Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og økonometri BI (V2015)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Noen som har fått noe annet enn meg?

Jeg har fått nøyaktig de samme svarene som deg.

 

Svaret på testen til K på modell v) i I skal vel bli 0,778814 og ikke 0,778830, uten at det har noe å si for konklusjonen i seg selv.

 

Ja, jeg fikk opprinnelig også 0,778814 når jeg tok hele stykket i ett på kalkisen. Ser i noen av fasitene  at de runder både opp og ned litt rart, men har ennå ikke opplevd at det har noe å si ettersom de fleste svaralternativene er såpass langt fra hverandre.

 

Et annet spm er med tanke på evt dummyfellen på oppgave F iv og I iv, der har man kun dummy høyre side i variabel (utenom konstantleddet og restledd såklart) Hører om om at man kanskje må estimere disse uten b1, men samtidig så mener jeg at STATA sier ifra om det er dummyfelle, eller?

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvordan man løser oppgave I i)?

Aller først må du lage en ny variabel kalt lnm2pris, det fremkommer av oppgaven ettersom at du ikke kan beregne modeller til en variabel du ikke har i datagrunnlaget enda.

 

Data -> Create or change data -> Create new variable

- Variable name: lnm2pris

- Specify a value or an expression: ln(m2pris)

- Ok

 

Deretter kan du beregne hver og en av de modellen(e) slik:

 

Statistics -> Linear models and related -> Linear Regression

 

Modell i) blir som følger:

 

ln(m2pris) som venstresidevariabel og ingenting på høyresiden, fordi i)-modellen bare har konstantleddet og (u).

 

Modell ii) blir altså:

 

ln(m2pris) som venstresidevariabel og ln(omsetninger) på høyre. ln(omsetninger) skal du ha laget fra før av i oppgave D.

Endret av Thanos
Lenke til kommentar

Casen er tversnittdata? Noen som kan svare på det?

m2priser.xls og følgelig casen er tverrsnittsdata, ja. Står mer om de ulike formene på side 32 i metriboka, og den kan du laste ned fra itslearning i arbeidskravsseksjonen til økonometri. For å være på den sikre siden, altså.

Lenke til kommentar

 

Kan noen forklare meg hvordan man løser oppgave I i)?

Aller først må du lage en ny variabel kalt lnm2pris, det fremkommer av oppgaven ettersom at du ikke kan beregne modeller til en variabel du ikke har i datagrunnlaget enda.

 

Data -> Create or change data -> Create new variable

- Variable name: lnm2pris

- Specify a value or an expression: ln(m2pris)

- Ok

 

Deretter kan du beregne hver og en av de modellen(e) slik:

 

Statistics -> Linear models and related -> Linear Regression

 

Modell i) blir som følger:

 

ln(m2pris) som venstresidevariabel og ingenting på høyresiden, fordi i)-modellen bare har konstantleddet og (u).

 

Modell ii) blir altså:

 

ln(m2pris) som venstresidevariabel og ln(omsetninger) på høyre. ln(omsetninger) skal du ha laget fra før av i oppgave D.

 

Takk

Lenke til kommentar

Er dummy80000 kvantitativ eller kvalitativ mtp en eventuell dummyfelle?

 

Roter litt nå, men over og under 80000 innbyggere er jo en slags størrelse mtp at man kan rangere, måle avstand også har det jo et nullpunkt, så er det en kvantitativ forklaringsvariabler?

 

Isåfall så er det vel ikke så mye dummy felle å ta hensyn til eller?

Lenke til kommentar

 

Noen som har fått noe annet enn meg?

har helt likt som deg 110% sikker på at det er riktig :) har gått gjennom alle tidligere case og gjort de i stata så alt skal stemme ;)

 

Bra! med mtp på histogrammene, noen kommentar iforhold til de?

 

Også mtp målenivåene, vi er enig om at kommunenavn er nominal, m2pris er forholdstall, omsetninger er forholdstall, innbtot er forholdstall, til29 og til 39 er intervall??  :)

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har fått noe annet enn meg?

har helt likt som deg 110% sikker på at det er riktig :) har gått gjennom alle tidligere case og gjort de i stata så alt skal stemme ;)

 

Bra! med mtp på histogrammene, noen kommentar iforhold til de?

 

Også mtp målenivåene, vi er enig om at kommunenavn er nominal, m2pris er forholdstall, omsetninger er forholdstall, innbtot er forholdstall, til29 og til 39 er intervall??  :)

 

neh hakke tenkt på det angående histogrammene.  er vel 1 oppgave tidligere om det så tar det ut ifra den når  jeg kommer på eksamen (regner vel med atvi får en sånn oppgave)

 

ja  selv er jeg sikker på at

kommune: nominal

m2prs: forhold

omsetninger:  ikke sikker

innbtot: ikke sikker

til29: intervall

til39: intervall

 

men, tenkt forholdstall på omsetninger og innbtot jeg å .

 

har foreleser sagt noe om vi kan få noen av oppgavene fra arb krav 2? da en del av disse var nye i forhold til alle de gamle eksamene  (tar ihvertfall med de på eksamen for sikkerthets skyld)

Lenke til kommentar

er det riktig at i alle reg som inneholder d80000 må slutte med noconstant??

det er jo bare en dummy, og man kan aldri ha alle dummyene og konstant leddet i samme regresjon..

 

 

er dette riktig:

 

F)

 

iv) reg m2pris d80000, noconstant

v) reg m2pris omsetning poslaan d80000, noconstant

 

 

H)

reg uhattf2 omsetninger potlaan d80000, noconstant
 
 
I)
iv) reg lnm2pris d80000, noconstant
v) reg lnm2pris lnomsetninger lnpotlaan d80000, noconstant
 
samme gjelder da K) men jeg har ikke kommet til den i skrivende stund :)
 
 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...