Gå til innhold

Snart kan bilkarosseriene «kjenne» bulkene og skrapene


Anbefalte innlegg

Rart , for nå har kamera sensor selv som lagrer opptak +- hendelse .

Flytte sensor fra kamera til bli burde være 0 sak.

Innebygde sensorer i et helhetlig system ferdig fra fabrikk er nå en ting

Å mikse det sammen selv blir noe annet.

 

Slike ting har en tendens til å ta tid før det blir tilgjengelig og da som ekstra utstyr

jeg ser forsatt ikke helt hvorfor det ikke holder med kamera, slik mange har gjort en stund nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

jeg sliter lit med å forstå hvilken praksis nytte detr vil få for en bilførerer.

 

 

 

I tillegg kan det også kobles til kameraer i bilen, slik at man for eksempel kan få fanget opp øyeblikket da skaden skjedde og hvem som forårsaket den. Dette kan for eksempel være praktisk dersom det skulle oppstå uenigheter ved en kollisjon. Ellers er det selvsagt også praktisk i tilfeller hvor noen kommer borti bilen din og bestemmer seg for å stikke av.

 

 

Er det virkelig for mye å be om at folk i det hele tatt leser før de kommenterer?

 

slik jeg oppfatter det så holder det med kamera for å se hvem som kjører på bilen

derfor lurte jeg på hva hensikten med alle disse sensoren i karosseriet er hvis man likevel må ha et kamera i tillegg for kunne føre bevis ?

 

 

 

Du står på et trangt P-hus(som vi har nok av i dette landet). Ikke så utrolig lett å se om noen har skadet f.eks venstre bakdør og/eller enden på bilen. Jeg bruker ihvertfall ikke å ta en inspeksjon av bilen hver gang jeg setter meg inn.

 

Har i dag kamera montert i bilen som har drøyt. 2 dager med kjøring lagret på SD-kortet. Kameraet overskriver de eldste filene når kortet er fult - og slik går det videre.. Om jeg ikke legger merke til ripen før det blir for sent, kan bilen f.eks registrere og merke filmen fra tidspunktet slik den ikke kan overskrives.

 

Er lov å bruke fantasien når ny teknologi er under utvikling. Er tross alt potensialet som er spennende.

 

foreløpig ser det bare noe du kan drømme om ,- at sensorene og kamerat samarbeider

 

 

 

Det er det, men du får ha meg unnskyld for å svare på spørsmålet ditt for hvilken nytte dette kan ha for sjåføren.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

jeg sliter lit med å forstå hvilken praksis nytte detr vil få for en bilførerer.

 

 

 

I tillegg kan det også kobles til kameraer i bilen, slik at man for eksempel kan få fanget opp øyeblikket da skaden skjedde og hvem som forårsaket den. Dette kan for eksempel være praktisk dersom det skulle oppstå uenigheter ved en kollisjon. Ellers er det selvsagt også praktisk i tilfeller hvor noen kommer borti bilen din og bestemmer seg for å stikke av.

 

 

Er det virkelig for mye å be om at folk i det hele tatt leser før de kommenterer?

 

slik jeg oppfatter det så holder det med kamera for å se hvem som kjører på bilen

derfor lurte jeg på hva hensikten med alle disse sensoren i karosseriet er hvis man likevel må ha et kamera i tillegg for kunne føre bevis ?

 

 

 

Du står på et trangt P-hus(som vi har nok av i dette landet). Ikke så utrolig lett å se om noen har skadet f.eks venstre bakdør og/eller enden på bilen. Jeg bruker ihvertfall ikke å ta en inspeksjon av bilen hver gang jeg setter meg inn.

 

Har i dag kamera montert i bilen som har drøyt. 2 dager med kjøring lagret på SD-kortet. Kameraet overskriver de eldste filene når kortet er fult - og slik går det videre.. Om jeg ikke legger merke til ripen før det blir for sent, kan bilen f.eks registrere og merke filmen fra tidspunktet slik den ikke kan overskrives.

 

Er lov å bruke fantasien når ny teknologi er under utvikling. Er tross alt potensialet som er spennende.

 

foreløpig ser det bare noe du kan drømme om ,- at sensorene og kamerat samarbeider

 

 

 

Det er det, men du får ha meg unnskyld for å svare på spørsmålet ditt for hvilken nytte dette kan ha for sjåføren.

 

Det går helt fint

Lenke til kommentar

 

 

Rart , for nå har kamera sensor selv som lagrer opptak +- hendelse .

Flytte sensor fra kamera til bli burde være 0 sak.

