Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dumt å røyke og drikke?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vet ikke hva jeg skal si :p

 

Men har lest at for tidlig fødte får større sjans for kols og slikt når man røyker osv, er født 1.5mnd for tidlig, da regner jeg med at det gjelder meg også,

 

Jeg går med forskjellige folk, en gruppe spiller fotball, annen er Pc/gamere og siste er da folk som drikker og røyker. De er på min alder.

 

Er det dumt og røyke og drikke når man er 15?

 

Røyking gjør jeg kun når jeg er med venner fordi det for gøy, føler ingen ``lyst`` til røyking. Røyker kanskje et par sigaretter i mnd elns, ikke mye.. ganske sjeldent egentlig.

 

Drikking er bare digg egentlig, men gjør det også kun med venner.

Er det noe farlig egentlig? Værste jeg har gjort til nå er og skrive kleine mld, og slå en kompis (med uhell)

 

Så mitt egentlige spm er, Jeg kan fint stoppe å røyke samt drikke, mer er det farlig og forsette, stemmingen blir jo bare bedre føler jeg når vi er noen stk som drikker.

 

Litt dum tråd, men dette er jo diskusjonen, så må være lov og spørre :p

 

Om denne er plassert feil, bare flytt.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At folk fortsatt begynner å røyke fatter jeg ikke? Trodde det var av moten for en stund siden..Stump røyken. Fort gjort å bli fastrøyker/snuser om det fortsetter ofte. Selv om jeg har et åpent sinn og mener at "alt" må prøves, syntes jeg det er en dårlig idé å prøve det for ofte. Er 4 uker nikotinfri etter en 6 års periode med snus/røyk. Kan si deg at det er et helvette å slutte.

 

Hygg deg heller med alkohol :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt rart at folk her tilsynelatende ikke har noen skrupler med å oppfordre en person på 15 til å drikke alkohol. Alkohol har jo farer forbundet med seg som ikke tobakk har, slik som å begå overilte handlinger som kan skade seg selv og andre. På kortere sikt er vel tobakk helt klart det minst farlige alternativet uten at jeg vil oppfordre et barn til å begynne med tobakk.

 

Så vidt jeg vet er det ikke ulovlig for en person på 15 verken å røyke eller å drikke, men indirekte kan en vel ikke gjøre dette uten å bidra til kriminalitet? En gjør seg vel avhengig at det er noen snille voksne som vil bryte loven med mindre en stjeler varene, eller gjør seg avhengig av at andre gjør dette.

 

Hvis en har et ålreit liv, tror jeg det beste er å holde seg unna både røyk og alkohol så mye en bare kan. Dessverre kan det muligens være nødvendig å drikke eller røyke litt for å beholde sin posisjon i flokken, men da bør en i det minste lære seg å drikke med måte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Værste jeg har gjort til nå er og skrive kleine mld, og slå en kompis (med uhell)

Hater når jeg slår til folk med uhell... Er det sånn du gjør når du drikker bør du droppe flasken og, ikke bare røyken...

 

Skjedd 1 gang, vi skulle tullleleke og visste ikke helt hvor hardt vi slo hverandre :p

 

 

Jeg synes det er litt rart at folk her tilsynelatende ikke har noen skrupler med å oppfordre en person på 15 til å drikke alkohol. Alkohol har jo farer forbundet med seg som ikke tobakk har, slik som å begå overilte handlinger som kan skade seg selv og andre. På kortere sikt er vel tobakk helt klart det minst farlige alternativet uten at jeg vil oppfordre et barn til å begynne med tobakk.

 

Så vidt jeg vet er det ikke ulovlig for en person på 15 verken å røyke eller å drikke, men indirekte kan en vel ikke gjøre dette uten å bidra til kriminalitet? En gjør seg vel avhengig at det er noen snille voksne som vil bryte loven med mindre en stjeler varene, eller gjør seg avhengig av at andre gjør dette.

 

Hvis en har et ålreit liv, tror jeg det beste er å holde seg unna både røyk og alkohol så mye en bare kan. Dessverre kan det muligens være nødvendig å drikke eller røyke litt for å beholde sin posisjon i flokken, men da bør en i det minste lære seg å drikke med måte.

ålreit liv, kan jeg si motsatt, har et ganske digg liv :-D

Haha, Men røyken stumper jeg helt, som dere sier så er det egentlig veldig helsefarlig og bare dumt, han en pakke på rommet (ikke min dog) og føler ingen lyst til og røyke, så den forsvinner helt.

 

Når jeg drikker, så pleier jeg ikke og drikke meg full egentlig, skjedd et par gange.

Men er jo bare og kontrollere seg.

 

Takk! :)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

røyk er bare usunt og gir vel ikke noe mer en en kulhetsfølelse i starten, for så å bare bli et problem resten av livet. Snakker ikke av erfaring da jeg aldri ble avhengig selv.

 

Alkohol har positive effekter, i små mengder kan det være godt for helsa, og i større mengder kan det gi en rus man kan ha det mye gøy med.

