Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og økonometri BI (V2015)


Anbefalte innlegg

 

 

 

Noen som er uenig i meg i dette, og isåfall hvorfor??

 

Kommunenavn: Nominal

M2pris: forholdstall 

omsetninger: Forholdstall

innbtot: Forholdstall

til29: intervall

til39: intervall

 

Synes denne er vrien mtp at m2pris også kan være intervall siden det er lite sannsynlig at gj.kvadratmeterpris er null, samme med innbtot. Samme med til29 og til39, disse kaj jo egentlig også være ordinal ettersom det ikke gir mening å rangere verdien mellom 20 og 29 og 30 og 39. (dvs, har ikke noe betydning om hvor gammel man er så lenge man er innenfor en av de)

 

Noen som har noen tanker?

Jeg er litt uenig i til29 og til39. Selv om feks til29 er alle personer mellom 20 og 29 år så kan denne variabelen ha alle mulige verdier fra 0 og avstanden mellom verdiene vil ha mening (verdiene kan rangeres og har et naturlig nullpunkt), altså et forholdstall

 

Forholdstall er det nok ikke, ettersom det ikke har noe å si om man er 21 eller 29. Du må huske at det er verdiene fra 20 til 29. Ergo så har det ikke et naturlig nullpunkt. Mener jeg hvert fall

 

Enig i at til29 inneholder verdier for personer mellom 20 og 29 år (altså et intervall), men du må også huske på at denne variabelen teller antall personer som er innenfor denne kategorien. Det har ingenting å si om en person er 21 eller 29 år, men det har noe å si dersom til29 er 10 eller om den er 10 000 feks.

Kan godt hende jeg har feil, men det er slik jeg tenker.

 

 

Faen, sant det. Det gir jo egentlig mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Noen som er uenig i meg i dette, og isåfall hvorfor??

 

Kommunenavn: Nominal

M2pris: forholdstall 

omsetninger: Forholdstall

innbtot: Forholdstall

til29: intervall

til39: intervall

 

Synes denne er vrien mtp at m2pris også kan være intervall siden det er lite sannsynlig at gj.kvadratmeterpris er null, samme med innbtot. Samme med til29 og til39, disse kaj jo egentlig også være ordinal ettersom det ikke gir mening å rangere verdien mellom 20 og 29 og 30 og 39. (dvs, har ikke noe betydning om hvor gammel man er så lenge man er innenfor en av de)

 

Noen som har noen tanker?

Jeg er litt uenig i til29 og til39. Selv om feks til29 er alle personer mellom 20 og 29 år så kan denne variabelen ha alle mulige verdier fra 0 og avstanden mellom verdiene vil ha mening (verdiene kan rangeres og har et naturlig nullpunkt), altså et forholdstall

 

Forholdstall er det nok ikke, ettersom det ikke har noe å si om man er 21 eller 29. Du må huske at det er verdiene fra 20 til 29. Ergo så har det ikke et naturlig nullpunkt. Mener jeg hvert fall

 

Enig i at til29 inneholder verdier for personer mellom 20 og 29 år (altså et intervall), men du må også huske på at denne variabelen teller antall personer som er innenfor denne kategorien. Det har ingenting å si om en person er 21 eller 29 år, men det har noe å si dersom til29 er 10 eller om den er 10 000 feks.

Kan godt hende jeg har feil, men det er slik jeg tenker.

 

 

Faen, sant det. Det gir jo egentlig mening.

 

Hehe, jeg ble litt usikker selv da jeg leste forklaringen din ^^, Det er ikke lett!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Er det noen som vet hvor forskjellige denne eksamen vil bli fra tidligere eksamener? Ser at det skal være 45 oppgaver. Er det fortsatt 3 timers eksamen? Syns 4 minutt på hver oppgave hørtest litt vell lite ut. Tror du at  de to eksamene som ligger ut for 2014 er noen lunde like med den vi får i år, eller er det blitt opplyst at den blir veldig forskjellig? Det jeg lurer på er egentlig om fager et "nytt" i år, altså har fager skiftet navn/fagkode i 2015?

