Gå til innhold

Denne kabelen lader mobiltelefonen din dobbelt så raskt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er det noe grunn til at dette ikke kan gjøres via software på telefonen?

Basically bare fortelle telefonen at den ikke skal bruke koblingen til data?

Det er mulig den tar nytte av datakablene og switcher de over til strømoverføring. Dette må da eventuelt ligge i kabelen, og kan ikke befinne seg på softwarenivå.

Da må man vel fortelle Pc'en at den skal sende en hel masse enere til telefonen, USB overfører ikke data om den ikke mottar noe informasjon samtidig?

Om det er slik jeg forstår det burde det fremdeles være rent software.

Lenke til kommentar

Jeg savner også en forklaring på hvordan det fungerer rent teoretisk og praktisk. Ellers så blir det bare en dyr kabel i god byggekvalitet.

Det finnes i USB standarden spesifikasjoner for hvordan en device (f.eks telefon) skal gjenkjenne en USB port som kan levere mer strøm enn standard (500mA), det står litt her:

Two types of charging port exist: the charging downstream port (CDP), supporting data transfers as well, and the dedicated charging port (DCP), without data support. A portable device can recognize the type of USB port; on a dedicated charging port, the D+ and D− pins are shorted with a resistance not exceeding 200 ohms, while charging downstream ports provide additional detection logic so their presence can be determined by attached devices.[89]

With charging downstream ports, current passing through the thin ground wire may interfere with high-speed data signals; therefore, current draw may not exceed 900 mA during high-speed data transfer. A dedicated charge port may have a rated current between 500 and 1,500 mA.

http://en.wikipedia.org/wiki/USB#Charging_ports

 

Apple har sin egen løsning hvor ipad/iphone kan kjenne igjen hva slags lader de er tilkoblet:

Apple's iPod and iPhone chargers indicate the available current by voltages on the D− and D+ lines. When D+ = D− = 2.0 V, the device may pull up to 500 mA. When D+ = 2.0 V and D− = 2.8 V, the device may pull up to 1 A of current.[90] When D+ = 2.8 V and D− = 2.0 V, the device may pull up to 2 A of current.[91]

 

 

Det denne kabelen gjør er nok å lure telefonen til å tro at den er tilkoblet en USB port som kan levere mer strøm. For en gammel pc så vil ikke det hjelpe siden 500mA er maks uansett. På nyere PC'er så klarer ofte USB portene å levere mer strøm.

 

 

Her har du en slik dings som kan kobles i mellom for USB kabler du har fra før (alternativ til produktet i artikkelen):

http://www.portablepowersupplies.co.uk/portapow-fast-charge-data-block-usb-adaptor/

Jeg har selv en tilsvarende adapter, og med denne koblet i mellom så lader min mobiltelefon med 900mA (i stedet for 500mA) fra min stasjonære pc.

 

Ønsker du å se hvor mye strøm USB porten leverer så kan du kjøpe en slik:

http://www.portablepowersupplies.co.uk/portapow-usb-power-monitor-v2/

http://www.dx.com/p/kw-201-0-45-4-digit-usb-2-0-port-mobile-power-bank-current-voltage-tester-meter-black-silver-331305#.VL42YCuG_js

http://www.dx.com/p/jtron-0-91-oled-display-usb-voltage-meter-tester-with-white-display-blue-silver-364982#.VL427CuG_js

Det finnes mange slike produkter nå... Her er et Kickstarter prosjekt med kombinert strømmåler og krets som gir høyere strøm ved lading:

https://www.kickstarter.com/projects/plxdevices/legion-meter-charge-your-smartphone-92-faster

Endret av Spectre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger en forklaring på hvordan dette funker, vanligvis er ladetiden begrenset av batteriets kapaitet til å motta strøm så lenge trafoen leverer nok mA.

Uansett så tviler jeg sterkt på at en slik kabel kan halvere den allerede korte ladetiden på min galaxy note edge med hurtilading :)

 

Kople til et oscilloskop eller et multimeter, så vil du nok se at spenningen øker med 0,x volt med den bryteren. Kan ikke forstå annet som skal få opp farten på ladingen. Samme er noen av mobil laderne. Noen kommer med 5.0v andre med 5.1v. De med 5,1 lader merkbart raskere. Ikke store hokkus pokus greier.

Lenke til kommentar

Leverer PC-usb-porten mer en 0,5 A da? Skulle gjerne hatt mere detaljer om akkurat når denne gir mer lading, og akkurat hvor mye mer.

