Gå til innhold

– Kun én homofil, bifil eller transperson får være med på laget


Anbefalte innlegg

Så hva tenker du de burde gjort CWH? Hvordan tenker du idrett generelt skal gjøre det mtp hvem som får lov til å delta i kvinneklassen?

 

AtW

 

Jeg mener at individets rett til selv å identifisere seg er viktigere enn idrettens behov.

Om det medfører "trolling" er det kjipt, og slik trolling kan skade kvinneidretten. Flere mener jo det ikke skal skilles på kjønn i idretten.

I den oppdaterte saken har de også fjernet regelen.

 

Jeg mener de ikke burde laget en slik regel. Hvorvidt noen er homoseksuell eller transperson har idrett- og esport-arrangører strengt tatt ingenting med. Det er en privatsak. Regler bør være generelle, og ikke diskriminerende.

 

Det var en sak om "kjønnstesting" av en Norway Cup deltaker her for noen år siden. Dette gagnet ikke arrangemenet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å spille litt videre på Norway Cup-eksemplet ditt, så gagner det heller ikke arrangementet (og spesielt ikke motstanderlaget!) om man får lov til å bruke en biologisk gutt på et jentelag. Spørsmålet blir til syvende og sist om det viktigste er å være inkluderende eller å være rettferdig. Her mener jeg breddeidretten har som oppgave å være inkluderende, mens toppidretten må være rettferdig for å bevare troverdigheten, med en stor og vanskelig gråsone i midten

Endret av Vegard#
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjønnsdeling av esport gir i utgangspunktet like mye mening som å innføre vektklasser, men selv om man går med på et premiss om at folk med mannlige kjønnsorganer er naturlig bedre til å spille dataspill, så tviler jeg på at denne turneringen løper noen særlig risiko for å tiltrekke seg hele lag av transkvinner som bruker sine #mysterioustranspowers for å feie konkurransen av banen. I det store og det hele er det svært få samfunnsarenaer hvor man ikke statistisk sett løper en mye høyere risiko for å diskrimineres mot om man er transkvinne, så jeg ser liksom ikke helt for meg at noen skulle gå til det steget bare for å få en teoretisk fordel i, uh, League of Legends.

Formuleringen til Garena - "Lesbian, Gay, Transgendered Women members may probably have some unfair advantage" (direkte sitat, min utheving) - er såpass forvirret at jeg må strekke meg ganske langt for å skulle godta at disse folkene egentlig vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar

For å spille litt videre på Norway Cup-eksemplet ditt, så gagner det heller ikke arrangementet (og spesielt ikke motstanderlaget!) om man får lov til å bruke en biologisk gutt på et jentelag. Spørsmålet blir til syvende og sist om det viktigste er å være inkluderende eller å være rettferdig. Her mener jeg breddeidretten har som oppgave å være inkluderende, mens toppidretten må være rettferdig for å bevare troverdigheten, med en stor og vanskelig gråsone i midten

 

Man kan ikke ha regler som diskriminerer kjønn, religion, farge eller annet. Da tror jeg vi heller må godta at idretten forandrer seg også på toppnivå.

I StarCraft er koreanske spillere i flertall i verdenstoppen. Flere koreanske spillere har flyttet til Europa og USA for å blir proffer i ikke-korreanske turneringer. Akkurat som fotballen endret seg.

Verden forandrer seg, det er vanskelig å lage regler mot dette.

Lenke til kommentar

 

Så hva tenker du de burde gjort CWH? Hvordan tenker du idrett generelt skal gjøre det mtp hvem som får lov til å delta i kvinneklassen?

 

AtW

Jeg mener at individets rett til selv å identifisere seg er viktigere enn idrettens behov.

Om det medfører "trolling" er det kjipt, og slik trolling kan skade kvinneidretten. Flere mener jo det ikke skal skilles på kjønn i idretten.

I den oppdaterte saken har de også fjernet regelen.

 

Jeg mener de ikke burde laget en slik regel. Hvorvidt noen er homoseksuell eller transperson har idrett- og esport-arrangører strengt tatt ingenting med. Det er en privatsak. Regler bør være generelle, og ikke diskriminerende.

 

Det var en sak om "kjønnstesting" av en Norway Cup deltaker her for noen år siden. Dette gagnet ikke arrangemenet.

 

 

Man kan jo identifisere seg som man selv vil uavhengig av idretten? Men for å være litt flåsete her, hva om jeg identifiserer meg som 60 kg enda jeg veier 88 kg, kan jeg da stille i en annen vektklasse i boksing? Kan jeg stille i gutt 12 i fotball om jeg identifiserer meg som en 12-åring?

