker ikke på sine egne følelser overfor nynorsk, men på programmer.no.

 

Jeg er ganske sikker på at verken Kilogram eller andre nynorsk-artikkelforfattere kommer til å begynne å skrive på bokmål. Alle de som vil programmer.no's beste bør derfor svelge den irritasjonen som kommer av nynorsk, og lese artikkelen likevel. Du wirrum sier (dette er ikke flaming el. kverulering, så ikke påpek det) at du klarer fint å lese nynorsk, men at det faktum at artikkelen er skrevet på denne målformen, tar fokus vekk fra artikkelen. Rett? Da bør du jo kunne gjøre som jeg skrev over her, og ignorere presentasjonsspråket og konsentrere deg om innholdet i steden for irritasjonen. Da beholder programmer.no forhåpentligvis deg som bruker. Slik kan de fleste tenke om de vil.

 

Det jeg innledet forrige avsnitt med (som jeg tipper de fleste skjønner her), gjør at dette forslaget (som var helt kurant som forslag, og som skaper nyttig debatt) sannsynligvis ikke blir tatt til følge, selv om det sikkert er mottatt.

 

Det neste jeg vil ta opp er at et annet mye brukt argument for bokmål er at bokmålsbrukerne er i flertall. ("mange med meg", "de fleste av oss") Men jeg mener det ikke har noe å si hvordan forholdet mellom nynorskbrukere og bokmålsbrukere på programmer.no er (uansett er det flere bokmålsartikler enn nynorskartikler, i "guider"-seksjonen (tilfeldig valgt) talte jeg 45 bokmålsartikler og 2 nynorskartikler). Det er brukere av begge målformer som bruker programmer.no og derfor bør det også være artikler på begge målformer. Uansett om dette vekker følelser hos noen, så mener jeg det er det rette (andre mener annet, og det er jo greit..). Vi kan kanskje sammenligne programmer.no litt med NRK, som er pliktige til å ha en viss prosent av sitt innhold på nynorsk.

 

Og la oss holde diskusjonen on-topic og ikke påpeke eventuelle skrivefeil og uheldige formuleringer, hva :) ?

Endret av svamp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...