Gå til innhold

Dagens elektronikkpriser minner om 80-tallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vel aldri vært helt enkelt å være kunde. Det blir helt sikkert ikke enklere i fremtiden...:-)))

Men stort sett henger kvalitet og pris rimelig bra sammen.

Å si at man får det man betaler for har alltid vært et argument som er lit for mye brukt etter min mening

Joda. argumentet stemmer rimelig greit hvis man kjenner "prisnivået" for de forskeligge typer av kvalitet

 

Problemet er dog at denne grensen er noe flytende og det er da ikke like lett å få med seg alle detaljene

 

Har man brukt en type utstyr så vil man også stort sett se når noe er av dårlig kvalitet.

skal man kjøpe noe for første gang , eller noe nyt etter mange år kan det være veldig lett å bomme , enten at kvaliteten var dårligere en man trodde eller man betaler unødvendig mye iforhold til behovet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Problemet er dog at denne grensen er noe flytende og det er da ikke like lett å få med seg alle detaljene

 

 

Nei, det skal ikke være lett...

 

Men selv om det er vanskelig så har vi vel tross alt ikke hatt mer tilgjengelig informasjon i historien om ulike produkter og priser enn det vi har nå. Men kanskje all denne informasjonen faktisk bare gjør det hele mer vanskelig.

Lenke til kommentar

 

Eg synst det har blitt for billig. Vi kjøper jo så mykje billige ting vi eigentleg ikkje treng, og så er dei billige tinga som oftast av dårleg kvalitet. Men den knallharde konkurransen har gjort at det har blitt slik.

mener du at det egenlig ikke finnes skikelige kvalitet innenfor forventetet pris ?

 

jo, men produsentane konkurrerer mest på pris og spesifikasjonar, mens kvaliteten er det lite fokus på.

 

Eg jobbar på PC verksted og har erfart at ingen bærbare under 4990kr er å anbefale på grunn av heilt elendig kvalitet. Mykje feil, plast som knekker lett, og forferdeleg trege prosessorar. Eg kallar desse maskinene for "knekke-PC". Dessverre er "knekke-PC" prisklassen den mest populære prisklassen blant forbrukarane, og kundane høyrer heller ikkje på seljarane som prøver å forklare om kvaliteten, dei fleste kundane insisterer berre på at dei skal ha det billige dritet.

 

Problemet er rett og slett at folk ikkje bryr seg om kvalitet når dei skal kjøpe ting. Folk kjøper ting berre fordi det er billig.

 

Eg skjønnar ikkje kven desse moderne "knekke-PCane" eigentleg passar for. Eg håpar denne "knekke-PCen" berre er ein mote som snart går over slik som dei billige ubrukelege mini-PCane gjor for nokre år sidan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

...Eg håpar denne "knekke-PCen" berre er ein mote som snart går over slik som dei billige ubrukelege mini-PCane gjor for nokre år sidan.

Det kan man jo håpe, men jeg tror dessverre ikke det får over. Det har vært en slags ide veldig lenge om at innkjøpsprisen er det viktigste når man skal kjøpe PC. Jeg solgte PC'er på 90-tallet, og det var samme greia da. Ikke bare blant private, men også i stor grad blant innkjøpere i bedrifter. De trodde faktisk fullt og fast om at de hadde gjort en god handel når de kjøpte de billigste produktene. Uansett hvor mye vi forsøkte å informere om at det ble antagelig det dyreste over tid...

 

Selv om det ikke alltid er enkelt å vite at man får kvalitet dersom man legger på litt ekstra penger,må er det svært ofte en god indikasjon. Men nå er det så mye informasjon tilgjengelig, hvis man bare er litt kildekristisk, at det kanskje burde være mulig å være rimelig sikker på at det virkelige er kvalitet når man legger på de ekstra pengene.

Lenke til kommentar

jo, men produsentane konkurrerer mest på pris og spesifikasjonar, mens kvaliteten er det lite fokus på.