 

Det eneste vi har fått beskjed om er at det vil bli fler spørsmål om metode i forhold til hva som er gitt tidligere, og at det er det som gjør at det er litt fler spørsmål. Vi har fått beskjed om at det er lurt å lese de 5 kapitlene i "Forskningsmetode for økonomisk-administrative fag" som også står i pensum :) Hvor mange spørsmål som vil ha fokus på dette vet jeg derimot ikke, men jeg regner med det blir noe siden det har blitt nevnt i flere forelesninger :)

 

Overrasker ikke meg. Vårt årskull har blitt grillet fra begynnelsen av (høst 2013). Vi er en del av et eksperiment. Et ondsinnet og sadistisk eksperiment. "Dette årskullet skal vi teste til de ikke tåler mer, slik at vi får kartlagt maksgrensen". Alle tidligere eksamensoppgaver er relativt like i alle fag, men så fort vi får utgitt eksamensoppgavene våre på eksamen, så er det helt nye typer spørsmål, helt nye vinklinger som aldri har blitt gjennomgått osv. Det er bare buss-for-tog-eksamener hele veien. Nå skal de sprenge grensene for hva den gjengse student makter på eksamen rent tidsmessig også. 

 

Eller så er det en tvist. Spørsmålene kommer ikke allikevel, han fikk oss bare til å kaste bort tid på å pugge 5 kapitler fremfor å øve på det som gjelder. Uansett hva som skjer, så slår det negativt ut for oss. Garantert. Umulig å flykte fra bullshit i vårt årskull.

 

Labrats, hele gjengen. Foreleserne er de rampete guttungene med forstørrelsesglassene, mens vi er maurene som ligger og blir svidd på bakken. Alltid festlig.

 

4 min per spam holder i massevis, mange av spørsmålene trenger man ikke et min på engang. Vår foreleser i Bergen sa til oss at det ikke vil komme noen overraskelser og at tidligere eksamensoppgaver som gjelder. Når det kommer til metode delen av faget, så ble dette gått gjennom av vår foreleser på 2x45 min. Egro så er ikke det akkurat veldig mye.

 

Har man kontroll på tidligere eksamener, samt god forstårelse av casen så burde denne eksamen gå veldig greit for de fleste.

 

Ingen konspirasjon-teori med andre ord:-)

 

Folk har hatt dårlig med tid før. På mange oppgaver kan man fort måtte bruke flerfoldige minutter, og folk som sliter i dette faget vil da slite enda mer. De stakkarene som kanskje sikrer seg en ståkarakter eller er litt innafor, vil måtte belage seg på stryk e.l. Jeg er for øvrig ikke en av disse, men jeg kjenner flere dette kan slå negativt ut på.

 

Det er pussig at slike endringer alltid skal gå på bekostning av vårt årskull. At 4 minutter per oppgave er nok for en som er dreven er ikke noe holdbart argument. Man må jo tenke på massene. 

 

Kan snu det om og tenke at flere spm vil tilsi at spm blir lettere siden det er mindre tid.

 

Vi blir prøvekaniner, og når de ser at det ikke fungerer for massene, drar neste kull nytte av det. Da beslutter de nok å redusere vanskelighetsgraden på spørsmålene, eller å fjerne nyinnføringen. Bankers :p

 

Regner med du er klar over at det er normalfordeling på resultatene, ergo hvis man gjør det veldig dårlig senker de kravene og omvendt hvis mange gjør det veldig bra. Ergo er vi IKKE prøvekaniner..  :w00t:

 

De har kjørt samme løp i mange år, helt inntil de bestemte seg for å eksperimentere. Klart vi er prøvekaniner når det nå viser seg at de nå helt på tampen innfører mer metode på eksamenen. Det skal de plutselig teste nå. Eksamenen blir større, og krav til pensum likedan. Ergo er vi prøvekaniner i perioden frem til og under eksamen, uansett hvordan de justerer for resultatene. Men alle lover og regler oppheves når det er snakk om årskull fra høst 2013 uansett, så fair and square kan man sikkert glemme ;-)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Noen som er uenig i meg i dette, og isåfall hvorfor??

 

Kommunenavn: Nominal

M2pris: forholdstall 

omsetninger: Forholdstall

innbtot: Forholdstall

til29: intervall

til39: intervall

 

Synes denne er vrien mtp at m2pris også kan være intervall siden det er lite sannsynlig at gj.kvadratmeterpris er null, samme med innbtot. Samme med til29 og til39, disse kaj jo egentlig også være ordinal ettersom det ikke gir mening å rangere verdien mellom 20 og 29 og 30 og 39. (dvs, har ikke noe betydning om hvor gammel man er så lenge man er innenfor en av de)

 

Noen som har noen tanker?