Innebygde sensorer i et helhetlig system ferdig fra fabrikk er nå en ting

Å mikse det sammen selv blir noe annet.

 

Slike ting har en tendens til å ta tid før det blir tilgjengelig og da som ekstra utstyr

jeg ser forsatt ikke helt hvorfor det ikke holder med kamera, slik mange har gjort en stund nå

Det står også i artikkelen :) ca 2018.

 

Det holder ikke slik det er nå for det er tungvint å kjøpe ekstrautstyret etter man har kjøpt bilen. Og ganske omfattende om man vil skjule kabler (og gjerne selve kameraet bedre).

 

Selvsagt kjekt å ha noe du kan ta med over til ny bil, og dermed slippe utgiften. Men for de aller aller fleste av oss er det nok ålreit at dette kommer ferdig montert.

 

Nå vet ikke jeg hvor følsomme disse kameraene er i dag. Om sensorer oppfatter små riper i lakken? Jeg var litt skeptisk da jeg las artikkelen, men nå tar jeg imot dette med åpne armer!

Lenke til kommentar

 

 

Ellers har jeg dashcam både fremme og bak, så om det skulle oppstå noe så er jo faren stor for at jeg oppdager det :p

Har du dashbord både foran og bak? Hva slags bil har du, hadde vært artig å ha den samme :p

 

kamera.

 

 

Forsto det, men en dårlig spøk ligger alltid på lur i mitt rare hode :) Hvis jeg skal ha bil så skal jeg definitivt ha kamera foran og bak jeg også, kan faktisk være lurt å ha på begge sidene av bilen også. Er så mye galskap der ute at dette nesten er viktigere for andre enn seg selv. Har sett dumme/ farlige situasjoner oftere enn jeg har vært involvert i dem selv.

Lenke til kommentar

 

 

Rart , for nå har kamera sensor selv som lagrer opptak +- hendelse .

Flytte sensor fra kamera til bli burde være 0 sak.

Innebygde sensorer i et helhetlig system ferdig fra fabrikk er nå en ting

Å mikse det sammen selv blir noe annet.

 

Slike ting har en tendens til å ta tid før det blir tilgjengelig og da som ekstra utstyr

jeg ser forsatt ikke helt hvorfor det ikke holder med kamera, slik mange har gjort en stund nå

Det står også i artikkelen :) ca 2018.

 

Det holder ikke slik det er nå for det er tungvint å kjøpe ekstrautstyret etter man har kjøpt bilen. Og ganske omfattende om man vil skjule kabler (og gjerne selve kameraet bedre).

 

Selvsagt kjekt å ha noe du kan ta med over til ny bil, og dermed slippe utgiften. Men for de aller aller fleste av oss er det nok ålreit at dette kommer ferdig montert.

 

Nå vet ikke jeg hvor følsomme disse kameraene er i dag. Om sensorer oppfatter små riper i lakken? Jeg var litt skeptisk da jeg las artikkelen, men nå tar jeg imot dette med åpne armer!

 

Het står også i artikkelen at systemet kan brukes med kamera selv om det ikke er nødvendig for systemet

ja , bilen vil registre at noe er borte i den men hva man så gjøre med det uten bildebevis når forsikringsoppgjøret taes

 

har man et eller flere kameraer som filmer så vises det på film hva som passerer bilen og også om den blir skubbet på

har man mikrofon så kan man nok også høre skrapelyder

 

og da er poenget mit at slike systemer er temmelig lite verdt hvis man ikke kan bevise hvem som skadet bilen

Lenke til kommentar

Het står også i artikkelen at systemet kan brukes med kamera selv om det ikke er nødvendig for systemet

 

ja , bilen vil registre at noe er borte i den men hva man så gjøre med det uten bildebevis når forsikringsoppgjøret taes

 

Her må man se saken fra utvikler sin side. De vil at systemet skal fungere. Hvordan produsenter vil implementere dette får være opp til dem. For å holde kostnaden nede kan produsenten velge å ha funksjonen der, men stole på at brukeren parkerer på en plass/garasje hvor det allerede er overvåkning.

 

Ta det til dataverden - En softwareutvikler kan ha mulighet til å si ifra til operativsystemet hva som feiler. Men om operativsystemet ønsker å feilsøke og gi tilbakemelding til bruker/utvikler er opp til dem. Og ja... Det blir jo rimelig håpløst om for eksempel Windows bare melder: "Windows må starte på nytt" (eller enda verre tar en omstart ut av det blå - uten blåskjerm).