 

Eg jobbar på PC verksted og har erfart at ingen bærbare under 4990kr er å anbefale på grunn av heilt elendig kvalitet. Mykje feil, plast som knekker lett, og forferdeleg trege prosessorar. Eg kallar desse maskinene for "knekke-PC". Dessverre er "knekke-PC" prisklassen den mest populære prisklassen blant forbrukarane, og kundane høyrer heller ikkje på seljarane som prøver å forklare om kvaliteten, dei fleste kundane insisterer berre på at dei skal ha det billige dritet.

 

Problemet er rett og slett at folk ikkje bryr seg om kvalitet når dei skal kjøpe ting. Folk kjøper ting berre fordi det er billig.

 

Eg skjønnar ikkje kven desse moderne "knekke-PCane" eigentleg passar for. Eg håpar denne "knekke-PCen" berre er ein mote som snart går over slik som dei billige ubrukelege mini-PCane gjor for nokre år sidan.

I undersøkelser sier jo folk ofte at kvalitet er viktig, men det viser seg jo slik du sier at dette ikke er tilfelle når det kommer til praksis.

 

Seriøse bedrifter kjøper som regel noe av det beste som er i markedet, fordi det betaler seg over tid. Det er jo en klar trend i å lage billige produker som ikke varer, fordi det er det folk kjøper. Ikke er det langsiktig smart og ikke er det billig, og ikke er det miljøvennlig.

Lenke til kommentar

Problemet er nok heller at det som er kvalitet ( ihvertfall burde være det ) føles litt dyr for mange.

Man kan si at mange kjøperer ikke har peiling samtidig som det er et viss press om at man må ikke ha for gamle dingser.

 

Ikke alle bryr seg så mye om det men for de som er rammet er det et problem.

 

Man kan jo nesten lure på om det var mobiltrenden som satte det hele igang for det virker som enkelte bytter telefon 2 ganger i året . man har de som har råd til nyeste modell og så dem som akkurat har nokk nokk penger til ny telefon når man velger den billigste.

da er det ikke snakk om den absolutt billigste men den billigste smartmobilen

Lenke til kommentar

jo, men produsentane konkurrerer mest på pris og spesifikasjonar, mens kvaliteten er det lite fokus på.

 

Eg jobbar på PC verksted og har erfart at ingen bærbare under 4990kr er å anbefale på grunn av heilt elendig kvalitet. Mykje feil, plast som knekker lett, og forferdeleg trege prosessorar. Eg kallar desse maskinene for "knekke-PC". Dessverre er "knekke-PC" prisklassen den mest populære prisklassen blant forbrukarane, og kundane høyrer heller ikkje på seljarane som prøver å forklare om kvaliteten, dei fleste kundane insisterer berre på at dei skal ha det billige dritet.

 

Problemet er rett og slett at folk ikkje bryr seg om kvalitet når dei skal kjøpe ting. Folk kjøper ting berre fordi det er billig.

 

Eg skjønnar ikkje kven desse moderne "knekke-PCane" eigentleg passar for. Eg håpar denne "knekke-PCen" berre er ein mote som snart går over slik som dei billige ubrukelege mini-PCane gjor for nokre år sidan.

 

Jeg kan jo hilse deg fra en overlykkelig 12 åring med halvt år gammel "knekke-PC" som han bruker til spilling hver dag.

Spesifikasjoner blei valgt etter mest spill ytelse for pengene innen 5000 kroner, penger han hadde fått i gave.

Jeg tenker mange klarer seg fint med slike maskiner til leisng av nettaviser, youtube og betaling av regninger.

Man trenger ikke en dyr maskin til enkle oppgaver.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jo, men produsentane konkurrerer mest på pris og spesifikasjonar, mens kvaliteten er det lite fokus på.

