Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Yet another "første bil"-tråd


mkberg

Anbefalte innlegg

Kort formulert:

Har øvelseskjørt Audi 80 1989-modell i to år nå, elsker den. Nærmer meg atten og da må man anskaffe seg bil. Av prinsipp skal biler være sedan, og jeg skal ikke ha en asiatisk bil. Selv om japsebiler varer en god stund og er økonomiske, synes jeg de er så lite pen at jeg skammer meg når jeg sitter i en.

Altså søker jeg forslag til en sedan som er i samme størrelse som 80, Passat, Octavia osv. Bilen skal ikke være eldre enn 95-modell. Har fått tips om at sedan blir mindre og mindre etterspurt, noe som passer meg midt i blinken til pruting :grin2:.

Når det gjelder det økonomiske så har jeg regnet fram til maks 35.000 på bil, og maks 15.000 (15.000 er under gjennomsnittet) på forsikring.

Fyr løs med forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

regner med at du leter etter en tysk bil? og noe spesielt merke du vil ha?

Jeg er åpen for alle europeiske bilmerker (unntatt BMW og Opel) sålenge de har en bra størrelse og ikke er for mye kantet. Vil helst ikke ha så ny/populært merke at forsikringen overstiger 15.000,-

 

 

220 000km er jo ganske langt for en bensinmotor, men tror 1.8T skal være ganske driftsikker. Vet ikke om det er noe slikt som dette du ser etter?

 

http://www.finn.no/55348354

Joda, så absolutt! Veldig fin bil, men som du selv sier har den kjørt noen kilometer. Har ikke peiling på bil så må nok forhøre meg rundt varighet når den har passert 200.000 km.

 

Kommer sånn ca. til å bli akkurat 15.000 i forsikring med denne, mens f.eks. på en Passat blir det kun litt under 10.000. Dyrt å betale for merke! :hm:

 

 

Er enig i at det er mye stusselig japansk, men Camry XV20 (96-01) er da flotte biler.

Takk for tips. Sjekket den og den var ikke like kort som andre japsebiler. Verdt å notere seg i blokka men tror ikke jeg ender opp med en Camry pga. den er litt for spinkel.

Lenke til kommentar

Ville jo forsåvidt gått for en dieselbil når du skal ha noe som har noen år og kilometer på samvittigheten. 1,9TDI motorene til VAG er et veldig veldig godt valg.

Jeg vil foreslå det motsatte, å gå for en bensinbil.

Da slipper man risikoen for runaway, koksing, osv..

Risikoen for turbohavari er også lavere selv på en bensinmotor med turbo.

Dobbeltmasse-svinghjul er ikke like vanlig på bensinbiler, og motoren er langt enklere enn halvmoderne til moderne turbodieselmotorer..

Dieselpumpe har de heller ikke, dette er en sak som fort koster titusener å bytte.

 

I tillegg til alt dette har bensinmotoren et mer behagelig lydbilde, samt at det er mindre sannsynlig med kjøreforbud for bensinbiler i de største tettstedene her i landet.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...