Lenke til kommentar

 

Het står også i artikkelen at systemet kan brukes med kamera selv om det ikke er nødvendig for systemet

 

ja , bilen vil registre at noe er borte i den men hva man så gjøre med det uten bildebevis når forsikringsoppgjøret taes

 

Her må man se saken fra utvikler sin side. De vil at systemet skal fungere. Hvordan produsenter vil implementere dette får være opp til dem. For å holde kostnaden nede kan produsenten velge å ha funksjonen der, men stole på at brukeren parkerer på en plass/garasje hvor det allerede er overvåkning.

 

Ta det til dataverden - En softwareutvikler kan ha mulighet til å si ifra til operativsystemet hva som feiler. Men om operativsystemet ønsker å feilsøke og gi tilbakemelding til bruker/utvikler er opp til dem. Og ja... Det blir jo rimelig håpløst om for eksempel Windows bare melder: "Windows må starte på nytt" (eller enda verre tar en omstart ut av det blå - uten blåskjerm).

 

greit nok , men du bommer lit her.

 

Skal det være hensiktsmessig så må det også være nytig

 

At windows må om starte for å ikke ødelegge hele systemet er viktig . da betyr årsaken ikke så mye .

men for å unngå at det skjer igjen så bør man vite årsaken og så unngå den

Lenke til kommentar

greit nok , men du bommer lit her.

 

Skal det være hensiktsmessig så må det også være nytig

 

Nå synes jeg du var vel negativ. Dette er da vel hensiktsmessig både på overvåkede områder, samt p-plasser med faste plasser. For noen dekker dette 90 % av bruk. Å tidfeste skade er hele poenget.

 

Om bilprodusenter ønsker et mer omfattende sikkerhetssystem, er det ikke veldig omfattende programmering som skal til. Noen biler har allerede kameraer hele veien rundt.

 

Er ikke akkurat revolusjonerende forskning dette her. Strengt talt bare noen sensorer som oppfatter om dulten i bilen kan ha påført skade.

Lenke til kommentar

igjen , vel og bra at man register at noen er borte i bilen til et tidspunkt

men det har ingen nytteverdi vis man ikke kan kan se hvem det er.

 

Så har man kameraovervåking som allerede register dette .

Da blir det for meg noe man ikke trenger som tilleggsutstyr til disse overvåkingskameraene

 

samtidig så er dette systemet veldig avhengig av kameraer for å ha en nytteverdi , da kameraer plaser på kjøretøyene

 

Hvis det er snakk om at alle overvåkingskameraene rund om kring skulle merke bildene når et annet annet mobilt system registrer et uhell ,hvordan skulle man så gjøre det ?

De fleste kameraovervåkningene er neppe så veldig avanserte og sikert bare en videospiller

Lenke til kommentar

Så har man kameraovervåking som allerede register dette .

Da blir det for meg noe man ikke trenger som tilleggsutstyr til disse overvåkingskameraene

Små bulker/riper er ikke like lette å oppdage. Jo tidligere man oppdager skaden, jo lettere er det å finne ut hvem det var. Var innom en bensinstasjon, hvor kunden før meg i køen klagde på at bilen hans ble skadet i bilvask. Betjeningen gikk ut for å se (jeg ble også nysgjerrig, og fulgte etter. Kjempebulk! Tydelig fra annen bil på parkeringsplass. Muligens flere uker tidligere - skaden var dekket av skitt før vasken.

 

På små riper / dulter vil ikke et overvåkingskamera oppdage noe som helst, men som regel nok til å se regnr. / oppklare.

 

Og som nevnt tidligere. Utenfor arbeidsplasser / boliger med faste oppstillingsplasser.

 

samtidig så er dette systemet veldig avhengig av kameraer for å ha en nytteverdi , da kameraer plaser på kjøretøyene

.

 

Ja... Allerede mange biler som har dette...

 

Hvis det er snakk om at alle overvåkingskameraene rund om kring skulle merke bildene når et annet annet mobilt system registrer et uhell ,hvordan skulle man så gjøre det ?

De fleste kameraovervåkningene er neppe så veldig avanserte og sikert bare en videospiller

If dult=true

Lagre video.

 

Det er nettopp her det kommer inn hvor kjekt det er om bilen selv kan bekrefte tidspunktet. Mye lettere å finne igjen noe i et 24 timer langt opptak om man har klokkeslett (Sånne systemer for overvåkning er begrenset av lovverket hvor langt tilbake i tid de kan lagre).

 

Om du åpner øynene dine er det mulig å se... Trenger ikke å være negativ til nyvinninger bare for å være det. Du slipper å betale for dette om du ikke ønsker det selv.