 

AtW

 

Jeg har en høyeffekts usb utgang på jobblaptopen min. Mener den klarer 1.5 A.

 

Uansett reagerte jeg litt på denne artikkelen, da det først og fremst er hva ladehastighetskapasiteten til batteriet er (som gjerne er gitt av effekten på laderen som medfølger). Hva skal man med en ladekabel som kan transportere 1000A, så lenge batteriet risikerer å sprenge næom man setter på mer enn 3?

Lenke til kommentar

Dette lukter Opticom selskap lang vei!

 

En USB utgang leverer 5 Volt, og en gitt mengde mulig strømtrekk typisk 500-1500mA.

Telefonen velger selv hvor mye strøm den skal la strømme inn i batteriet!

Ladestrømmen kan derfor være mindre, eller lik maks-strømmen USB-porten kan levere, men aldri mer! Det sier seg selv...

 

Dermed er eneste måten denne 'mirakel-kabelen' kan prøve å få mer strøm til å gå i denne etablerte kretsen; å øke spenningen! (jfr. Ohms lov)

 

Jeg ser ingen slik omformer-elektronikk på bildet, og i tillegg ville telefonen fått problemer og slått av hele ladingen hvis inn-spenningen økte ut over de normerte 5 Volt.

 

Humbug og bløff!

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette lukter Opticom selskap lang vei!

 

En USB utgang leverer 5 Volt, og en gitt mengde mulig strømtrekk typisk 500-1500mA.

Telefonen velger selv hvor mye strøm den skal la strømme inn i batteriet!

Ladestrømmen kan derfor være mindre, eller lik maks-strømmen USB-porten kan levere, men aldri mer! Det sier seg selv...

 

Eneste måten denne 'mirakel-kabelen' kan prøve å få mer strøm til å gå i denne etablerte kretsen, er å øke spenningen!

Jeg ser ingen slik omformer-elektronikk på bildet, og i tillegg ville telefonen fått problemer og slått av hele ladingen hvis inn-spenningen økte ut over de normerte 5 Volt.

 

Humbug og bløff!

Det er ikke direkte humbug, men de burde understreke at det kun gjelder fra PC/TV/etc ikke fra vegguttak:

 

 

What does SONICable do to charge your device faster? Well, here's the basic explanation. The cable that charges your device is designed to allow you to charge the battery and synchronize data, the latter of which takes away some power.

Ideally, you should be able to choose whether you want to also be able to sync data during charging, but, unless you have a rooted Android device and a kernel that supports it, it is virtually impossible to disable it. SONICable, through a switch, allows you to do just that. You can select whether you want to charge and sync data or just charge the battery.

http://betanews.com/2015/01/16/sonicable-promises-to-charge-your-iphone-ipad-or-android-device-twice-as-fast/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp der ligger bløffen!

At 'synkronieringen' skulle 'stjele' ladestrøm er bare tull!

Telefonen må jo være på uansett under ladingen! Og hvis den ikke er på, så slår den seg på automatisk.

Prosessoren tikker og går med sine gigahertz uansett, og dataoverføring i USB-kabelen går på egne pinner i den 4-pins kontakten!

 

Nei, med dette argumentet ble jeg bare mer sikker på keiserens nye klær her ;)

Lenke til kommentar

Nettopp der ligger bløffen!

At 'synkronieringen' skulle 'stjele' ladestrøm er bare tull!

Telefonen må jo være på uansett under ladingen! Og hvis den ikke er på, så slår den seg på automatisk.

Prosessoren tikker og går med sine gigahertz uansett, og dataoverføring i USB-kabelen går på egne pinner i den 4-pins kontakten!

 

Nei, med dette argumentet ble jeg bare mer sikker på keiserens nye klær her ;)

Uten at jeg kan undersøke det her og nå tror jeg du tar feil - vi er vel begge enige om at å lade fra PC er mye tregere enn å lade fra vegg? Så dersom telefonen "suger" mindre strøm fra en PC, nettopp fordi den merker at den er koblet til en PC - og man kan lure telefonen til å tro at den er i veggen istedet, så bør dette ha en effekt.

 

Dette forutsetter altså at telefonen regulerer ladingen avhengig av strømkilde, noe som hevdes flere steder her at den gjør. Se videoen postet på forrige side med hjemmelaget kabel - han kortslutter to pinner i USB'n og dobler amperen fra under 500mA til 900mA.