 

Eg jobbar på PC verksted og har erfart at ingen bærbare under 4990kr er å anbefale på grunn av heilt elendig kvalitet. Mykje feil, plast som knekker lett, og forferdeleg trege prosessorar. Eg kallar desse maskinene for "knekke-PC". Dessverre er "knekke-PC" prisklassen den mest populære prisklassen blant forbrukarane, og kundane høyrer heller ikkje på seljarane som prøver å forklare om kvaliteten, dei fleste kundane insisterer berre på at dei skal ha det billige dritet.

 

Problemet er rett og slett at folk ikkje bryr seg om kvalitet når dei skal kjøpe ting. Folk kjøper ting berre fordi det er billig.

 

Eg skjønnar ikkje kven desse moderne "knekke-PCane" eigentleg passar for. Eg håpar denne "knekke-PCen" berre er ein mote som snart går over slik som dei billige ubrukelege mini-PCane gjor for nokre år sidan.

 

Jeg kan jo hilse deg fra en overlykkelig 12 åring med halvt år gammel "knekke-PC" som han bruker til spilling hver dag.

Spesifikasjoner blei valgt etter mest spill ytelse for pengene innen 5000 kroner, penger han hadde fått i gave.

Jeg tenker mange klarer seg fint med slike maskiner til leisng av nettaviser, youtube og betaling av regninger.

Man trenger ikke en dyr maskin til enkle oppgaver.

 

Da er det jo ikke bare kunder som er ginene på pengene.

produsenten må også ha endel av skylda når de lurer fol til å tro at skrøpelig pc er ok kvalitet

 

produsenten gir da litt for lit tilbake i form av kvalitet for en grei pris.

Lenke til kommentar

Vedrørende levetid på elektrovarer, så er det jo nå lagt mer opp til begrenset levetid. På varer med mekanisk slitasje, vaskemakiner o.l. så er har mye av lavpris apparatene kort levetid.

At noen varer også har end of life tidsur, som gjør at varen får feil etter tidsbestemt tid sier jo sitt. Det er forbruk som gjelder.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vedrørende levetid på elektrovarer, så er det jo nå lagt mer opp til begrenset levetid. På varer med mekanisk slitasje, vaskemakiner o.l. så er har mye av lavpris apparatene kort levetid.

At noen varer også har end of life tidsur, som gjør at varen får feil etter tidsbestemt tid sier jo sitt. Det er forbruk som gjelder.

Tenker du da dise blekkpatronene med innebygd "timer" ?

Nå har noen klart å unngå det problemet ved å resette tellemekanismen.

 

Det er ikke bare at man må kjøpe nytt blekk før det er tomt

men man betaler jo også for timeren også

 

 

hvordan kan da bli billigere produkter av det ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

jo, men produsentane konkurrerer mest på pris og spesifikasjonar, mens kvaliteten er det lite fokus på.

 

Eg jobbar på PC verksted og har erfart at ingen bærbare under 4990kr er å anbefale på grunn av heilt elendig kvalitet. Mykje feil, plast som knekker lett, og forferdeleg trege prosessorar. Eg kallar desse maskinene for "knekke-PC". Dessverre er "knekke-PC" prisklassen den mest populære prisklassen blant forbrukarane, og kundane høyrer heller ikkje på seljarane som prøver å forklare om kvaliteten, dei fleste kundane insisterer berre på at dei skal ha det billige dritet.

 

Problemet er rett og slett at folk ikkje bryr seg om kvalitet når dei skal kjøpe ting. Folk kjøper ting berre fordi det er billig.

 

Eg skjønnar ikkje kven desse moderne "knekke-PCane" eigentleg passar for. Eg håpar denne "knekke-PCen" berre er ein mote som snart går over slik som dei billige ubrukelege mini-PCane gjor for nokre år sidan.

 

Jeg kan jo hilse deg fra en overlykkelig 12 åring med halvt år gammel "knekke-PC" som han bruker til spilling hver dag.

