Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og økonometri BI (V2015)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Må si jeg blir meget irritert over at vi har en 3 timers eksamen med 45 spørsmål!!

Er det noen her som har sendt mail til han som lager eksamen med klage om dette? Vurderer å gjøre det nå altså :confused:

Det er nytteløst. Det er forhåndsbestemt at vi skal grilles ekstra, og de gjør ikke om på dette nå.

Lenke til kommentar

Kunne noen forklart hvorfor alt. B oppg. 30 på Høst 2014 er riktig?

 

Se på regresjonen (uten restriksjoner):

bnpvekstt = B1+B2bnpvekst(t−1)+B3(oljeprist−80)+B4(oljeprist−1−80)+u

 

og regresjonen med restriksjoner: 

bnpvekstt = 1,46 + 0,60bnpvekst(t−1) + u

 

Man kan se at regresjonen uten restriksjoner blir til regresjonen med restriksjoner dersom B3 og B4 = 0

Endret av Dipanshu
Lenke til kommentar

Hei alle sammen!! 

 

Er det noen som har gjort eksamen vår 2013? 

 

Noen som er enig med meg om at fasiten på oppgave 9 er feil? Blir gal når fasit er feil!! :(

 

Svaralternativ d) er riktig slik det står i fasiten. Hva mener du er feil? 

 

Feilleddet til modellen i Case oppgave E er homoskedastisk for signifikansnivå mindre enn 2,6% nivå, men heteroskedastisk for signifikansnivå over 2,6% (SE p-verdi)

 

Svaralternativ d) er derfor "galt" og riktig svaralternativ.

Endret av Dipanshu
Lenke til kommentar

Noen som har tips til en side man kan lese seg opp på disse histogrammene?

Evt om noen klarer å se hvilke histogram det er? De er vel skjevfordelt alle sammen?

Har gjort et forsøk på å google, men fant ingen fin oversikt.

 

Dette er fra pensum fra det tidligere statistikkfaget "Statistikk for økonomer", men hvem som husker tilbake til det  :hmm:

Lenke til kommentar

Hei! Noen som kan hjelpe meg på oppgave om F-Test på Vår 2014?

 

13. Ta utgangspunkt i den estimerte modellen i Case oppgave E. Beregn testverdien (dvs. verdien til testobservator) til en F-test forbundet med følgende null- og alternativhypotese:

 

H0 : B3 = 0, B4 = 0, B5 = 0, B6 = 0 og B7 = 0

HA : En eller flere av p˚astandene i ´ H0 er gale

 

Hadde vært utrolig glad for en litt fyldig utregning, om det er noen som gidder det! Trodde jeg hadde kål på F-Testen, men denne oppgaven har avkreftet det for min del..

Lenke til kommentar

 

Kunne noen forklart hvorfor alt. B oppg. 30 på Høst 2014 er riktig?

 

Se på regresjonen (uten restriksjoner):

bnpvekstt = B1+B2bnpvekst(t−1)+B3(oljeprist−80)+B4(oljeprist−1−80)+u

 

og regresjonen med restriksjoner: 

bnpvekstt = 1,46 + 0,60bnpvekst(t−1) + u

 

Man kan se at regresjonen uten restriksjoner blir til regresjonen med restriksjoner dersom B3 og B4 = 0

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Hei! Noen som kan hjelpe meg på oppgave om F-Test på Vår 2014?

 

13. Ta utgangspunkt i den estimerte modellen i Case oppgave E. Beregn testverdien (dvs. verdien til testobservator) til en F-test forbundet med følgende null- og alternativhypotese:

 

H0 : B3 = 0, B4 = 0, B5 = 0, B6 = 0 og B7 = 0

HA : En eller flere av p˚astandene i ´ H0 er gale

 

Hadde vært utrolig glad for en litt fyldig utregning, om det er noen som gidder det! Trodde jeg hadde kål på F-Testen, men denne oppgaven har avkreftet det for min del..

Tok en titt på denne oppgaven nå. Såg enkel ut, men ble litt lurt i begynnelsen. 

Her er hva jeg kom fram til:

 

Vi tar utgangspunkt i modell uten restriksjoner (e): Worrylevel=B1+B2areaopinion+B3victim12m+B4female+B5age+B6highereduc+B7othereduc+u

 

Vi får så beskjed om at vi skal bruke følgende restriksjoner: Ho: B3=0, B4=0, B5=0, B6=0, B7=0. => m=5.