Lenke til kommentar

Dette lukter høyttalerkabel-snake oil.

Sjekket raskt siden deres uten å finne noen forklaring på akkurat hvordan kabelen skulle klare å overstyre elektronikken i telefonen.

En iPhone6 vil lade raskt gjennom en USB 3-port eller en 2100 mA adapter. Gjennom USB 2 går det sakte. Og dette har jeg funnet ut med en kabel fra Biltema. Telefonen ser ut til å føle hvor mye strøm den har tilgang på. Antar det gjøres ved å måle spenningsfallet.

Endret av Burgomatic
Lenke til kommentar

Uten at jeg kan undersøke det her og nå tror jeg du tar feil - vi er vel begge enige om at å lade fra PC er mye tregere enn å lade fra vegg?

 

Det er vi enige om!

MEN, dette er jo forskjeller i ladestrøm som har noe med LADEREN å gjøre, ikke kabelen!

Denne forskjellen får man jo UTEN denne 'superkabelen'.

 

Skikkelig lader i vegg = hurtigere lading fordi det er mer tilgjengelig strøm!

USB-port = litt tregere lading fordi det er tilgang på mindre strøm!

 

Helt uavhengig av KABELEN altså!

 

Men denne 'superkabelen' hevder altså å kunne øke ladingen UANSETT HVILKEN LADEMETODE man bruker...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Mente at jeg leste nylig at slike hurtiglading ikke er bra for batteriet. Da som oftes enheten leveren med den beste mulige kombinasjonen. Tar jeg feil?

Så lenge spenningen er på 5V så har det ingen betydning hvor mange ampere strømforsyningen kan levere. Det er motstanden i telefonen som avgjør strømmen som går gjennom den. Ohms lov (V=RI => I=V/R) som du lærte på ungdomsskolen. Vær imidlerttid oppmerksom på at enkelte ladere kan levere høyere spenning enn 5V, f.eks. Asus Transformer hadde noe slikt.

 

Du kan med andre ord teoretisk sett ha en lader som leverer 1A, 5A, 10A eller 100A, men ledningen må riktig nok tåle strømmen du kjører gjennom. Dette blir sammenlignbart med når du kobler til en lampe til en stikkontakt, da er det irrelevant om kuren er på 10A, 16A, 20A eller 25A, bare den leverer omtrent 230V 50 Hz.

 

 

 

Er det noe grunn til at dette ikke kan gjøres via software på telefonen?

Basically bare fortelle telefonen at den ikke skal bruke koblingen til data?

Det er mulig den tar nytte av datakablene og switcher de over til strømoverføring. Dette må da eventuelt ligge i kabelen, og kan ikke befinne seg på softwarenivå.

 

Da må man vel fortelle Pc'en at den skal sende en hel masse enere til telefonen, USB overfører ikke data om den ikke mottar noe informasjon samtidig?

Om det er slik jeg forstår det burde det fremdeles være rent software.

 

Som nevnt av andre oppnås dette ved en kortslutning av datapinnene. Men teoretisk sett kunne en avansert ladekrets prøvd ut hvor mange ampere den kunne trekke før spenningen faller for å finne det ut.

 

Uansett er det ingen garanti for at PCen klarer å levere mer enn 0.5A ut på en USB-port.

 

Kople til et oscilloskop eller et multimeter, så vil du nok se at spenningen øker med 0,x volt med den bryteren. Kan ikke forstå annet som skal få opp farten på ladingen. Samme er noen av mobil laderne. Noen kommer med 5.0v andre med 5.1v. De med 5,1 lader merkbart raskere. Ikke store hokkus pokus greier.

Nei det er ikke spenningen som gjør at de lader raskere, men {b]strømmen[/b]. En hurtiglader kan f.eks. levere opptil 2.1A, mens spesifikasjonen sier 0.5A. Hvis du måler spenningen på en "hurtiglader" uten belastning så vil nok spenningen på denne være noe over 5V, men det skyldes at den er uten belastning. Det samme kan du måle med et 12V-adapter til en switch, router eller harddisk, den vil nok levere omtrent 13V uten last, men nærmere 12V ved belastning. Kretsene i produktene er designet for å tåle dette med god margin.

 

-----

 

Som de fleste har forstått for lengst er ikke denne kabelen noen ny oppfinnelse. De fleste av oss har alt raskere hurtigladere (opptil minst 2.1A mot 1.0A på denne), og de som ikke har en kan gå på Clas Ohlson og finne en rimelig en.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...