Gå til innhold

Kvifor veljar dykk bygdamål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det at folk ikkje er i stand til å lese nynorsk er jo ein stor grunn til å ha sidemål. Synest det virker litt merkeleg om du ikkje forstår nynorsk, du bur jo i samme landet og vanlegvis er det berre 1-2 bokstaver som er endra.

 

Dersom du bryr deg meir om kva språk artikkelen er skrevet på enn innholdet bør du la være å lese.

Lenke til kommentar

Jeg skal vedgå at det første innlegget satte ting en smule på spissen, og at det var utformet på en litt provoserende måte som ganske sikkert ville bidra til å øke temperaturen på debatten (men kverulerende var det ikke - slå det opp i ordboka).

 

Jeg skal innrømme at jeg med fordel kunne ha formulert meg anneledes, og jeg tar selvkritikk på det punktet. Men jeg skal prøve å forklare hvorfor. Som dere ser er jo artikkelen skrevet på en mandag, dagen etter robinson-Gunnars TV-opptreden (hvordan i alle dager har han klart å skaffe seg en dame som snakker så normalt??). Iallefall, når jeg da leste en nynorsk-artikkel ble det til at jeg leste den "høyt inni meg", med Gunnars stemme. Og han er jo ikke akkurat noen hurtig-snakker. Etter å ha brukt en halv time på å lese første side, skrev jeg innlegget i affeksjon. Men i mine andre innlegg vil jeg si jeg har holdt en mer konservativ og uprovoserende linje.

 

Det er en misforståelse hvis det oppfattes slik at jeg ønsker at man skal gå over fra å skrive gode artikler på nynorsk til å skrive dårlige artikler på bokmål. Selvfølgelig skal artiklene være gode også når de skrives på bokmål.

 

Det er jo morsomt å se at noen forsvarer nynorsken med nebb og klør i en slik grad at de ser seg nødt til å motsi seg selv.

 

Personlig mener jeg at engelsk hadde vert å foretrekke, både som OS språk og forum/artikkelspråk. Liker best å lese datarelatert materiale på engelsk.

Jeg er selv leser/bidragsyter i norske, svenske, danske, nederlandske, tyske og engelskspråklige fora, og det er kort og godt uvesentlig hvilket språk som benyttes så lenge jeg finner den informasjon jeg er ute etter.

min utheving

 

Hvis vi velger å tro det siste utsagnet så må jeg jo bare si at det må være flott å være så språkmektig, men desverre er det ikke slik for min del. Jeg har ikke noen statistikk over hvor stor prosentandelen er fordelt mellom norske, svenske og danske lesere av sourcecode.no, men jeg tror nok den utenlanske andelen er såpass lav at den nok må sees som et klart bevis for at ikke jeg er den eneste som ser språket som en barriere.

Lenke til kommentar

Sourcecode.no på bokmål, bare fordi noen syns nynorsk vanskelig å lese?? :wow:

 

Jaja.. stakkars dem, for greier dem ikke å forstå teksten på grunn av at den er skrevet på nynorsk, ja da betviler jeg at dem noensinne har mulighet til å klare å lære seg hvilket som helst programmerings-språk! :no:

 

Er du interessert i å lære, så lærer du selv om du må lese det som for deg blir sidemål, og er du ikke, så lar du være, enkelt ikke sant? :thumbup:

 

Og jeg vet hva jeg snakker om, da jeg er dyslektiker, og derfor leser dårligere enn mange! :yes:

Lenke til kommentar
Sourcecode.no på bokmål, bare fordi noen syns nynorsk vanskelig å lese?? :wow:

 

Jaja.. stakkars dem, for greier dem ikke å forstå teksten på grunn av at den er skrevet på nynorsk, ja da betviler jeg at dem noensinne har mulighet til å klare å lære seg hvilket som helst programmerings-språk! :no:

 

Er du interessert i å lære, så lærer du selv om du må lese det som for deg blir sidemål, og er du ikke, så lar du være, enkelt ikke sant? :thumbup:

 

Og jeg vet hva jeg snakker om, da jeg er dyslektiker, og derfor leser dårligere enn mange! :yes:

Ja, hvorfor ikke skrive paa tysk, egentlig? Eller dansk?

 

Eller bare skrive aa som "aa", oe som "oe", ae som "ae" og saa videre?

 

Hvorfor skal man skrive slik at flest mulig liker aa lese noe?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man skrive slik at flest mulig liker aa lese noe?

 

Dersom du leser på grunn av en interesse for emnet så er det vel uvesentlig hvilken språkform en artikkel har?

Og om du er ute etter å lese på grunn av den enkelte målforms estetiske kvaliteter så kan du jo bare lese noe annet? f.eks dette? <-bokmål :yes:, og slutte å sutre over nynorsk-bruken her på bruket.

