Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og økonometri BI (V2015)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

er det riktig at i alle reg som inneholder d80000 må slutte med noconstant??

det er jo bare en dummy, og man kan aldri ha alle dummyene og konstant leddet i samme regresjon..

 

 

er dette riktig:

 

F)

 

iv) reg m2pris d80000, noconstant

v) reg m2pris omsetning poslaan d80000, noconstant

 

 

H)

reg uhattf2 omsetninger potlaan d80000, noconstant
 
 
I)
iv) reg lnm2pris d80000, noconstant
v) reg lnm2pris lnomsetninger lnpotlaan d80000, noconstant
 
samme gjelder da K) men jeg har ikke kommet til den i skrivende stund :)

 

 

Veldig usikker på dette selv, jeg og trolig de fleste andre her har tatt med konstantleddet i samtlige oppgaver.

 

Ser hva du mener, men virker ulogisk at konstantleddet skal vekk når det er snakk om dummy (1 eller 0) over eller under 80000 innbyggere. Vet hva dummy fellen sier, men er dette et unntak av en regel eller et forsøk på å forvirre oss?

 

Hvis noen vet 100 % er det fint at dere poster det:-)

Lenke til kommentar

 

 

er det riktig at i alle reg som inneholder d80000 må slutte med noconstant??

det er jo bare en dummy, og man kan aldri ha alle dummyene og konstant leddet i samme regresjon..

 

 

er dette riktig:

 

F)

 

iv) reg m2pris d80000, noconstant

v) reg m2pris omsetning poslaan d80000, noconstant

 

 

H)

reg uhattf2 omsetninger potlaan d80000, noconstant
 
 
I)
iv) reg lnm2pris d80000, noconstant
v) reg lnm2pris lnomsetninger lnpotlaan d80000, noconstant
 
samme gjelder da K) men jeg har ikke kommet til den i skrivende stund :)

 

 

Veldig usikker på dette selv, jeg og trolig de fleste andre her har tatt med konstantleddet i samtlige oppgaver.

 

Ser hva du mener, men virker ulogisk at konstantleddet skal vekk når det er snakk om dummy (1 eller 0) over eller under 80000 innbyggere. Vet hva dummy fellen sier, men er dette et unntak av en regel eller et forsøk på å forvirre oss?

 

Hvis noen vet 100 % er det fint at dere poster det:-)

 

Men er det ikke sånn at så lenge dummy variabelen ikke en kvalitativ variabel som f.eks kjønn, utdanning osv så kan vi bruke både konstantleddet og dummy variablene? d80000 er vel en kvantitativ variabel.

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar

 

Sitat mafj01: "Noen som har testet testverdien for. Jeg får 0,778830 --> (0,0208/3)/(1-0,0208)/114-4). Jeg i denne tråden at noen loker helt sykt, så vil gjøre dette klart en gang: Hvis testverdien er UNDER kritisk verdi, vil det si at den IKKE er hetrosekdastisk (altså at feilleddet er homosekdastisk) Hvis noen mener jeg driver vranglære nå, så si ifra. Men har sett på eksempel fra eksamen høst 2014, oppgave 12:

 

Der er testverdien 0,37 som er under kritisk verdi på alle signifikantnivåene. Fasit sier at feileddet er homoskedastisk."

 

@mafj01 i de tre øverste avsnittene og @resten i alle:

 

Ja, det er nok riktig som du sier. Det er litt forvirring på flere nivåer her, både når det gjelder hvilke oppgaver som diskuteres og hvorvidt det er heteroskedastisk eller homoskedastisk. For å oppklare totalt:

 

Det er altså snakk om to oppgaver her, og det skaper rot. Disse lange sitatene gjør det ikke bedre. Er det ikke mulig å sitere selektivt?  

 

Her er du forresten inne på oppgave K for å teste modell v) i I. Du bedriver ikke vranglære, og det er riktig at den ikke er heteroskedastisk.

0,6379 eller 0,6404 (med 4 desimaler - som for øvrig er tilstrekkelig i følge fagansvarlig) er svaret som baserer seg på oppgave H for å teste modell v) i F. Det diskuteres altså to oppgaver her om hverandre.

 

Jeg bruker nå 6 desimaler fremfor 4 på kalkulatoren for å legge en demper på konfusjonen (forvirringen om dere vil). Mener å erindre her at noen trodde at 0,6379 er feil, mens 0,6404 er korrekt, men det er altså bare desimaler som har "skylden":

 

Oppgave H for å teste modell v) i F:

((0,0171-0)/3) / (1-0,0171)/(114-4)= 0,005700 / 0,008935 = 0,637941

 

Oppgave K for å teste modell v) i I:

((0,0208-0)/3) / (1-0,0208)/(114-4) = 0,006933 / 0,008902 = 0,778814

 

Feilleddene til modellene er homoskedastiske, ergo ikke heteroskedastiske. Vi beholder altså nullhypotesene i begge oppgavene iom. at testverdiene ikke er i forkastningsområdet. De kritiske verdiene (KV) er høyere, med andre ord. 