 

Denne delen er det som er litt tricky med denne oppgaven. Vi får ikke oppgitt hvilken annen modell vi skal bruke, så vi må finne den selv i oppgavesettet. Vi setter alle bettaer vi får oppgitt i H0 lik 0. Dermed får vi modellen (med restriksjoner) Worrylevel=B1+B2areaopinion. Dette er fordi alle variabler etter B2 blir ganget med 0, altså b3, b4, b5, b6, b7=0. Måten du finner denne på er: Worrylevel=B1+B2areaopinion+0*victim12m+0*female+0*age+0*highereduc+0*othereduc+u

 

Nå har vi altså 1 uten restriksjoner, og 1 med restriksjoner. Husk at i f-testen må vi både bruke R^2 med og uten restriksjoner siden dette ikke er en test for autokorrelasjon eller heteroskedastisitet. 

 

Vi ser at: Worrylevel=B1+B2areaopinion er den samme som i oppgave D-i). Vi kan derfor gå inn i stata notatene våre fra denne oppgaven og hente ut R^2 med restriksjoner.

 

Da får vi R^2 med restriksjoner (fra D-i)= 0,0925. Og R^2 uten restriksjoner (fra e)=0,1918. M=antall restriksjoner, altså 5. N=antall obs=7224. K=7 (fra ligningen i E). 

F=(R2ur-R2rr)/m/(1-R2ur)/(n-k)

 

Da får vi F= (0,1918-0,0924)/5/1-0,1918/7224-7=177,7

 

Håper dette forklarte det litt bedre :) Lykke til i morgen

Endret av hOLaa
Lenke til kommentar

For dem som klager på tiden som er satt (3 timer) og antallet oppgaver som blir gitt (45 spørsmål).
Har du jobbet kontinuerlig med faget og stoffet ila dette semesteret, så skulle det ikke være noe problem å svare på minimum 40 av de oppgavene som blir gitt innen tiden er omme. Da har du sikret deg en A.. (34 av 45 oppgaver må være korrekte for å få A - avhenger litt av nivået, da det gjerne er ønskelig å oppnå en slags normalfordeling på karakterene som blir gitt... Nå skal det sies at tidligere hadde dette faget noe som så mer ut som en f-fordeling, hvor det var svært få som fikk A. Så jeg tror på ingen måte vi er noen test-klassekull.)
De som er ekstra drevne (gjerne de som har faget som går 3 året finans) tyder på å svare på alle oppgavene innen 1,5 time!
En A karakter skal ikke være lett å oppnå med et skippertak, har du ikke kontroll på faget, så burde du derfor ikke sette deg så høye forventninger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei.

Kan noen værsåsnill å hjelpe meg med konfidensintervall?

For eksempel oppgave 27 i eksamen fra Høsten 2013..

Hvor får de alle tallene fra?

 

Tusen takk :)

99% Konfidensintervall=0,001/2=0,0005.

 

n-k= 36-3=33

 

vi skal derfor sjekke t0,0005(33) i t-tabell (0,0005 vannrett, 33 loddrett)

 

Finner at denne er 2,733.

 

Regner ut nedre grense (husk her skulle vi sjekke for x, som i denne oppgaven har sammenheng med b3):

 

B3-t0,0005(33)*SE(B3)

 

0,67-2,733*0,18=0,1781

 

Øvre grense= 0,67+2,733*0,18=1,1619.

Dermed har vi følgende konfidens intervall [0,18;1,16] eller mer presist [0.1781 ; 1.1619]. 

 

Tips: Se på hvilket intervall du skal lage (99%, 90%, 80% osv). For 99 skal du gjøre følgende: 0,001/2. For 90% 0,01/2. For 80% 0,02/2. OSV. :)

Endret av hOLaa
Lenke til kommentar

 

Hei.

Kan noen værsåsnill å hjelpe meg med konfidensintervall?

For eksempel oppgave 27 i eksamen fra Høsten 2013..

Hvor får de alle tallene fra?

 

Tusen takk :)

99% Konfidensintervall=0,001/2=0,0005.