 

Kanskje en gang i fremtiden vil dette bli mulig å implementere andre steder. For eksempel under huden på barnet ditt. For å se om barnevakten slår? /ironi

Lenke til kommentar

 

På små riper / dulter vil ikke et overvåkingskamera oppdage noe som helst, men som regel nok til å se regnr. / oppklare.

Joda , man kan se hvis biler kommer veldig nære hverandre

det er jo bare å se videone på your tube der man filmer mot flere biler som er i bevegelse

 

 

 

Ja... Allerede mange biler som har dette...

hva med alle andre ?

 

 

 

Det er nettopp her det kommer inn hvor kjekt det er om bilen selv kan bekrefte tidspunktet. Mye lettere å finne igjen noe i et 24 timer langt opptak om man har klokkeslett (Sånne systemer for overvåkning er begrenset av lovverket hvor langt tilbake i tid de kan lagre).

 

Om du åpner øynene dine er det mulig å se... Trenger ikke å være negativ til nyvinninger bare for å være det. Du slipper å betale for dette om du ikke ønsker det selv.

 

Kanskje en gang i fremtiden vil dette bli mulig å implementere andre steder. For eksempel under huden på barnet ditt. For å se om barnevakten slår? /ironi

Så du mener at man først skal sjekke loggen for bilen og så forlange å se videoovervåking fra stedet innfor tidspunktet ?

jeg er overbevist at det ikke er nokk

 

Lenke til kommentar

 

På små riper / dulter vil ikke et overvåkingskamera oppdage noe som helst, men som regel nok til å se regnr. / oppklare.

Joda , man kan se hvis biler kommer veldig nære hverandre

det er jo bare å se videone på your tube der man filmer mot flere biler som er i bevegelse

 

1)

 

Ja... Allerede mange biler som har dette...

hva med alle andre ?

 

2)

 

 

Det er nettopp her det kommer inn hvor kjekt det er om bilen selv kan bekrefte tidspunktet. Mye lettere å finne igjen noe i et 24 timer langt opptak om man har klokkeslett (Sånne systemer for overvåkning er begrenset av lovverket hvor langt tilbake i tid de kan lagre).

 

Om du åpner øynene dine er det mulig å se... Trenger ikke å være negativ til nyvinninger bare for å være det. Du slipper å betale for dette om du ikke ønsker det selv.

 

Kanskje en gang i fremtiden vil dette bli mulig å implementere andre steder. For eksempel under huden på barnet ditt. For å se om barnevakten slår? /ironi

Så du mener at man først skal sjekke loggen for bilen og så forlange å se videoovervåking fra stedet innfor tidspunktet ?

jeg er overbevist at det ikke er nokk

 

3)

 

 

1) Ingen parkeringskjeller har ett kamera til hver plass. Man kommer ikke unna at kameraene ikke er optimalt plassert. Har du sett bilder fra generell overvåking? Ikke akkurat Red One kameraer som henger på veggen...

 

2) Hva med andre? De har heller ikke disse sensorene i karosseriet per i dag... Om dette blir tilgjengelig noen gang kan det være det lanseres på lik linje som annet ekstrautstyr gjennom tidene.

 

Eksempel:

2 Airbags vs 8 airbags.

Varme i føreresete / Begge forseter / også baksete.

Sensorer i karosseri / sensorer i karosseri med kameraovervåking.

 

3) Nei, du vil antageligvis ikke få kopi av videoen, men.... ....og jeg kan ikke stresse det her nok... DET ER BEDRE ENN INGENTING!!!

 

I 2011 ble det utbetalt 500 millioner fra norske forsikringsselskaper til biler som ble bulket mens de stod parkert (link). I tillegg er det svært mange som tar dette av egen regning - da det ofte blir svært dyrt med bonustap om man tar det gjennom egen forsikring. Ergo - det finnes tusenvis her i landet som antageligvis ikke burde hatt førerkort. Har du over hodet ingenting positivt å si over at noen jobber med måter disse (pardon my french) connardene kan bli tatt?

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Det jeg mente var hvordan kunne man bevise en skade hvis man ikke får tilgang til video som viser det , eventuelt vitner ?

 

Alene er det systemet lite verdt

Hvis dett derimot inkluderer video overvåking av bilen så er det helt kurant

 

og da sitter man der med en påstått skadde , som en sensor påstår skjedde til et angitt tidspunkt

samtidig som overvåkningsvideoene ikke er tilgjengelig

 

Da har man et problem som ikke blir løst av dette systemet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...