Gå til innhold

Kvifor veljar dykk bygdamål


Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke at kritikk som angår: kvalitet, dvs. innhold og oppbyggning og lignende er syting, mens derimot syting om målføre/språkform er syting, og i enkelte tilfeller er på grensen av hva som godt kan kalles mobbing av artikkelforfattere, som attpåtil legger sjel og fritid i et verk som vi senere kan ha glede av, gratis. :angry:

 

Kvalitet. Hva er det? Når det gjelder artikler er det meget individuelt. For noen er det en egenskap ved artikkelen som gjør den bra - mens den samme egenskapen ved artikkelen gjør at andre synes den er dårlig. Mens andre igjen ikke synes denne egenskapen spiller noen rolle.

 

Om noen ikke synes egenskapen spiller noen rolle gir dem ikke rett til å bagatellisere vekk denne egenskapen - og å hevde at akkurat den egenskapen ikke er en del av artikkelens kvalitet.

 

For meg er en god artikkel en artikkel som klarer å formidle innholdet på en god og lettfattelig måte. Det finnes måter å gjøre innholdet lettfattelig på, og det finnes metoder for å oppnå det motsatte.

 

For meg gjør nynorsken artikkelen mindre lettfattet enn om den samme artikkelen var skrevet på bokmål. Så, jeg presiserer - igjen - at jeg, tiltross for hva mange her har prøvd å tillegge meg av meninger, forstår innholdet. Men det er langt mindre lettfattelig enn det kunne ha vært.

 

For å gjøre artiklene mer lettfattelige gikk jeg altså til det skritt å fremme forslag om hvordan man kan gjøre det. Hvilket er akkurat hva de ønsker i forslagsforumet. Så enkelt er det

 

Hvis man vet hva ordet mobbing betyr vet man straks at slike forslag overhode ikke har noen sammenheng med mobbing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gjøre artiklene mer lettfattelige gikk jeg altså til det skritt å fremme forslag om hvordan man kan gjøre det. Hvilket er akkurat hva de ønsker i forslagsforumet. Så enkelt er det

 

Hvis man vet hva ordet mobbing betyr vet man straks at slike forslag overhode ikke har noen sammenheng med mobbing.

klippet av meg

 

Nei, du har rett, å fremme et ønske/foreslå er i seg selv ikke mobbing.

 

Men, når man gjør det på følgende idiotiske måte:

Hvorfor skrive artikler på bygdemål? Det får en bare til å tenke på rangel-mongoen i Robinson, og så sitter man og er irritert og har ikke fått med seg innholdet i en artikkel som kanskje kunne vært bra. Alle i norge forstår jo bokmål, hvorfor velge et språk som bare en liten minoritet bruker. 

klippet - òg fremhevet av meg

 

Så legger man opp til en real flamewar redhot.gif, både på grunn av at det kan oppfattes som krenkende for en eventuell artikkelforfatter, og fordi du mestrer å rakke ned på en person som ikke bare ikke har det minste med saken å gjøre, men ei heller på noe vis har bedt om å få bli brukt som ambassadør for det nynorske skriftspråk.

 

Ja, jeg vet at du har beklaget ordlyden i ditt første inlegg, men for meg, så hjelper det ikke i dette tilfellet, du visste hva du skrev.

 

Les og lær:

1*

Vi har 2 (gjentar med bokstaver: TO) Norske målformer, disse er du i følge norsk lov pliktig å forholde deg til (japz, det stemmer nok dèt!) og med mindre du ikke klarer å endre disse lovene, så er det bare å gjøre som du blir bedt om.

 

2*

Jeg skjønner at du ikke liker det, og det er din fulle rett, det er også din rett å ha muligheten til å protestere og demonstrere mot det, men - før du gjør det, let opp korrekt fora for en sådan protest/demonstrasjon, og - for ettertiden, la være å tre din misnøye over øra på folk som ikke hverken har bedt om eller ønsker det. (og bare så det er sagt: denne diskusjonen ba du om :yes: )

 

3*

Forstå at folk ikke er like, ser likt på alt og ei eller har den samme målform, noen har hatt like lite bokmål som du har hatt nynorsk, og har muligens samme forhold til bokmål som du har til nynorsk, og jeg hører fremdeles ikke at noen av dem rakker ned på bruk av bokmål i andre ionlegg her på bruket.

 

Det mener jeg, og det er min rett til å si det, og for øyeblikket det korrekte fora for å svare i, takket være deg.

