Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netgear: Begrense hastighet på WiFi, ikke kablet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Netgear Nighthawk router og 50/50 fiber med en leietager som benytter nettet vårt. Jeg tror hun streamer mye eller laster ned noe, for til tider brukes hele kapasiteten vår og Skype-samtaler/Netflix stopper helt opp.

 

Er det noen måte å begrense hastighetstildelingen til WiFi-nettet til f.eks 25/25 og la 25/25 være fritt til kablet nettverk? I såfall vil vel det gi oss god ping og responstid på PCer/Apple TV koblet til med kabel, mens hun vil få dårligere nedlastningsfart/kvalitet på streamingen?

 

Jeg klarer ikke finne dette valget inne på innstillingene til routeren.

Tips mottas med stoooor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vært mulig på alle routere jeg har hatt de siste årene. På Zyxel 2812 og 8702 fra Telenor kan man sette opp inntil 3 gjestenett, med nettverksisolasjon (slik at enheter på hvert gjestenett ikke kan se hverken hovednett eller andre gjestenett) og båndbreddebegrensning pr gjestenett.

Lenke til kommentar

Du kan gjøre en quick and dirty fiks ved å sette ned hastigheten på det trådløse til en lavere standard, som 11MBPS, men dette vil da gjelde absolutt alle enhetene som var på det trådløse nettverket og vil ikke være noen elegant løsning.

Takk for tipset, men dessverre tillater ikke Netgear lavere hastighet enn 54mbps, som er hele nettet mitt :-)

Tenkte å prøve med Altibox' Zyxel-boks og se om det finnes noen muligheter der for å separere det.

Lenke til kommentar

Mulig jeg roter litt med fortegnelsene :)

 

Altibox bekrefter at det ikke går an å gjøre via hjemmesentralen deres, selv om Telenors zyxel-bokser visstnok støtter det.

 

1. Hvis jeg skifter firmwaren på Nighthawken, er det mulig å gå tilbake dersom det ikke fungerer i det hele tatt?

 

evt

 

2. Kan noen anbefale en router som har denne funksjonaliteten? Trodde jeg fikk alt jeg trengte ved å spandere 1800 kr for denne.

Lenke til kommentar

Som sagt, så støttes dette av både Zyxel P2812 og P8702N fra Telenor. Du finner disse på finn.no fra et par hundrelapper, tror ikke du finner rimeligere løsning for dette. 2812 støtter 2.4 GHz 802.11n (inntil 300 Mbps), 8702 støtter både n og ac, både 2.4 GHz (inntil 300 Mbps) og 5 GHz (inntil 1,3 Gbps).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...