Gå til innhold

Norges kamuflasje - holder den mål?


  

5 stemmer

  1. 1. Hvem kamo funker best?

    • Digital
      3
    • Stealth
      2
    • Prikker
      0
    • Tropisk
      0
    • vet ikke/har ingen formening
      0
  2. 2. Hva burde Norge satse mer på de neste 5 årene

    • Flyvåpne
      1
    • Hæren
      2
    • Sjøforsvaret
      0
    • Drone
      2
    • Cyber
      1
    • vet ikke/har ingen formening
      0
  3. 3. Hva burde vi styrke de neste 5 årene

    • Mer Sammarbeid med Norden
      1
    • NATO
      2
    • Mer Sammarbeid med USA
      0
    • Mer Sammarbeid med Europa
      0
    • vet ikke/har ingen formening
      0


Anbefalte innlegg

Vis Forsvaret ser på å fornye kamoet, det som har kommet hittil er Ett kamo som er veldig likt Russland sitt, ett som er digitalt og ett som er klint likt som USA sitt men med Norske Farger(som er omtrent det samme). Det som ligner på Russland er jeg helt i mot mens de to andre blir amerikanske. Flere land har Tatt i bruk det digitale kamoet som USA men med sine egne farger. Vis Norge gjør dette blir vi seenes ut som en av mange. Jeg mener selv at vi skal tippe mot en litt annen type av det svenske med våre egne farger. Ha en drakt som bruker kun grønn som farge. Med dette setter vi foten ned for Skandinaviske interesser, vi utvikler vårt kamo på Skandinavisk måte. Ta Norges Geografiske og våre interesser mer på alvor ikke gå for det amerikanske.

Endret av SimUnic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i all verden da? Kamuflasje er ikke en motesak, det er en funksjonssak.

"Digital camo" er bra, den bryter kontraster effektivt, og kan tilpasses etter operasjonsområde.
Sånn sett vil norske farger fungere i Norge, men skal soldater til eksempelvis Midtøsten vil grønt være særs uegnet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må bytte uniform etter område med digital camo også.

Grønn digital camo funker fint i Norge, men skiller seg like mye ut fra den brune sanda i Afghanistan som den norske uniformen.

Det er sånn sett ikke noe stor fordel med digital camo i seg selv, ut over en evt. Bedre kamuflering i de miljøer camo'n er lagd for...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den vi har funker egentlig veldig bra, men kan godt hende digital camo vil funke bedre etterhvert. Vet det har vært prøvd ut litt forskjellig og jeg har sett forskjellige miljøer i litt ymse. Likevel er det ingen hast. Den norske funker fint som det er, og personlig har jeg ikke sansen for den svenske. Ser litt for mye ut som en nymalt MB :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden da? Kamuflasje er ikke en motesak, det er en funksjonssak.

"Digital camo" er bra, den bryter kontraster effektivt, og kan tilpasses etter operasjonsområde.

Sånn sett vil norske farger fungere i Norge, men skal soldater til eksempelvis Midtøsten vil grønt være særs uegnet...

 

Såvidt jeg har lest fungerer digital camo relativt sett dårlig. (dvs noe dårligere enn mer tradisjonell camo)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

 

Har du kilde på dette, hadde vært interessant å lese :)

Sry, hørte det av en kamerat som han en Far(oberst) i forsvaret som sa det. Skal vel tro at man kan stole på en 17 åring(lol). Det eneste jeg fant om dette var ett tidligere forum fra 2013, sry. Har byttet overskrift til noe som passer bedre.

 

Ikke særlig troverdig kilde nei, men er jo sannelig på tide å endre forsvarets kamuflasje. Trenger jo egentlig ikke å være en etterligning av USA's design eller Russland sin, vi kan ha vårt eget skandinavisk design.

Lenke til kommentar

Ja jeg tokk Sverige sin som ett eksempel, jeg synes at mønsteret er moderne men fargene blir litt refleks vest, selv synes jeg det er litt vell mye brunt i vår nå værende kamo, selv om jeg elsker mønsteret. Jeg Ønsker meg samme mønster med litt mer grønn. Synes danskenes sand grønn i dems Skog kamo funker bra, i danske skoger i værtfall :)

Lenke til kommentar

Tror nok det er andre steder vi bør putte pengene først. Multi/digi-cam er veldig inn for tiden, men jeg tror oppriktig talt at det å bytte ut alt av uniformer til nye varianter vil koste betydelig mer enn det smaker. Skal man operere skjult må man uansett treffe en del tiltak.

 

Jeg synes det er mer kritisk at noen presterte å bestille en brun vest til hele Hæren.

Lenke til kommentar

Av personlig erfaring fra div. øvelser i Norges skoger synes jeg den norske camo'en pr.dags dato holder mål. Og den brune vesten fungerer også overraskende bra i skogen, spesielt i furuskog (og ja, jeg vet det er mest gran i Norge..).