 

Df1 = M=3

Df2 = n-k = 114-4 = 110. Når man skal slå opp dette i tabellen så runder du ned til nærmeste verdi, altså 100, iom. at tabellen ikke har 110.

 

PS! Påpek gjerne eventuelle feil, så redigerer jeg. Jeg skrev dette i all hui og hast. Det er kronglete å manøvrere seg rundt med disse årelange sitatene.

 

 

 

Mtp k så leser jeg at den er definert som "antall estimerte parametre i modellen uten restriksjoner". Er dette 4 ettersom de 4 blir A1, A2omsetninger, A3potlaan og A4d80000? Altså at det er de tre variablene pluss konstantleddet?

 

Jeg har alltid i så fall tenkt uten konstantleddet, at det da blir 3. Men regner med det da er feil?

Endret av kiise
Lenke til kommentar

Noen som har gjort eksamen høst 2014?

 

Stusser litt på oppgave 9 hvor fasiten sier at feilleddet til modellen er homoskedastisk (dvs. ikke heteroskedastisk) på vanlige signifikansnivåer, altså at alternativ a) er riktig.

 

Testverdien er 25,77, mens verdiene til F0,1, F0,05 og F0,01 (altså på 10-, 5- og 1% signifikansnivå) med Df1 = 2 og Df2 = 97, ligger alle mellom 2-4. 

 

Dvs at Testverdien (25,77) > kritisk verdi (2-4), noe som bør tilsi at svaralternativ d) "Feilleddet til modellen er heteroskedastisk på alle de vanlige signifikansnivåene", hvis jeg ikke har misforstått?

Lenke til kommentar

Noen som har gjort eksamen høst 2014?

 

Stusser litt på oppgave 9 hvor fasiten sier at feilleddet til modellen er homoskedastisk (dvs. ikke heteroskedastisk) på vanlige signifikansnivåer, altså at alternativ a) er riktig.

 

Testverdien er 25,77, mens verdiene til F0,1, F0,05 og F0,01 (altså på 10-, 5- og 1% signifikansnivå) med Df1 = 2 og Df2 = 97, ligger alle mellom 2-4. 

 

Dvs at Testverdien (25,77) > kritisk verdi (2-4), noe som bør tilsi at svaralternativ d) "Feilleddet til modellen er heteroskedastisk på alle de vanlige signifikansnivåene", hvis jeg ikke har misforstått?

Hvilket utsagn er galt?

Det er så irriterende, man glemmer fort at det står "galt"

Lenke til kommentar

 

Noen som har gjort eksamen høst 2014?

 

Stusser litt på oppgave 9 hvor fasiten sier at feilleddet til modellen er homoskedastisk (dvs. ikke heteroskedastisk) på vanlige signifikansnivåer, altså at alternativ a) er riktig.

 

Testverdien er 25,77, mens verdiene til F0,1, F0,05 og F0,01 (altså på 10-, 5- og 1% signifikansnivå) med Df1 = 2 og Df2 = 97, ligger alle mellom 2-4. 

 

Dvs at Testverdien (25,77) > kritisk verdi (2-4), noe som bør tilsi at svaralternativ d) "Feilleddet til modellen er heteroskedastisk på alle de vanlige signifikansnivåene", hvis jeg ikke har misforstått?

Hvilket utsagn er galt?

Det er så irriterende, man glemmer fort at det står "galt"

 

 

Ja, herregud! :p Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har gjort seg tanker om hvilke type oppgaver som kan komme ift caset våres?

Med tankte på at det er så kort tid, så kan det vel være lurt å løse noen oppgaver  om caset på forhånd og håpe på det beste. 

Lenke til kommentar

Noen som har sett på histogrammene og skjønner de? Sånn jeg kan se det så er den første normalfordelt, mens de siste er asymmetrisk eller skjevt fordelt opppover? Hvis noen er uenige med meg på dette så vil jeg gjerne vite hvorfor!

Lenke til kommentar

 

Når jeg legger inn dataen i Stata blir alle tallene i kolonnene "smaahusm2pris" og "blokkleilighetm2pris" røde, betyr ikke dette at det er noe galt? hvis om, hvordan fikser man dette?

 

Jeg regner med du har komma som tusenskiller? Det skal være punktum istedenfor, så hvis du retter på det skal det bli ok :)

 

Hvordan retter man på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...