 

Altså, liker du ikke å lese nynorsk, neivel, gi pokker, og les noe annet, da er du ikke interessert nok i emnet uansett, er du derimot nok interessert i et emne, så klare du nok å lese om det på det språket det er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Dersom du leser på grunn av en interesse for emnet så er det vel uvesentlig hvilken språkform en artikkel har?

 

Jo selvfølgelig er det stråmann - jeg mener, de e jo heilt greit at folk skrive på dialekt. Har ikkje andre då interesse for å lesa det andre skrive, så kan dej jo bare lavera å lesa de.

Llr hv md sms-sprk? D r j gs n hlt krnt mlfrm - hvs d hr ntrss fr ls dt, vl mrk.

 

Og om du er ute etter å lese på grunn av den enkelte målforms estetiske kvaliteter så kan du jo bare lese noe annet?

 

Du mener, sånn rent sett ut ifra at folk driter i hva dem leser, så lenge det er på et målføre dem liker? Hvor lærte du å bygge slike fantastiske stråmenn?

 

og slutte å sutre over nynorsk-bruken her på bruket.

 

Slutter du da å sutre over dem som sutrer?

 

Altså, liker du ikke å lese nynorsk, neivel, gi pokker, og les noe annet, da er du ikke interessert nok i emnet uansett, er du derimot nok interessert i et emne, så klare du nok å lese om det på det språket det er tilgjengelig.

 

Jovisst.

Jeg bare tenkte at folk som skrev disse artiklene kanskje kunne legge sitt ønske om å skrive dialekt på hylla, og tenke over at vurderingen "få flest mulig til å lese artikkelen" kanskje burde prioriteres høyere?

 

Og hei, "gi pokker".

Lenke til kommentar

det er ille at folk har problemer med å forstå nynorsk, men saken blir ikke bedre av det faktum at folk sliter mer og mer med bokmål som er deres hovedmål. litt finurlig å si at mer nynorsk vil hjelpe. la oss si du sliter med et mattestykke, er det da lurt å finne frem et enda vanskeligere stykke å bryne seg på?

Lenke til kommentar

jeg kjenner en som påstar alle i bergen er skalla :lol:

 

så det at alle nynorskere er homo er nok like tåpelig..

men jeg er sterkt imot nynorsken, selv om jeg bor i Møre og romsdal og har nynorsk som hovedmål, nynorsk burde fjernest og bokmål burde blitt det store hovedmålet..

 

you are the weakest link nynorsk :p

Lenke til kommentar
Jo selvfølgelig er det stråmann - jeg mener, de e jo heilt greit at folk skrive på dialekt. Har ikkje andre då interesse for å lesa det andre skrive, så kan dej jo bare lavera å lesa de.

Llr hv md sms-sprk? D r j gs n hlt krnt mlfrm - hvs d hr ntrss fr ls dt, vl mrk.

 

Beklager, med dialekt og nynorsk er to helt forskjellige ting, det trodde jeg alle visste, OG SMS-språk er en smart gramatisk genistrek, som er utviklet for å kompensere for begrensninger man har i antall tegn på en melding av denne typen, veldig akseptabel til sitt bruk.

 

Du mener, sånn rent sett ut ifra at folk driter i hva dem leser, så lenge det er på et målføre dem liker? Hvor lærte du å bygge slike fantastiske stråmenn?

 

Det lærte jeg ikke, se min første post.

 

Slutter du da å sutre over dem som sutrer?

 

Jeg sutrer ikke, jeg har det faktisk jaevlig gøy :green::yes:

Men , å klage på bruk av nynorsk på en nonprofit-greie som sourcecode.no er, ja det er vel som å pisse på gensern du fikk av tante Ruth til jul bare fordi du ikke likte måten den var pakka inn på? Folkene på sourcecode.no driver greia si helt gratis, og bør vel da også få lov til å bruke den målformen de føler seg mest komfortabel med?, det er forøvrig ingen av dem, eller oss andre som klager på at du velger å skrive på bokmål? er det vel?

 

Jovisst.

Jeg bare tenkte at folk som skrev disse artiklene kanskje kunne legge sitt ønske om å skrive dialekt på hylla, og tenke over at vurderingen "få flest mulig til å lese artikkelen" kanskje burde prioriteres høyere?

 

Og hei, "gi pokker".

 

Nokk en gång, de e steikanes stor førsjell på å skrive dialækt å på å skrive nynorsk, bomål å nynorsk har gramatiske regla som må overholdes, mens at dialækt kan skrives totalt utn å ta hænnsyn tell sånner regla, da dialækt skrives sånn som du snakka tell vanli.