 

Jeg velger å tro at det med homofili kommer av språklige uklarheter, som antydet i artikkelen, og regelen er basert på trans-seksuelle. Det har noe å si for din gjennomsnittlige ytelse, og idretten er stappfull av slike regler. Jeg synes det er litt langt å kalle det en privatsak, ihvertfall på høyt nivå. Det er en privatsak for meg hvordan jeg pisser også, men skal jeg delta på idrett på høyeste nivå så må jeg velge å underlegge meg et regime der folk passer på meg og tester urinen, jeg kan velge å la være, men da kan jeg ikke delta.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

For å spille litt videre på Norway Cup-eksemplet ditt, så gagner det heller ikke arrangementet (og spesielt ikke motstanderlaget!) om man får lov til å bruke en biologisk gutt på et jentelag. Spørsmålet blir til syvende og sist om det viktigste er å være inkluderende eller å være rettferdig. Her mener jeg breddeidretten har som oppgave å være inkluderende, mens toppidretten må være rettferdig for å bevare troverdigheten, med en stor og vanskelig gråsone i midten

Man kan ikke ha regler som diskriminerer kjønn, religion, farge eller annet. Da tror jeg vi heller må godta at idretten forandrer seg også på toppnivå.

I StarCraft er koreanske spillere i flertall i verdenstoppen. Flere koreanske spillere har flyttet til Europa og USA for å blir proffer i ikke-korreanske turneringer. Akkurat som fotballen endret seg.

Verden forandrer seg, det er vanskelig å lage regler mot dette.

 

 

Tror du det gavner idrett, eller kvinnlige idrettsutøvere å ikke ha egne kvinneklasser?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjønnsdeling av esport gir i utgangspunktet like mye mening som å innføre vektklasser, men selv om man går med på et premiss om at folk med mannlige kjønnsorganer er naturlig bedre til å spille dataspill, så tviler jeg på at denne turneringen løper noen særlig risiko for å tiltrekke seg hele lag av transkvinner som bruker sine #mysterioustranspowers for å feie konkurransen av banen. I det store og det hele er det svært få samfunnsarenaer hvor man ikke statistisk sett løper en mye høyere risiko for å diskrimineres mot om man er transkvinne, så jeg ser liksom ikke helt for meg at noen skulle gå til det steget bare for å få en teoretisk fordel i, uh, League of Legends.

 

Formuleringen til Garena - "Lesbian, Gay, Transgendered Women members may probably have some unfair advantage" (direkte sitat, min utheving) - er såpass forvirret at jeg må strekke meg ganske langt for å skulle godta at disse folkene egentlig vet hva de snakker om.

 

Enig i at det neppe er noen stor risiko, men er ikke det bare en litt enkel måte å slippe unna å ta stilling til en komplisert problemstilling? La oss nå si det var nesten bare transseksuelle på lagene, er da regelen plutselig ok?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 


'Snipp'



Tror du det gavner idrett, eller kvinnlige idrettsutøvere å ikke ha egne kvinneklasser?

AtW

Jeg har ikke gjort meg opp noen mening. Likestillingen har kommet langt siden OL og svært mange sportsklubber ble etablert.
Ellers i samfunnet konkurrerer kvinner og menn på like premisser, hvorfor er det anderledes i idretten?
Når vi organiserer ny sport i dag, er det da naturlig å skille mellom kjønn?
Jeg har ikke en fasit på det, men veien vi går på nå peker ikke i retning av kjønnsdeling.

 

Edit: Måtte rett opp i quotinga.

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Jeg lurer virkelig på hvilken magisk fordel lesbiske har i disse spillene. De har akkurat de samme kjønnsorganene som andre kvinner og dermed samme nivå testosteron så her må noens hjerne ha falt ut hvis de tror at lesbiske er det samme som trans personer. En mann i en kjole derimot vil ha mannlige kjønnsorganer og samme nivå testosteron som andre menn og kan kanskje (dog tvilsomt) ha en fordel. Velger å tro at det er en feil i oversettelsen og at de bare mente transpersoner, for hvem folk har sex med utenfor spillet har da absolutt ingenting med noe som helst å gjøre.

 

Og grunnen til at kvinner gjør det dårligere i konkurranser har nok med interesse å gjøre, ikke fordi vi er dumme (som mange menn liker å fastslå). Den manglende interessen for konkurranser har kanskje med hormoner å gjøre eller det kan være kulturelt, men det fører til at det er færre kvinnelige spillere å ta av enn menn, dermed lavere nivå. På samme vis er ikke menn dummere enn kvinner fordi det er flere kvinnelige sykepleiere (og nå leger).

Ei heller er nordmenn gode på ski fordi vi er av den "guddommelige ariske rasen". Vi er gode på ski fordi vi er interesserte i det.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva du spør om. Jeg tror ikke jeg ville synes en regel som åpent diskriminerte basert på kjønn var "ok" uansett rasjonalisering.

 

Er ikke rasjonaliseringen som brukes i idrett i dag god nok? At menn har bedre fysikk enn kvinner, og at konkurranse mellom kjønnene derfor vil være urettferdig

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Men hva er det jeg skal ta stilling til? Om jeg ville synes en slik regel var ok om det var "nesten bare transseksuelle [sic] på lagene"?

 

Det første du kan ta stilling til er om det er greit med kvinneklasser generelt.