Jeg er litt uenig i til29 og til39. Selv om feks til29 er alle personer mellom 20 og 29 år så kan denne variabelen ha alle mulige verdier fra 0 og avstanden mellom verdiene vil ha mening (verdiene kan rangeres og har et naturlig nullpunkt), altså et forholdstall

 

Forholdstall er det nok ikke, ettersom det ikke har noe å si om man er 21 eller 29. Du må huske at det er verdiene fra 20 til 29. Ergo så har det ikke et naturlig nullpunkt. Mener jeg hvert fall

 

Enig i at til29 inneholder verdier for personer mellom 20 og 29 år (altså et intervall), men du må også huske på at denne variabelen teller antall personer som er innenfor denne kategorien. Det har ingenting å si om en person er 21 eller 29 år, men det har noe å si dersom til29 er 10 eller om den er 10 000 feks.

Kan godt hende jeg har feil, men det er slik jeg tenker.

 

 

Faen, sant det. Det gir jo egentlig mening.

 

Hehe, jeg ble litt usikker selv da jeg leste forklaringen din ^^, Det er ikke lett!

 

Nei, er ennå litt i tvil. men når du forklarer så gir det fult mening at det er forholdstall

Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare hvordan jeg løser oppgave 32 vår 2014?

Hvordan finner jeg 2,14? 

Glem det.. Men kan noen forklare hvordan man finner m og k? jeg skjønner at n= antall frihetsgrader i nevner, og m= i teller.. Men hva er nevner og teller? skal man ta med restleddet i n ? 

Endret av 123a
Lenke til kommentar

 

Er det noen som kan forklare hvordan jeg løser oppgave 32 vår 2014?

Hvordan finner jeg 2,14? 

Glem det.. Men kan noen forklare hvordan man finner m og k? jeg skjønner at n= antall frihetsgrader i nevner, og m= i teller.. Men hva er nevner og teller? skal man ta med restleddet i n ? 

 

Si du har en nullhypotese H0: B1=0, b2=0

Da vil m=2, altså antallet B vi tester i H0. 

 

vi bruker følgende som eksempel:

Inntekt=b1+b2utdanning+b3kjønn. 

 

I ligningen har vi k=3, hvor en k er alt du ville skrevet inn om du gjorde det i stata (reg inntekt utdanning kjønn). Eksempelvis kan vi si at der er 15 observasjoner. altså n=15. 

 

For å så finne frihetsgrader i teller og nevner f gjør du følgende: m/n-k. Altså i dette tilfellet 2/(15-3)=2/12.

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som kan forklare hvordan jeg løser oppgave 32 vår 2014?

Hvordan finner jeg 2,14? 

Glem det.. Men kan noen forklare hvordan man finner m og k? jeg skjønner at n= antall frihetsgrader i nevner, og m= i teller.. Men hva er nevner og teller? skal man ta med restleddet i n ? 

 

Si du har en nullhypotese H0: B1=0, b2=0

Da vil m=2, altså antallet B vi tester i H0. 

 

vi bruker følgende som eksempel:

Inntekt=b1+b2utdanning+b3kjønn. 

 

I ligningen har vi k=3, hvor en k er alt du ville skrevet inn om du gjorde det i stata (reg inntekt utdanning kjønn). Eksempelvis kan vi si at der er 15 observasjoner. altså n=15. 

 

For å så finne frihetsgrader i teller og nevner f gjør du følgende: m/n-k. Altså i dette tilfellet 2/(15-3)=2/12.

 

Tusen takk, nå forsto jeg det :) ser jeg skrev feil, mente k, ikke n. Er alltid m en mindre enn k?

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noen som kan forklare hvordan jeg løser oppgave 32 vår 2014?

Hvordan finner jeg 2,14? 

Glem det.. Men kan noen forklare hvordan man finner m og k? jeg skjønner at n= antall frihetsgrader i nevner, og m= i teller.. Men hva er nevner og teller? skal man ta med restleddet i n ? 

 

Si du har en nullhypotese H0: B1=0, b2=0

Da vil m=2, altså antallet B vi tester i H0. 

 

vi bruker følgende som eksempel:

Inntekt=b1+b2utdanning+b3kjønn. 

 

I ligningen har vi k=3, hvor en k er alt du ville skrevet inn om du gjorde det i stata (reg inntekt utdanning kjønn). Eksempelvis kan vi si at der er 15 observasjoner. altså n=15. 

 

For å så finne frihetsgrader i teller og nevner f gjør du følgende: m/n-k. Altså i dette tilfellet 2/(15-3)=2/12.

 

Tusen takk, nå forsto jeg det :) ser jeg skrev feil, mente k, ikke n. Er alltid m en mindre enn k?