Endret av Dino_
Lenke til kommentar

Jeg sutrer ikke, jeg har det faktisk jaevlig gøy  :green:  :yes:

 

Jævlig bra, hø hø hø hø, da blir det jo slik at det er jeg som sutrer og du som har det gøy på min bekostning. Hø hø hø hø præ hæ hæ... etc.

 

Genial retorisk "pisse på motdebattant", forresten.

 

Troverdig? Neh.

 

Beklager, med dialekt og nynorsk er to helt forskjellige ting, det trodde jeg alle visste,

 

Jeg trodde alle viste at det jeg mener er riktig. Eller vent, var det du som sa det? Ble nynorsk konstruert basert på et sammenkok av sørnorske gokkinger sine forskjellige dialekter, eller ble det vedtatt på et kontor at man skulle kalle dette skvipet for et målføre heller enn "sammenkokt grautmål"?

 

Oj, kanskje det kan være begge deler?

 

Det lærte jeg ikke, se min første post.

 

Du konstruerte et kunstig argument, hvor du sa: "hvis folk leser noe utelukkende basert på målføre, så...". Dette er nok ikke et stråmann argument, likefullt er det fullstendig urealistisk å hevde at det har en anvendelse, derfor blir det å konstruere slike argumenter av løs luft en urealistisk og svak debattteknikk.

 

Men , å klage på bruk av nynorsk på en nonprofit-greie som sourcecode.no er, ja det er vel som å pisse på gensern du fikk av tante Ruth til jul bare fordi du ikke likte måten den var pakka inn på?

 

Neh. Jeg vil heller si det er som å brenne genseren fordi det er grisestygg, og jeg kommer aldri til å bruke den.

 

Folkene på sourcecode.no driver greia si helt gratis,

 

"I see strawmen".

 

og bør vel da også få lov til å bruke den målformen de føler seg mest komfortabel med?

 

"Help, help, I'm being repressed!"

Kom deg ned fra korset du har naglet deg opp på, ved å hevde at folk forfølger eller undertrykker andres frie valg av hvilket målføre dem ønsker å skrive på.

Uff, for en svak argumentasjon.

Pek på hvor jeg sier at hw.no ikke burde skrive på det målføret dem ønsker, eller ta deg ei bolle med forfølgelsesvanviddet.

 

, det er forøvrig ingen av dem, eller oss andre som klager på at du velger å skrive på bokmål? er det vel?

 

Så fordi det ikke blir klaget på at jeg, i likhet med 99.9% av posterne på dette forumet, skriver på norsk, så vil ikke flere folk lese artikkler som ikke blir grautet opp på fjosmål?

 

Nei, du burde bli politiker, så flink som du er til å konstruere argumenter uten sammenheng med hva andre har sagt.

 

Nokk en gång, de e steikanes stor førsjell på å skrive dialækt å på å skrive nynorsk, bomål å nynorsk har gramatiske regla som må overholdes, mens at dialækt kan skrives totalt utn å ta hænnsyn tell sånner regla, da dialækt skrives sånn som du snakka tell vanli.

 

Hvor tar du det fra at dialekter ikke har en syntaktisk (gramatisk) oppbygging? Er du lingvist? Eller er du en tryllekunstner / klovn som snapper ikke-underbygde påstander ut av lufta?

 

Men hei, "ha det jævlig gøy" da. :laugh:

Lenke til kommentar

På tross av ditt, sansynligvis, iallefall påtatte høyere kunnskapsnivå, så klarer du ikke å skjønne hva jeg mener, eller så skjønner du det veldig godt?..:wallbash:

 

jaja, det er alltid gøy å klare fyre opp de lærde.. :D

 

Dere bokmålsfundamentalistene får kose dere beste dere kan, og før dere sovner om kveldene så kan dere tenke på at det i årene som kommer blir lov å skrive stadig flere nynorske ord i en korrekt bokmålstekst :tease:, og selfølgelig også omvendt!

Men det sliter nok i hjerterota fordeom :green:

 

Puss og klem :p

Lenke til kommentar

Lærer dere ikke nynorsk på skolen eller? Engelsk er kanskje bedre fordi engelsk har dere hadd mer øving i, les litt mer nynorks så skal du se det er kanskje til og med bedre enn bokmål. Tenk på dialekter der de egentlig snakker nynorsk men skriver bokmål. Igrunn lettere med nynorsk da da...

Lenke til kommentar

Dersom du leser på grunn av en interesse for emnet så er det vel uvesentlig hvilken språkform en artikkel har?

Og om du er ute etter å lese på grunn av den enkelte målforms estetiske kvaliteter så kan du jo bare lese noe annet? f.eks dette? <-bokmål  :yes:, og slutte å sutre over nynorsk-bruken her på bruket.

Min utheving.

 

Så ditt forslag er at vi skal slutte å fremme forslag i forslags-forumet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...