 

Og så om du synes regelen i dette konkrete hadde vært greit om det faktisk vare nesten bare transseksuelle på lagene

 

PS hvorfor sic? Er det ikke sånn transseksuelle staves?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kvinneklasser er et logisk krav i konkurranse på høyt nivå som fordrer fysisk utfoldelse (av samme grunn som at vektklasser er det i kampsport), men jeg har til gode å bli overbevist om at det burde gjelde esport.

Jeg skrev [sic] fordi jeg ikke ville uttrykt meg slik som du gjør om transpersoner selv, rett og slett fordi det ikke er en spesielt hyggelig måte å formulere seg på.

Transsexual (adjective) is a medical definition, not a synonym for transgender, and should be avoided unless specifically discussing medical terminology and/or surgical treatment. It is (somewhat controversially) used to describe someone who undergoes sex reassignment surgery.

There are many varied and discrete surgical procedures. A person may opt for none, several or many. None of this is relevant to their gender identity, public life or, in fact, anyone besides the person they may or may not be in bed with. The irrelevance of medical procedures renders terms such as "pre-op" and "post-op" equally irrelevant and offensive.

The diversity of treatment and individual choices render the term "sex change" utterly nonsensical. It is also offensive and generally used purely to sensationalise.

Though a distinct subject, it is worth mentioning that intersex refers to someone whose biological sex is ambiguous. An intersex person may or may not identify as transgender; however, the two terms are not interchangeable or indeed interrelated. "Hermaphrodite" is outdated and offensive.

The following are also offensive and should never be used unless in direct quotation: "tranny" (whether as a contraction of transsexual or transvestite), "shim", "he-she", "she-male", "gender-bender", "transsexual" as a noun and similar epithets. Never use terms such as deception, masquerading, fooling, or pretending.


http://www.theguardian.com/media/mind-your-language/2014/feb/07/mind-your-language-transgender

Dette er det for øvrig ganske mange i tråden som kunne tatt med seg videre.

 

Om man så klarte den statistiske umuligheten å samle et helt lag med transkvinner, så ville en slik regel fremdeles vært fjollete, uklart motivert og - ut i fra ordlyden - basert på fordommer og rare hangups. Så nei, jeg ville ikke synes det var greit.

Lenke til kommentar

Godt at de tok til vettet og endret på det.

Hvis det er slik at høye nivåer av "mannlige" kjønnshormoner (selvsagt viktig å huske på at kvinner og menn har de samme hormonene men i forskjellige mengder) fører til økt konkurranseinstinkt og derav økte presentasjoner så kunne det være at transpersoner har en fordel, men jeg vil fortsatt si at det er tvilsomt at det vil ha noen betydning.

 

Frykten for at det plutselig vil flyte over av transpersoner blir for meg litt latterlig. Minner meg om hvordan myndighetene i Russland er så redde for at landet skal flyte over av homofile hvis barn får vite om at de eksisterer, derfor må de ha forbud. Det hadde vært morsomt om ikke hele situasjonen var så tragisk.

 

Fri: Skriveleif.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Frykten for at det plutselig vil flyte over av transpersoner blir for meg litt latterlig. Minner meg om hvordan myndighetene i Russland er så redde for at landet skal flyte over av homofile hvis barn får vite om at de eksisterer, derfor må de ha forbud. Det hadde vært morsomt om ikke hele situasjonen var så tragisk.

 

Jeg synes ikke den sammenligninga holder helt vann, da homofile ikke på noen måter er negativt for samfunnet. Mennesker med et annet biologisk kjønn kan derimot være negativt for fair play i en konkuranse (dersom det er slik at biologisk kjønn påvirker ferdigheter i e-sport, noe som blir en annen diskusjon)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Frykten for at det plutselig vil flyte over av transpersoner blir for meg litt latterlig. Minner meg om hvordan myndighetene i Russland er så redde for at landet skal flyte over av homofile hvis barn får vite om at de eksisterer, derfor må de ha forbud. Det hadde vært morsomt om ikke hele situasjonen var så tragisk.

 

Jeg synes ikke den sammenligninga holder helt vann, da homofile ikke på noen måter er negativt for samfunnet. Mennesker med et annet biologisk kjønn kan derimot være negativt for fair play i en konkuranse (dersom det er slik at biologisk kjønn påvirker ferdigheter i e-sport, noe som blir en annen diskusjon)

Ser den ja, men jeg ville sammenlikne den tankegangen som er i Russland med tanken om at det plutselig vil bli mange flere transpersoner hvis de fjernet slike regler. Jeg tror ikke det vil bli mange nok transpersoner i disse lagene til at det blir noe "problem" uansett. Det er ikke noe man bestemmer seg for å bli. Det er noe man er. På samme måte vil ikke frihet til homofile sørge for at alle barn i Russland våkner i morgen og bestemmer seg for å bli homofile.

Men det kan være det var en dårlig sammenlikning ja. Sliter alltid med å finne gode eksempler. :)

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...