Ved overdrevent bruk blir man gjerne kvalm både samme kvelden, og dagen etter. Ved gjevnlig bruk er det mulighet for avhengighet, enkelte blir vist ganske fort avhengig. De fleste blir ikke avhengige, men blir man først alkoholiker er det nok langt være en å bli avhengig av røyk. Ved stort overforbruk er det fare for dødsfall ved overdose.

 

Driver du med trening vil stort alkoholforbruk sette seg flere skritt tilbake.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Ikke hør på disse tullingene som prøver å demonisere alkohol. Det er de samme folka som aldri ble bedt på noen fester. Drikk med måte, så er det bare å kose seg.

Jeg vet ikke hvem du tenker på når du skriver "demonisering". Det er vanskelig ikke å være enig i det utsagnet. "Demonisering" er ikke bra, enten saken gjelder alkohol, heroin, selvmord eller terrorisme. Alle disse fenomenene har likevel noen problematiske sider som kan pekes på uten at en demoniserer.

 

Hvis du er en av de forholdsvis få menneskene som synes det er greit om ungdommer i helga samles til en femtiåring som gir dem gratis sprit, så er det helt greit. Jeg bare reagerer litt på at noen synes det er uproblematisk at barn/ungdommer drikker alkohol, men blir veldig sinte når de finner ut at en voksen har sjenket dem. Det er da et pluss at drikkingen foregår med en voksen til stede? Alkoholen vil jo vanligvis alltid komme fra en voksen på en direkte eller indirekte måte. Jeg beskylder selvfølgelig ikke deg for å være en slik hykler.

Lenke til kommentar

Både tobakk og alkohol er svært skadelige rusmidler og bør nytes med måte. I Norge er disse også blant de aller dyreste(!) rusmidlene i tillegg. Rusen av alkohol er en av de beste, men riktig dosering er alltid vanskelig å finne og rusen man opplever er veldig avhengig av stemningen. Jeg kan ikke anbefale ungdommer å drikke, men personlig bryr jeg meg ikke om femtenåringer drikker på fest en gang i blant. Summa summarium vil jeg tro at det er sunnere å dra på fest med venner og drikke litt enn å bli igjen hjemme, med tanke på sosial utvikling (god psykisk helse er godt for fysisk helse).

 

Tobakk bør man holde seg unna, ikke er det kult og ikke er det spesielt givende (svak rus + svært mange negative effekter). Ser ikke poenget med tobakk ut over en sigar på nyttårsaften.

Lenke til kommentar

Når vi får tak i alko, så får vi venner på 18-20 til og kjøpe for oss så drikker vennegruppen :p

Ja, det måtte jeg også gjøre i min tid. Noen var greie og kjøpte uten betaling, andre krevde betaling for dette. Andre ganger stjal vi hjemmefra, og noen innbrudd ble det vel også. Jeg har selv fått stjålet alkohol av barn etter at jeg ble voksen.

 

Jeg har tenkt at en like gjerne kunne sette ned aldersgrensen til omtrent 14 for øl. Jeg ser ikke helt fordelen at 15-åringer kan bli utnyttet av eldre, eller motsatt: at 15-åringer skal kunne utnytte eldre ved å få dem til å begå lovbrudd. Men muligens dreier dette seg om at samfunnet stilltiende aksepterer at 14-15-åringer drikker, men ønsker ikke en aldersgrense på 13/14 fordi det ville gjøre det lettere for enda yngre barn å skaffe alkohol.

 

Men det var jo dette jeg mente når det gjelder hjelp til kjøp fra voksne (etter 18 regnes en jo som voksen). Disse personene bryter loven ved å kjøpe alkohol til andre som er definert som mindreårige. Om dette egentlig er et problem eller ikke, er en annen sak. At dette er straffbart, er det vel ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg forstår tonefallet ditt (ikke så lett over nett) men tolker det bokstavelig talt. Jeg bryr meg ikke om hvor dem får spriten fra. Synes det er smart å drikke litt som ungdom. Gjorde det selv. De som gikk på de største smellene var de som ikke drakk før de var lovlige. De drakk altfor mye og gjorde dumme ting med konsekvenser. Mens de som begynte å drikke smått når de var 15 hadde full kontroll

Lenke til kommentar

Alkohol har nokre negative sider også. Det er blant anna viktig å moderere alkoholinntaket dei fyrste gongane, dette gjeld uavhengig av om du er 15, 20 eller 50 år fyrste gongen.

 

Og sjølv om eg ikkje skal være noke moralpoliti når det gjeld mindreårige og alkohol, så vil eg oppfordre til å unngå overdrevent alkoholforbruk i ung alder. Alkoholforbruk i ung alder har beviselig negativ påvirkning av blant anna hjerna sin utvikling. Du blir nok ikkje hjerneskada av å drikke, men du kan i verste fall få konsentrasjonsproblemer og liknande i voksen alder.

 

Men ein fest ein gong i blant burde være greit.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oppdatering, sluttet med røyking helt, gadd ikke, drikker nå avogtil (note: bare et par ganger i mnd, ikke dritafull) har blitt tilbudt litt av vært nå, jøss. noe kan jeg jo ikke navnet på engang. :p

 

Sagt nei til røyk, snus, hasj.. Og fått meg noen nye venner som ikke er så ekstreme. funker fett det også! :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...