 

edit: tyskelektriske typos :p

Endret av Dino_
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at du har beklaget ordlyden i ditt første inlegg, men for meg, så hjelper det ikke i dette tilfellet, du visste hva du skrev.

 

Les og lær:

1*

Vi har 2 (gjentar med bokstaver: TO) Norske målformer, disse er du i følge norsk lov pliktig å forholde deg til (japz, det stemmer nok dèt!) og med mindre du ikke klarer å endre disse lovene, så er det bare å gjøre som du blir bedt om.

 

Jeg vet ikke om du bare prøver deg på en spansk en her, eller om du faktisk tror det er slik. I følge loven har jeg ikke plikt til å forholde meg til våre to målformer. Derimot har jeg rett til å få all offentlig informasjon på min målform. Man kan selvfølgelig ha ulike meninger om det er fornuftig ressursbruk av offentlige midler, men det er en helt annen diskusjon.

 

2*

Jeg skjønner at du ikke liker det, og det er din fulle rett, det er også din rett å ha muligheten til å protestere og demonstrere mot det, men - før du gjør det, let opp korrekt fora for en sådan protest/demonstrasjon, og -  for ettertiden, la være å tre din misnøye over øra på folk som ikke hverken har bedt om eller ønsker det. (og bare så det er sagt: denne diskusjonen ba du om :yes: )

 

Jeg trer ikke noe nedover øra på deg eller noen andre. Som med artiklene på sourcecode.no kan enhver velge å lese innleggene eller ikke. Ja jeg ba om diskusjonen, men det er ingen som diskuterer poenget mitt. Nemmelig at ved å velge bokmål så blir stoffet mer lettfattelig for de fleste. Et faktum ingen til nå har bestridt.

 

Et fora bedre egnet enn å fremme forbedringsforslag til sourcecode.no skal man lete lenge etter.

 

3*

Forstå at folk ikke er like, ser likt på alt og ei eller har den samme målform, noen har hatt like lite bokmål som du har hatt nynorsk, og har muligens samme forhold til bokmål som du har til nynorsk, og jeg hører fremdeles ikke at noen av dem rakker ned på bruk av bokmål i andre ionlegg her på bruket.

 

Det mener jeg, og det er min rett til å si det, og for øyeblikket det korrekte fora for å svare i, takket være deg.

 

Ingen grunn til å takke. :-)

 

Det er langt flere som har samme forhold til nynorsk som meg, enn omvendt. For det første er det flest som foretrekker bokmål. Og for det andre så er de nynorsktalende mer vant til å lese bokmål enn omvendt (på internett, aviser, bøker, tv etc). Så for dem er det en mindre ulempe. Så alt i alt, en bedre løsning (for leserne som gruppe).

 

Selvfølgelig har du rett til å ha din egen mening du, som alle andre. Jeg bare viser deg ved hjelp av logikk at meningen din er gal. Du får selvfølgelig lov til å beholde den likevel, skulle du ønske det.

 

.wirrum

Lenke til kommentar

No offence, mens eg syneste det er patetisk å klage over at du ikkje klarer å lese ein artikkel sjølv når den står på norsk. Har sett tendenser til klagetråder her på forumet før også, men dette er jo horribelt.

 

Her lider verden av fattigdom, nød, sult og krig også krangler de om at de ikkje klarer å lese norsk. :angry:

Endret av zeph
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det og angripe nynorsk som målform blir feil.

Kan vi ikke heller kalle det sidemål?

Selv syns jeg det suger med nysnorsk på skolen, men:

De som har nynorsk som hoved-mål syns sikkert at det suger og lære og skrive bokmål (selv om det er lettere og lære det den veien).

Dere kan heller være irretert på at dere må lære sidemål :roll:

Lenke til kommentar

Hah... Luringane forstår nynorsk når dei skal kverrulere her på forumet.

Det har vel med at dei tykjer det er morro og intreserer seg for og kverrulere, og så lenge det er intresant så skjønnar dei nynorsk godt. Vis dykk hadde vist litt meir intresse for 2talsystemet så hadde nok artikklenen vore lest og ferdig med det.

Merkleg at dei ikkje skjønnar artikkelen på sourcecode.no også då.

 

 

edit:

Det finns 10 typar mennesker; dei som forstår binære talsystem og dei som ikkje gjer det. Me fortel deg korleis du kan skjønne programmerarar sin humor.

