Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Våpen på internat (luftvåpen)


snuspus96

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Begynner i år på folkehøgskole og vil gjerne ha med meg luftvåpen.

Gjennom semesteret kommer jeg til å bo på internat, men reglene sier ingenting om våpen.

Jeg vil jo helst slippe å spør siden jeg mest sannsynlig tar med uansett, men er det noen som vet om det er lover som gir meg klarering for å ta med eller mot?.

 

Våpenet vil bli oppbevart i medfølgende våpen koffert med lås og bli brukt på en forsvarlig måte.

 

Situasjonen jeg er redd for å komme i er utvisning eller konfiskering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luftgevær er vel en vanlig gjenstand, men hvorfor ikke spørre, hvis du er redd for å bli utvist eller få geværet konfiskert? Du klarer deg vel uten i ni måneder.

Joda, skulle jo klart det, men eg får en Co2 revolver og div til bursdag i mai. litt teit å flytte uten å ha få prøvd den liksom.

Lenke til kommentar

Joda, skulle jo klart det, men eg får en Co2 revolver og div til bursdag i mai. litt teit å flytte uten å ha få prøvd den liksom.

Enda teitere å bli utvist for å ha tatt det med på internat..

Er det virkelig verdt risikoen å bli kastet ut for å prøve ett leketøy?

Om du mener det, så kjør på, mener du internatet er viktigere enn å drive med leker, så ikke ta det med.

Du må velge selv hva du vil prioritere, men objektivt sett er svaret enkelt, skole forran leketøy.

 

Men, det beste og tryggeste er jo å kontakte internatet først, så evt. ta med om det er lov. evt. ikke ta med om det ikke er lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sidan luftvåpen er ein lovlig gjenstand så er det her skulens reglement som eventuelt omtaler dette. Mest sannsynleg står det ingenting spesifikt om luftvåpen, men det kan være at det står noke om farlige gjenstandar eller liknande.

 

Dei fleste skular har eit regelement som gjer at ein også kan f.eks. utvise basert på ei skjønnsmessig vurdering.

 

 

Det som her er avgjerande for om du får reaksjoner frå skulen er nok korleis du bruker våpenet og eventuelt kvar du bruker det.

Dersom du har våpenet nedlåst i ein koffert, som du tar med deg ut av skulens område eller til anna eigna område før du bruker den så burde dette være uproblematisk.

 

Det du særlig bør legge vekt på er at du ikkje bruker/holder våpenet på ein slik måte at andre elevar blir skremt eller redde, og at du kun bruker våpenet på plassar der det ikkje er fare for å treffe andre personar eller øydelegge eigendelar.

 

Men så lenge våpenet er nedlåst og skjult til vanlig så ser eg ingen prinsipiell forskjell mellom å ha eit nedlåst luftvåpen som du bruker til hobbybruk utanfor skulens området og det å ha ein fotball på rommet som du tar med deg ut og sparker på. Men i det augenblikket at du sparkar fotball eller skyter med luftvåpen innendørs så blir det nok eit problem i forhold til skulens regelement.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

18-års aldersgrense for luftvåpen - er du gammel nok?

Kaliber kan også ha noe å si - dvs kaliber over 4,5 krever politimesterens tillatelse.

http://www.nettsport.no/vapenloven

 

I sportssammenheng - dvs medlem av skyteklubb vil det være langt enklere å få en godkjenning på forhånd fra skolen vil jeg tippe.

 

Skolens bekymring vil nok fremst ligge på om det kan bli bruk på skolens område/internat som utløser erstatningsansvar, samt hensynet til andre elevers trygghet(sfølelse). Enkelt å ta et øye ved uhell (rekyl fra gjenstand man bruker som blink f.eks.) Derfor vesentlig hvordan det blir oppbevart og sikret (også mot at andre kan "leke" seg med det.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skriv en mail til ledelsen og spør fint. Bedre at du spør på forhånd, enn at de skal få et "sjokk" av typen "En av elevene oppbevarer et gevær på rommet sitt". Da tror jeg du hvertfall sliter.

 

Forklar godt hva du bruker det til, hvordan du oppbevarer det og sikkerhetsmomentene rundt dette. Hvor mange nøkler har du? Hva sjer vist nøkkelen blir stjelt? Kan du ha med en reserve nøkkellås og henge på vist den opprinneligge nøkkelen forsivnner?

Hvor skal du bruke det? Er det et egnet området rundt/et lite stykke fra internatet?

 

Gjerne si at våpenkassen aldri skal være uten en låst hengelås, så lenge våpenkassen befinner seg på skolen sitt område. Både for sikkerhetens skyld, men også sånn at f.eks politiet plutselig står på døra fordi de har fått inn en melding om at noen på internatet har med seg våpen. Det vil du unngå.
Noen som ser gjennom vinduet ditt når du viser det til noen kamerater, plutselig går det rykter osv...

Vis at du kan og vil oppføre deg og behandle våpenet slik at andre folk ikke blir bekymret. Får du frem mesteparten av det så er det jo godt mulig at du får lov til det.
Spill med åpne kort, har de en rassia på rommene og finner et gevær på rommet ditt... Jaja, lykke til med å beholde plassen på internatet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...