 

n-k= 36-3=33

 

vi skal derfor sjekke t0,0005(33) i t-tabell (0,0005 vannrett, 33 loddrett)

 

Finner at denne er 2,733.

 

Regner ut nedre grense (husk her skulle vi sjekke for x, som i denne oppgaven har sammenheng med b3):

 

B3-t0,0005(33)*SE(B3)

 

0,67-2,733*0,18=0,1781

 

Øvre grense= 0,67+2,733*0,18=1,1619.

Dermed har vi følgende konfidens intervall [0,18;1,16] eller mer presist [0.1781 ; 1.1619]. 

 

Tips: Se på hvilket intervall du skal lage (99%, 90%, 80% osv). For 99 skal du gjøre følgende: 0,001/2. For 90% 0,01/2. For 80% 0,02/2. OSV. :)

 

Skjønte det nå :) Tusen takk!

Lenke til kommentar

Er det noen som har tenkt på oppgaver med oppsummerende utsagn om analysene i caset? Ser det er flere eksamener som inneholder oppgaver som:

"I forbindelse med Case oppgavene så har du gjennomført en rekke analyser av sammenhengen mellom (ettellerannet) og (ettellerannet). Hvilket av følgende oppsummerende utsagn er riktig/galt?......"

Noen som har en slags oppsummering på analysen?  :)

Lenke til kommentar

Hei! Noen som kan hjelpe meg på oppgave om F-Test på Vår 2014?

 

13. Ta utgangspunkt i den estimerte modellen i Case oppgave E. Beregn testverdien (dvs. verdien til testobservator) til en F-test forbundet med følgende null- og alternativhypotese:

 

H0 : B3 = 0, B4 = 0, B5 = 0, B6 = 0 og B7 = 0

HA : En eller flere av p˚astandene i ´ H0 er gale

 

Hadde vært utrolig glad for en litt fyldig utregning, om det er noen som gidder det! Trodde jeg hadde kål på F-Testen, men denne oppgaven har avkreftet det for min del..

Sammenligner E Mot D i) --> (0,1918-0,0924)/5 / (1-0,1918)/7217 = 177,58. Synes denne var litt stress, men er egentlig ikke det. Du ser med engang om du tenker deg om at D i) kan brukes med de restriksjonene som er oppgitt. Da er det F-test som gjelder, M er jo 5 siden det er 5 restriksjoner. Resten er forståelig?

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå ble det veldig mye kluss med hva som er på forholdstall, intervall osv. Noen som har en formening som de er veldig sikre på? :)

Målenivå er en egenskap ved variabler, og målenivået bestemmer hvilke statistiske teknikker vi kan bruke for å analysere våre data. Hvilket målenivå ulike variabler befinner seg på, finner vi ved å se på egenskapene til verdiene på variablene. Vi opererer med fire typer målenivå:

 

Nominalnivå:

Når dataene faller i kategorier uten ordning

Eksempel: Nasjonalitet, yrke, studieretning, kjønn

 

Ordinalnivå:

Når dataene kan ordnes i en bestemt rekkefølge, men avstanden mellom dataverdiene ikke har mening.

Eksempel: Utdanning, rangen til militære, karakterer

 

Intervallnivå:

Når dataene kan ordnes og avstanden mellom dataverdier er meningsfull. Ikke et naturlig nullpunkt.

Eksempel: Årstall og temperatur

 

Forholdstallnivå:

Har i tillegg til de over et naturlig nullpunkt: Brøker har også mening.

Eksempel: Priser, tid, vekt, lengde

 

 

Ja, jeg er klar over forskjellene på de ulike målenivåene :) Nå tenkte jeg mer på hva man har kommet frem til utifra variablene i caset. Ble litt frem og tilbake litt oppe i tråden her, så ble litt usikker jeg som flere andre ;)

 

Ganske sikker på at dette er rett:

 

kommunenavn:           Nominal

m2pris:                        Forholdstall 

omsetninger:               Forholdstall

innbtot:                        Forholdstall

til29:                            Forholdstall

til39:                            Forholdstall

 

 

Sikker på at m2pris er forholdstall og ikke intervall? m2pris er jo "gjennomsnittlig kvadratmeterpris til solgte boliger i kommune i". Skal denne variablene ha "et naturlig nullpunkt" må vel boliger selges til null kroner, noe som ikke henger på greip etter min konklusjon. Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå ble det veldig mye kluss med hva som er på forholdstall, intervall osv. Noen som har en formening som de er veldig sikre på? :)