 

Er det ikkje 2 typar mennesker då? Dei som forstår titalsystemet og dei som forstår 2talsystemet?

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Oki.

 

Jeg gir opp. Jeg innser at jeg tok feil.

 

Min antakelse var at nynorsk-talende er mer vant til og leser bokmål bedre enn omvendt. Siden de alltid må bøye seg over å ta det opp bak hvis de skal få med seg noe som helst på tv, internett, bøker osv.

 

Men, når jeg ser at nynorsk-talende fortsatt tror - tiltross for et snart tosiffret antall dementier - at vi (bokmålsfolk som gruppe) ikke forstår artiklene på sourcecode tyder det jo på at de fleste nynorsktalende ikke har klart å lese noen av innleggene mine (eller andres for den del) som er skrevet på bokmål.

 

Saken er at vi forstår artiklene, men de blir mer tungleste når de er skrevet på nynorsk.

 

At nynorsk-menneskene som ikke er i stand til å lese innleggene mine (enten på grunnen av språk- eller intelligens-barrierer) burde gjøre dem litt forståelsesfulle for at det iallefall ikke er lettere for oss å lese nynorsk enn det er for dem å lese bokmål.

 

Og de burde iallefall ikke delta i diskusjonen når de ikke engang skjønner hva "motparten" sier.

Lenke til kommentar

i begyndelsen var jeg veldig imot nynorske artikler.. men etter å ha lest mange av innleggene her begynder jeg å irritere meg over dere bokmålfolk og.

er dere virkelig så ******* fisefine at dere nekter å lese artikler på nynorsk ?

her leser vi i "nynorge" nesten alt på bokmål.. uten å irritere oss over dette..

mens folk i Oslo får 1 på nynorsktentamen å syter til mor om hvor tåpelig nynorsk er.

TROR DERE IKKE VI MÅ LÆRE BOKMÅL HER DA ?

det er akkurat like jævlig for oss .. like jævlig irriterendes alså.. det er kansje litt enklere.. men det er fordi vi får prakket på oss denne bokmålen fra media og alt.

 

nå skriver jeg og bokmål fordi jeg opprinnelig er fra Bergen.. men bor nå i Møre og Romsdal hvor nynorsker regjerer..

 

blir dere irritert av å lese en artikkel på nynorsk ? blir dere og irritert vist dere snakker med en med nynorskdialekt ? :angry::angry:

Lenke til kommentar

vist folk synst inholdet på sourcecode er bra.. men blir sur/irritert av å lese det på en bestemt målform.. så er noe galt her i verden.

dette handler kansje om å trekke folk til sourcecode, men det handler og om å respektere sidemålet.. i dette tilfellet nynorsk.. vist forfatteren av artikkelen skriver nynorsk.. kan ikke han få lov til det da ?

Lenke til kommentar
ja, dere kan få lov til å lavære og lese "fjosmålet"

 

kan vi få slippe idiotiske threads der dere syter over hvor "irriterendes" det er med nynorsk ? Jeg blir nok mer irritert av å lese sånne tråder en hva dere blir av å lese nynorsk.

Takk for at du gav meg denne blinkskudd-anledningen til å knuse argumentet ditt så skjendeløst ned i grusen.

 

Her kommer det, hold haka lukket slik at ikke tennene spretter ut:

 

DU KAN JO BARE LA VÆRE Å LESE TRÅDEN DA!

Lenke til kommentar

Tja, kva skal ein seie til dette? Diskusjonen rundt kva målform som er "best" er vertfall ikkje noko ein kjem til å bli enig om....

 

Så da er spørsmålet om nynorsk-artiklar "skremmer vekk" potensielle lesarar? Mitt svar er NEI! :devil:

For det første forstår "alle" her både nynorsk og bokmål, men det tek kanskje litt meir tid å lesa det som er sidemål.

For det andre, det tek lenger tid å skriva på sidemål enn å lesa det. Likevel forventar "bokmålsfolket" at "nynorskfolket" skal skrive på sidemålet sitt for å gjera dei til lags....

 

Dette vil eg kalla arroganse på høgt plan, og eg håpar at det viktige for dei frivillige skribentane er innhaldet, og ikkje språkformen! Og viss "bokmålsfolket" vil kan dei oversette artikkelen for å glede sine likestilte...

 

PS: For dei som ikkje likar nynorsk: Viss du jobbar i staten er du pliktig til å beherske begge målføre :yes:

 

Synspunkt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...