 

Det tror jeg nok den er ja. Nå vet ikke jeg om det fins noen tilfeller hvor dette ikke er sant, men så vidt jeg vet ikke i dette faget. :)

Endret av hOLaa
Lenke til kommentar

Nå ble det veldig mye kluss med hva som er på forholdstall, intervall osv. Noen som har en formening som de er veldig sikre på? :)

Målenivå er en egenskap ved variabler, og målenivået bestemmer hvilke statistiske teknikker vi kan bruke for å analysere våre data. Hvilket målenivå ulike variabler befinner seg på, finner vi ved å se på egenskapene til verdiene på variablene. Vi opererer med fire typer målenivå:

 

Nominalnivå:

Når dataene faller i kategorier uten ordning

Eksempel: Nasjonalitet, yrke, studieretning, kjønn

 

Ordinalnivå:

Når dataene kan ordnes i en bestemt rekkefølge, men avstanden mellom dataverdiene ikke har mening.

Eksempel: Utdanning, rangen til militære, karakterer

 

Intervallnivå:

Når dataene kan ordnes og avstanden mellom dataverdier er meningsfull. Ikke et naturlig nullpunkt.

Eksempel: Årstall og temperatur

 

Forholdstallnivå:

Har i tillegg til de over et naturlig nullpunkt: Brøker har også mening.

Eksempel: Priser, tid, vekt, lengde

Endret av Dipanshu
Lenke til kommentar

 

Nå ble det veldig mye kluss med hva som er på forholdstall, intervall osv. Noen som har en formening som de er veldig sikre på? :)

Målenivå er en egenskap ved variabler, og målenivået bestemmer hvilke statistiske teknikker vi kan bruke for å analysere våre data. Hvilket målenivå ulike variabler befinner seg på, finner vi ved å se på egenskapene til verdiene på variablene. Vi opererer med fire typer målenivå:

 

Nominalnivå:

Når dataene faller i kategorier uten ordning

Eksempel: Nasjonalitet, yrke, studieretning, kjønn

 

Ordinalnivå:

Når dataene kan ordnes i en bestemt rekkefølge, men avstanden mellom dataverdiene ikke har mening.

Eksempel: Utdanning, rangen til militære, karakterer

 

Intervallnivå:

Når dataene kan ordnes og avstanden mellom dataverdier er meningsfull. Ikke et naturlig nullpunkt.

Eksempel: Årstall og temperatur

 

Forholdstallnivå:

Har i tillegg til de over et naturlig nullpunkt: Brøker har også mening.

Eksempel: Priser, tid, vekt, lengde

 

 

Ja, jeg er klar over forskjellene på de ulike målenivåene :) Nå tenkte jeg mer på hva man har kommet frem til utifra variablene i caset. Ble litt frem og tilbake litt oppe i tråden her, så ble litt usikker jeg som flere andre ;) 

Lenke til kommentar

 

 

Nå ble det veldig mye kluss med hva som er på forholdstall, intervall osv. Noen som har en formening som de er veldig sikre på? :)

Målenivå er en egenskap ved variabler, og målenivået bestemmer hvilke statistiske teknikker vi kan bruke for å analysere våre data. Hvilket målenivå ulike variabler befinner seg på, finner vi ved å se på egenskapene til verdiene på variablene. Vi opererer med fire typer målenivå:

 

Nominalnivå:

Når dataene faller i kategorier uten ordning

Eksempel: Nasjonalitet, yrke, studieretning, kjønn

 

Ordinalnivå:

Når dataene kan ordnes i en bestemt rekkefølge, men avstanden mellom dataverdiene ikke har mening.

Eksempel: Utdanning, rangen til militære, karakterer

 

Intervallnivå:

Når dataene kan ordnes og avstanden mellom dataverdier er meningsfull. Ikke et naturlig nullpunkt.

Eksempel: Årstall og temperatur

 

Forholdstallnivå:

Har i tillegg til de over et naturlig nullpunkt: Brøker har også mening.

Eksempel: Priser, tid, vekt, lengde

 

 

Ja, jeg er klar over forskjellene på de ulike målenivåene :) Nå tenkte jeg mer på hva man har kommet frem til utifra variablene i caset. Ble litt frem og tilbake litt oppe i tråden her, så ble litt usikker jeg som flere andre ;)

 

Ganske sikker på at dette er rett:

 

kommunenavn:           Nominal

m2pris:                        Forholdstall 

omsetninger:               Forholdstall

innbtot:                        Forholdstall

til29:                            Forholdstall

til39:                            Forholdstall

Endret av Dipanshu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...