Målenivå er en egenskap ved variabler, og målenivået bestemmer hvilke statistiske teknikker vi kan bruke for å analysere våre data. Hvilket målenivå ulike variabler befinner seg på, finner vi ved å se på egenskapene til verdiene på variablene. Vi opererer med fire typer målenivå:

 

Nominalnivå:

Når dataene faller i kategorier uten ordning

Eksempel: Nasjonalitet, yrke, studieretning, kjønn

 

Ordinalnivå:

Når dataene kan ordnes i en bestemt rekkefølge, men avstanden mellom dataverdiene ikke har mening.

Eksempel: Utdanning, rangen til militære, karakterer

 

Intervallnivå:

Når dataene kan ordnes og avstanden mellom dataverdier er meningsfull. Ikke et naturlig nullpunkt.

Eksempel: Årstall og temperatur

 

Forholdstallnivå:

Har i tillegg til de over et naturlig nullpunkt: Brøker har også mening.

Eksempel: Priser, tid, vekt, lengde

 

 

Ja, jeg er klar over forskjellene på de ulike målenivåene :) Nå tenkte jeg mer på hva man har kommet frem til utifra variablene i caset. Ble litt frem og tilbake litt oppe i tråden her, så ble litt usikker jeg som flere andre ;)

 

Ganske sikker på at dette er rett:

 

kommunenavn:           Nominal

m2pris:                        Forholdstall 

omsetninger:               Forholdstall

innbtot:                        Forholdstall

til29:                            Forholdstall

til39:                            Forholdstall

 

 

Sikker på at m2pris er forholdstall og ikke intervall? m2pris er jo "gjennomsnittlig kvadratmeterpris til solgte boliger i kommune i". Skal denne variablene ha "et naturlig nullpunkt" må vel boliger selges til null kroner, noe som ikke henger på greip etter min konklusjon. Eller hva tror dere?

 

 

Ja, jeg er enig i det! Derfor jeg ble så usikker..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nå ble det veldig mye kluss med hva som er på forholdstall, intervall osv. Noen som har en formening som de er veldig sikre på? :)

Målenivå er en egenskap ved variabler, og målenivået bestemmer hvilke statistiske teknikker vi kan bruke for å analysere våre data. Hvilket målenivå ulike variabler befinner seg på, finner vi ved å se på egenskapene til verdiene på variablene. Vi opererer med fire typer målenivå:

 

Nominalnivå:

Når dataene faller i kategorier uten ordning

Eksempel: Nasjonalitet, yrke, studieretning, kjønn

 

Ordinalnivå:

Når dataene kan ordnes i en bestemt rekkefølge, men avstanden mellom dataverdiene ikke har mening.

Eksempel: Utdanning, rangen til militære, karakterer

 

Intervallnivå:

Når dataene kan ordnes og avstanden mellom dataverdier er meningsfull. Ikke et naturlig nullpunkt.

Eksempel: Årstall og temperatur

 

Forholdstallnivå:

Har i tillegg til de over et naturlig nullpunkt: Brøker har også mening.

Eksempel: Priser, tid, vekt, lengde

 

 

Ja, jeg er klar over forskjellene på de ulike målenivåene :) Nå tenkte jeg mer på hva man har kommet frem til utifra variablene i caset. Ble litt frem og tilbake litt oppe i tråden her, så ble litt usikker jeg som flere andre ;)

 

Ganske sikker på at dette er rett:

 

kommunenavn:           Nominal

m2pris:                        Forholdstall 

omsetninger:               Forholdstall

innbtot:                        Forholdstall

til29:                            Forholdstall

til39:                            Forholdstall

 

 

Sikker på at m2pris er forholdstall og ikke intervall? m2pris er jo "gjennomsnittlig kvadratmeterpris til solgte boliger i kommune i". Skal denne variablene ha "et naturlig nullpunkt" må vel boliger selges til null kroner, noe som ikke henger på greip etter min konklusjon. Eller hva tror dere?

 

 

Ja, jeg er enig i det! Derfor jeg ble så usikker..

 

Men likevel, selger en kommune 0 boliger, blir den 0.. 

Så er også for at m2pris er på forholdstallsnivå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...