Og som det ble nevnt over: uniformen er ikke ett moteplagg. Jeg som soldat driter i om den er moderne i mønstervalg, jeg vil gli så godt som mulig inn i omgivelsene for at det skal være vanskeligst mulig for fienden å se meg, og som sagt, der er den norske uniformen mer enn god nok slik den er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok det er andre steder vi bør putte pengene først. Multi/digi-cam er veldig inn for tiden, men jeg tror oppriktig talt at det å bytte ut alt av uniformer til nye varianter vil koste betydelig mer enn det smaker. Skal man operere skjult må man uansett treffe en del tiltak.

 

Jeg synes det er mer kritisk at noen presterte å bestille en brun vest til hele Hæren.

Nylig på Nato øvelse stilte Norge med topp utstyr til sjøs, men på land stilte vi med utstyr fra 60 og 80 tallet med store oppgraderinger. Det er noe av det eldste i Europa. F-35a er ett superfly men har kostet oss dyrt. Vi må kutte i base drift og på flere planlagte prosjekter, dette var vel ikke i tanke da expertene valgte F-35 som det beste og billigste alternativet. Vi har i dag 2 fly baser i Norge, neste år har vi kun en. Om ett angrep fra Russland noen gang skulle komme må alle flyene være i luften innen den rammen forsvaret har på 15 minutter ellers vil de enkelt kunne sprenge den ene fly basen vi har og dermed hele Luft flåten. Oppgraderinger på land sies å satses på i det nye budsjettet, synd at ikke regjeringen har kommet til enighet om det skal brukes så mye penger på ett forsvar i fredens tid. Forsvars ministeren kommer ut og snakker så fint om Norge og hvordan Nato er en høyt moderne allianse, ikke sier hun noe om at det vi har er ute på dato og ubrukelig innen 2020. Flott at vi har noen eldre Oberster som ikke frykter jobben og går ut å forteller til det Norske folk hvor håpløst det er. At Norske soldater som er blant de fremste i verden må jobbe med gammelt utstyr ute i feltet på øvelser i Norge og på livet i Afganistan.

Lenke til kommentar

 

Tror nok det er andre steder vi bør putte pengene først. Multi/digi-cam er veldig inn for tiden, men jeg tror oppriktig talt at det å bytte ut alt av uniformer til nye varianter vil koste betydelig mer enn det smaker. Skal man operere skjult må man uansett treffe en del tiltak.

 

Jeg synes det er mer kritisk at noen presterte å bestille en brun vest til hele Hæren.

Nylig på Nato øvelse stilte Norge med topp utstyr til sjøs, men på land stilte vi med utstyr fra 60 og 80 tallet med store oppgraderinger. Det er noe av det eldste i Europa. F-35a er ett superfly men har kostet oss dyrt. Vi må kutte i base drift og på flere planlagte prosjekter, dette var vel ikke i tanke da expertene valgte F-35 som det beste og billigste alternativet. Vi har i dag 2 fly baser i Norge, neste år har vi kun en. Om ett angrep fra Russland noen gang skulle komme må alle flyene være i luften innen den rammen forsvaret har på 15 minutter ellers vil de enkelt kunne sprenge den ene fly basen vi har og dermed hele Luft flåten. Oppgraderinger på land sies å satses på i det nye budsjettet, synd at ikke regjeringen har kommet til enighet om det skal brukes så mye penger på ett forsvar i fredens tid. Forsvars ministeren kommer ut og snakker så fint om Norge og hvordan Nato er en høyt moderne allianse, ikke sier hun noe om at det vi har er ute på dato og ubrukelig innen 2020. Flott at vi har noen eldre Oberster som ikke frykter jobben og går ut å forteller til det Norske folk hvor håpløst det er. At Norske soldater som er blant de fremste i verden må jobbe med gammelt utstyr ute i feltet på øvelser i Norge og på livet i Afganistan.

 

 

Jeg har litt problemer med å se hvordan dette er et svar på mitt innlegg?

 

At det er noe utstyr, og særlig kjøretøy, som burde vært faset ut er jeg enig i, men ståa er strengt tatt ikke så forferdelig utstyrsmessig. Hvilket utstyr, utenom vogner, er det du mener er for gammelt og dårlig?

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norske-kanoner-fra-1960-tallet-i-NATOs-nye-styrke-7866418.html

http://www.nrk.no/norge/stiller-med-artilleri-fra-60-tallet-i-nato-1.12160606

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/01/20/0509/norge-stiller-med-artilleri-fra-60tallet-i-natostyrke

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article10559737.ece

 

Det er om det samme men det står litt forskjellig i vær, men alle skrev så fint så jeg tokk dem alle sammen.

Selv soldatene har topp utstyr men det er som sagt det de jobber med å i

Var ikke ment som svar, skulle bare komme med ett innspill men kom borti å trykke på svar på deg

Endret av SimUnic
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...