Spesifikasjoner blei valgt etter mest spill ytelse for pengene innen 5000 kroner, penger han hadde fått i gave.

Jeg tenker mange klarer seg fint med slike maskiner til leisng av nettaviser, youtube og betaling av regninger.

Man trenger ikke en dyr maskin til enkle oppgaver.

 

Da er det jo ikke bare kunder som er ginene på pengene.

produsenten må også ha endel av skylda når de lurer fol til å tro at skrøpelig pc er ok kvalitet

 

produsenten gir da litt for lit tilbake i form av kvalitet for en grei pris.

 

Hugs at konkurransen mellom produsentane er knallhard, og prisane plir pressa ned for å vinne mest mogleg kjøparar. Dessverre så er "knekke-PCane" så populære at produsentane føler seg tvungen til å lage slike for å ikkje la konkurrentane stikke av med det største kakestykket.

Lenke til kommentar

 

Vedrørende levetid på elektrovarer, så er det jo nå lagt mer opp til begrenset levetid. På varer med mekanisk slitasje, vaskemakiner o.l. så er har mye av lavpris apparatene kort levetid.

At noen varer også har end of life tidsur, som gjør at varen får feil etter tidsbestemt tid sier jo sitt. Det er forbruk som gjelder.

Tenker du da dise blekkpatronene med innebygd "timer" ?

Nå har noen klart å unngå det problemet ved å resette tellemekanismen.

 

Det er ikke bare at man må kjøpe nytt blekk før det er tomt

men man betaler jo også for timeren også

 

 

hvordan kan da bli billigere produkter av det ?

 

 

Tenkte på både mobiltelefoner og diverse elektronikk som har slik "timer".

Det legges inn at varen skal svikte etter viss tid. Dette kalles end of life (EOL) chip.

Dette er mest kjent fra skrivere som er programert til å slutte å virke etter viss tid, eller driftssyklus.

Det er allerede etablert både noen nettsider og gråsoneverksteder, som kan koble ut EOL slik at varen brått kan brukes som normalt i lang tid til.

Jeg har allerede sett EOL i praksis på den måten at jeg har sett mange enheter av samme modell få identisk feilmelding i samme uke, etter visst antall år.

Jeg tror EOL chip tok av fra ca 2008.

En "end of life policy" har vært i lang tid, dvs. den tid fabrikanten vil støtte support, deler og annet.

Med EOL chip, så forhindrer man aktiv at noen kan reparere varen eller få varen til å virke lenger enn det "timeren" er satt til. Ofte gjemmer selskapene seg bak at dem ikke kan garantere for stabil drift etter en viss tid, derfor har vi lagt inn en ødeleggelsesmekanisme (litt ironi det siste).

EOL kasn være at det gis beskjed om at livssyklusen er over (som er mest fair og ærlig), eller at man underlige feil, der fabrikant vil svare at varen da ikke lenger kan repareres.

 

EOL er sikkert lurt i visse sammenheng, men burde vært utelatt fra ikke livsviktige apparater...

 

Nå sporer jeg vel litt ut fra artikkelsammenheng, som tråden tilhører...

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

en ting er billig forbrukerelektronikk der det konkureres om pris men værre er det når den samme lusne kvaliteten brukes på dyr elektronikk i toppmodellsjiktet.

Apple med Iphone og Ipod er et godt eksempel på dette.

På Ipoden lot ikke batteri seg bytte og de fant det dårligste batteriet de kunne finne og puttet disse inn i Ipoddene sine.

På Iphone knuses glasset lett og nå bøyeproblematikken på enkelte modeller.

En ting er å lage produkter som er designet til å feile etter en viss tid på grunn av design, noe helt annet er denne EOL chippen de putter i produktene for for min del kan de som lagger inn slike stikke og brenne og de får i hverfall ikke solgt dritten sin til meg.

Desværre er det nok av de som lar seg lure og kjøper møkka nettop fordi det er så billig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...