Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan posten/tollen kreve inn penger fra pakke fra utlandet, etter den er utlevert?


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg får en del pakker fra utlandet, og pleier å holde meg under nå 350, før 200. Denne gangen her ville jeg ha to av noe, så jeg bestilte samme produkt i to omganger. Betalte da produktet + frakt to ganger i to transaksjoner.

 

Sendte også melding til selgeren at disse ikke måtte sendes sammen.

 

Men det brydde jo tydeligvis ikke selgeren seg om, og sendte dem sammen,

Og da jeg fikk pakken i dag, var det et slikt toll/posten klistremerke på den at pakken var åpnet for kontroll av bl.a faktura. Og den lå der jo, og man kunne lett se at totalen var en del mer enn 350 kroner inkludert frakt. Men uten frakt, så lå prisen akkurat rundt 350

 

Så da er spørsmålet:

1. Kan de i etterkant sende meg en regning for dette? (har jo opplevd å måtte betale ved uthenting av pakken, og da kommer jo det tydelig frem på hentelappen)

2. Kan de har vært snille og tenkt at jeg var jo innenfor om man så bort i fra frakten?

 

Grunnen til jeg spør, er at jeg ikke kan gi noe tilbakemelding til selgeren før jeg vet 100% sikkert at det ikke dukker opp noen regning på moms og tollgebyr. For skjer det, vil jeg gjøre det jeg kan for å få de pengene tilbake fra selger, siden jeg var så spesifikk at han ikke skulle sende dem sammen, ergo to ulike bestillinger, dog på samme produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nye tollreglene sier at grensen er 350 kr inkludert frakt. Dersom gjenstandene hver for seg oversteg 350 kr inkl. frakt skal de fortolles. Du får nesten bare vente å se. At selger skal dekke norske tollsatser tror jeg du får vanskeligheter med å få gjennom. Fraktkostnadene ble vel noe lavere da de ble sendt sammen - så de ville kanskje gått over 350 inkl. frakt hver for seg også?

Lenke til kommentar

 

Fraktkostnadene ble vel noe lavere da de ble sendt sammen - så de ville kanskje gått over 350 inkl. frakt hver for seg også?

 

Neida, det var her de var "lure". Hmm, to bestillinger fra samme fyr, to frakt betalinger..hvorfor ikke slå det sammen til en pakke?

 

 

At selger skal dekke norske tollsatser tror jeg du får vanskeligheter med å få gjennom.

 

Når man bestiller kan man velge antall man ønsker. Jeg valgte 1. Betalte varen og frakten for den varen.

 

Så 10-15 minutter senere bestiller jeg samme produkt. Igjen, ett produkt, betaler frakten på nytt.

 

Sender så melding til selger at de IKKE må kombinere disse to pakke grunnet tollregler i Norge.

Det er 3 dager før de sender pakkene. Likevel sender de pakkene samlet.

 

Skal nok lage livet vanskelig for dem om de ikke dekker ev. utgifter etter dere egen tabbe.

 

 

Du får nesten bare vente å se

 

Betyr det at du ikke vet om posten/tollen sender regning i posten etter at pakken er levert hjemme hos meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da er spørsmålet:

1. Kan de i etterkant sende meg en regning for dette? (har jo opplevd å måtte betale ved uthenting av pakken, og da kommer jo det tydelig frem på hentelappen)

2. Kan de har vært snille og tenkt at jeg var jo innenfor om man så bort i fra frakten?

 

Grunnen til jeg spør, er at jeg ikke kan gi noe tilbakemelding til selgeren før jeg vet 100% sikkert at det ikke dukker opp noen regning på moms og tollgebyr. For skjer det, vil jeg gjøre det jeg kan for å få de pengene tilbake fra selger, siden jeg var så spesifikk at han ikke skulle sende dem sammen, ergo to ulike bestillinger, dog på samme produkt.

 

1) Ja. Din status som tollskyldner opphører ikke når du har fått utlevert pakken.

 

2) Nei. Men så tidlig etter at ny beregningsmåte er innført kan det hende det ikke er alle som har fått det inn i fingrene at frakten skal medregnes.

 

3) Krev i alle fall refusjon av deler av fraktkostnadene. Du har betalt for to frakt og bare fått en. Selv om den ene frakten er på begge gjenstandene skal det mye til for at en frakt av to gjenstander koster like mye som to frakt av en gjenstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve deg, med å sende inn til tollstasjon/befrakter hvor deklarasjonen er foretatt, og vedlegge dine kvitteringer på at du har to adskilte ordre. Du kan jo også ta med din dokumentasjon til selger, hvor du opplyser/ber dem sende dine ordre adskilt fra hverandre.

 

Slik situasjonen er nå, vil du bli etter krevd for arbeidet med tolldeklarasjonen (90-150 kroner pleier den å ligge på)+ de 25 % (ikke toll) merverdigavg. for hele summen.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve deg, med å sende inn til tollstasjon/befrakter hvor deklarasjonen er foretatt, og vedlegge dine kvitteringer på at du har to adskilte ordre.

 

Slik situasjonen er nå, vil du bli etter krevd for arbeidet med tolldeklarasjonen (90-150 kroner pleier den å ligge på)+ de 25 % (ikke toll) merverdigavg. for hele summen.

 

 

 

Du kan jo også ta med din dokumentasjon til selger, hvor du opplyser/ber dem sende dine ordre adskilt fra hverandre.

Litt sent nå da...de sendte dem jo sammen. Ingen planer om å kjøpe noe mer fra den selgeren.

 

 

Du kan jo prøve deg, med å sende inn til tollstasjon/befrakter hvor deklarasjonen er foretatt, og vedlegge dine kvitteringer på at du har to adskilte ordre.

 

Det er jo en mulighet når jeg ev. får en regning. Det sto aldri på pakkesporingen hvor pakken har vært til fortolling, så vet ikke hvor jeg skulle sendt det.

Men det finner jeg jo ut når en ev. regning kommer. Jeg har jo to separate ordre, to betalinger, gjort på to ulike tidspunkt. Det må jo telle litt.

Lenke til kommentar

Var dette med standard post? Jeg har bestilt mye varer fra utlandet, under og over 200. Med postpakker har jeg opplevd flere ganger at de "sklir gjennom" til tross for merket høyere verdi, og jeg har aldri blitt etterfakturert.

Blir varene sendt med annen transportør som DHL/TNT/e.l. er det ganske vanlig å bli fakturert for kostnader i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...